Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tankkerkhof

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 22:11    Onderwerp: Tankkerkhof Reageer met quote

Ik heb vroeger het verhaal gehoord dat er aan het Godtschalk bos op de Meenseweg een tankkerkhof zou geweest zijn, weet iemand daar iets meer van ?
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

idd,

was één van de populairste toeristische attracties in het ieperse in de jaren '20. De karkassen werden in de jaren 30 openbaar verkocht.

Er zijn daar ook foto's van, probeer eens te zoeken op het Britse forum (tank cemetery)

groeten,

Bert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Enig idee waar precies en of er daar wat van zou zijn blijven liggen ? Grote onderdelen ?
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mij al door verschillende mensen laten wijsmaken dat er min of meer in de 'knik' van de Meenseweg - dat komt ongeveer overeen met jouw positie denk ik, nabij het domein Godschalk, - nog stukken rups in de grond zouden zitten.
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Bert !

Ondertussen topic gevonden :

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=37500&hl=tank+cemetery

Ik stelde even de vraag omdat er halfweg de jaren negentig geruchten gingen dat er zaken op de markt aangeboden werden die van daar kwamen, ooit zelf iets over gehoord ?
Adriaan

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bron: Great war forum
http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=37500
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Neen, daar heb ik nooit iets van gehoord JOhan. Maar als er zo'n hardnekkige geruchten de ronden gaan dat er daar stukken tank in de grond zitten moet er ooit gegraven geweest zijn. Ik weet wel dat er iemand uit de streek met het idee speelt om de resten van een tank op te graven, ik vermoed op die plaats. Ik weet niet aof hij al een dossier heeft ingediend.
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt !!!
JVB

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2006 22:50    Onderwerp: tanks Reageer met quote

Quote:
Ik weet wel dat er iemand uit de streek met het idee speelt om de resten van een tank op te graven, ik vermoed op die plaats. Ik weet niet aof hij al een dossier heeft ingediend.

Hallo Bert,

die iemand zal vermoedelijk op mij slaan ;-)
In het kader van ons tankprojet te Poelkapelle ben ik inderdaad bezig met de tankgeschiedenis door te nemen en hoop ooit een relict te vinden. Maar in afwachting hebben we echter bouwplannen om zo'n ding na te bouwen en terug op de markt van Poelkapelle te plaatsen.
Als ik ooit een wrak zou kunnen localiseren blijft het maar de vraag of we ooit daarvoor een vergunning zouden kunnen krijgen ...
Maar alle tips zijn welkom ;-)

Vanbeselaere Johan
Poelcapelle 1917 Association
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2006 23:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Johan,

Zeg nooit nooit maar afgaande op wat ik ken uit de sector denk ik dat het heel erg moeilijk zal worden om aan een opgravingsvergunning te geraken als de site niet bedreigd is. De enige piste die ik enigszins mogelijk zie is die dat de enige manier om een potentieel tankrelict tegen degradatie te beschermen een opgraving is. Je zal dan wel degelijke chemische en bodemkundige analyses aan je aanvraagsdossier moeten koppelen en dan is het nog zeer de vraag of ze dat in Brussel een aanvaardbare piste gaan vinden.

Maar ik wens je in ieder geval veel succes en wie weet?

groeten,

Bert
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2006 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Er is inderdaad een tankkerkhof geweest op de meenseweg, maar niet nabij het Godtschalck bos. Daar zijn bij mijn weten zelfs nooit tanks geweest.

Wel zoals op de postkaarten vermeld, nabij t'Hooghe
De exacte plaats is, als je richting Menen rijd, halverwege de heuvel op, op de rechtse kant in de weide, en op de weg, en een ietwat meer de linkse kant op (minder dan rechts te vinden was).

Er zit wel degelijk een karkas van een Britse tank onder de weg, en wel half onder de weg, en half onder het fietspad. Want ik ken(de) persoonlijk een straatwerker die daar heeft helpen de straat aanleggen. Die heeft mij de exacte plaats getoond waar ze op een enorm stuk staal zijn gekomen, waar ze een stuk hebben van moeten afschijven om gemakkelijk verder te kunnen werken.

Niet ver van die plaats heb ik zo'n 10 jaar geleden een aandrijfwiel (waarop de rupsen draaien) gevonden, broad arrow getekend....

Dus er zijn wel degelijk nog relicten te vinden van het tank kerkhof, maar zoals Bert zegt..... Oooo die vergunningen....
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2006 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Kan er iets meer verteld worden over die vergunningen.... niet dat ik van plan ben te graven Confused Louter nieuwsgierigheid naar de complexe administratie in ons landje.
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2006 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

bezste johan dat zou nogal een attractie bij zijn daar in poelcapelle
maar geeft er daar geen tank gestaan tot in de jaren 20
(ene die daar volledig kapot achter gelaten werden)
enfin hou op ons op de hoogte van alles he
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Bert

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2006 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

In het topic 'graven amateur of archeoloog' op deze site is daar al heel wat info over gegeven.
Het komt erop neer dat als je naar het verleden wil speuren in de bodem je daarvoor bij monumenten en landschappen een vergunning moet aanvragen. Dat staat allemaal tamelijk goed op hun website uitgelegd. In principe worden er enkel vergunningen geleverd voor bedreigde sites. Voor niet bedreigde sites telt de regel dat ze het beste 'in situ' dus onder grond kunnen bewaard blijven. Opgraven is immers een destructief proces waarbij de site onherroepelijk verloren gaat.
Er kunnen uitzonderingen gemaakt worden voor sites waarvan het wetenschappelijke belang kan worden aangetoond. Bij de aanvraag moet dan een serieuze onderzoeksstrategie en vraagstelling worden geformuleerd waaruit blijkt dat de opgraving ook weldegelijk iets significant zal bijleveren tot de archeologische wetenschap. M.a.w. voor een Middeleeuwse site met walgracht die niet bedreigd is, in een gebied waar er al een paar tientallen gelijkaardige zijn opgegraven, zal je niet zomaar een vergunning kunnen krijgen. Als een veldsurvey echter aan de oppervlakte een grote concentratie van prehistorische werktuigen zou opleveren die typologisch duizenden jaren ouder zijn dan wat er voordien al in Vlaanderen is gevonden, dan kan dat een factor zijn om een opgravingsvergunning te leveren.
Zo'n vergunning staat op naam van een bepaald persoon en enkel deze persoon in kwestie kan de supervisie over de opgraving uitoefenen. Na afloop moeten de resultaten weer teruggespeeld worden aan M&L

groeten,

Bert
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2006 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,
bedankt voor de verhelderende uitleg.
Naar boven
JVB

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2006 22:12    Onderwerp: tankreplica in Poelkapelle Reageer met quote

patten @ 29 Dec 2006 13:04 schreef:
bezste johan dat zou nogal een attractie bij zijn daar in poelcapelle
maar geeft er daar geen tank gestaan tot in de jaren 20
(ene die daar volledig kapot achter gelaten werden)
enfin hou op ons op de hoogte van alles he

Wel het is juist die tank die in Poelkapelle stond op de markt in het Interbellum die we daar weer willen plaatsen. Hij liep vast tussen het Guynemermonument en café De Zwaan op 9 oktober 1917, maar dan was er nog geen Guynemermonument, Guynemer was er wel al, maar we weten nog steeds niet waar en van De Zwaan was niet veel meer over ...
In 1923 na de inhuldiging van het Guynemermonument werd het tankwrak gelicht en verplaatst naar het marktplein alwaar hij inderdaad een toeristische attractie was naast het Guynemermonument. In 1941 werd hij echter stukgebrand en meegenomen door de Duitsers die een tweede keer kwamen.
Omdat we vanuit Poelkapelle vinden dat Poelkapelle in de huidige revival van het Battelfieldtoerisme serieus achterop blijft en dat het vooral Britten zijn die rondtoeren hopen we met de bouw en de plaatsing van zo'n replica dat recht te zetten en terug te gaan naar toestanden in het Interbellum. Met het Guynemermonument hebben we dan twee bezienswaardigheden van formaat.
Dat het menens is blijkt uit het feit dat de tank al volledig driedimensioneel gemodelleerd is op computer en dat we zojuist een tweedehandse kleine bulldozer aangeschaft hebben om de replica rond te bouwen. Deze week brengen we de bulldozer zelfs naar een garage te Poelkapelle.
Vraag me niet hoe lang een en ander gaat duren, vraag liever waarmee je kunt helpen ;-)

Vanbeselaere Johan
Poelcapelle 1917 Association
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2007 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Dat word een aardige klus Johan, veel suc6 met de opbouw van de tank!

Johan welke tank was dat precies? Crying or Very sad

Greetz

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Peter Jackson schijnt er ook eentje gebouwd te hebben wat was op de airshow te zien in Marlborough, Australie. Eens kijken of ik er nog wat van kan terugvinden...
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.brian.geek.nz/planes/blenheim03/planes6.htm

http://www.wetaworkshop.co.nz/

Neem eens contact op als interesse, over het algemeen is het leuk samenwerken met de Kiwi's : tracey@wetaworkshop.co.nz
Als interesse en indien geen reactie wil ik wel eens proberen via via in Australie bij iemand die contact heeft met PJ zelf.
AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 6:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Een van de tankkerkhoven bevond zich idd op het Hooge, waar het pretpark zich nu bevindt. Maar er bevonden zich tankwrakken tot tegen de Herenthagebossen, zowel ten noorden als ten zuiden van de Meenseweg (in het Godtschalkbos zijn dus wel degelijk wel tanks geweest en zelfs tot op de Zwijnhoek). Je moet eens in mijn boek over Geluveld kijken, er is daarover wel een en ander te lezen en te zien.
Andere plaatsen met veel tankwrakken waren de Frezenberg, Sint-Juliaan en dan Poelkapelle. Er bevonden zich ook enkele wrakken in de buurt van de Reutelhoek. En er zullen wel nog meer plaatsen geweest zijn.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
JVB

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 08 Jan 2007 23:34 schreef:
http://www.brian.geek.nz/planes/blenheim03/planes6.htm

http://www.wetaworkshop.co.nz/

Neem eens contact op als interesse, over het algemeen is het leuk samenwerken met de Kiwi's : tracey@wetaworkshop.co.nz
Als interesse en indien geen reactie wil ik wel eens proberen via via in Australie bij iemand die contact heeft met PJ zelf.

Die contacten zijn er reeds geweest. Da's ook de reden dat we de weg met de bulldozer ingeslagen zijn naar hun voorbeeld. Maar wij hebben niet de middelen en de mensen zoals een Peter Jackon en Wetaworkshops. Het gaat dus wat langer duren. Zij vertrokken van een goed functionerede bulldozer, wij gaan de onze eerst mogen restaureren ...
* Guynemer Comité
Naar boven
JVB

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

stijn @ 06 Jan 2007 21:00 schreef:
Hoi,

Dat word een aardige klus Johan, veel suc6 met de opbouw van de tank!

Johan welke tank was dat precies? Crying or Very sad

Greetz

Het betreft de Damon II, D29, serienummer 2380, gebouwd bij Fosters te Linoln. Het was voor zover we weten ook z'n eerste en meteen laatste wapenfeit. Is blijven steken op 9 oktober 1917, zat er nog bij de inhuldiging van het Guynemermonument op 8 juli 1923, maar niet lang daarna verplaatst, omdat het beginnend verkeer teveel werd gehinderd met dat monument erbij. Hij is op de Poelkapelse markt blijven staan tot in 1941, wanneer de Duitsers daar terug waren ...

Een veel interessanter tank is D44, Dracula, die op 20 september onverhoopt ver geraakte en uiteindelijk strandde nabij Delta House door mechanische problemen. Maar veroorzaakte ongewild ook het tankkerkhof op 9 oktober toen hij de weg versperde. Dracula was ook al eerder actief in de Salient.
* Guynemer Comité
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Volgens mijn info is D29 op 20/9/17 al uitgebrand en achtergelaten in kaartkwadrant U29b...

Jan
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

D44 werd volgens mijn info opgeblazen door de 183rd Tunnelling Company, RE op 23/10/1917.
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2007 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Aja nice nice!!

Greetz

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2007 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

is hier nog enig nieuws omtrent?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2009 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: