Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Psychiatrie had zonder de Eerste Wereldoorlog nooit..

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2007 16:41    Onderwerp: Psychiatrie had zonder de Eerste Wereldoorlog nooit.. Reageer met quote

Een nieuwe stelling:

Psychiatrie had zonder de Eerste Wereldoorlog nooit het huidige niveau bereikt

Game on!

Laatst aangepast door Emiel op 07 Feb 2007 17:39, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2007 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dilemma!! puh

Ja en Nee. Inderdaad, de Eerste Wereldoorlog heeft wel voor wat vooruitgang in de psychiatrie (en in de geneeskunde over het algemeen) gezorgd.
Vergeet alleen niet dat zonder de oorlog deze kennis ook wel opgedaan was, al gingen daar dan waarschijnlijk wel wat jaren overheen, het scheelde ook een hoop oorlogsslachtoffers!
Daarnaast hebben de 'grooten der psychiatrie/psychologie' die een grote rol gespeeld hebben bij de ontwikkeling hiervan, voorzover ik weet, geen van allen meegevochten/geholpen of geleefd in/tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Maar om het heel zwart op wit te zeggen, ja. De Eerste Wereldoorlog heeft zijn steentje zeker bijgedragen als het om het uitbreiden van medische/psychiatrische kennis ging. (al komen hier heel wat 'maar'en' achteraan)
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2007 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dat WO1 vooral op het gebied van (plastische) chirurgie veel vooruitgang heeft gebracht, vooral door de aggrijselijke verminkingen die op en rond het slagveld ontstonden.
Wat de psychiatrie aangaat: die stond nog in de kinderschoenen. De enige grote naam Freud zat met zijn verklaringen en therapie op een volkomen verkeerde weg. De geestelijke oorlogstrauma's pasten niet in zijn tamelijk elitaire neurosenleer.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2007 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 07 Feb 2007 17:37 schreef:
...De enige grote naam Freud zat met zijn verklaringen en therapie op een volkomen verkeerde weg. De geestelijke oorlogstrauma's pasten niet in zijn tamelijk elitaire neurosenleer.

Niet helemaal mee eens, De geestelijke oorlogstrauma's kon hij inderdaad niet aan met zijn 'elitaire neurosenleer', maar een volkomen verkeerde weg was het zeker niet!
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2007 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

OK, misschien wat al te kort door de bocht. Maar de invloed van deze moderne en zeer confronterende oorlogvoering was tot dan toe niet bekend of niet herkend. Het zou interessant zijn te weten waarom de strijdomstandigheden in WW1 zo anders`waren dan in eerdere conflicten.
Ik heb wel eens een beschouwing gelezen over het gedrag van soldaten op slagvelden in vroeger tijd. Het schijnt dat in elk geval voor 1914 het grootste deel van de soldaten vooral veel misbaar maakte, maar eigenlijk niet of nauwelijks vocht. Misschien wat zulk gedrag in WO1 minder goed mogelijk.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2007 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 07 Feb 2007 17:50 schreef:
OK, misschien wat al te kort door de bocht. Maar de invloed van deze moderne en zeer confronterende oorlogvoering was tot dan toe niet bekend of niet herkend. Het zou interessant zijn te weten waarom de strijdomstandigheden in WW1 zo anders`waren dan in eerdere conflicten.
Ik heb wel eens een beschouwing gelezen over het gedrag van soldaten op slagvelden in vroeger tijd. Het schijnt dat in elk geval voor 1914 het grootste deel van de soldaten vooral veel misbaar maakte, maar eigenlijk niet of nauwelijks vocht. Misschien wat zulk gedrag in WO1 minder goed mogelijk.

Ik denk dat je het antwoord deels al zelf geeft. Als het inderdaad zo is dat het gedrag van soldaten vóór 1914 anders was dan na het uitbreken van WOI, neem ik aan dat het gedrag van de soldaten in het begin van WOI niet veel anders was dan daarvoor. Aan het front kwam de klap van de oorlog pas echt, toen pas zag men dat dit beeld niet overeenkwam met de verhalen en/of ervaringen uit eerder gevochten oorlogen. Ik denk, zoals je zelf ook al aangeeft, dat dit de reden was voor een totale ommeslag in zowel gedrag als gevechtsvormen (alleen het gifgas al).
Gertos45

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2007 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

De behandeling van mensen met Shellshock was iets heel nieuws, allesinds.

Electroshocks,

de psychatry stond nog heel in de kinderschoenen, ook erna:

http://www.youtube.com/watch?v=RRv56gsqkzs

Hoe ze die mensen behandelden...ze wisten er geen weg mee. Observeren en zo eruit leren, maar ten koste van wat?
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2007 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

In ieder geval is de term Shell-shock ontstaan in WO1. Ik vraag me af of dit beeld, dat we tegenwoordig (ongeveer) PTSS noemen, al eerder voorkwam, en hoe het toen werd genoemd.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2007 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

En of het al bekend was!
In de griekse/romeinse tijden en oorlogen werden deze rare en bijna niet te verklaren symptonen toegeschreven aan heimwee. PTSS (of Shellshock) werd toen 'oorlogsnostalgia' genoemd.
Ook is er nog een (veel latere) periode geweest waarin de symptonen van PTSS werden toegeschreven aan de trillingen die granten veroorzaakten. Deze granaatinslagen zouden de spieren verlammen en het hart op hol brengen. Niet helmaal onjuist, maar het raakt de kern van de werkelijke reden zeker niet.
En... Daar komt Sigmund Freud binnenwandelen.. Met zijn 'onbewust verdringen van angst' riep hij wel wat kritieken op, maar tot nu toe zat hij er het alledichtste bij!
En zo kwam de bal aan het rollen, tot aan 1915, toen in "The Lancet" voor het eerst het begrip Shellshock gebruikt werd.
marcston

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2007 3:41    Onderwerp: Reageer met quote

Rozemarijn @ 08 Feb 2007 23:28 schreef:

En zo kwam de bal aan het rollen, tot aan 1915, toen in "The Lancet" voor het eerst het begrip Shellshock gebruikt werd.

Bedankt voor de oude Grieken info, amazing wat we daar niet aan onderzoeksmateriaal van hebben.

Daar zeg je wel iets over rollende ballen. Enerzijds: de psychologie was begin vorige eeuw al voor WO 1 in ontwikkeling. Dat er tot 1918 een oorlog aan de gang was betekende dat er op dat moment vertraging optrad. Ik kan het zo snel even niet opzoeken maar ik geloof dat Freud en zijn "wolfman" publicatie werden uitgesteld. In die zin trad er vertraging op.

MAAR: Na en tijdens WO 1 was er denk ik een nieuwe aandacht voor trauma cases, mede denk ik onder invloed van de nieuwere massamedias. Er was meer aandacht dus ook meer vraag naar oplossingen via de psychologie. Dus meer psychologen dus meer onderzoek.

Het laatste klinkt HEEEL OPPORTUUN en kort door de bocht maar zonder WO 1 zou er ongetwijfeld minder budget en minder "proefkonijnen" zijn. (de core business he Wink

(Voor het laatste heb ik overigens geen harde data, alleen een gevoel.)
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2007 7:23    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf schreef:
In ieder geval is de term Shell-shock ontstaan in WO1. Ik vraag me af of dit beeld, dat we tegenwoordig (ongeveer) PTSS noemen, al eerder voorkwam, en hoe het toen werd genoemd.

Shell shock is niet hetzelfde als Posttraumatisch Stress Syndrom. Shell shock werd in vroeger tijd wel aangeduid als "frontkolder". De verschillen zitten in de tijdsspanne waarin zich de (overigens ook van elkaar verschillende uitingen) zich voordoen.
Waar shell shock een directe uiting ter plaatse is, is PTSS (naam zegt het overigens al) een vastlopen van normale processen als gevolg van een reactie op abnormale belevenissen. Dit vastlopen kan jaren later zijn, waarbij herbeleving (confrontatie waardoor de herinnering sterker terugkomt) kan zorgen voor een versnelling. Zo blijken nu, door de aanhoudende confronatatie met uitzendingen, de oud-Libanongangers zich te melden!
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2007 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Erik de Bruin @ 09 Feb 2007 7:23 schreef:
Lingekopf schreef:

Shell shock is niet hetzelfde als Posttraumatisch Stress Syndrom. Shell shock werd in vroeger tijd wel aangeduid als "frontkolder".

Naar aanleiding van het optreden van professor Rivers in Pat Barkers trilogie heb ik me hierin ooit verdiept. Daarvan heb ik onthouden dat 'PTSS' de soortnaam is voor een type neurose en dat 'shell shock' een ondersoort. (Het fruit en de vrucht.)
De betreffende verschijnselen zijn al eeuwenlang bekend en beschreven en hebben alle mogelijke aanduidingen gekregen. Zolang er oorlog is met alle zenuwschokkende gruwel vandien.

Quote:
De geestelijke oorlogstrauma's pasten niet in zijn tamelijk elitaire neurosenleer.
, schrijft Lingenkopf.
Hier in elk geval een verwijzing naar een tekst om eens nader in te gaan op die wel zeer voortvarende these.

http://www.freud.org.uk/warneuroses.html
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2007 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

http://en.wikipedia.org/wiki/Combat_stress_reaction

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shell_shock
Naar boven
DikkeBertha

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2007 22:39    Onderwerp: shelshock Reageer met quote

Het is al een tijdje geleden dat het laatste bericht over dit onderwerp geplaatst is, maar toch:

Psychiatrie/psychologie bestaat uit meer dan psychotrauma alleen...Dus met de stelling zoals geplaatst in het eerste bericht van deze topic ben ik het oneens.
Voor diegene die meer wilt weten over dit onderwerp: Peter Leese: Traumatic Neurosis And The British Soldiers Of The First World War.
Binnen de psychiatrie/psychologie neemt psychotrauma een aparte plaats in omdat er hedendaags veel om te doen is. Nog steeds zijn er in anno 2007 voor en tegenstanders te vinden over hoe we deze problematiek moeten opvatten. Het is dan ook zo dat tegenwoordig steeds meer onderzoek wordt gedaan naar het effect van oorlog op het individu, zowel soldaat als burger.

Feit blijft dat WO I een oorlog is die als eerste op grote en intensieve schaal werd vastgelegd. Hier begon eigenlijk de interesse van psychotrauma te ontstaan. Soldiers Heart Dissease (Amerikaanse Burgeroorlog) werd Shelshock, werd PTSS (Post Traumatische Tress Stoornis, door de Vietnam oorlog), werd het Golfoorlog Syndroom werd.....het laatste woord is hier nog zeker niet over gesproken...
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2007 10:03    Onderwerp: m2c Reageer met quote

Het lijkt me dat de eerste wereldoorlog op grote schaal de levende materie opleverde. De theorie, die reeds bestond, is er aan getoetst en zeker door gegroeid, daar kan ik wel inkomen.

De oorlog is echter altijd een climax van situaties, die geruime tijd aanwezig zijn en door een samenloop tot conflict worden. Freud kan je niet losmaken van de neurose van het Victoriaans tijdperk en intuitief zou ik ook de eerste wereldoorlog daar aan koppelen. Ik lees misschien verkeerd maar de stelling suggereert dat de oorlog ergens een feit op zich is, en daar kan ik me dan niet in terugvinden.

Ook is hier in de antwoorden een heel mooi aspect aangekaart over de aanvaarding van psychiatrie in het leger. Na elk conflict krijgt het een nieuwe naam toegemeten, liefst met ergens het magisch woord "syndroom", dat moet staan voor onbekend. Toegeven dat het wel degelijk gekend is lijkt onaanvaardbaar,

David
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: