Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Foto's van opgravingen (Diggers)
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> De Diggers, Battlefield Exploration, Ieper. Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frans

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2005 22:11    Onderwerp: Foto's van opgravingen (Diggers) Reageer met quote

This is the old thread and this will be made into different topics so they are easier to follow. Should be sorted soon, just enjoy the photo's.

Frans

Hallo iedereen,

Ik zou graag willen reageren op de foto van de gevonden duitse scherpschutters helm. Ik heb vanavond nog gesproken met Patrick van Wanzeele die het hoofd is van de Diggers in Boezinghe en hij deelde mij mede dat v.w.b. de foto van het deel van de helm op de foto dit het tweede deel is. De boer had met het bewerken van zijn land al het bovenste gedeelte reeds bovengehaald. De boer heeft Patrick gevraagd of hij de rest kon vinden met zijn apperatuur. Het resultaat is de foto.
De vondst heeft echter niets te maken met de normale activiteiten van de diggers.

Wat de diggers hebben bovengehaald in de laaste 6 maanden v.w.t. scherpschutters helmen is het volgende.

1. exemplaar compleet zoals in de foto- tentoongesteld in het Hooghe Crater Museum.
2. exemplaar wordt gepreserveerd momenteel nog zonder bestemming.

3. Een uiterst uniek exemplaar bovengehaald van een diepte van 5 meter. Waarvan slechts een exemplaar bekend is in het KLA genaamd
Casquetireur ex. nr. 17. Ik heb een afbeelding van degene in het museum email mij als je een foto wenst. Moet nog eerst leren een foto te plaatsen. Deze helm komt in het 'In Flanders field ' museum.

Ik wil er duidelijk op wijzen dat de Diggers dan wel een vereniging is, maar met een licentie werken verstrekt door de Belgische overheid. Waar natuurlijk voorwaarden in zijn gesteld. Er wordt nauw samengewerkt met de gemeente Ieper en de nodige hulp en zamenwerking met het 'In Flanders Field' museum.
Bij de opgravingen van afgelopen zaterdag was de Politie van Ieper de gehele middag aanwezig om toe te zien, en bij het afsluiten van de opgravingen heeft de MOD van Houthulst de projectielen opgehaald.

Van de opgravingen van afgelopen zaterdag die zeer vruchtbaar waren, vooral in gevonden projectielen heb ik de nodige foto's. Stuur mij een email en ik stuur ze op.

Met vr Groet, Frans

Laatst aangepast door Frans op 03 Nov 2005 22:18, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Yahoo Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2005 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2005 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2005 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2005 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel Frans voor deze toch wel bijzondere foto's!

En als je er nog meer over wilt vertellen, graag!

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2005 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Daar gaan we dan.

Foto 1. Terwijl de loopgraaf uit 1915 wordt blootgelegd is duidelijk in de achtergrond dan men al bezig is het terrein bouwrijp te maken. De tijd dringt voordat alles onder het beton verdwijnd.

Foto 2. Tweede van rechts is de agent die verantwoordelijk is om de situatie vast te stellen als er menselijke resten worden gevonden. Hij is degene die zich ontvermt over de resten en dan de nodige instanties inlicht. Deze middag zijn er geen menselijke resten gevonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Yahoo Messenger
Frans

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2005 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Foto 3. Engelse trenchmorter, er zijn hiervan twee gevonden. Dit wapen geeft aan dat de linies dicht bij elkaar lagen.

Foto 4, 5, 8 en 15. Deze voorwerpen en de handgranaten (mills bombs en stoke bombs) komen uit de loopgraaf van 5 meter bij een meter breed.

Foto 6. Deze lege engelse hulzen kwamen uit een ondiepe schutters put achter de loopgraaf.

Foto 7, 9, 10, 10. Zwaardere projectielen van frans,duits en engelse fabrikaat. Deze munitie is gevonden rondom de opgraving.

11. Een granaat van de Heavy English Art. die wordt opgehaald een 200 meter van de opgraving.

13. Patrick van Wanzeele de leider van de diggers houdt een engelse fosfor granaat vast. Voordat ook maar een schep de grond ingaat wordt van te voren het terein afgezocht op explosieven. Als dit gebeurd is gaat het graven in de loopgraaf pas van start.

14. De auto met explosieven. De witte zak is gevuld met mills bomb's.

13. De gevonden scherpschutters helm op 5 meter diepte. Zodra ik hier een foto van mag maken zal ik iedereen hiervan laten genieten. Licht momenteel in een bad maar vanwege de diepte waar het gevonden is zeer goed bewaard.

De objecten die ongeveer tot een diepte van 1 tot 1.5 meter gevonden worden vallen meestal van oxidatie uit mekaar, daarom is het vastleggen en documenteren van deze objecten van groter belang.

M vr gr Frans
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2005 14:47    Onderwerp: Even tussendoortje. Reageer met quote

Franaat van foto 3 werd afgschoten met de ;
''Ordnance M.L. 2inch (50.8m/m) Mortar Mk.1.
Bijnaam: ''Toffee-Apple''.
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2005 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat een member een foto vroeg van een flying pig ...
Gevonden een goed jaar geleden in Boezinge.
Voor de afmetingen zal ik even moet zoeken.
Als ik het ding maar in mijn posting krijg ! (Hoe moet dat ook weer ? Ooit gedaan, maar helemaal vergeten.)

Aurel

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2005 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zelfde flying pig van daarnet. Nu in situ in de loopgraaf.

Aurel

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2005 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

De volgende drie foto's zijn gemaakt op de kanaalkdijk bij Essex Farm Cemetery. Ik heb begrepen in een posting van Aurel Sercu op het engelse forum, dat er op 27.10.2001 en op 3.11.2001 is gegraven, dit is gedaan op verzoek van het In Flanders Field Museum.

Op de eerste foto is een stuk smal spoor gevonden. Dit spoor was bewust in een geul gegraven. Vanaf de andere kant van de dijk was het treintje niet zichtbaar. De Macrea bunker is rechts van de foto en het monument bij het kerkhof is recht vooruit.

Volgende twee foto's zijn van een artillerie granaat.

Verder heeft het onderzoek niet opgeleverd. Vond deze foto's leuk omdat het bijna mijn achter tuin is.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2005 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Om de zaak duidelijk te maken ...
De westelijke kanaaloever werd destijds opgehoogd als een verdedigingslinie, en die maakte deel uit van de strategische verdedigingswerken van en ten noorden van Ieper door de militaire ingenieur Vauban (aangelegd einde 17de eeuw, de vaart zelf is van omstreeks 1640). En die kanaalberm heeft inderdaad zijn nut bewezen, niet echt in de tijd van Vauban of kort erna, maar wel in 1914-1918. Niet echt op die plaats maar vanaf een drietal km meer noordwaarts, Boezinge. (Hoewel ... nut ?... Indien die verhoging er niet geweest was, dan waren de Duitsers op 22 april 1915 misschien makkelijker westwaarts over dit kanaal geraakt en zou de loop van de geschiedenis voor de Westhoek wel even anders geweest zijn.

Als toemaatje een plan van wat zich bevindt in deze verhoogde kanaalberm onder en nabijj het 49th West Riding Division Memorial. Dus tussen Essex Farm Cemetery en het kanaal.
Ter oriëntatie :
De Ieperlee loopt dus tussen Essex Farm Cemetery en de verhoogde kanaalberm. (En ook verder naar links (= noordwaarts, een 4-tal meter ten westen van de John McCrae-bunkers.)
Deze John McCrae bunkers staan niet op het plan. Ze liggen juist buiten de linkerrand, links van het straatje waar je kan lezen, met pijltje : "To Bridge 4". Dat straatje is er nu nog, ten noorden van Essex Farm Cemetery, en ten zuiden van de John McCrae-site, en verbindt de Diksmuidseweg en het jaagpad lop de westelijke kanaaloever.

Wat er zich onder deze berm bevindt (bevond) is wel indrukwekkend. En het fragment dat ik hier publiceer is maar een derde deel van het geheel. Het loopt nog verder door naar rechts (zuidwaarts, onder het huidige viaduct van de Noorderring.)

Aurel

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 9:30    Onderwerp: Beelden van de opgravingen van 4 juni 2005 Reageer met quote

Wij hadden geluk met het weer. Met een 8 tal diggers werd doorgewerkt aan de 1915 loopgraaf.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Een goed bewaarde millsgranaat.

Dit is een T4 badge van een territorial eenheid.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Schep gevonden onder in de loopgraaf.

Zoals gebruikelijk wordt alles op beeld gezet.

Als eenmaal alles is vastgelegd kan het voorwerp naar boven worden gehaald.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

Een gehavende granaat met nog een deel van zijn lading.

Een duitse handgranaat gevonden in de engelse loopgraaf.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dit was het resultaat v.w.b. de handgranaten voor een middag opgravingen.

In de komende weken zal op deze lokatie worden verdergewerkt.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Jelle hier is de foto.

Het is van een stukje tentzeil waar de nummers 2934 (army number) en zeer onduidelijk de naam. Ik heb begrepen dat als het tentzeil droog is dat de text beter leesbaar zal zijn.

Ik heb ook een foto van de lens die gevonden is, maar ik denk dat jij er meer van weet dan ik. Jelle heeft met twee andere diggers dit deel van de loopgraaf onderzocht.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2005 0:06    Onderwerp: Reageer met quote

Een van de fondsten van vandaag een grote mortier. Morgen de rest.

Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2005 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Frans schreef:
Een van de fondsten van vandaag een grote mortier. Morgen de rest.

Een 6 inch TM ( Newton ). Prachtig exemplaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Frans

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2005 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren gevonden een huls van een Franse 75mm artillerie granaat.

Eenmaal uit de grond wordt duidelijk dat het om een booby trap gaat. De bovenkant van de huls is dichtgemaakt met een houten prop, en de rand is zorgvuldig omgebogen over de prop. Twee gaten zijn in de wand van de huls gemaakt waardoor de draden voor de ontsteking konden worden bevestigt.

Met de prop eruit zie je dat de huls is gevuld met zwarte lading en een deel van de ontsteking was ook nog aanwezig.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2005 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hier is weer een mooi exemplaar van een Toffee apple opgegraven door Andre afgelopen zaterdag.

De loopgraaf is nog steeds die van 1915 en is niet dieper dan een meter. Zoals je ziet is de toffee apple maar net onder grond. De duitse linies zijn ongeveer een 40-50 meter van de engelse loopgraaf.

Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2005 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

de foto van Tony :

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Frans

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2005 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hier nog een oude foto uit 1998 van een verbindings loopgraaf uit 1917. De loopgraaf kwam uit op de Essex trench en gaat over in de Yorkshire trench. Hij is 2.05 meter diep, dit is gemeten vanaf het grasvlak. Wat hier ook erg duidelijk is hoe recht de loopgraaf is. Dit was voor een snelle af en aanvoer van de troepen. Als je deze loopgraaf vergelijkt met die van 1915 die soms nog geen 70 cm diep waren, zijn er toch in een vrij korte periode enorme veranderingen gemaakt in de bouw van deze loopgraven.

Opde foto is te zien dat de meetkundige dienst heeft geholpen om de exacte afmetingen en positie te bepalen van deze loopgraaf.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2005 9:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Frans, prachtige foto's weer! Ga vooral door met plaatsen. Toch nog een vraagje.

Je hebt het over 2,05 nu voor een loopgraaf uit 1917 en 70 cm voor een loopgraaf in 1915. Maar die vergelijking gaat toch niet helemaal op? Ik neem aan dat de top van de loopgraaf misschien ook onder een laag grond lag? Misschien moet je door de tand des tijds iets van de 2,05 afhalen. Dan is hij natuurlijk nog altijd wel hoger dan 70 cm denk ik. Enig idee hoe diep deze loopgraaf was in 1917 zelf?

Het enige wat op dit terrein is gebeurd na de oorlog is dat de loopgraven zijn dichtgegooid. Het stuk grond waar wij nu graven is alleen weide grond geweest. De boer die deze grond bewerkte wist dat hij vol zat met munitie en loopgraven. Ik denk dat de 2.05 korrekt is, ook gezien het feit dat de Yorkshire trench die gerestaureerd is zeker ook zo diep is. Het verschil met de Yorkshire trench is dat de wanden bekleed waren met yzeren golfplaten.

Ik ben 1.86 en ik moet springen om over de achter kant te kunnen kijken. Deze is op ongeveer gelijke hoogte als het maaiveld. De voorkant is veel hoger door de opbouw van zandzakken.

Ik heb nog geen goede foto betreft een 1915 loopgraaf. Maar je moet je indenken een brede gleuf met meestal de soldaats grondzeiltje op de bodem om het droog te houden. De klei laag is er al op een diepte van 30 cm en uit eigen ervaring is deze zeer moeilijk om in the graven, zeker als er op je gevuurd wordt. Ze waren ook breeder, dit denk ik omdat de mannen op de knien in de loopgraaf zaten.

Dit waren de eerste loop graven uit de oorlog toen nog niet echt van een loopgraven oorlog geproken kon worden. Deze loopgraven uit 1915 praten wij over de periode mei-july 1915.

De fondsten van munitie en andere voorwerpen zijn nergens dieper dan een meter.

Wat voor mij persoonlijk veel indruk heeft gemaakt sinds ik bij de Diggers de foto's maak is wat een bloedbad dit moet zijn geweest.
De soldaten in een greppel nog geen meter diep, de linies nog geen 50 meter uit elkaar, geen helm en dan de toffee apples en alle andere soorten munities die je om de oren vliegen. Ik vraag mij ook af of er wel iemand is geweest die hier levend is uitgekomen.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2005 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Blokjes explosieven die in een houten kistje onder de loopplanken waren ingegraven. Er waren draden aan bevestigd om het op afstand te laten springen. Het houten kistje is rechts onder in beeld.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2005 20:22    Onderwerp: Opgraving van 1915 loopgraaf 02.07.05 Reageer met quote

Na enkele weken voorbereidend werk kan nu de loopgraaf opgegraven worden. Het is duidelijk te zien hoe de loopgraaf van onder in de foto naar boven loopt en naar rechts afbuicht bovenin. Er loopt ook van links naar rechts een deel van de loopgraaf. Waar de persoon staat links is een zware inslag geweest.

Laatst aangepast door Frans op 04 Jul 2005 18:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2005 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

De loopgraafs is slechts 70 cm diep en 95 cm breed. Als je in de loopgraaf staat dringt het goed tot je door dat hier maar weinig bescherming was. De duitse linies op nog geen 50 meter.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2005 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine schep op de bodem van de loopgraaf.

Een potloodje en klein kaliber kogel.

Eenmaal uit de grond zie je dat het potlood in een huls is geschoven.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2005 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Een zakmes.

Een kammetje.

Twee paar schoenen.

2 bajonetten.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2005 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Links op de foto een gesp en de nodige munitie. De grond waar deze genomen is liet sporen zien van een grote inslag. De meeste kogels die zijn opgegraven waren niet afgeschoten. Dit kan betekenen dat deze plek met spoed is verlaten.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2005 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Er is besloten om onder de bodem van de loopgraaf door te graven. De volgende foto is hiervan het resultaat. Een grote klos met prikkeldraad met daaronder een schep. Alles is naar beneden gedrukt door de explosie.
Het prikkeldraad is een bonk roest, de schep is de blauwe klei ingedrukt en is mooi bewaard gebleven.

Laatst aangepast door Frans op 04 Jul 2005 18:13, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2005 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben vanmiddag naar de plek van de opgraving geweest. Twee weken geleden moesten wij stoppen omdat de grond te uitgedroogd was, nu het tegen overgestelde. Voor de soldaat moet dit toch wel een moeilijke situatie geweest zijn.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2005 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Patronen misvormd door de explosie.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2005 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

De opgraving van gisteren is in het verlengde van verleden week. Waar Andre staat is waar verleden week wij actief waren. De loopgraaf loopt in een noord westelijke richting.

Pal naast de loopgraaf is een put gevonden. Deze put die ongeveer een twee meter diep is was onderaan voorzien van een waterdichte bodem.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2005 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

De stalen circles zijn zaterdag opgegraven en zijn nog steeds een puzzle. Deze is 96 cm in diameter er zijn er gevonden tot en met 180cm. Ze zijn gevonden in de Britse linies en allemaal in de omgeving van het kanaal. Alle suggesties zijn welkom.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2005 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is de eerste van dit Duitse type die ooit door de diggers is opgegraven. 23,7cm in diameter en gevuld met een zwarte lading. Wij hebben geen idee wat voor een type dit is. Misschien kan Tony hier antwoord op geven.

Laatst aangepast door Frans op 11 Jul 2005 8:53, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2005 6:57    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
Is zo 1 hier onlangs ook niet voorbijgekomen? Iemand die vroeg wat het was?
pascal

Inderdaad :Een vraag van Merlijn ?
Op foto is het moeilijk, maar ik dacht toch aan een ladungswerfer Edhardt,
een Duitse mortier 240mm.
Ik kan nog geen foto 's plaatsen, maar Merlijn zou die ontvangen hebben via Rumkruik enkele weken terug! zie topic van Merlijn : wat is dat?
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2005 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Toch wel een bijzondere vondst. Een US made patroon. Onderop de patroon US 15 aan de andere zijde Vll.

Op de foto is de US de linkse de rechtse is een Engelse.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2005 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

teraanvulling
Tony heeft mij gevraagt deze plaatjes hier te plaatsen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2005 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het begin van de stellingen oorlog was er veel inprovisatie, bij gebrek aan munitie, en vooral aan munitie voor heel korte afstand. De Duitsers hebben verschillende ladungswerfers ontworpen. De onderste tekening geeft een beeld van het geinproviseerd kanon, voor de eerste ladingen.
De foto: van de 24cm is een van de betere ladungswerfers, te vergelijken met de livens van de Britten. Er was ook reeds een gelijkaardig afvuur affuit.

De verschillende ladingen konden ze afvuren tussen de 180 a 280 meter.
Ze waren gevuld met 14 a 23 Kg springstof.

De Britse livens was beter: 1100 a 1500 meter, met 13 liter fosgeen.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2005 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn afgelopen weekend ook twee houten onsteker doosjes gevonden. Een van de doosjes was nog in een redelijke konditie.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2005 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Tony heeft my deze mooie foto gestuurt van de ladungswerfer die de gevonden mortier van afgelopen zaterdag daadwerkelijk afschoot.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2005 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag is er gegraven in een Noord Westelijke richting. Wat je op de foto ziet is ongeveer het oppervlak wat is onderzocht. Het is een van de laatste foto's van vandaag.

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2005 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

In heel dunne lagen wordt de grond gestript. Tot je het beeld van de foto krijgt.

En na ongeveer een half uur is dit het resultaat.

Een duitse korte bajonet in een engelse loopgraaf.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2005 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een mooi voorbeeld dat je voorzichtig moet zijn.

Dit is het eerste wat je ziet.

En na een 1.5 uur met twee man is dit het resultaat.

Een rumkruik, twee schoppen en twee verschillende duitse handgranaten.
In de rechter benedenhoek ligt een duitse stickgranaat. De buis ervoor is een oude drainage buis.

Laatst aangepast door Frans op 17 Jul 2005 11:17, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2005 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Zware Engelse artilleriegranaat 50 centimer diep in de grond.

Laatst aangepast door Frans op 17 Jul 2005 11:16, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2005 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Frans schreef:
Een verzameling van verschillende types handgranaten. Er is hier behoorlijk gevochten want er zijn engelse en duitse exemplaren. Het merendeel op de foto ongeveer een stuk of twintig zijn handgranaten die bij ons onbekend zijn. Ik wacht op informatie over deze granaten van Tony voordat ik de andere foto's post.

Het is heel moelijk op zo een foto een identificatie te doen:
Ik dacht de linker bovenhoek N8 granaten (double cilinder pattein) te herkennen, eronder enkele Mills.
In het bijzonder rechts beneden (voorlaatste item) lijkt me de blok springstof van een N6 MKI of N7 MKI ( licht of heavy) te liggen. Deze granaat wordt nog weinig gevonden, omdat het dunne blikken omhulsel net als hier volledig weggeroest is.
Rechts ervan licht een ontstekingsbuis van een artillerie granaat. Net erboven een Batty granaat!
De volgende foto's van Frans zullen wel meer duidelijkheid brengen.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2005 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het goed heb begrepen van Tony is dit de N6 Pattein granaat.
Fabrikant van deze granaat en de N8 was de Bethune factorie vanaf 1915.

Onderstaande foto is een N8 Double cylinder Pattein granaat.

N8 doorsnee.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2005 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Loden ronde schijfjes die in de buitenwand zijn verwerkt. De buitenwand is gemaakt van een soort hars en is zeer kwetsbaar.

Foto van de Batty granaat.

Laatst aangepast door Frans op 23 Sep 2009 18:43, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> De Diggers, Battlefield Exploration, Ieper. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: