Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

advies boek Ieper

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gomuch

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2020 11:42    Onderwerp: advies boek Ieper Reageer met quote

Ik zoek een goed Nederlandstalig boek over de Eerste slag bij Ieper.

Wie kan mij helpen?

Ik ben namelijk bezig met het verzamelen van gegevens van kapitein E.L.W. Henslow van het 2e bataljon van het Wiltshire regiment die bij La Bassée of Reutel gevangen genomen werd in 1914.

Alvast hartelijk dank.

Groeten Raymond Gaveel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2020 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Raymond, Nederlandstalig weet ik niet zo gauw, wel Engelstalig: Ypres 1914: The Menin Road van Nigel Cave & Jack Sheldon. Van Pen & Sword en da's meestal goede kwaliteit.

Gr P
gomuch

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2020 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank Pegoud.

Inmiddels ben ik al een weekend in Ieper geweest en heb verschillende boeken thuis en daar gekocht. Inclusief een aantal DVD's.
Genoeg leesvoer de komende tijd. Heb er zin aan.

Een aantal titels die ik aangeschaft heb m.b.t. 1914:
1914 Dagen van hoop, Lyn Macdonald
De kanonnen van augustus, Barbara W. Tuchman
VCs of the First World War: 1914, Gerald Gliddon
Peter Kollwitz - † Diksmuide, 22 oktober 1914, Kathelijn Vervarcke

Groeten Raymond
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2020 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat er in deze boeken veel zal te vinden zijn. De slag van la bassee behoort trouwens niet tot het Ieper slagveld. Ik denk dat er in de engelstalige reeks battleground europe een boekje is betreffende de slag van la bassee...
pascal
AOK4

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2020 7:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Als je echt iets wil weten, moet je ALTIJD naar de bronnen gaan.

Henslow is gevangenomen bij Reutel (Beselare-Zonnebeke) op 24 oktober 1914 (Rode Kruis).

Het dagboek (war diary) van het bataljon kan gratis gedownload worden via The National Archives (TNA) (mits het aanmaken van een gebruikersaccount): https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C7352428

Normaal gezien zijn er ook nog ergens archiefstukken met ondervragingen van uit gevangenschap teruggekeerde officieren en zijn er ook nog de files van officieren. Beide zaken zijn mogelijk niet online beschikbaar en dus enkel raadpleegbaar in Kew (TNA). Je kan altijd eens zoeken op de website van TNA.

Meer algemeen zal er wel iets te vinden zijn in de geschiedenis van de Britse 7de divisie, een uitstekend boek (in herdruk online te vinden) en de Official History.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
gomuch

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2020 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 22 Sep 2020 7:18 schreef:
Hallo,

Als je echt iets wil weten, moet je ALTIJD naar de bronnen gaan.

Henslow is gevangenomen bij Reutel (Beselare-Zonnebeke) op 24 oktober 1914 (Rode Kruis).

Het dagboek (war diary) van het bataljon kan gratis gedownload worden via The National Archives (TNA) (mits het aanmaken van een gebruikersaccount): https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C7352428

Normaal gezien zijn er ook nog ergens archiefstukken met ondervragingen van uit gevangenschap teruggekeerde officieren en zijn er ook nog de files van officieren. Beide zaken zijn mogelijk niet online beschikbaar en dus enkel raadpleegbaar in Kew (TNA). Je kan altijd eens zoeken op de website van TNA.

Meer algemeen zal er wel iets te vinden zijn in de geschiedenis van de Britse 7de divisie, een uitstekend boek (in herdruk online te vinden) en de Official History.

Jan

Dankjewel Jan ... ik heb intussen een kopie van het War Diary van "The Wiltshire Regiment in the First World War - 2nd Battalion" besteld in boekvorm bij het 'The Rifles Wardrobe and Museum Trust'. Ben benieuwd. Heb al het nodige gezocht op de site van The National Archives en ben daar Henslow ook tegengekomen. Hij doet o.a. in een rapport zijn zegje over het officierskamp Holzminden lees ik. Moet dat nog downloaden.
Naar boven
gomuch

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2020 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 21 Sep 2020 18:38 schreef:
Ik denk niet dat er in deze boeken veel zal te vinden zijn. De slag van la bassee behoort trouwens niet tot het Ieper slagveld. Ik denk dat er in de engelstalige reeks battleground europe een boekje is betreffende de slag van la bassee...
pascal

Dank je derwisj voor het meedenken. Ik wil me eerst wat beter gaan inlezen m.b.t. de Eerste slag bij Ieper. De rest volgt.

Groeten Raymond
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: