Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kriegslazaret Houthulst

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2006 14:51    Onderwerp: Kriegslazaret Houthulst Reageer met quote

Hey mensen,

Ik ben op zoek naar het Kriegslazaret Houthulst, waar mijn grootvader in de tijd van 30.05.1915 tot 13.06.1915 is gewest. (gefecht bij Ypern).

Hebben jullie informatie over het ziekenhuis (foto's), de plaats en de duitse legereenheden in die tijd?

groeten van

Ulrich
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Tom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2006 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ulrich,

Heb je om ons op gang te helpen wat meer informatie over je grootvader. Ik denk dan met name aan naam, eenheid, eventuele foto's etc.
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2006 17:10    Onderwerp: Kriegslazaret Houthulst Reageer met quote

Hallo Tom,
Dat is wel een hele boel, maar ik stuur jullie de gegevens van zijn Militaerpass.

Hoe ik Fotos hier moet uploden weet ik nog niet

Erklärung: rot = Fragen, Unsicherheiten oder ?

Christian Friedrich Wilhelm Kloth Sohn von Mattias Heinrich Friedrich Kloth und Friedericke Elisabeth Henriette (Elise) Appel
geb.: 12.07.1885 in Söhren Provinz Lübeck
Register nr. 31 in StA Neukirchen, heute Malente;
getauft: 23.08.1885 in Neukirchen
Arbeit: Maurer
verheiratet: 24.09.1921 mit Mary (Marie) Nelli Bendixen in Kiel
Militärdienst: aus Militärpaß außer rote Anmerkungen
Generalfeldmarschall?
ResJägBtl 9: 27.02.1915, (Landsturm) Rekruten Depot, Jäger Ersatzbatalion 9 (9. Ratzeburger Jäger) (17. ID, 33 Inf Brig?)
ResJägBtl 18: 17.05 15-25.05.15 Kämpfe um Ypern (Ltn.d.R.u.Komp. Führer Zlursch?). (46.RD, 4. Armee?)
ResJägBtl 18: 26.05.15-30.05.15 Stellungskämpfe an der Yser (Ltn.d.R.u.Komp. Führer Zlursch) (46.RD, 4. Armee?)
29.05.1915 durch ein Gewehrgeschoß (Brustschuß) am Yserkanal verwundet
ResJägBtl 9: 17.08.-23.08 16 Schlacht an der Somme (1.Armee?)
ResJägBtl 9: 27.08.-09.10.16 Stellungskämpfe in französisch Flanderen (1.Armee?)
Warum diese Veränderung?
ResJägBtl 9: 22.10.16-28.10.16 Verfolgungskämpfe in der Nord-Dobrudscha. (14.bayer ID, Heeresgruppe des ?
Generalfeldmarschalls v. Mackensen ab 22.10.?)
ResJägBtl 9: 29.10.1916 Märsche zum Einladeort (14.bayer ID?)
ResJägBtl 9: 07.11.-22.11.16 Donauschutz in Nordbulgarien (14.bayer ID?)
ResJägBtl 9: 23.11.1916 Donau-Uebergang (14.bayer ID?)
ResJägBtl 9: 24.11.-06.12.16 Gefechte beim Vormarsch auf Bukarest (14.bayer ID?)
ResJägBtl 9: 01.12.-05.12.1916 Schlacht am Arges (14.bayer ID?)
ResJägBtl 9: 06.12.1916 Einnahme von Bukarest (14.bayer ID)
ResJägBtl 9: 09.12.16- 06.01.17 Verfolgungskämpfe in der Ostwalachei (14.bayer ID?)
ResJägBtl 9: 06.01.-05.08.17 Stellungskrieg an Sereth und Putna (14.bayer ID, Alpenkorps, 9.Armee?)
ResJägBtl 9: 06.08.-03.09.17 Durchbruchschlacht an Putna und Susita (14.bayer ID, Alpenkorps, 9.Armee?)
ResJägBtl 9: 04.09.-05.12.17 Stellungskrieg an Sereth und Susita (Alpenkorps, 9.Armee?)

Orden und Ehrenzeichen:
17.09.1917: EK II
ResJägBtl 9: 02.03.-01.05.1918 Vormarsch durch die Ukraine und Krim (HGr Eichhhorn oder bayer KD?)

Im Besonderen:
17.04.1918 Gefecht bei Czaplinka (HGr Eichhhorn oder bayer KD?)
18.-19.04.1918 Durchbruch durch die Enge bei Pierekop (HGr Eichhhorn oder bayer KD?)
01.05.1918 Einnahme von Sewastopol (HGr Eichhhorn oder bayer KD?)

ResJägBtl 9: 02.05. bis 30.07.1918 Besetzung der Krim (HGr Eichhhorn oder bayer KD?)

10.06.1918 Verwundetenabzeichen
ResJägBtl 9: 31.07. bis 01.11.1918 Waffenhilfe für Georgien (Kaukasus (HGr Eichhhorn oder bayer KD?)
06.11.1918 Lazaret in Sewastopol
11.11.1918 Waffenstillstand auf allen Fronten (HGr Eichhhorn oder bayer KD?)
18.01.1919 Am 18.01.1919 zur …Kompanie … (Feldwebel und Kompanieführer Ohms)
16.07.1919 Wirtschafskompanie Lbg. Jäger Batl. Nr. 9, Stamm No. 6818 … Kompanie? (Feldwebel und
Kompanieführer Ohms)

16.07.1919 entlassen nach Malente Gremsmühlen (Feldwebel und Kompanieführer Ohms)
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2006 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
t' Woud van Houdhulst,ginds t' (den Vrijbusch) geheeten en waarin as het ware de herinnering nog hing aan d" roover Bakelandt en zijn bende,was vroeger veel uitgestrekter dan thans. Het lag tusschen het dorp Houthulst,(welke kloosters thans lazaret was der Duitschers,en voor welks gebouw een groot kerkhof lag) Langemark,Klerken en Merksem.
(volende keer verder)

http://blog.seniorennet.be/ploef/archief.php?startdatum=1133737200&stopdatum=1134342000
Erg fijn die muziek op die site.

Maar goed, in een klooster dus wellicht? Kan alleen op de site niet zien of het WOI of WOII is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bert

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2006 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Eerts en vooral, jouw grootvader heeft zeer zeer veel geluk gehad dat hij in 1915 aan het Ijzerkanaal is gewond geraakt. Blijkbaar is hij bijna een jaar uit de running geweest en daarna overgeplaatst naar RJB 9. Was hij in het 18e gebleven was de kans groot dat hij op 26 maart 1916 bij Sint-Elooi zou zijn gesneuveld. Het 18e werd daar in enkele ogenblikken tijd door de Britse dieptemijnen van de aardbodem geveegd. Op de begraafplaats Wervik Sud liggen diegenen die ze nog kunnen bergen hebben bij elkaar in hetzelfde plot. Het bataljon wordt niet vermeld op de grafsteen, maar de datum en de vermelding 'ein unbekanter Jäger' geeft uitsluitsel.

Wat ik jou verder kan aanraden is om de bataljonsgeschiedenis van dat 18e eens ter hand te nemen. Een origineel exemplaar kan je vinden in het legermuseum in Brussel (code zie hieronder). Een kopie ervan zit ook in het IFF documentatiecentrum te Ieper. Ik kan mij echter niet herinneren dat hier een kaartje van hun kampement inzit. Het loont denk ik echter wel de moeite om de kaartjes in de regimentsgeschichte van de andere regimenten die tot de 46e reservedivisie behoorden eens te bekijken. Daarvan zitten er heel wat in het IFF documentatiecentrum te Ieper, de boekcodes vind je hieronder. Best is natuurlijk om zelf eens af te zakken maar je kan ook gewoon met hen contact opnemen op stedelijke.musea@ieper.be. Stel de vraag of ze eens willen checken of er relevante kaartjes in de historieken zitten. Misschien zijn daarop de kampementen wel te zien, ik dacht persoonlijk van wel.

46. R.D.
RIR 213 CAEN D088/1 & 2
RIR 214 CAEN D 089
RIR 215 CAEN D 090/2, D 90/1
RIR 216
18. res. Jag. Bt. LM 004. 30546 RFAR
46 Res. Pion. Co.

groeten,

Bert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Bert

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2006 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Even verduidelijk, deze andere eenheden van de 46e reservedivisie waren de eenheden die links en rechts van uw grootvader lagen, die zij aflosten of waardoor zij op hun beurt werden afgelost.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2006 12:49    Onderwerp: voorstellen Reageer met quote

Beste mensen,

Van harte dank voor jullie reacties over het Kriegslazarett Houthulst en over het ResJägBtl 9 en 18. Ik ben al een hele tijd op zoek naar meer informatie over het oorlogsverleden van mijn grootvader en ben vergeten het dicht bij huis te zoeken. Voor mij zou jullie informatie een doorbraak kunnen betekenen. Dat levert nu dus een heleboel werk op en ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen. Dus bedankt.

Mij viel op dat ik mij nog niet heb voorgesteld:
Ik ben geboren en opgegroeid in Duitsland (Schleswig-Holstein) en leef en werk sinds 30 jaar in Nederland. Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen.

Sinds enkele jaren ben ik bezig met het stamboomonderzoek van mijn familie. Het is natuurlijk een open deur, maar ik kom daarin tot mijn grote verbazing de hele geschiedenis van Duitsland en Nederland tegen. Van Duitse SS-Soldaten tot Nederlandse verzetshelden.

Zwaartepunt van mijn onderzoek is de WK1 en WK2. De familieverhalen van mijn familie zijn inmiddels opgeschreven en ik probeer deze met feiten te onderbouwen. De grootste problemen die ik tegenkom zijn de gegevens uit de WK1 te achterhalen omdat veel papieren uit die tijd zijn vernietigd. Een ander probleem is de duitse persoonbescherming.

Met de Nederlandse familietak ben ik pas begonnen en de steigers staan nog zeer wankel.

Bedankt voor jullie hulp en de groeten van

Ulrich
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2006 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom hier. Smile

Je bent toch nog steeds op zoek of is de informatie die al gevonden is genoeg?
Naar boven
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2006 19:26    Onderwerp: Kriegslazaret Houthulst Reageer met quote

Hallo Hauptmann,
Ja, ik ben nog steeds op zoek

Groeten van Ulrich
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2006 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Oké dan, kijk even op de site van forumlid Malthe, kan ook interessant zijn voor wat er rondom Houthulst allemaal gebeurde.

http://www.1914-18.info/erster-weltkrieg-orte-index.php?finden=Houthoulster
http://www.1914-18.info/erster-weltkrieg-orte-index.php?finden=Houthulst
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2006 6:44    Onderwerp: Reageer met quote

Plaatjes:

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=50559

http://www.greatwardifferent.com/Great_War/Belgian_Prints/Belgian_Prints_01.htm

http://www.ifa.de/kunst/dix/ekrieg02.htm
Otto Dix: Verwundetentransport im Houthulster Wald
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2006 4:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ulrich,

Ik ben even zo vrij geweest om voor jou de Regimentsgeschiedenissen van Reserve-Jäger-Bataillon Nr.18, Feldartillerie-Regiment (FAR) Nr. 46 en Reserve-Infanterie-Regiment Nr. 215 te controleren of er op de kaarten daarin de locatie van het gezochte lazaret te vinden is. Dit is niet het geval, wel zit in een van de boeken een kaart waar de diverse kampementen (Waldlagers) in het bos van Houthulst zijn afgebeeld. Dikke kans dat het lazaret zich bij of in een van deze baraken kampementen heeft bevonden. Maar dat is niet met zekerheid te zeggen aan de hand van dit kaartmateriaal. Misschien is het uit de tekst wel te halen maar dat mag jezelf doen! Laughing

Ook heb ik de geschiedenis van Reserve-Jäger-Bataillon Nr. 9 hier staan, als je die ook bestudeert heb je een volledige overlapping van de Eerste Wereldoorlog periode van je grootvader afgaande op de gegevens die je gepost hebt.

Mocht je geïnteresseerd zijn in het raadplegen van deze werken dan kan ik wel kopieën voor je regelen van de gewenste werken en tijdsperioden. Dat scheelt je veel tijd aan het raadplegen van de titels in Ieper en je kunt dan e.a. lekker thuis bestuderen wanneer je maar wilt. Ook de andere eenheden van de 46e Reserve Division (dus RIR 213 en RIR 214) zal ik nog controleren op de aanwezigheid van relevant materiaal als je dat tenminste op prijs stelt.

Succes met het onderzoek in iedergeval!

Groet NOL
Naar boven
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2006 9:49    Onderwerp: Kriegslazaret Houthulst Reageer met quote

Hallo Nol,
Dat is een fantastisch aanbod van jou. Gaarne ontvang ik die kopien. En ik stel het zeker op prijs als je naar ander relevant materiaal wilt kijken.

Ik heb ergens nog een herinneringsnotitie over die verhalen van mijn grootvader liggen. Het is niet veel, en wat ervan juist is is voor mij de grote vraag. Ik mail ze je toe als ik ze vindt.

Bedankt en groeten van Ulrich
Naar boven
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2006 10:15    Onderwerp: Kriegslazaret Houthulst Reageer met quote

Hallo Nol,
Hier komt die herinneringsnotitie. Het is een koncept dus a.u.b. alles met een korreltje zout nemen.

Groeten van Ulrich

Konzept
Friedrich Kloth an der Westfront 1. WK

Laut Erinnerungsnotizen meines Vater Heinz Friedrich Kloth

Christian Friedrich Wilhelm Kloth wurde am 09.07.1885 In Söhren (Bundesstaat Oldenburg i. Holstein) geboren. Er wohnte als Kind mit seiner Mutter in verschiedenen Depotat-Wohnungen (sein Vater ist gestorben als Friedrich 9 Jahre alt war). Als er weigerte Landarbeiter zu lernen hat der Bauer sie vom Hof verwiesen. Friedrich lernte Schmied und später Maurer.

Als Bauarbeiter fiel Friedrich nicht unter die Dienstpflicht. Er wurde dann auch erst am 27.02.1915 im Alter von 29 Jahren zum Landsturm nach Ratzeburg (Bundesstaat in der Zeit: Oldenburg in Holstein) eingezogen (nicht verheiratet). Laut Militärpaß kam er zum Rekruten Depot, Jäger Ersatzbatalion 9 (den 9. Ratzeburger Jägern, eine Eliteeinheit? mit Tschako). Laut “Einteilung und Standorte der Arme-Korps im Jahre 1914, bearbeitet von Harald Kemm” wird die Einheit Lauenburger Jäger genannt und viel unter die 18. Division / Flensburg, Teil des IX Armeekorps / Altona. Er war gemeiner Soldat, seine Truppenstamm-Rollennummer für 1915 lautete: 901 (1219 ist durch gestrichen).

Eine Geschichte von meinem Vater:
Friedrich sollte Pferde für die Offiziere versorgen. Er gab an, daß er keine Ahnung von Pferden hatte, mußte den Dienst natürlich doch tun. Er hat dann das Pferd des Kompaniechefs unsachgemäß gesattelt. Man muß nämlich aufpassen, daß das Pferd sich beim vestzurren des Sattels nicht aufbläht, da der Sattel dann verrutschen kann. Der Kompaniechef ist also beim Apell vor der versammelten Kompanie vom Pferd gefallen. Daraufhin brauchte Friedrich keine Pferde mehr zu betreuen.

Am 17.04.1915 wurde er zur 3. Ersatz Kompanie versetzt und am 15.05.1915 ging es mit Ersatztransport der 2.Kompanie des Reserve Jägerbatalion 18 ins Feld. Als mitgemachte Gefechte wird angegeben: 17.05 1915 bis 25.05.1915 Kämpfe um Ypern und vom 26.05.1915 bis 30.05.1915 Stellungskämpfe an der Yser. Unterzeichnet ist diese Eintragung mit dem Vermerk Führung gut, Strafen keine, durch Leutnant der Reserve und Kompanieführer Zlursch? Gibt es irgendwo Informationen über die Kampfhandlungen?
Friedrich wurde am 29.05.1915 durch ein Gewehrgeschoß (Brustschuß) am Yserkanal verwundet. Eine andere Eintragung nennt den 30.05.1915 als Datum der Verwundung und bezeichnet sie als Rückenlungenschuß (heißt das, daß er in den Rücken geschossen wurde?).

Eine Geschichte erzählt von meinem Vater:
Friedrich hat gesehen wie die Engländer einen Kranz für den abgeschossenen deutschen Fieger Immelmann abgeworfen haben. Ich muß hierbei an einen alten Tatsachenroman denken (aus 1942, Copyright von 1934, K.F.Koehler Verlag Leipzig) den ich in meiner Jugend gelesen habe. Der Titel hieß: Immelmann, der Adler von Lille. Ich denke, das der Abschuß von Immelmann in der Gegend von Lille statgefunden hat und mein Großvater dort im Grabenkampf gelegen hat. Ich habe irgendwo gelesen, daß Immelmann von der eigenen Flak abgeschossen wurde - nachforschen. Kann das Datum stimmen oder ist das: Schlacht an der Somme 17.08. bis 23.08 1916 oder bei den Stellungskämpfen in französisch Flanderen 27.08 bis 09.10.1916. Die Geschichte kann natürlich auch Seemannslatein gewesen sein.
Das ganze Gelände wurde durch Granaten umgepflügt. Dort erhielt er den Lungenschuß.

Er lag dann vom 30.05.1915 bis 13.06.1915 im Kriegslazaret Houthulst, (laut meinem Vater war das Lazaret eine Kirche), vom 14.06.1915 bis 28.06.1915 im Kriegslazaret 124 in Roulers und vom 26.06.1915 bis 26.07.1915 im Kaiserlichen Alsyl in Köln Ehrenfeld. Die Daten im Lazaret Roulers und Ehrenfeld überlappen sich. Wie kommt das? Gibt es Fotos?
Im Militärpaß ist dann angegeben daß mein Großvater am 28.07.1915 zur 3. Ersatz Kompanie wieder ins Feld ging. Also direkt vom Lazaret ins Feld. War das normal und die Not so groß? Wo war das?
Am 07.02.1916 diente er bei dem 3.Regiments Depot Jäger 9. Ich denke ich komme mit den Regiments- und Kompanieangaben ins Schleudern. Die Angaben stimmen aber sind das alles Ratzeburger und was ist das Korps und die Armee?
Dann wurde Friedrich am 27.04.1916 zur 6. Ersatzkompanie versetzt. Heißt das versetzt in die Heimat? Laut Eintragung (Seite 11. Besondere militärische Ausbildung) wurde er in dieser Zeit am Gewehr 98 ausgebildet und hat am 04.06.1916 die Gasmaske No. 1 mit Putzgeld erhalten. Haben die Eintragungen wirklich etwas mit dem Datum zu tun?
Weiter ging es am 10.06.1916 zum Ratzeburger Jäger Batalion 9. Laut Stempel: das 6. Kompanie Jäger-Ersatz-Batalion Nr. 9. Leutnant und Kompanie Führer Anders bescheinigte ihm: Führung gut.
Vom 12.06.1916 bis 17.08.1916 ist Mein Opa bei der 4. Kompanie (Feld Rekruten Depot? I, IX Reserve Korps?) und wurde dann am 17.08.1916 versetzt zur 18 Reservedivision IX A.K. (Heißt A.K. Armee Korps?), Reserve Jäger Batalion 9. Hauptmann und Kompanieführer Ingies bescheinigt ihm: Gute Führung und keine Strafen.

Als Eintragung in den Militärpaß ist neben der handschriftlichen Anmerkung, (unterzeichnet von Offz. Stellvertreter und Kopanieführer Maringer: Führung sehr gut, Strafen keine und mitgemachte Gefechte siehe Schrift) eine gedruckte Spalte eingeklebt. Die Spalte beginnt mit der Schlacht an der Somme und endet mit dem Vermerk: 11.11.1918 Waffenstillstand auf allen Fronten. Diese Seite wurde also nach Kriegsende eigeklebt. War das normal? Was ich sicher weiß ist, das mein Opa in Rumänien und auf der Krim war. Also die hienach aufgeführten Gefechtshandlungen sind dieser Schrift entnommen:

Im Militärpaß steht auf Seite 12 und 13 die Eintragung: Gehört vom 17.08.1916 bis 06.11.1918 der nebenstehend bezeichneten mobilen Kompanie an und das war die 2. Kompanie Reserve Zug Batalion 9. Mitgemachte Gefechte: Schlacht an der Somme 17.08. bis 23.08 1916. Stellungskämpfe in französisch Flanderen 27.08 bis 09.10.1916.
Verfolgungskämpfe in der Nord-Dobrudscha 22.10.1916 bis 28.10.1916. Wo liegt das?
Märsche zum Einladeort: vom 29.10.1916 ab. Wo ist der Einladeort? u.s.w.
Naar boven
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2006 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Nol,
Lang geleden wilde je mij informatie toesturen. In de drukte vergeten?

Bedankt en de groeten van Ulrich

NOL @ 14 Sep 2006 4:13 schreef:
Hallo Ulrich,

Ik ben even zo vrij geweest om voor jou de Regimentsgeschiedenissen van Reserve-Jäger-Bataillon Nr.18, Feldartillerie-Regiment (FAR) Nr. 46 en Reserve-Infanterie-Regiment Nr. 215 te controleren of er op de kaarten daarin de locatie van het gezochte lazaret te vinden is. Dit is niet het geval, wel zit in een van de boeken een kaart waar de diverse kampementen (Waldlagers) in het bos van Houthulst zijn afgebeeld. Dikke kans dat het lazaret zich bij of in een van deze baraken kampementen heeft bevonden. Maar dat is niet met zekerheid te zeggen aan de hand van dit kaartmateriaal. Misschien is het uit de tekst wel te halen maar dat mag jezelf doen! Laughing

Ook heb ik de geschiedenis van Reserve-Jäger-Bataillon Nr. 9 hier staan, als je die ook bestudeert heb je een volledige overlapping van de Eerste Wereldoorlog periode van je grootvader afgaande op de gegevens die je gepost hebt.

Mocht je geïnteresseerd zijn in het raadplegen van deze werken dan kan ik wel kopieën voor je regelen van de gewenste werken en tijdsperioden. Dat scheelt je veel tijd aan het raadplegen van de titels in Ieper en je kunt dan e.a. lekker thuis bestuderen wanneer je maar wilt. Ook de andere eenheden van de 46e Reserve Division (dus RIR 213 en RIR 214) zal ik nog controleren op de aanwezigheid van relevant materiaal als je dat tenminste op prijs stelt.

Succes met het onderzoek in iedergeval!

Groet NOL
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2006 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik probeer morgenochtend eens te zien of ik één en ander van je vragen kan beantwoorden. Dat zou wel moeten lukken, denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
NOL

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2006 2:36    Onderwerp: Re: Kriegslazaret Houthulst Reageer met quote

Dan moet ik wel een adres van je hebben, Ulrich.

Inderdaad is daarna het topic aan me aandacht ontsnapt, je had me gerust aan mijn belofte mogen herinneren via een PB. Hoe nu verder? Stuur me je adres en ik zal de kopieën van de gewenste hoofdstukken uit de regimentsgeschiedenissen voor je maken. Kan jij tenminste verder.

De vragen die je verder stelt in dit topic weet ik ook niet maar Jan zal je hier ongetwijfeld véél meer over kunnen vertellen. Volgens mij geven de gegevens die door jezelf zijn aangedragen al enig antwoord op de vraag waar het ‘Kriegslazaret Houthulst’ zich moet hebben bevonden; namelijk in de kerk van Houthulst, zie:

Ulrich Kloth @ 14 Sep 2006 10:15 schreef:

Er lag dann vom 30.05.1915 bis 13.06.1915 im Kriegslazaret Houthulst, (laut meinem Vater war das Lazaret eine Kirche)

Er zullen zich voor de Eerste Wereldoorlog in Houthulst niet al teveel kerken hebben bevonden neem ik aan, de huidige grote van het dorp in acht nemend dus de locatie traceren zal niet al te lastig zijn, je krijgt Belgische hulp die dit ongetwijfeld zullen weten.

Als een laatste antwoord op een vraag die je jezelf stelt in dit topic:

Quote:
Verfolgungskämpfe in der Nord-Dobrudscha 22.10.1916 bis 28.10.1916. Wo liegt das?

Kan ik het volgende vermelden:

De ‘’Nord-Dobrudscha’ (Ned: Dobroedsja) is een streek in het huidige Roemenië maar behoorde voor 1913 tot Bulgarije. Geografisch ligt het in het uiterste zuidoosten van Roemenië aan de Zwarte zee tegen de grens van Bulgarije. Via deze rivierestuaria mondt de Donau uit in de Zwarte zee. Het valt op te delen in een noordelijke en zuidelijk deel.
Het vormde altijd al een twistpunt tussen beide staten. Tijdens de 2e Balkan-oorlog van juni 1913 verloor Bulgarije het aan Roemenië. In de Eerste Wereldoorlog vormt het nadat Roemenië voor de Entente partij kiest (27-08-1916) wederom een twistpunt met Bulgarije. Onder Duitse leiding van von Mackensen (en waaronder dus ‘jouw’ eenheid Reserve Jäger Batalion behoort), het Oostenrijks-Hongaars leger aangevuld met Bulgaarse troepen wordt het offensief ingezet om Roemenië onder de knie te krijgen. Het verovert in oktober-november 1916 deze streek weer als onderdeel van de insluiting van Boekarest dat valt op 06-12-1916. Na het verdrag van Neuilly doet Bulgarije afstand van de streek en komt het Roemenië toe tot de tweede Wereldoorlog wederom alle verhoudingen omgooit.

Tot gauw, groet Nol.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2006 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ulrich,

De kerk van Houthulst is idd dooor de 46. Reserve-Division als Lazarett gebruikt geweest. Ernaast bouwde de divisie een Divisionsfriedhof uit met als centrale monument een gelijkaardig monument als dat wat hedentendage nog in Comines Sud staat. De begraafplaats kreeg het zwaar te verduren in 1917, waarbij het monument zwaar beschadigd werd en in 1930 volledig instortte en vernield werd. De doden van de begraafplaats Houthulst zijn in 1930 naar Langemark overgebracht.
Reserve-Jäger-Bataillon 18 had een eigen begraafplaats in het bos van Houthulst.
Na zijn verwonding blijft Heinz Friedrich Kloth in Duitsland: een Ersatz-Kompanie was een opleidingseenheid van het bataljon in Duitsland. Jäger-Ersatz-Bataillon 9 verzorgde de rekruten voor Jäger-Bataillon 9, Reserve-Jäger-Bataillon 9 en Reserve-Jäger-Bataillon 18.
Pas in 1916 wordt hij terug ins Feld gestuurd naar het Reserve-Jäger-Bataillon 9, dat vanaf eind 1916 in het Oosten ingezet is (Roemenië, Rusland, de Krim en zelfs 1918 tot in de Kaukasus!)
Naar boven
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2006 17:27    Onderwerp: Houthulst Reageer met quote

Hallo Jan,
Bedankt voor je mooite en je antwort. Mooi, dat een deel van het verhaal van mijn vader klopt.
je schreef:
De kerk van Houthulst is idd dooor de 46. Reserve-Division als Lazarett gebruikt geweest. Dat is een zekerheid meer.

Je schreef:
een Ersatz-Kompanie was een opleidingseenheid van het bataljon in Duitsland. Jäger-Ersatz-Bataillon 9 verzorgde de rekruten voor Jäger-Bataillon 9, Reserve-Jäger-Bataillon 9 en Reserve-Jäger-Bataillon 18.
Mijn vraag:
De Ersatzkompanie (Jäger-Ersatz-Bataillon 9), lag die in Ratzeburg of in de buurt van de front.

Nol wil mij meer informatie sturen over Iepern.

Waar ik nu op zoek ben is het volgende:
Wat zijn de regimenter geweest war mijn opa deel van uit maakte, want ik heb begrepen dat je alleen op basis daarvan de verdere weg van hem kan rekonstrueeren.

Bedankt voor je inzet en de groeten van

Ulrich
Naar boven
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2006 14:26    Onderwerp: Houthulst Reageer met quote

Hallo Nol,
Alleen voor de zekerheid.
Heb je mijn adresgegevens ontvangen?
Groeten van Ulrich

Laatst aangepast door Ulrich Kloth op 21 Dec 2006 22:34, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 7:21    Onderwerp: Re: Houthulst Reageer met quote

Ulrich Kloth @ 16 Dec 2006 14:26 schreef:
Hallo Nol,
Heb je mijn adresgegevens ontvangen?

Nee, heb ik nog niet ontvangen. Heb je het via een PB geprobeerd of anderszins?

Gr. Nol
Naar boven
Ulrich Kloth

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 12:17    Onderwerp: Houthulst Reageer met quote

Hallo Nol,
Ik heb geprobeerd je via je PB te bereiken maar dat ging dus blijkbaar mis.

Ik wil je graag danken voor je aanbod kopieën over de Regimentsgeschiedenis betreffende mijn grootvader te maken.
Mijn adres is:
Ulrich Kloth
Meidoornlaan 35
6042 HA Roermond

Als je kosten ontstaan wil ik die gaarne vergoeden.

Bedankt en een leuke kersttijd toegewenst van

Ulrich
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2006 5:21    Onderwerp: Re: Houthulst Reageer met quote

Ulrich Kloth @ 18 Dec 2006 12:17 schreef:
Hallo Nol,
Ik heb geprobeerd je via je PB te bereiken maar dat ging dus blijkbaar mis

???

Ik heb je een PB gestuurt om e.a. verder af te handelen, controleer je even je berichten box?

Gr. Nol
Naar boven
pvp8300

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2016 20:32    Onderwerp: RJB9-RATZEBURG Reageer met quote

Beste,
Ik beschik over informatie uit 1917 (jul-sep) van RJB9 tijdens hun Ruhe-verblijf in Knokke-Heist (Westkapelle). Ze ondersteunden het Marinekorps Flandern bij de BE/NL-grensbewaking (2000V-dodendraad) en de artilleriebatterijen aan de oostkust (strand en duin) van het Marinekorps Flandern.
Marinedivisie-1
Marinebrigade-1 (in 14/15 : ook soms Regiment of Seebataillon genoemd)
Matrosenregiment-1 (Oostkust = Abschnitt-Ost)
Gebied : oude deelgemeenten (dus fusiegemeente hier niet vernoemd) : Zeebrugge , Heist, Duinbergen, Knokke, Westkapelle, Hoeke, Lapscheure, Middelburg, Strobrugge.
Na de "Urlaub" vertrokken ze naar Cambrai voor de tankslacht.
De officier die ik kon traceren (Diekmann) was afkomstig uit Launenburg/Ratzeburg. De bevelvoerende generaal-majoor was Heinrich Burggraf und Graf zu Dohna-Schlobitten (15 October 1882 – 14 September 1944) uit Köningsberg.
Ook RJB10 was alhier ingekwartierd.
Beide bataillons behoorden tot IR50-Westphalen dewelke waarschijnlijk verbonden was met IR162 (Lübbeck-3de Hanseatische).
IR50 heeft tijdens de "Vormarsch" in 1914 alle slagvelden aangedaan en is tijdens de periode 1916-1917 veel in Frans-Vlaanderen (Some, thans Noord-Frankrijk) geweest (Aisne, Arras, Armentieres....) mar zij verbleven ook rond Houthulst met in de nabijheid Passendale , Zonnebeke, Ieper, Langemark....
Zij hadden aan de Ijzer de engelsen als tegenstander.

Mvg,
Paul
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2016 7:48    Onderwerp: Re: RJB9-RATZEBURG Reageer met quote

Paul,

Ik weet niet wat u probeert te vertellen, maar dit klopt helemaal niet.
Noch Reserve-Jäger-Bataillon 9 noch Reserve-Jäger-Bataillon 10 waren ingezet aan de Belgisch-Nederlandse grens in 1917 (het ene bataljon zat op dat moment voor een korte periode aan het Westfront in de Elzas, het andere zat aan het Oostfront, zie daarvoor ook mijn uitleg eerder in dit topic). Die Jäger-bataillone waren tegen 1917 niet meer gelieerd aan de divisies van 1914 en behoorden ook nooit tot infanterie-regimenten.

IR 50 kwam uit Niederschlesien en zat rond Verdun van 1914 tot 1916 en daarna aan de Somme, in de Champagne en de Argonne en kwam in de zomer van 1917 naar Vlaanderen.

IR 50 heeft niets te maken met die beide Jäger-Bataillone. IR 162 heeft enkel van heel ver iets te maken met RJB 9 omdat het uit hetzelfde korps komt (IX: Schleswig-Holstein, Mecklenburg en de Hanzesteden), maar daar houdt het mee op.

Jan
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2016 8:00    Onderwerp: Reageer met quote

Nog iets: Heinrich Graf zu Dohna-Schlobitten was Major op het einde van de oorlog en Generalstabsoffizier bij de 240. Infanterie-Division sinds 31 mei 1917. Er waren trouwens 5 actieve officieren met deze naam tijdens de oorlog, naast wellicht nog een aantal andere familieleden die als reserve-officieren dienst deden. Ben je zeker dat je de juiste voornaam hebt?

Jan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: