Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mysterieuze foto's of verbeelding??

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ironmarc

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 19:21    Onderwerp: Mysterieuze foto's of verbeelding?? Reageer met quote

Ik heb hier enkele foto's van mijn laatste bezoek aan Verdun. Deze zijn genomen voor een bunker uit het Bois de Caures.

Foto 1: Niet echt veel op te zien...

Uitvergroting: of toch wel???

Nu op de plek waar dit zichbaar leek, kijkend naar binnenin de bunker:

Ik moet eerlijkheids halve zeggen dat op het moment dat ik de eerste foto maakte, ik niets 'speciaals' voelde, maar op de plek waar ik de foto's naar binnen maakte, kreeg ik wel een apart gevoel...weet niet of het kwam omdat ik naar binnen wilde om te kijken of om een andere rede.

Vind het wel leuk om jullie reacties te horen en hoop niet belachelijk gemaakt te worden hiermee Yvonne blik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Lastig. Het is niet mijn bedoeling om wie dan ook belachelijk te maken. Eigenlijk ben ik het meest benieuwd naar wat je zelf op die foto's meent te zien, en hoe je daar zelf over denkt. Ik zie namelijk niet zo veel bijzonders aan deze foto's, vooral niet aan de eerste twee.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ezra

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hier wil ik twee dingen op zeggen.

1) Mensen als Masuaki Kiyota of Ted Serios claimden dat ze met hun gedachten foto's kunnen belichten. Natuurlijk zijn er allerlei mensen die zeker menen te weten dat dit oplichterij is, en dat dat ook al anagetoond is. Deze fenomenen zijn ongrijpbaar, zelfs coor de beoefenaren en begaafden. Wat het een handje helpen al aardig in de hand werkt. Maar het ontmaskeren van een vervalste paranormale actie hoeft nog niet te betekenen dat dus álle acties op dat gebied vervalst zijn.

Het bestaan van vals geld impliceert het bestaan van echt geld. Zou hier ook het bestaan van vervalste resultaten betekenen dat er dus ook ergens niet vervalste resultaten bestaan?

Klinkt goedkoop en als een woordspelletje, maar sommieg kennistheoretici en filosofen gaan er van uit dat dit zo moet zijn.

2) Je kunt het maken van een foto beschouwen als een strict materieel proces. De éne vorm van materie heeft invloed op de andere vorm van materie. Waarbij we maar even aannemen dat licht een begrepen en rechtlijnig fenomeen is, dat geen ruimte biedt aan geesten en spookjes.
Zelfs dan nóg, zijn er twee mogelijke punten waar een onbegrepen invloed zijn effecten kan uitoefenen:
- er zou mist zichtbaar zijn - prima, we postuleren gewoon kleine stofdeeltjes, of waterdampdruppeltjes, die meereizen met een door warnteverschillen veroorzaakte luchstroming. koele vochtige bunker, zonnig weer daarbuiten. maar zou desalniettemin een bepaalde 'kracht', of externe invloed, (spiritueel, spokig of geestig of niet) niet mede-sturend kunnen zijn wat betreft de vorm van dat soort wolkjes?
- die mist geeft een toevalspatroon op een foto. Ee patroon dus, waar geen vaste herkenbare patronen in te zien zijn. De menselijke waarneming echter zoekt altijd patronen. Soms causaal, soms alleen maar als vorm. Kan in dat onbewuste interpretatie-proces, de pogingen dus om uit die toevalsvormen tóch een patroon te destilleren, dan niet een eveneens onbewust blijvende informatie-bron meespelen?
Jawel, kan zeker, is aangetoond, alleen gaat men nooit verder met die onbewuste informatie als verdrongen of onbewuste herinneringen. Diverse psychologische testen en experimenten zijn hierop gebaseerd. Maar zou dan ook niet een onbewuste informatiebron van een andere oorsprong, zoals bv een paranormale, zijn invloed kunnen uitoefenen? Zodat op die manier 'iets', dat zich niet kan laten zien, en niet kan communiceren, tóch in staat is zich middels de sturing van waarnemingsinterpretatie te kunnen laten manifesteren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 0:33    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we maar eens afwachten wat ironmarc zelf ervan vindt. Wat het "herkennen" van patronen ben ik het met Adriaan eens. Rohrschach wist dit ook, en ontwierp zijn test volgens hetzelfde principe. En ook ik zie regelmatig leuke patronen op tegels van toiletvloeren. Maar voor mij blijven dat persoonlijke zaken.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
ironmarc

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om de reacties te lezen!

Zelf geloof ik dat er meer is tussen hemel en aarde.

Vroeger heb ik ook uren naar de wolken zitten kijken, omte zien of ik er wat in herkende. En idd was dat vaak ook vormen van dieren en gezichten.
Wat ik zie op de foto voor de bunker, lijkt voor mij wel op de vorm van een schedel. Eerlijk gzegd denk ik dat dit eerder door de lichtinval komt dan dat het een persoon zou zij die zich ''bekend zou willen maken''. En misschien is het inderdaad (waarschijlijk) wel je eigen fantasie dat je er gelijk een gezicht in meent te herkennen, net wat Adriaan zegt.

De 'mist' in combinatie met wat ik op de andere foto meen te zien, vond ik wel apart. Het is natuurlijk altijd de vraag of het niet gewoon stof is, damp or whatever.

Zelf ben ik van mening dat wanneer het niet heel erg duidelijk voor je ogen verschijnt, en niet pas achteraf op een foto, het waarschijnlijk een verbeelding is. Dat je van binnenuit denkt een verschijning te zien. misschien wel vanwege de altijd onbekende vraag: is er leven na de dood?
Zolang ik het op een foto zien, ben ik altijd sceptisch, ook in dit geval. Het zal uiteindelijk wel een combinatie van omstandigheden, stof, lichtinval e.d. wat deze foto's tot stand gebracht heeft.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Enige tijd geleden was er een docu op NGC over dergelijke verschijnselen op foto's, alles had een perfecte verklaring... Ook nu: die nevel op foto's is normaal, ik heb het ook al geregeld gehad met foto's in grotten, onderstanden enz.
Naar boven
Ezra

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 24 Feb 2007 0:33 schreef:
Laten we maar eens afwachten wat ironmarc zelf ervan vindt. Wat het "herkennen" van patronen ben ik het met Adriaan eens. Rohrschach wist dit ook, en ontwierp zijn test volgens hetzelfde principe. En ook ik zie regelmatig leuke patronen op tegels van toiletvloeren. Maar voor mij blijven dat persoonlijke zaken.

Persoonlijke zaken ja, dat klopt. Subjectief vs objectief.
Maar daarmee is het nog niet verklaard, of anderszins van zijn raadselen ontdaan.
Want waarom zie je net op dát ogenblik, díe ene interpretatie?

Het is opmerkelijk om te zien dat de meest geharde rationeel-fundamentalisten dan ineens bereid zijn een concept als 'toeval' te willen accepteren. Want waarom zou er toeval bestaan in een wereld die slechts door natuurwetten geregeerd wordt?
Naar boven
Ezra

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2007 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 23 Feb 2007 23:10 schreef:
Het menselijk brein is inderdaad ingericht om patronen te herkennen.
Een van de belangrijkste patronen is het menselijk aangezicht.
Vandaar ook dat we in wolken altijd gezichten herkennen of bijvoorbeeld de vormen van dieren.
Het komt zelden voor dat iemand de Stelling van Pythagoras meent te herkennen.
Eens tijdens een zware nachtelijke militaire oefening meende ik voor 100% zeker
de 4-tonner met de koffie (einddoel) te herkennen in de bosrand. Dat bleek een vreemd overhangende tak te zijn.
Ik zal niet ontkennen dat er meer is op de wereld dan dat we met onze normale zintuigen kunnen waarnemen.
Maar voor mijn gevoel (mijn eigen werkelijkheid) zijn 99,99% van dit soort foto's geen para normale verschijnselen. Smile

Daar ben ik het mee eens.
Het basispatroon van twee ogen en een glimlachende mond is als basis meegegeven met de mens, het is de eerste visuele herkenning die ieder mens ooit gedaan heeft: nl het zien van het moedergezicht als zuigeling.

Maar dit geeft tevens weer dat de waarneming geen neutrale camera is. De waarneming is een systeem dat patronen herkent, en vervolgens die patronen als waarneming ziet.

Kunnen wij zaken zien en waarnemen die géén patroon in zich hebben? Dat wordt al heel moeilijk tot onmogelijk. Het is dan slechts chaos.
Naar boven
malley

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hier hebben we het al eens eerder over gehad..

Ik hoor trouwens wel van veel mensen die bijv naar Verdun zijn geweest dat er iets was of dat ze niet welkom waren en dergelijke dingen..
Ik denk dat we iedereen in z'n waarde moeten laten. De een staat er open voor en voelt en ziet dingen. De ander staat er niet open voor en zal niets voelen of zien.
Die docu op ngc heb ik ook gezien en sinds er zoiets als photoshop bestaat zal er ook heel wat afgeklooid worden
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ezra @ 24 Feb 2007 12:55 schreef:
Lingekopf @ 24 Feb 2007 0:33 schreef:

Persoonlijke zaken ja, dat klopt. Subjectief vs objectief.
Maar daarmee is het nog niet verklaard, of anderszins van zijn raadselen ontdaan.
Want waarom zie je net op dát ogenblik, díe ene interpretatie?

Het is opmerkelijk om te zien dat de meest geharde rationeel-fundamentalisten dan ineens bereid zijn een concept als 'toeval' te willen accepteren. Want waarom zou er toeval bestaan in een wereld die slechts door natuurwetten geregeerd wordt?

Ik voel mezelf rationeel fundamentalist. Stikt geredeneerd bestaat toeval niet. Ik geloof dat onze omgeving door natuurwetten wordt geregeerd. Maar dat impliceert niet dat iedereen altijd alles kan verklaren. Want er zijn veel omstandigheden waarin de natuurwetten niet allemaal doorgrondelijk zijn. En dat noemen we dan maar gemakshalve toeval. In feite is het begrip toeval dus een verlegenheidsdiagnose, want we weten als ontvanger niet wat er vooraf gegaan is.
Voorbeeld: Ik loop ergens door een landschap, ik pak een steen op, en gooi hem een eind verder weg. Dat is een bewuste handeling. Die steen is door mij verplaatst. Ik heb een tweetal handelingen uitgevoerd (oppakken en weggooien) en deze beide handelingen heb ik bewust uitgevoerd. Natuurwetten hebben bepaald waar die steen nu ligt (richting, hoek en snelheid van het gooien). Maar dat betekent niet dat die steen precies daar ligt omdat ik hem daar wilde hebben. En dat begint op toeval te lijken. Want ik heb niet nagedacht waar die steen moest komen te liggen.

De vinder van die steen weet niet wat ik heb gedaan. Hij of zij kan aannemen dat ik heb gedaan wat ik heb gedaan. Maar hij of zij kan ook aannemen dat ik die steen daar heel bewust precies op die plek heb neergelegd. En zelfs dan weet hij of zij niet waarom.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: