Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Saint-Michel-de-Maurienne, 12 december 1917

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 22:32    Onderwerp: Saint-Michel-de-Maurienne, 12 december 1917 Reageer met quote

Op 23 en 24 oktober 1917 slaagt de Duitse generaal Van Bülow erin, een bres te slaan in het Italiaanse front bij Caporetto. De Italiaanse generaal Cadorna heeft opdracht het gat te dichten met de rudimenten van zijn legers, hetgeen uitdraait op een totale mislukking: de hele vallei van de Piave gaat verloren. 4 Franse divisies die samen het Franse Tiende Leger vormen, aangevuld met 2 Britse divisies, snellen de Italianen te hulp. De versterkingen komen tegen half november ter plaatse aan, en hun artillerie doet het tij volledig keren. De troepen van Von Bülow worden teruggedrongen. Eind november bepaalt de Franse legerleiding dat het tijd is om een aantal eenheden die langdurig zwaar te lijden hebben gehad, met verlof te sturen. Vanaf 1 december vertrekt er dagelijks een trein met ongeveer 1000 poilus vanuit Turijn naar Frankrijk.

Modane, 12 december 1917, half tien in de avond. Het is een drukte van belang op het station. De dagelijkse verloftrein met ongeveer 1000 poilus van het Piave-front komt juist binnen. De mannen gaan even de stad in voor een wijntje, en de officieren stappen over op de expresstrein Modane-Parijs, die in gereedheid gebracht wordt. Tegen elf uur zijn de soldaten goeddeels terug op het station. Bij de locomotief staat een groepje mannen te ruziën. Machinist Girard verheft zijn stem vanaf de bok: “Ik ben verantwoordelijk voor dit konvooi. Ik vertrek niet zonder lokomotief achter de trein. Het zijn Italiaanse rijtuigen. Mijn collega heeft al aangegeven dat de remmen van de rijtuigen in beroerde staat verkeren. Ik ken deze lijn. Ik ga zo niet rijden!”
Girard heeft alle reden om zich zorgen te maken. Modane ligt ruim 300 meter hoger dan het volgende station, Saint-Michel-de-Maurienne. Een hoogteverschil dat in minder dan 15 km overbrugd moet worden. In feite is de spoorlijn naar Saint-Michel één lange afdaling met hellingen van gemiddeld 3%. De tweede lokomotief die hem beloofd was, en die nodig was om de trein op die helling af te remmen, wordt ingezet voor een artillerie-konvooi richting Turijn en verder naar het front. De hele trein bestaat nu uit 1 lokomotief, 2 bagagewagens en 17 rijtuigen. De voorste 3 rijtuigen hebben remmen die vanuit de lokomotief bediend worden, daarachter zijn nog 7 rijtuigen voorzien van een handrem, bediend door een remmer. De overige rijtuigen zijn ongeremd. De maximumsnelheid op de spoorlijn is 40 km/h.
De commandant van het station, luitenant Fayolle, wordt erbij gehaald. Hij heeft geen zin in toestanden: duizend man die graag naar huis willen en een slok op hebben… Als dat escaleert heet dat muiterij, en dat moet voorkomen worden, tot iedere prijs. Hij wendt zich tot Girard en briest: “Girard, dit is een bevel. Rijden met die trein en rap wat, of ik laat je executeren! Begrepen?!”
Girard foetert binnensmonds “900 ton aan de haak, gekkigheid...” En zet met tegenzin de trein in beweging.

Binnen heeft iedereen een plaatsje gevonden. De elektrische verlichting is buiten werking, dus veel soldaten hebben een kaarsje aangestoken om bij te kaarten en wat te drinken. Er wordt een beetje jolig gedaan over het incident met Girard en Fayolle. “Ach joh, gedoe met die remmen, schiet toch op…”

De trein begint vlak na het vertrek uit Modane aan de afdaling naar Saint-Michel-de-Maurienne. De soldaten vermaken zich prima, en merken op dat de trein een lekker vaartje ontwikkelt. Als met veel gepiep van de wielen de eerste bocht genomen wordt, en met nog steeds toenemende snelheid ook de tweede bocht gepasseerd wordt, klinkt steeds sneller en nerveuzer het stoomfluitje van Girard, het teken voor de remmers om te proberen vaart te minderen. De remmen van de rijtuigen reageren niet of nauwelijks, en de trein blijft meer en meer snelheid maken. Girard doet wat hij kan, maar is de contrôle over de trein volledig kwijt. Hij laat de zandreservoirs leeglopen voor zijn wielen in de hoop de trein af te remmen, probeert de aandrijving in de achteruit te zetten, maar niets helpt. De stationswachter van La Praz, nog niet op de helft van het traject naar Saint-Michel, ziet de trein met ontstellende snelheid langsbulderen, terwijl de remmen en wielen witgloeiend en hevig vonken sproeiend de eerste brandjes onder de rijtuigen veroorzaken. Ondertussen loopt de snelheid op... 80 km/h…100…120…Links en rechts springen reeds mannen uit de op hol geslagen trein, maar het is te laat : ze slaan te pletter op het talud. Aan boord blijven is ook geen goed plan, zo blijkt al gauw. Het eerste rijtuig, dat leeg was en dus lichter dan de anderen, ontspoort op anderhalve kilometer voor Saint-Michel. De koppeling met de lokomotief en de tender breekt af, en als een raket wordt de lokomotief over de Pont de La Saussaz gelanceerd. Het eerste rijtuig crasht tegen een rotswand met een snelheid rond de 140 km/h, en de andere 18 rijtuigen smakken er met dezelfde snelheid bovenop. De hele trein, zojuist nog een 350 meter lang, is veranderd in een hoop verwrongen staal en hout van ruim 100 meter lang, waaruit een afschuwelijk gekerm opstijgt. Overal woeden kleine brandjes. Al snel grijpt het vuur om zich heen en de puinhopen van de trein blijven branden tot in de namiddag van 13 december. Af en toe hoort men explosies, van handgranaten en patronen die de troepen bij zich hadden.

Vijf dagen en vijf nachten zijn hulpverleners aan het werk, voordat de spoorbaan weer vrij is. Op 17 december wordt de trieste balans opgemaakt :
• 350 mannen konden worden gered
• 207 gewonden worden in omliggende ziekenhuizen verzorgd
• 148 doden worden geïdentificeerd
• 277 doden worden niet geïdentificeerd.
In de volgende dagen overlijden nog eens ruim 100 gewonden. Over het totale aantal doden bestaat behoorlijk wat onduidelijkheid, aangezien deze ramp decennialang stilgehouden werd en gold als militair geheim, maar een algemeen aanvaard dodental is 543. Het geldt nog altijd als de ernstigste treinramp in de Europese geschiedenis.

Na afloop werden zes spoorbeambten aangeklaagd wegens nalatigheid en dood door schuld. Na een proces voor de Krijgsraad in Grenoble op 5, 6 en 7 juli 1918 werden ze onschuldig bevonden en vrijgesproken.

Niet ver van de plaats van de ramp is in 1996 dit monument opgericht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de ramp. De 425 doden waren de tussenstand van 17 december…

Bronnen :
http://danger-ahead.railfan.net/accidents/modane/home.html
http://www.memorial-genweb.org/html/documents/St-Michel-de-Maurienne.pdf
http://www.railsavoie.fr/cartes/stmichel.html
http://fr.wikipedia.org/wiki/Catastrophe_ferroviaire_de_Saint-Michel-de-Maurienne
http://gparam.free.fr/index1.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

En wat gebeurde er met de commandant van het station luitenant Fayolle?!
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Goede vraag, zal wel militair geheim geweest zijn... Overigens is hij volgens een andere bron Capitaine geweest.. Zoals er zo veel onduidelijk is omtrent deze catastrofe:

Dodental: Genoemd worden 425, 457, 543, 550, 675, 800.
Aantal passagiers aan boord: varieert van 900 tot 1300.
Aantal rijtuigen: varieert tussen 17 en 20.
Massa van de trein: Varieert tussen 526 en 900 ton.
Snelheid van impact: varieert tussen 102 en 150 km/h.
De branden: de ene bron meldt dat de branden veroorzaakt werden door de vonken, en dat de trein al brandend, aangewakkerd door de rijwind, het dal in stortte. De andere bron meldt dat pas een half uur na de crash het vuur een behoorlijke omvang aannam en dat het veroorzaakt was door de kaarsen die ontstoken waren.

Maar ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe het met Fayolle afgelopen is. Volgens mij is hij NIET de Fayolle die rond die tijd commandant van alle troepen in Italië werd, en die in 1921 Maréchal de France werd... Maar daar moet ik nog even achteraan Smile
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi artikeltje, Rifleman.

Heb je er een idee van waar de slachtoffers begraven zijn ? Aangezien alles geheim moest blijven, veronderstel ik dat ze niet op het plaatstelijk kerkhof terecht gekomen zijn.
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

abn311 @ 20 Mei 2006 15:54 schreef:
Mooi artikeltje, Rifleman.

Heb je er een idee van waar de slachtoffers begraven zijn ? Aangezien alles geheim moest blijven, veronderstel ik dat ze niet op het plaatstelijk kerkhof terecht gekomen zijn.

Dank je Smile De 425 die direct omgekomen zijn liggen begraven in het Nécropole Nationale de la Noua in Villeurbanne Rhône. Ik weet niet wat er met de DOW's gebeurd is, maar ik kan me voorstellen dat die daar ook heen gebracht zijn. Als ik weer in de Savoie kom (maar ja, wanneer doe je dat nou?) zal ik eens kijken wat daar nog van te vinden is.

Ik had een jaar of 20 geleden ooit eens in een boek gelezen over deze ramp, en was van de week een beetje aan het surfen over spoorwegsites, toen ik ineens een verhaaltje over deze treinramp tegenkwam. Toen ging er een lichtje branden, en het bleek dat er op dit forum nog niets over verschenen was (ook niet bijv. in "Wat gebeurde er vandaag?" ). Vandaar dus Smile
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, een erg leuk en lezenswaardig artikel.
Waar dit leesplezier wel door wordt aangetast is het oude probleem op dit forum:
Zodra een foto te groot wordt moet je om de tekst te kunnen lezen van links naar rechts blijven scrollen.
Zeer zeer irritant Mad puke .
Dit is echt een handicap van dit verder erg mooie forum.
Het is ook niet nodig.
Er zijn mods te krijgen zodat de tekst op een vaste resolutie blijft staan.
In de praktijk blijkt voor tekst 800x600 zeer goed leesbaar.
Een normaal boek is ook in die 'breedte' gedrukt.
Andere grote fora gebruiken die instelling ook.
Zou de redactie daar eens serieus naar kunnen kijken?

Old soldiers never die
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mja, zo erg is het niet hoor. Even je bookmarks hiden en alles past er makkelijk op. Ik was allang blij dat ik zulke goede foto's kon vinden, en niet wat ranzige thumbnailtjes. En ik ga niet resizen en mirroren Neutral

Maar goed, laten we weer ontopic gaan Smile Ik heb over Fayolle verder nog niets gevonden.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend topic Fles!

En aan het resizen wordt gewerkt Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

De meeste slachtoffers werden op het kerkhof van Saint-Michel de Maurienne begraven
(een aantal overleden na transport te Ugine ,Saint-Jean of Chambéry en zijn ter plaatse daar begraven )

Hedentendage ligt een groot deel van de niet aan de famillie terugbezorgde lichamen
Na ombedding in de nécropool "La Doua" in Villeurbanne een voorstad van Lyon

Deze onfortuinlijke trein met « les poilus d’Italie » had een amalgaam van soldaten uit de vier hoeken van frankrijk aan boord ,
ze maakten deel uit van het 339e, -107e, - 340e, -78e, -311e, - 120e, -140e , en andere regimenten ,
mannen van het 6e génie ,
Chasseurs alpins van het 63e en het 47e, kannoniers van het 212e A.L en het 34 A.M .

Er zijn tijdens de oorlogsjaren verschillende zware treinongevallen gebeurd ,
meestal slecht of geheel niet gedocumenteerd en in de doofpot gestopt ,
door getuigenissen te lezen komen ze soms aan de opervlakte hier nog enkele
waar ik weet van heb maar zonder verdere gegevens.
Indien je zoiets leest of te weten komt is het goed
het te bewaren daar er over deze ongevallen weinig of niets gekend is.

Franse troepentrein ontspoord (sabotage ? verdachte spion wordt terechtgesteld)
bij Sommesous in de Marne augustus 14 . Tachtig doden en honderden gewonden .
( uit Mon Lieutenant Charles Péguy de Victor Boudon pagina 103)

Een Engelse verloftrein uit Boulogne bij Gezaincourt in 1916

Een in 1917 bij Achiet-le-Grand een aantal van de slachtoffers
ligt op het Engelse militaire kerkhof van d' Achiet-le-Grand .

En dan de bijna ontsporing van de voorlaatste trein uit Rijsel naar Bethune in
Wavrin, op de 9 october 1914 ,
de voorhoede van de duitsers hadden de sporen verwijderd
Het was een hinderlaag ...
de trein stopte net op tijd maar de wagons volgeladen met
vluchtende burgers werd hevig onder vuur genomen ,
in die trein verdwenen er toen ook Postzakken met veel veel geld
20 doden en 20 gewonden .

@+
Patrick
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 20 Mei 2006 23:44 schreef:
De meeste slachtoffers werden op het kerkhof van Saint-Michel de Maurienne begraven
(een aantal overleden na transport te Ugine ,Saint-Jean of Chambéry en zijn ter plaatse daar begraven )

Hedentendage ligt een groot deel van de niet aan de famillie terugbezorgde lichamen
Na ombedding in de nécropool "La Doua" in Villeurbanne een voorstad van Lyon

Hmm, daar moeten we het nog maar eens over hebben dan. Heb je een bron? De mijne meldt namelijk:
Quote:
Jean Baptiste BORDET [...] repose avec ses 424 autres camarades, à la Nécropole Nationale de la Noua à Villeurbanne Rhône.

Confused
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

La nécropole de la Doua, Villeurbanne (69)

http://cheminsdememoire.gouv.fr/page/affichelieu.php?idLang=fr&idLieu=1320

@+
Patrick
Naar boven
qu63

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn die de enige foto's die er over te vinden zijn?

en hoe is de kwaliteit van de foto's zo goed gebeleven? zeker als het een "doofpot"-affaire is geweest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

De foto's komen uit een prive-collectie. Verder denk ik dat er nog wel wat meer info te vinden moet zijn, maar als je dat verder wilt uitzoeken, moetje echt erheen zeg maar. Local sources checken. Zou kunnen, misschien een keer in de zomer een paar dagen...
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2007 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Morgen komt de Tour hierlangs. Ik zal het niet live kunnen volgen aangezien het onder werktijd is, maar het zou mijn hartje toch verwarmen als *ze* hier wat aandacht aan zouden besteden..
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2007 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

om de plaats van het ongeval
beter te kunnen herkennen op tv morgen
maar ze zullen dit waarschijnlijk niet aanhalen
de herinnering is reeds
lang uit het colectief geheugen verdwenen ,
buiten bij de inwoners en WoI kenners .

Les croix désignent le lieu-dit "La Saussaz" où la catastophe du 12 décembre 1917 eu lieu. (Photo: collection G. JENNY
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2007 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

DAAR precies moet het geweest zijn Patrick, maar ik betwijfel of een bewoner dat nog weet...
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2007 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien een raar idee hoor, maar zou er niet een 90jaar herdenking zijn eind dit jaar? Ik zou er zeer prijs op stellen om dat bij te wonen...
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2012 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

More than 500 French soldiers are killed when their train derails in Modane, France, on this day in 1917. The troops were returning from fighting in Italy. There was ample warning that the conditions were dangerous, but the French officers ignored the expert advice and insisted that the overcrowded train proceed as scheduled.

More than a 1,000 (some estimate the number to be as high as 1,200) French soldiers were trying to travel between Turin, Italy, and Lyon, France, through the Alps in southeastern France to return home in time for Christmas. However, so many coach cars were attached to a single locomotive that the engineer in charge protested and refused to leave the station. The danger was not so much that the locomotive would not be able to pull the 19 cars, but that it wouldn’t be able to stop the cars since there were no brakes on 16 of the coaches.

A French officer, anxious to get the men home for the holidays, pulled out a gun and threatened the engineer until he agreed to begin the trip. Unfortunately, the engineer’s concerns were valid: As the train came out of the Mount Cern tunnel and approached the town of Modane in France, it had to descend a steep grade. The brakes could not hold the weight of the crowded coach cars and the train went out of control down the hill. Near the bottom, the train came to a wooden bridge and shot off the rails. The coach cars piled up; as they were made mostly of wood, many caught fire immediately.

The death toll was estimated at between 500 and 800 men. The fire was so intense that it burned at least 400 of the bodies beyond recognition. Although the army attempted to cover up the details of the tragedy because it implicated French officers, the engineer–who survived–finally released the full story some 15 years later.

Zie: http://ww1ieper1917.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: