Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Waar laat ik mijn gevonden oorlogsoverblijfselen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jasper

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 18:02    Onderwerp: Waar laat ik mijn gevonden oorlogsoverblijfselen Reageer met quote

Ik verbaas me er vaak over op welke manier de mensen die tegenwoordig aan het oude Westfront leven, omgaan met spullen uit de Eerste Wereldoorlog

Bijvoorbeeld de foto hieronder. Tijdens een autotochtje door het dorp Miraumont(Somme) zag ik in een voortuintje toevallig deze hoop granaathulzen, nog net zichtbaar tussen de fruitkisten.

Niet ver van Miraumont, in Le Hamel om precies te zijn, een ander, meer indrukwekkend voorbeeld. Deze hulzenpyramide was twee meter hoog en let ook effe op het patroon waarop deze is opgebouwd. Knap gedaan toch!

Het leek me een leuk idee als jullie in dit topic ook foto's van dit soort taferelen plaatsen. Laughing Ik vind het namelijkerg leuk om te zien. Cool

Edit: Foto's verkleind, Emiel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
gvdbor

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Nu ben ik geen deskundige maar ik weet toch met enige zekerheid dat het hier niet om granaathulzen, maar om granaten/obussen gaat, al dan niet nog voorzien van de nodige gevaarlijke inhoud.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
jasper

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij kijk je dan niet helemaal goed, het is toch op beide foto's duidelijk te zien dat er geen onstekers meer aanwezig zijn en je kunt als het ware zo de onderkant van de huls zien Rolling Eyes . Wat maakt het eigenlijk ook uit het leek me gewoon leuk om een deze fotos te plaatsen Confused

Hebben jullie ook nog foto's van dit soort taferelen zou wel leuk zijn als jullie die hier plaatsen Wink
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij zijn het ook gewoon granaten zonder kop hoor, je ziet duidelijk de geleideband, vooral op de 1e foto. ook de opening is kleiner dan de onderkant, dit is bij hulzen niet zo.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

gvdbor @ 05 Mrt 2007 19:32 schreef:
Nu ben ik geen deskundige maar ik weet toch met enige zekerheid dat het hier niet om granaathulzen, maar om granaten/obussen gaat, al dan niet nog voorzien van de nodige gevaarlijke inhoud.

Je hebt gelijk Gijs Cool
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Maar om even bij het topic te blijven:

Deze foto is van Merlijn van een aantal jaar geleden,

Stond in dit topic:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8527&highlight=pyramide

Laatst aangepast door Emiel op 05 Mrt 2007 20:08, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel dat jij wel bij het onderwerp blijft Smile

Mooie foto(ben er zelf twee weken geleden nog geweest)

zie http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8527&highlight=jasper

komop mensen jullie hebben vast ook dit soort foto's puh
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 05 Mrt 2007 19:53 schreef:

Je hebt gelijk Gijs Cool

oke maar blijf even bij het onderwerp zou een heel leuk topic kunnen uitkomen.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

jasper @ 05 Mrt 2007 20:09 schreef:
cossee @ 05 Mrt 2007 19:53 schreef:

Je hebt gelijk Gijs Cool

oke maar blijf even bij het onderwerp zou een heel leuk topic kunnen uitkomen.

Nou goed dan Confused

Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hier staat ook nog wat:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1612&highlight=cafe+tommy
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Somme 2005:

Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke foto's jongens. Ga zo door Smile Smile

Ik kan me vergissen maar volgens mij is die een na laatste foto gemaakt op de Notre Dame de Lorette, op het terrein met de originele loopgraven die je voor een euro deze kunt bezichtigen(maar dan heb je ook wat vond ik dan). Vooral de korte afstand (20 meter) tussen de vijandelijke linies was indrukwekkend maar tegelijk absurd.

102.500 duizend Fransen vielen voor deze heuvel Surprised Surprised.
Eveneens ontelbare Duitsers bij het verdedigen ervan.
In de toren op het kerkhof houden vrijwilligers en Fransen veteranen uit verschillende oorlogen zwijgzaam de wacht bij het graf van de Onbekende Soldaat. Een prachtige manier om een eer te bewijzen vind ik.
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 05 Mrt 2007 20:19 schreef:
Hier staat ook nog wat:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1612&highlight=cafe+tommy

lachen dit hoor vooral Tony zijn trouwfoto. Heerlijk Very Happy
zo'n topic moet dit topic ook worden dat zou wel leuk zijn puh
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

jasper @ 05 Mrt 2007 21:56 schreef:
Leuke foto's jongens. Ga zo door Smile Smile

Ik kan me vergissen maar volgens mij is die een na laatste foto gemaakt op de Notre Dame de Lorette, op het terrein met de originele loopgraven die je voor een euro deze kunt bezichtigen(maar dan heb je ook wat vond ik dan). Vooral de korte afstand (20 meter) tussen de vijandelijke linies was indrukwekkend maar tegelijk absurd.

102.500 duizend Fransen vielen voor deze heuvel Surprised Surprised.
Eveneens ontelbare Duitsers bij het verdedigen ervan.
In de toren op het kerkhof houden vrijwilligers en Fransen veteranen uit verschillende oorlogen zwijgzaam de wacht bij het graf van de Onbekende Soldaat. Een prachtige manier om een eer te bewijzen vind ik.

Heel goed Jasper Laughing En je moest daar hoordelopen over de geitekeutels puke
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Of de echte loopgraven zo dicht bij mekaar lagen weet ik niet; die van het museum zijn uitgegraven, en of ze de echte loop van de loopgraven volgen heb ik mijn twijfels over...hij heeft daar ook een aantal artilleriestellingen in zijn loopgraven, en ik twijfel of er artillerie zo dicht tegen de vijand zou opgesteld staan...
Is natuurlijk wel interessant om je een idee te geven
pascal
jasper

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2007 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had inderdaad ook al zo mijn twijfels over deze loopgraven. De tweede linies van de Duitsers en de Fransen liepen zowat in elkaar over, waardoor het eigenlijk een grote cirkel werd en dat zou natuurlijk niet hebben gekund.

Hebben jullie nog foto's betreffende het onderwerp, plaats ze dan alstjeblieft hier Smile Smile
Naar boven
Frontschwein

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2007 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

@Jasper

Omdat je toch in de buurt was, heb je niet even in de tuin van Le Tommy in Pozieres gekeken?
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2007 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk heb ik daar gekeken Cool Cool .
In de zomer is er vrije ingang maar 3 weken geleden moest je twee euro betalen om het te zien. Wel erg indrukwekkend en realistisch nagebouwd vooral die afgehakte speelgoed handen en benen. Toen ik er zat kwam er net een Britse meisjes kostschool binnen, was ook erg gezellig Evil Evil
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2007 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

jasper @ 06 Mrt 2007 13:20 schreef:
Tuurlijk heb ik daar gekeken Cool Cool .

In de zomer is er vrije ingang maar 3 weken geleden moest je twee euro betalen om het te zien. Wel erg indrukwekkend en realistisch nagebouwd vooral die afgehakte speelgoed handen en benen. Toen ik er zat kwam er net een Britse meisjes kostschool binnen, was ook erg gezellig Evil Evil

Moest wel effe kijken voordat ik doorhad dat ze nep waren puke. Toch erg leuke en indrukwekkende plek zowel binnen als buiten. Ook al was de koffie van eergisteren Rolling Eyes

Komop waar blijven die foto's. Tony of MadMaxMartin jullie zullen er vast veel hebben die betrekking hebben op dit onderwerp.
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2007 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Is wel leuk als zo'n foto als deze hier dan ook wordt geplaats puh puh

Mooie foto ik moet vaak langs dit huis zijn gereden maar mij is het nog nooit opgevallen
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2007 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, de tommy ga ik niet meer; ik vind het zonde dat hij al die zaken gewoon in de tuin laat vergaan en verroesten...bij die kerle spendeer ik geen euro meer...
pascal
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2007 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

hallo Cossee
de metalen piketten links op de foto staan in de volksmond bekend als "zwijnestaarten" vanwege het gekrulde gedeelte onderaan,dienden om prikkeldraad aan te bevestigen .
deze" krul" liet toe de ijzers in te draaien,ipv ze in te kloppen,kwestie de vijand niet wakker te maken Very Happy

de obussen in het midden met een dubbele koperen drijfband , zijn waarschijnlijk Duitse 12 cm ' s shrapnel.

erboven ligt een staartstuk van een Franse loopgraafmortier,de vleugels
zij n natuurlijk weggeroest

rechts ervan een Britse 60 ponder shrapnel ( "koolzak" genoemd in het smakelijke Westvlaams dialekt) en eronder een 7,7 cm Duitse shrapnel.
indien de werking van een shrapnel obus je onbekend mocht zijn Neutral
een kleine uitleg???

de obus hierboven is een Duitse 12 cm shrapnel,geladen met loden kogels & voorzien van een tijd onsteker die toelaat het projectiel de kogels uit te stoten boven het doel.

bij het afvuren van de obus begint in de ontsteker een kruitspoor te branden dat boven het doel( op de ingestelde tijd ) een kruitpotje achteraan de obus doet ontvlammen.de gasdruk daaarvan stuwt de loden of stalen kogels uit het lichaam vd obus , het lege projectiel word dus niet in scherven opgeblazen maar weergevonden zoals op je fotos.

de laatste foto toont het "vlamkanaal" (de koperen buis in het midden) gevuld met zwart kruit ofwel buskruit genaamd,dewelke door de onsteker tot ontbranding word gebracht en zo het kruitpotje onderaan de obus doet ontbranden.
soms worden niet afgevuurde obussen door verzamelaars van de ontsteker ontdaan en de loden kogels verwijderd om te verkopen.
Het ogenschijnlijk "lege" projectiel bevat soms dan nog het volle
kruitpotje onderaan.
Wat zwart kruit,zoals gebruikt in vuurwerk ,kan aanrichten hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen gezien enkele ernstige ongevallen in u eigen Land Sad DUS PAS OP MET DIT SOORT SPULLEN
ik heb gepoogd deze toch wat technische materie zo verstaanbaar mogelijk uit te leggen voor mensen die er niet bepaald mee bekend zijn,afgaande op fotos en zonder mogelijkheid om de afmetingen van de projectielen na te gaan .
mocht iemand mij op een mogelijke fout kunnen wijzen....sorry,PERFECT is my older brothers name.... Neutral
groetjes , MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

de fotos van Emiel wil ik (als er belangstelling voor is) ook wel toelichten Smile
tot later MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk MMM.
Hoe meer verschillende info op dit forum hoe beter.
Zeker als we het van een DOVO medewerker te horen kunnen krijgen. Smile

Old soldiers never die
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's en interessante uitleg.

Vorige maand tijden een bezoek aan de Somme ook éen shrapnell granaat tegengekomen met de loden balletjes er nog in. Wist niet precies hoe deze werkte maar na uw uitleg weet ik voldoende Smile

bedankt
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

er schijnt een beetje verwarring te zijn over de termen granaat - obus - huls Confused
heel normaal , de materie is zodanig uitgebreid dat je een koe geen koe kunt noemen zonder haar als een" blauwe " of "bruinbonte" te klasseren Sad
een huls is echter het gedeelte , meestal gemaakt in een koper & messing legering,soms in metaal.
het bevat de aandrijflading die de obus moet voortstuwen en daarna uit de kamer v/h kanon wordt uitgeworpen om plaats te maken voor een nieuwe obus.
de huls en de obus worden soms apart verpakt en voor het afvuren gemonteerd !! (net als de onsteker)

deze doorsnede van een shrapnel obus toont het projectiel met lading (links) & de huls met het aandrijfkruit in " spaghetti - vorm".

de foto van Jasper toont dus een pyramide van "lege" shrapnels.
het verschil tussen een shrapnel en een fragmentatie projectiel is merkbaar op de volgende fotos

om aan te tonen dat de benamingen van munitie niet eenvoudig is puke

dit projectiel verspreidt bij ontploffing zowel fragmenten ( de metalen delen van de mantel ) alsook de shrapnel kogels erin..???? Confused

wel een zeer oud model ,maar dit principe wordt in hedendaagse munitie nog toegepast.
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de uitleg.
Het was mijn fout om een verkeerde benaming te geven. Voortaan zeg ik gewoon 'obus'. Very Happy

Hebben jullie nog foto's betreffende het startonderwerp van dit foto's.

Dus foto's van plaatsen waar bewoners hun gevonden
oorlogsoverblijfselen op een aparte manier verzamelen of gewoon bij elkaar zetten. Zeg maar zoals de bovenstaande foto's.

alvast bedankt
Naar boven
Charles Mangin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

MMM de afgebeelde doorsnede van de brisantgranaat is eigenlijk geen brisant.
Tis een een springrook granaat, met witte fosfor als vulling en een kleine springlading. Hij zal wel enigzins fragmenteren, maar niet met zoveel geweld als een HE brisantgranaat.
Wel interessant om te zien de opengewerkte schrapnel granaat! mooie foto!
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

hallo Charles

ik had de tekening beter moeten bekijken Sad
er zijn blijkbaar foute benamingen gebruikt in de aanwijzende tekst Sad

1 is de stootstang die bij impact van het projectiel de slagpin induwt
3 is de ontsteker
4 is de aanzetlading
5 is dan de rooklading
7 zal dan de HE lading zijn

Het heeft immers weinig zin een rookpatroon ( bedoeld om de artillerie
waarnemer de impact v/h projectiel beter te zien) in een rookgranaat te plaatsen Confused

sorry, ik had de schets beter moeten bekijken,dan hadden deze ongerijmdheden me opgevallen speechless
het gebruik van een stootstang ( nr 1 op de schets) is veel gebruikt bij Duitse munitie in WW1 , dus is dit waarschijnlijk een Duitse 7,7 cm
obus met HE lading ???
ik verontschuldig me voor de "foute info", maar bedankt voor je terechte opmerking.

greets ,MMM Smile
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

En , is dat nu een brisantgranaat Cool in mijn topic komen er veel.

groetend,

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Charles Mangin

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Maakt niet uit hoor t was niet afzeikend bedoelt Laughing

1 is de stootstang die bij impact van het projectiel de slagpin induwt
3 is de ontsteker
4 buis met zeer snel ontbrandend kruit dat de explosieve lading aanzet
5 explosieve lading (trotyl/tnt)
7 de rooklading witte fosfor, door de explosieve lading scheurt het granaatlichaam waardoor er lucht bij de witte fosfor komt en dit vervolgens ontbrandt.
Ze zouden er ook een tijdbuis op kunnen zetten dit geeft ook een aardig effect, tegenwoordig mag dit niet meer..

Om in te schieten kunnen ze beter HE granaten gebruiken, en deze dan op impact (superquick) af laten gaat. Dan kan je waarnemen op de flits; flitswaarneming, dat is wat exacter. Die rookgranaten geven maar een klein plofje wat niet zo opvalt voor een waarnemer.
Welke granaat het exact is zou ik niet durven zeggen..

groeten!
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

hallo Charles,
bedankt voor de respons ( ben je misschien in de, of gediend bij de artillerie ?).
de reden waarom men rookpatronen gebruikte in granaten tijdens WW1,was dat de optiek waarover een waarnemer beschikking had tamelijk" primitief" waren,zowel bij direkt als indirekt vuur.
Een rookpluimpje was dan ook een ( klein) hulpmiddel om de afstand en richting beter in te schatten na de korte flits bij impakt.
en geloof me , die kleine rookpatronen maken verdomd veel rook !! puke
greets,MMM
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

dit is de fameuze brisantgranaat in kwestie..

de Duitse 7,7 cm C geshoss

met de Empfelicher Kanone Zunder 16 (gevoelige ontsteker)
de stootstang is helaas weggerot,die dingen waren meestal in hout.

maar de koudmarkering op de fuze is nog steeds zichtbaar yummie
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit dezelfde?
Gevonden vlak achter het monument 'Tranche de Bajonettes'.

Old soldiers never die
Naar boven
Peter

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 20 Mrt 2007 21:24 schreef:
Is dit dezelfde?
Gevonden vlak achter het monument 'Tranche de Bajonettes'.

Nee dit is een franse 155m granaat met een Fusee detonateur percutante 24/31 modele 1916.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

wat kan ik hier nog aan toevoegen??? speechless
te laat, misschien.... Smile
heel goed Peter
greets MMM
Naar boven
Charles Mangin

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2007 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dien bij de artillerie jah Smile
Toen zal de optiek inderdaad niet zo heel goed geweest zijn natuurlijk, dan is rook wel makkelijk. Er komt echt veel vanaf jah, wil je niet bij in de buurt staan!

groeten!
Emiel

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2007 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

Of je maakt er een kunstwerk van:

Deze staat voor 300euro te koop bij de brocante in Romagne....
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

gezien het aantal hoefijzers in de basis van dit kunstwerk,is geluk verzekerd.. speechless
de schoppen en houwelen echter... Embarassed beloven niet veel goeds Evil
greets,MMM
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2008 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Nog iets tegengekomen op 2dehands.be

http://www.2dehands.be/uniek-stuk-gemaakt-aan-ijzer-8946699.html?afdeling=verzamel&qq=1914%201918&start=60
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2008 8:01    Onderwerp: Reageer met quote

Haha,
een verdienstelijke poging van die verkoper om erbij te zetten dat het gemaakt is a/d IJzer.

Jammer genoeg hadden ze nog geen opklapbare schepjes van het US model in 14-18

En die helmen lijken mij verdacht veel op na-oorlogse Belgische brodies.

achter dat het maar verkoopt zekers....
vetje

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2008 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 08 Jan 2008 23:06 schreef:

http://www.2dehands.be/uniek-stuk-gemaakt-aan-ijzer-8946699.html?afdeling=verzamel&qq=1914%201918&start=60

Ziet er mee WO2 uit dan WO1 trouwens. Hadden ze wel zo'n pio's tijdens WO1. Kdacht het niet.

*Edit, nog een vroege vogel blijkbaar ;d
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2008 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Uniek stuk gemaakt aan de IJzer.... Ja, kan best maar niet in de periode 14-18, eerder 2007 Evil Evil
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2008 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Die pioschep had k ook mijn twijfels over, maar die helmen en houwelen wist ik niet dat die na-oorlogswaren.

Achja, wel leuk om te zien wat mensen met oorlogstuig doen
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2008 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 08 Jan 2008 23:06 schreef:

Bedankt voor de info,

Ik kan maar zeggen wat men Mij gezegd heeft, het komt van een verzamelaar van Ieper.
En die beweerde dat zijn Vader dat moest maken aan de ijzer.....

Van waar komt het dan ? Alle info welkom.

Groeten,

Ron

Neutral
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2008 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mij lijkt het, zeker met die helmen erop, een assenbak te zijn om aan de ingang van een blok te zetten.

In logistieke centrums in het leger is er een tijd een bloeiende markt/vraag geweest naar dergelijke bouwsels. Wij hebben ook zoiets in die trant staan in onze kazerne, maar dan met ouwe M1 helmen in plaats van de brodie type helmen.

De kleur doet mij nog meer in die richting uit denken.
Die egale kaki kleur, zelfde kleur als de MAN's en VOLVO's.

En neem daarbij dat het uit Ieper stamt, en wat is er in Ieper: het 98ste Btn LOG...
Dus kan het daar ooit gefabriceerd geweest zijn...
Lijkt me iets die ergens in de jaren '60-'70 zal gemaakt zijn.

mvg

Ramses
Highlander

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2008 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

geluveld @ 11 Jan 2008 10:34 schreef:
Mij lijkt het, zeker met die helmen erop, een assenbak te zijn om aan de ingang van een blok te zetten.

In logistieke centrums in het leger is er een tijd een bloeiende markt/vraag geweest naar dergelijke bouwsels. Wij hebben ook zoiets in die trant staan in onze kazerne, maar dan met ouwe M1 helmen in plaats van de brodie type helmen.

De kleur doet mij nog meer in die richting uit denken.
Die egale kaki kleur, zelfde kleur als de MAN's en VOLVO's.

En neem daarbij dat het uit Ieper stamt, en wat is er in Ieper: het 98ste Btn LOG...
Dus kan het daar ooit gefabriceerd geweest zijn...
Lijkt me iets die ergens in de jaren '60-'70 zal gemaakt zijn.

mvg

Ramses

98 Bn Log ... en 10 TTR .... jeugdherinneringen!
Mmmmm ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AvB

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Op de zoektocht naar het type granaat kwam ik in dit topic terecht. Ik verbaas me ook elke keer hoeveel munitie er nog overal ligt!

Hier een aantal foto's van granaten die gewoon aan de oppervlakte lagen.
Volgens mij zijn dit allemaal Duitse 10.5cm granaten maar ik kan het verkeerd hebben.

Closeup Zünder type?

Kleine verzameling, er lag vorig jaar meer maar alles is leeg gehaald.

Handgranaat (WOI?) in een bunker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: