Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Strips over WOI
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2005 21:57    Onderwerp: Strips over WOI Reageer met quote

Ik kwam deze tegen en wilde jullie hem niet onthouden.

De rest van het artikel staat hier, helaas werken niet alle plaatjes.
http://www.whatalovelywar.co.uk/WARCOMIC.html

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2005 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Zo was ik zo onder de indruk van Loopgravenoorlog 1914-1918 van Tardi. Zeer indrukwekkend stripboek dat tot in de kleinste details klopt. Wel behoorlijk duur, maar iedere cent waard.
Naar boven
Peter

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2005 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn meer strips (hedendaagse uitgaven,) alhier enkele voorbeelden:

Helaas redelijk moeilijk verkrijgbaar, een strip van de auteur Belge Févé.

Nog een:
Par Hector
Scénario : P. Bousquet

meer info omtrend deze strips alhier:
http://www.connaissancedelameuse.com/lacollection.php[/url]
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2005 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Scan eens een paar mooie pagina's in Peter... Als je wilt.
Naar boven
Peter

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2005 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zal moeilijk gaan, ik heb geen van beide boeken, ik weet enkel van het bestaan. Hiernaast ben ik geen fan van dit genre vandaar.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2005 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook geen fan van dit genre, maar als je ooit het boek van Tardi tegenkomt en je hebt wat muntjes over: kopen. Was vroeger rond de zestig gulden.
Naar boven
Hans Molier

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 7:47    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, dat stripboek heb ik inderdaad ook in mijn bezit. Echt schreeuwend duur, maar aan de andere kant elke Euro waard. Ik pak dit exemplaar toch met enige regelmaat steeds weer uit mijn boekenkast, en dit gaat echt nooit vervelen.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2010 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Even zitten zoeken of er al een topic was over strips met WO1 als thema.
Gelukkig die waren er. Deze leek me wel prima om even op aan te sluiten.
Laatste paar jaar komen er zeer goede strips uit, zelf verzamelaar en dit is crossover met wo1 hobby.
Sommige zullen jullie al kennen, hieronder een lijst van uitgave vanaf 2008. Niet compleet, momenteel is er weer een nieuw album uit.
-Aan het front, deel 1 De Marne, deel 2 Verdun, deel 3 is nog niet uit
(uitgeverij Silvester)
-De Loopgraaf, deel 1 Sauveur. Andere delen volgen nog
(uitgeverij Daedalus)
-De Kameleons (uitgeverij Casterman)
-Matteo, deel 1 Eerste periode (1914-1915), wacht nog steeds op vervolg
(uitgeverij Daedalus)
-Een lange bloedige nacht, Eerste bedrijf. Is pas uit
(uitgeverij 12bis)
-De grote slachting 1914-1919, is bekend bij de meeste hier
(uitgeverij Casterman)

Nu las ik elders dat iemand ook stripalbum Wat n'Klotedag heeft.
Ik heb deel 1 en deel 3 (bloedworst en blauwe bonen). Ze zijn zeldzaam, deel 2 nog steeds niet gevonden.

Klassieker
Loopgravenoorlog (uitgeverij Casterman)

Een oudje (1974) die je kan vinden in stripzaken en stripbeurzen tussen de pulpstrips.
-De Eerste Wereld oorlog (uitgeverij Illustrated classics)

En dan heb je nog die strip die je in Ieper kan kopen, vast in bezit van velen van jullie.
-Henry's dagboek (ieper 1916-1918)

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2011 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de liefhebber m/v van de strip Matteo. Eindelijk komt er een vervolg. Tweede periode (1917-1918) komt in juni uit. Mag ook weleens, want Eerste Periode (1914-1925) dateert alweer uit 2009.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2011 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

Geen idee of er eigenlijk hier liefhebbers zijn van (fictieve of echte) WO1 stripboeken. Dat zou ik best eens willen weten. Aangezien er geregeld wat uit komt. Zo ook afgelopen week.

Nu kwam het tweede deel van "Een Lange Bloedige Nacht, tweede bedrijf" uit. Het gaat om een moordpartij in een Franse loopgraaf en het onderzoek wat daarop volgt. Dat gebeurde in deel 1 en het sluit af in dit deel. Persoonlijk vind ik het mooi getekend met een degelijk verhaal.
Prijs: € 15.95
Uitgever: 12bis

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2011 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Matteo: Tweede periode (1917-1918) is uit en het is weer prachtig.
Russische revolutie is het onderwerp waar het zich nu in afspeelt. Vandaar ook die voorkant van die Russin. Zie paar postings terug.
Prijs is € 16,-- (uitgever Daedalus) maar het is dan wel een hardcover strip. 73 pagina's verhaal en aan het einde nog tekeningen en schetsen in verschillende fases van opbouw voordat het werkelijk uitgetekend is voor het album.
Deze krijgt van mij poppy poppy poppy op vijf poppies.

Ik had dit ook bij nieuwe boeken kunnen doen, maar het leek me beter om zoveel mogelijk de strips bij elkaar te houden. Niet iedereen houd ervan.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2011 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Tardi is denk ik bij velen wel bekend van naam. Hij schreef en tekenden o.a. over WO1 de strips 'Loopgravenoorlog' en 'De Grote Slachting'. Beide zeer de moeite waard.
Met zijn nieuwe over WO1, genaamd 'Vaarwel Morgendauw' heb ik wat moeite. De stijl is rommelig en niet echt mooi. Maar dat is mijn mening.

ps. dit is de Franse voorkant, Nederlands is zelfde met Nederlandse titel
Ivan Petrus

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2011 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ook hier even zeggen dat ik op 30 september een graphic novel uitbreng getiteld 'Afspraak in Nieuwpoort'. Hardcover, 128 pags, 19,95 euro.
Heel realistisch van tekenstijl, overwegend zwart-wit, en gebaseerd op drie bestaande dagboeken/verslagen (die ik fictief door elkaar meng)
De cover kan je zien op de affiche van de tentoonstelling, op www.ivanpetrus.blogspot.com

Ik kijk uit naar reacties van forummers, van zo gauw hij uit is...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2011 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

Twee strips voor de prijs van één. Dat is op zich hartstikke mooi, ware het niet dat het iets teveel afwijkt van realiteit.
Het gaat om de enigzins met SF erin verwerkte strip De Wachters.
Waar gaat het over. Een man die aan flarden is geschoten, wordt opgeknapt (soort Robocop, maar dan in 1914). Dat is dus het SF gedeelte.
Hij helpt de Fransen tegen de Pruisen te strijden. Een soort goedje houd hem staande, net als zijn proteses.
Het mooie aan de albums is dat het goed is getekend en dat de veldslagen ook in redelijke goede volgorde zit.
De delen die nu uit zien heten
-De Wachters, Juli/Augustus 1914 Mannen van staal.
-De Wachters, September 1914 De Marne
Volgende album zou worden.
-De Wachters, April 1915 Ieper

Het zijn strips waar je van moet houden. Ben je geen verwente striplezer, maar je houd wel van WO1 met fantasy, dan is het een goede aanschaf.
Houd je daarintegen van realistische strips, laat dan deze gewoon liggen.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag binnen gekregen van Ivan. Had het boek bij hem besteld.
"Afspraak in Nieuwpoort"
Graphic Novels, het genre dat tegenwoordig ook door de boekhandels is opgepakt om te verkopen. En gelijk hebben ze. Graphic Novels zijn meer dan strips, het zijn vaak verhalen over bekenden, stukjes geschiedenis of er zit een bepaalde diepgang/leer in. Ivan weet met zijn graphic novel mij te pakken met zijn tekeningen. Ze zien er zeer echt uit. Mijn neefje die ik op bezoek had dacht dat de voorkant uit foto's bestond. Opzet van het verhaal is ook intressant, tevens zijn insteek om drie verhalen op die manier te bundelen. Hij neemt je mee aan de hand van drie soldaten uit drie landen. De figuren hebben bestaan, maar hun ontmoeting is fictie. Veel dingen zijn herkenbaar. Zoals de loopgraven (dodengang) bij de kust, Ieper en Tyne Cot. Realistisch getekend. Schitterend is zijn tekening van een brandende Zeppelin.
Het is werkelijk een strip/boek die de koop dubbel en dwars waard is. En dat zeg ik niet omdat hij hier op het forum zit, dat zeg ik als liefhebber van strips, (oorlogs/wo1)geschiedenis en goede verhalen.

Ivan, mijn complimenten. Je hebt een meesterwerkje afgeleverd.
poppy poppy poppy poppy poppy op 5 poppies.

arneken

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2011 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 05 Okt 2011 19:32 schreef:
Vandaag binnen gekregen van Ivan. Had het boek bij hem besteld.
"Afspraak in Nieuwpoort"
Graphic Novels, het genre dat tegenwoordig ook door de boekhandels is opgepakt om te verkopen. En gelijk hebben ze. Graphic Novels zijn meer dan strips, het zijn vaak verhalen over bekenden, stukjes geschiedenis of er zit een bepaalde diepgang/leer in. Ivan weet met zijn graphic novel mij te pakken met zijn tekeningen. Ze zien er zeer echt uit. Mijn neefje die ik op bezoek had dacht dat de voorkant uit foto's bestond. Opzet van het verhaal is ook intressant, tevens zijn insteek om drie verhalen op die manier te bundelen. Hij neemt je mee aan de hand van drie soldaten uit drie landen. De figuren hebben bestaan, maar hun ontmoeting is fictie. Veel dingen zijn herkenbaar. Zoals de loopgraven (dodengang) bij de kust, Ieper en Tyne Cot. Realistisch getekend. Schitterend is zijn tekening van een brandende Zeppelin.
Het is werkelijk een strip/boek die de koop dubbel en dwars waard is. En dat zeg ik niet omdat hij hier op het forum zit, dat zeg ik als liefhebber van strips, (oorlogs/wo1)geschiedenis en goede verhalen.

Ivan, mijn complimenten. Je hebt een meesterwerkje afgeleverd.

Het kwam zelfs voor in de 7de dag
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/dezevendedag/2.18089/2.18090/1.1123686
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2011 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Twee stripalbums uit. De eerste:
Derde deel van "De Wachters, 3 april 1915 Ieper"
Was in discussie met iemand over deze strip. Ikzelf vind het iets teveel fantasy de ander vond het meer Jules Verne achtig en zeer mooi.

Tweede album is "Uur U, zwarte oktober 1917". Ook fantasy, maar meer het "what if" gebeuren. Dus turning points in de geschiedenis. Dit album is het vervolg op de vorig "Uur U Rode September 1917". Die goed in elkaar zat.
Ik vind dit wat intressanter, maar ook hier ieder zijn/haar mening
.

Beide strips zijn dus meer in het fantasy gebeuren. Als je voor realistische strips gaat, moet je bovenstaande vooral laten liggen en schaf bijvoorbeeld "Afspraak in Nieuwpoort" aan. Wil je een keer gewoon genieten van mooi getekende albums met goed verhaal, dan is het een goede aankoop.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2012 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

In maart komt de Strip "De Schaduw van de Raaf"
Enkele van jullie zullen het wel kennen, het gaat ook om een heruitgave van het album wat in 1981 verscheen.
Het is een fantasierijke fabel over de zinloosheid van de oorlog en het speelt zich af in september 1916 en het front is aan de Maas.
Prijs is € 13,50, hardcover.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2012 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Het jaar is goed begonnen voor de WO1 liefhebbers en stripliefhebbers.
En dat allebei gecombineerd in weer eens een prachtig album.
Van makers die "Boven de wolken", "De laatste vlucht" en "De Nachtuil" (allen heb ik in mijn verzameling) is nu "Edelweiss" uit.
Deel 1 Valentine. Het is de eerste van de trilogie.
Gingen de vorige trilogiën over WO2, deze grijpt terug naar de loopgraven en vooral wat daarboven afspeelde.
Uiteraard is deze gekocht door mij en het is werkelijk een prachtalbum geworden, maar ik ben ook niet anders gewend van de heren Yann en Hugault. Dat staat garant voor kwaliteit.
Zij krijgen poppy poppy poppy poppy poppy op 5.
Bekijk op de link de tekeningen en je weet waarom ik lyrisch ben.

http://www.silvesterstrips.nl/strips/edelweiss/1-valentine/

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2012 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

U eigen stripjunk heeft weer wat opgeduikeld bij zijn plaatselijke dealer.
Uiteraard is deze weer toegevoegd aan mijn verzameling (WO1) strips.
Aangezien ikzelf redelijk verzot ben op het land Tjechië, sprak dit mij zeer aan. Genoeg over mij weer, op naar de strip info.

SVOBODA! uitgeverij Daedalus, bedacht/getekend: Jean-Denis Pendanx en Kris

Het is een denkbeeldig oorlogsdagboek van een soldaat uit het Tjechisch Legioen. Oftewel het verhaal over de treinreis door Rusland en hun gevecht naar onafhankelijkheid en svoboda! Het verhaal leest prima en de tekeningen daar valt niks op aan te merken.
Aangezien het deel 1 is en het in 1920 stopt denk ik dat dit het enige gedeelte is over WO1 het vervolg zal wel over Tjechië zelf gaan.
Denk voor velen een niet zo bekende geschiedenis in de grote oorlog.
Hoewel er wel wat topics over bestaan.
Zoals:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12730

ps. svoboda = vrijheid in het tjechisch

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2012 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Van de vier delen "Moeder Oorlog" is afgelopen week deel 3 verschenen.
Je moet van deze tekenstijl houden, kan niet omschrijven hoe getekend, in ieder geval niet met strakke lijnen. Ik vind het wel mooi, niet erg kleurrijk maar dat is voor het verhaal wel goed.
Misschien een tip voor Sinterklaas.

Binnenkort komen er nog een paar vervolg strips uit met WO1 thema. Ik kijk er weer naar uit.

shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2012 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Leviathan is an young-adult steampunk series by Scott Westerfeld. It is an alternate-universe trilogy set in 1914 during the First World War, which follows two main characters, Prince Aleksandar and Deryn Sharp. The three books in the series are Leviathan, Behemoth and Goliath.

http://leviathanscottwesterfeld.wikia.com/wiki/Leviathan_Wiki

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2012 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 13 Mei 2011 17:10 schreef:
[color=black]Geen idee of er eigenlijk hier liefhebbers zijn van (fictieve of echte) WO1 stripboeken. Dat zou ik best eens willen weten. Aangezien er geregeld wat uit komt.

Hello,

bij deze profilieer ik me gaarne ook als echte stripliefhebber, ruime smaak zolang het geen fantasy is. Dit met maar één grote handicap: een beperkte portemonnee (Student, zie je). Maar we doen ons best, Tardicollectie groeit gestaag, enkele van je tips heb ik reeds en ik zal dankbaar gebruik maken van wat er nog overblijft, merci!

Als ik zelf nog iets tegenkom dat hier nog niet vermeld is, laat ik het zeker ook weten.

Grt
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2012 0:04    Onderwerp: Reageer met quote

Soldat Binet, leuk dat je ook liefhebber bent.
Zie poppy tekentjes wat ik vooral aanraad.
Enne vergeet niet Afspraak in Nieuwpoort in je collectie te doen.

It is a MUST HAVE!!

Zal eerlijk toegeven, de strips die voorbij komen zijn niet heel goedkoop.
Vaak hardcover, daardoor duurder dan de reguliere stripalbums.

Voordeel, ze komen niet vaak achter elkaar uit, dus je kan sparen van album naar album. Meestal probeer ik er ook achter te komen hoeveel er van een serie uit komen. Bijvoorbeeld Edelweiss is een trilogie

Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2012 1:06    Onderwerp: Reageer met quote

Wees gerust: liever wat langer op m'n honger te zitten en sparen om dan een geweldige strip te kopen die z'n vele geld volledig waard is dan iedere week bagger van geen geld en waarde binnen te halen (wat cru gezegd maar je begrijpt me vast wel).

Afspraak in Nieuwpoort zal ik ook dra kopen. Tussen ons (en wie het weten wil) gezegd: heimelijk (al neigt het de laatste jaren naar openlijk) hoop ik zelf ook een WO1-strip uit te brengen. Ik teken nogal wat af, zeker in dit thema en hoop volgend jaar een echte striprichting te volgen hier in Bxl, om structuur en verbetering in m'n werk te krijgen.
Hopelijk kan ik ooit hier op dit forum iets van mezelf toelichten Smile Maar momenteel blijft het steken op hopen tekeningen, schetsen, experimenten enzovoort.

Grt,

SB
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2012 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

Svoboda! Dit denkbeeldige dagboek van een soldaat uit het Tjechische Legioen wat in Rusland streed heeft zijn tweede deel.

"Rusland, 1914-1920: Deel 2 Jekaterinaburg zomer 1918"

Een deel van deze makers kennen we ook van Moeder Oorlog. Kwaliteit strip dus.
Zoals eerder al een keer gemeld is, ik ben beetje bevooroordeeld over Svoboda! aangezien ik de Tjechische cultuur en mensen mag, maar buiten dat is dit weer een strip om van te smullen.

PS. Tardi liefhebbers opgelet, er is weer een stip van hem uit. Nu over de concentratiekampbelevingen van zijn vader. WO2 dus.

Even zonder plaatjes ter illustratie, want er waren geen goede voorhanden ditmaal

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2012 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig, deel 2 van Edelweiss "Sidonie"is uit gekomen, van uitgeverij Silvester. Onthoud die uitgever, daar komen meer briljante albums vandaan.
Heerlijk die tekenstijl en kleuren om naar te kijken. Goed verhaallijn, koop en lees wel eerst deel 1.

ps. vandaag in Striphandel De Fantast te Kampen (Ivan, let je op???) kwam mijn stripboekdealer met Odon aanzetten. Inderdaad, mijn dealer heeft Ivan zijn albums nu ook definitief ontdekt.
Ivan, ik kijk overigens al uit naar je nieuwe project. Dat je dat alvast maar weet.

Ivan Petrus

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2012 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je, Eric ! Binnenkort ga ik enkele previews geven...
In februari ga ik m'n werk tonen aan de erfgenamen van Elsie&Mairi.
Hopelijk vinden ze't mooi...
En daarna zit ik twee dagen op de London Super Comics Convention in Londen. Zien of ik opval tussen al die Spiderman-Batman-etc toestanden.
Gelukkig kent de Britse jeugd 'Flanders Fields' wel. Ze hebben die tenslotte verplicht bezocht toen ze een jaar of 14 waren.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Waaslander

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2013 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hey dag Ivan,

ik heb je 'strip' als cadeau gekregen met Kerstmis van mijn petekind. Knap gedaan! Heb ooit zelf ook wel eens wat geklungeld met potlood en papier (in mijn puberjaren), maar dit is echt geweldig! Veel succes in Londen.

Nu mijn verbouwingen stilaan ahter de rug zijn, ga ik me ook eens verdiepen in enkele specifieke reeksen. Beo, here I come! Cool
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2013 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Goed nieuws vanuit filmland, de strip Moeder Oorlog word verfilmd.
De regisseur heeft een pracht cast voor ogen. O.a. Eva Green noemt hij.

http://www.cobra.be/cm/cobra/boek/boek-strip/130114-sa-moederoorlog

Moeder Oorlog

Ondertussen gaf de Franse regisseur Olivier Marchal officieel te kennen dat hij stappen onderneemt om Moeder Oorlog van scenarist Kris en tekenaar Maël te willen verfilmen. In dat spannende vierluik, door Marchal omschreven als 'Apocalyps Now in 14-18, staat de speurtocht naar een seriemoordenaar centraal te midden van de loopgraven in de Eerste Wereldoorlog. Marchal zit in Frankrijk vooral in de regiestoel voor televisieseries en politiefilms. Hoewel het project nog in de startblokken staat en allerminst niet zo concreet is als de Caroline Baldwin-film, heeft hij zijn ideale cast al vrijgegeven: Jean-Hugues Anglade (Betty Blue, Killing Zoe) en Eva Green (The Dreamers, Casino Royale), als het even kan. Dank u wel. Zijn ambitie gaat ver. Voor de regie heeft hij een film in gedachten zoals Spiembergs Saving Private Ryan.
Moeder Oorlog werd geschreven door dezelfde scenarist als die van 'Een zakje knikkers', naar het waargebeurde relaas van de Franse bestseller auteur Jospeh Joffo, waarvan een recensie vorige week op Cobra stond.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2013 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Tweedelig album, waarvan nummer 1 nu uit is.
Silas Corey. "Het Aquila-netwerk".
Speelt zich af tijdens WO1 in 1917. Heb album bekeken, maar loopgraven tragedie komt in deel 1 niet heel veel voor. Misschien in deel 2 meer.
Ikzelf bekijk eerst hoe die eruit alvorens ik het aanschaf.
Meer info kan je o.a. vinden op de volgende link:
http://www.depoort.com/strips/detail/nl/silas-corey-1-het-aquila-netwerk-1

getonjolly

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2013 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft iemand weet van goeie overzichtsboeken of -websites over WO1 in de strip?
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2013 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas weet ik dat niet waar je een lijst van WO1 strips kan vinden.
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2013 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.stripaap.nl/webartikelen-content/128-de-eerste-wereldoorlog-in-strip.html

http://nl.scribd.com/doc/94053447/De-Eerste-Wereldoorlog-in-strips
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2013 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Een stripalbum van Hugues Labiano genaamd "De vier hoeken van de wereld". Twee albums samen in hardcover. Prijs is er ook naar
€ 24,95. Toch schafte ik deze meteen aan.
Ten eerste om locatie van het verhaal. Strijdtoneel is de woestijn (Sahara) met het Franse leger en de lokale strijders/volkeren. Ook het westfront komt aan bod met tekeningen in het verhaal verwerkt. Maar de kern is de woestijn, wat een keer verfrissend en eens anders is dan meeste albums over WO1.
Ten tweede zien de tekeningen er gewoon waanzinnig goed uit. Kleurrijk, strak en grafisch in orde.
En als laatste, niet geheel onbelangrijk, is het verhaal wat goed zit.

http://www.ako.nl/product/9789085583066/vier-hoeken-van-de-wereld-hc01-de-vier-hoeken-van-de-wereld-labiano/

Kortom: poppy poppy poppy poppy poppy op vijf poppies

Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Vinkenbrood,
Christian Lax

Dit verhaal speelt zich niet zuiver af tijdens WO1, maar is er wel een vervolg op, en erg veel elementen keren hier in terug. Het is een vervolg op het meesterwerk 'de Teenloze Adelaar', die de vroege Tour de France treffend weergeeft.

In dit geval is het Paris-Roubaix het decor van deze strip. De jaren na de oorlog was deze klassieker meer dan ooit 'de hel van het noorden': kapotgeschoten huizen, wegen enzomeer komen hier in al hun tristesse mooi aan bod, evenals het harde leven van de mijnwerkers in die streek. Waar wielrennen hun ontspanning en passie is, en de Eerste Wereldoorlog hun litteken: velen zijn omgekomen of zijn gewond of psychisch kapot er uit gekomen. Twee verhaallijnen door elkaar, de oorlog is frequent aanwezig.

Een pracht van een verhaal: ik wordt binnenkort jarig dus ik verwacht deel 2 te kunnen kopen, ik hou op de hoogte Wink. Zeker een aanrader, tussen alle andere aanraders alhier.

(ik heb Franse afbeeldingen gekozen omdat die beter van kwaliteit waren, uiteraard in 't Nederlands te verkrijgen)
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de mensen die de Franse taal niet machtig zijn, ik heb de strip ook in het Nederlands gespot.

ps. deel 2 is er al of binnenkort, had reclame ervan gezien

Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

(zie m'n tussenhaakjestekst onderaan de foto's Wink ).

Deel 2 zou zelfs al moeten uit zijn, ik ga er spoedig om. En zal het jullie aanraden of niet.

Grote groet,

Binet
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Totaal niet gezien van die (...) anders had ik er niks over gezegd.

Maar nu heb ik wel een vraag voor je. Hoezo is Franstalig beter dan de Nederlands talige? Wat tekeningen betreft zal het verschil niet zitten, maar is het puur tekstueel? Daar ben ik dan benieuwd naar.

Trouwens goed dat je deze strip even naar voren haalde, ik had het wel gezien maar totaal weer vergeten.
Laat maar weten tzt hoe deel 2 was.

Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was niet zo duidelijk geweest, excuus. Ik bedoel gewoon de afbeeldingen die je op internet terug vindt, die zijn beter van kwaliteit als je de franse naam intikt, als je 'vinkenbrood lax' intikt zul je vooral gepixelde afbeeldingen terug vinden.

Maar zeker een aanrader dus! En over frans en nederlands gesproken, hopen dat m'n favoriete stripwinkeltje hier in Brussel 'm wel heeft in het nederlands, da's meestal wel een merde.
Naar boven
getonjolly

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

De 2 delen van 'Vinkenbrood' zijn, ook in het Nederlands, al lang uit. De derde verhaallijn van Lax rond coureurs is ondertussen ook al uit: 'De eekhoorn van de Vel'd'Hiv'. Deze keer speelt het verhaal zich af tijdens WO2, zonder enige referentie naar de eerdere verhalen of WO1.
Naar boven
getonjolly

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2013 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bij Saga verschijnt 'Ambulance 13' in 2 delen, een volwaardig WO1 verhaal.

Quote:
December 1915 te Fleury in de eerste linies.

Chirurg Louis-Charles Bouteloup leidt een mobiele ambulancedienst, bijgenaamd Schoppenaas omdat die net zo goed bekend staat om de moed van de verplegers als om hun afkeer van het ‘reglement’.
Bouteloup is een grote naam in de politiek, want baron Horace, de vader van Louis, is afgevaardigde, luitenant-kolonel en vriend van generaal Pétain. Deze bevoorrechte relatie geeft de jonge officier lang geen bescherming.

Toch zal Louis de gruwelijke taak volbrengen die de oorlog hem oplegt, terwijl hij intussen toch probeert die menselijkheid te behouden waar hij tot het uiterste aan hecht.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2013 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tip Getonjolly over Ambulance 13. Ik had deze nog niet voorbij zien komen.
Is het een hardcover strip?

Wel mooi dat er nu meer stripalbum liefhebbers bezig zijn met verzamelen en melden van strips over WO1.
Als jullie een persoonlijke mening/recensie hebben over een album dan lees ik dat graag. Mag ook over albums zijn die al genoemd zijn, zo komt er een redelijk oordeel over een album.

getonjolly

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2013 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Die ambulance 13 zijn twee softcovers.

Mijn recensies kan u hier lezen: www.enola.be
Deze ivm met WO1 zijn al gepubliceerd:
http://enola.be/meer/strips/20744:mael-a-kris-moeder-oorlog--3-derde-aanklacht
http://enola.be/meer/strips/21040:pendanx-a-kris--svoboda-rusland-1914-1920-2-jekaterinaburg-zomer-1918
http://enola.be/meer/strips/21348:hugault-a-yann-edelweiss-2-sidonie
http://enola.be/meer/strips/20127:coste-egon-schiele-leven-en-sterven (nu ja, met een héél klein fragmentje omtrent Egon Schiele tijdens WO1)

Ambulance 13 staat ook op mijn lijstje van te recenseren strips.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2013 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

"Ambulance 13" is (weer) verschenen. Bestaat uit 2 delen en zijn beide tegelijk uit gekomen. Soft cover, begreep dat hard cover eenmalig was en niet meer verkrijgbaar.
Pracht albums.

Getonjolly had het album al gespot en eerder behandeld, maar nu is die dus weer verkrijgbaar.

getonjolly

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2013 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond die Ambulance 13 echt niet goed.

In 't lang en in 't breed: http://enola.be/meer/strips/21966:mounier-cothias-a-ordas--ambulance-13-1-bloedkruis-a-2-in-naam-van-de-mannen
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2013 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren gekocht, in prima staat en onder de catalogus waarde. Vind er mooie verhalen inzitten.
Vooral die over de De Spookvlieger. Als iemand daar meer boeken of sites over weet. Wil ik dat graag weten.

En ook deze mocht natuurlijk niet in mijn verzameling ontbreken.

derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2013 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, ik heb dat ene boek gehad toen ikeen klein manneke was; het was een serie van "waargebeurde" verhalen van enkele boeken, maar er was er dacht ik maar 1 meer met eerste wereldoorlog verhalen, een verzameling straffe verhalen over duikboten in WOI...ik had er ook nog 1 over de far west, en 1 over waargebeurde dierenverhalen...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2013 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, dat ene boek was niet enkel over duikboten, ik herinner me nu er ook een verhaal over de slag bij jutland in gelezen te hebben en de slag bij de falklands...maar de titel kan ik me niet herinneren...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2013 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Effen gegoogled op "geschiedenis in beeldverhalen", en de reeks zou bestaan hebben uit 13 strips, waarvan inderdaad nog slechts 1 betreffende de eerste wereldoorlog, met als titel "de hel op zee"
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=4439
pascal
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: