Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

4e regiment carabiniers, Belgisch leger

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
aze

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2006 23:55    Onderwerp: 4e regiment carabiniers, Belgisch leger Reageer met quote

Hallo,
in een poging om een stuk van het leven van mijn grootvader te reconstrueren ben ik op zoek naar waar zijn eenheid zich bevond en wat ze er gedaan hebben tijdens WO1.
Hij heeft gediend in het Belgisch leger bij het 2e regiment carabiniers van januari 1916 tot december 1916
Daarna heeft hij gediend van eind december 1916 tot 11.11.1918 bij het 4e regiment carabiniers, 4e bataljon, 3e compagnie.

Wie kan helpen met informatie of kan mij zeggen waar te zoeken???
Tnx bij voorbaat.

Geert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 8:42    Onderwerp: Reageer met quote

Morgend Aze ,
zal vanavond de betreffende blz uit in het boek Nos Heros eens napluizen en het scannen ondertussen
kijk eens op volgende link . Maar dat is wel van voor 14

http://www.geocities.com/belgianarmypre1914/karabinier.html

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
aze

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 16 Mrt 2006 8:42 schreef:
Morgend Aze ,
zal vanavond de betreffende blz uit in het boek Nos Heros eens napluizen en het scannen ondertussen
kijk eens op volgende link . Maar dat is wel van voor 14

http://www.geocities.com/belgianarmypre1914/karabinier.html

@+
Patrick

Bedankt Patrick, das een goed begin.
Zie al uit naar de rest van je zoekwerk!!
Geert
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het 4 Regt Karabiniers maakte deel uit van de 6 Legerafdeling. Zeven officieren staan als gesneuveld vermeld in “Onze Helden gesneuveld voor het Vaderland”.
(Indien geïnteresseerd scan ik die pagina wel)

Uit “Emblemen en eervolle vermeldingen van de eenheden” door Cdt Luc A. Lecleir:
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Roma al schreef maakte het 4 carabiniers deel uit van de 6de
Divisie , ze komen maar weinig aan bod in de historiek
Dus met de namen van de gesneuvelde officieren en vooral de plaats waar ze vielen,
kan je je een idée vormen waar je grootvader zo overal rondgezworven moet hebben afhankelijk van wanneer hij dienst nam .
Dus ik zou zeggen de tweede uitval uit antwerpen , de terugtrekking ,-Het sas (bij terneuzen denk ik -)
Ijzer -Tervate - Nieuwpoort- Passchendale- Roeselare
(dat zal wel met het bevrijdinsoffensief zijn .
Ik bezit Mes Heros in het frans , sorry

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Voor het 2 regiment carabiniers hebben we 35 gesneuvelde officieren
in de regio Yser -Westroosebeke-Tervaete en Rumbeke

@+
patrick
Naar boven
aze

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Een dikke merci voor Roma en Patrick!!
Zo gaat het wel heel vlug om dingen uit te zoeken.

Kunnen jullie mij ook nog verderhelpen met meer gedetailleerde informatie over de feitelijke campagnes die het 2e in 1916 en het 4e in 1917/1918 gedaan hebben?
Wat ik er tot nu toe kan uit opmaken is dat ze in die periodes blijkbaar hoofdzakelijk in de regio ten noorden van ieper gelegerd waren. Nieuwpoort - Passendale en dan bij het eindoffensief opgeschoven zijn naar Roeselare.
Ongeveer juist??

Of kan iemand mij wegwijs meken hoe ik dat eventueel zelf kan uizoeken??

In elk geval al heel erg bedankt voor het voorgaande!!
Geert
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

De Historieken van het Belgisch leger zijn zo vaag , arm en zo zeldzaam
dat ik denk dat het beste is om tijd vrij te maken ,
en naar het documentatiecentrum van het Legermuseum in Brussel te gaan , en daar in de historieken of ander materiaal voorhanden
het uit te te pluizen en op te zoeken .

@+
Patrick
Naar boven
aze

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 16 Mrt 2006 20:41 schreef:
De Historieken van het Belgisch leger zijn zo vaag , arm en zo zeldzaam
dat ik denk dat het beste is om tijd vrij te maken ,
en naar het documentatiecentrum van het Legermuseum in Brussel te gaan , en daar in de historieken of ander materiaal voorhanden
het uit te te pluizen en op te zoeken .

@+
Patrick

Kun je daar zomaar binnenlopen of moet je daar een afspraak voor maken??

Nogmaals bedankt!!
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.klm-mra.be/

Het museum beschikt over een uitgebreid documentatiecentrum waar iedereen terecht kan voor informatie over allerhande onderwerpen in verband met het leger, krijgsgeschiedenis, militaire kunst en andere militaire onderwerpen.
Contact info:
Koninklijk Legermuseum
Documentatiecentrum
Jubelpark 3
1000 Brussel
Richard Boijen - 02/ 737 79 30
richard.boijen@klm-mra.be
Michel Moerenhout - 02/737 79 34
michel.moerenhout@klm-mra.be
Gérard Bracke - 02/737 79 33
gerard.bracke@klm-mra.be
Fax: 02/737 78 02 - 02/737 79 32
Opgelet: Het prentenkabinet is slechts toegankelijk na vooafgaandelijke afspraak. Gelieve bij de vraag naar een afspraak het onderwerp van het onderzoek te vermelden.
OPEN:
Dinsdag tot en met vrijdag
8u30 - 12u00 / 13u00 - 16u30
GESLOTEN:
1 januari 1 mei 6 juni
21 juli 15 augustus eerste helft van september
1 en 2 november 15 november 25 december
week tussen Kerstmis en Nieuwjaar
Uurregeling documentatiecentrum gedurende de verlofperiode
(04juli-29 augustus)

Dinsdag tot vrijdag 0830 - 1145 en 1300 - 1600
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2008 5:44    Onderwerp: dr Boijen overleden Reageer met quote

Dit staat op de site van klm-mra.be

op maandag 26 maart 2007 overleed de heer Richard Boijen. Dr. Boijen was gedurende meer dan 30 jaar aan onze instelling verbonden en de laatste jaren Hoofd van het documentatiecentrum.
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2008 8:00    Onderwerp: Reageer met quote

4e KARABINIERS

ZIJNE GESCHIEDENIS

Bij de mobilisatie, in Augustus 1914, te Brussel gevormd door ontdubbeling van het 2e Karabiniers, maakt het regiment deel uit van de 20e gemengde brigade.

Nadat het in de omgeving van Grez-Doiceau had gekantonneerd, nam het op 24 Augustus deel aan den eersten uitval uit de versterkte stelling Antwerpen, op het front Hofstade-Schiplaken.

Per spoor naar Heyst-op-den-Berg vervoerd, wordt het den 10n September in ‘t gevecht gewikkeld omstreeks Werchter en daarna nabij Tildonck; het lijdt zware verliezen te Wolvenhoek, Dorremaal en Hambosch en op het talud van den spoorweg Mechelen-Leuven.

Den 17n September, te Lier, wordt het effectief van het 4e Karabiniers bij het 2e ingedeeld.

Op 20 December 1916, aan den IJzer, wordt het regiment opnieuw gevormd: met het 2e Karabiniers vormt het de 18e brigade. Na een verblijf in het kamp van Mailly (Frankrijk) bezet het den sector Het Sas-Boezinge, daarna dien van Nieuwkappelle.

Den 1n Februari 1918 vormt het 4e Karabiniers met het 1e en het 2e Grenadiers, de 12e Infanteriedivisie; het gaat den sector Nieuwpoort bezetten; den 5n Juni lost het, in den sector Brielen, Britsche bataljons af; op het einde der maand komt het terug naar Nieuwpoort, om op 9 Augustus naar Brielen weer te keeren. Het voert talrijke raids uit op de Duitsche stellingen.

Den 28n September bevindt het 4e Karabiniers zich tusschen het 1e Grenadiers, op zijn linkerkant, en het 2e Grenadiers, op zijn rechterkant, om deel te nemen aan het bevrijdingsoffensief; Passchendale wordt veroverd; den 5n October bevindt het regiment zich bij De Ruiter. Tot 13 October houdt het in zijne stellingen stand, niettegenstaande hevige Duitsche tegenaanvallen; het wordt afgelost door het 2e Karabiniers en naar Izenberge op rust gezonden.

Den 19n October kantonneert het te Torhout, den 21n is het te Ruddervoorde, tot den 2n November, daarna te St-Joris, aan het kanaal Brugge-Gent. Op 7 November wordt de 12e Infanteriedivisie - waarvan het 4e Karabiniers deel uitmaakt -, met het oog op een gezamenlijken aanval om de Schelde over te steken, ter beschikking gesteld van Generaal Jacques, commandant van de nieuwe zuidergroepeering van het Belgisch leger.

Het regiment bevindt zich op 9 November als divisiereserve te Astene, ‘s anderendaags omstreeks Nazareth; de aanval moet losbreken op 11 November.

In de plaats van het uur H kwam de wapenstilstand...

Het 4e Karabiniers heeft den nestel in de kleur van het lint der Leopoldsorde gewonnen en zijn vaandel draagt de namen: IJzer, Passchendale, Tervate, Steenstraat, Antwerpen.

http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/legeronderdelen.htm

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2008 8:01    Onderwerp: Reageer met quote

2e KARABINIERS

ZIJNE GESCHIEDENIS

Het Brusselsch regiment, gekazerneerd op de Daillyplaats vormde, in Augustus 1914, bij ontdubbeling, het 4e Karabiniers. De twee regimenten maakten de infanterie uit van de 20e gemengde brigade die op 6 Augustus naar Grez-Doiceau trok en tot 19 Augustus in die streek bleef.

Den 29n Augustus nemen de twee regimenten, die te Borsbeek gekantonneerd zijn, deel aan den eersten uitval rond Antwerpen, op het front Hofstade-Schiplaken, en den 11n September vallen zij aan in de richting van Tildonck, op het front Wolvenhoek­Hambosch.

Het 2e en het 4e Karabiniers worden erg beproefd en op 17 September worden de overlevenden van het 4e Karabiniers in de gelederen van het 2e Karabiniers opgenomen.

Tijdens het beleg van Antwerpen voert het regiment werken uit te Hingene, daarna verdedigt het den sector Duffel-Lier. Het neemt deel aan den nachtelijken tegenaanval van 5 op 6 October.

In den loop van den slag aan den IJzer voert het 2e Karabiniers, op 22 October, den zeer moorddadigen tegenaanval uit in de bocht van Tervate en verdedigt daarna Stuivekenskerke. Het ondergaat zware verliezen aan officieren, gegradueerden en soldaten.

Den 22n April 1915 nemen het 3e en het 4e bataljon van het regiment deel aan de gevechten te Steenstraat, waar de Duitschers voor de eerste maal stikgassen gebruiken. Den 20n December 1916 wordt het 4e Karabiniers opnieuw gevormd met elementen van het 2e Karabiniers.

Den 1n Februari 1918 vormt het regiment, met het 1e en het 3e Karabiniers, de 6e Infanteriedivisie.

Tijdens het bevrijdingsoffensief onderscheidt het regiment zich door het veroveren der Duitsche stellingen tot aan Westroozebeke. In den slag Torhout-Tielt neemt het 2e Karabiniers, op 14 October, Rumbeke in; na zware verliezen te hebben geleden bereikt het, den 17n October, den Ketelberg ten Oosten van Ingelmunster. Het wordt afgelost en noordwaarts gestuurd. Den 21n October bezet het Brugge dat sedert 48 uren bevrijd is en den 25e October begeleidt het de Koninklijke Familie die er hare « Blijde Intrede » doet.

Met de regimenten der 6e Infanteriedivisie houdt het 2e Karabiniers, tot den wapenstilstand, de wacht in het bevrijde gebied. Zijn vaandel draagt de vermeldingen: IJzer, Westroozebeke, Rumbeke, Tervate, Antwerpen, Steenstraat, en is versierd met den nestel in de kleur van het lint der Leopoldsorde.

http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/legeronderdelen.htm

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2008 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

@ aze,
mijn grootvader was ook eerst bij de 2de carabiniers en daarna bij de 4de carabiniers. Ik doorzocht zijn dossiers in het CHD in Evere. In zijn persoonlijk dossier vind je of hij bij zijn regiment was, of hij in verlof was of hij ev. in het hospitaal was. Als je dat hebt kun je de regimentsgeschiedenis nagaan. Je kan dan het persoonlijk dossier naast de regimentsgeschiedenis leggen en je ziet waar je grootvader op dat moment was.
Een gedetailleerde regimentsgeschiedenis (van de 4 carabiniersregimenten) vond ik in het boek (in't Frans) "l'histoire des régiments de carabiniers et des bataillons de carabiniers cyclistes 1914-1930" door Marcel Corvilain (capitaine de réserve), uitgegeven bij Goemaere, Brussel in 1933. Een prachtboek, dat ik gelukkig op de kop kon tikken in een tweedehandswinkel. Wel niet goedkoop: 60 euro, maar zeeeeeeeer waardevol als je de carabiniers nauwkeurig wil uitpluizen.
Naar boven
Nicolas

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2013 16:37    Onderwerp: 4e karabiniers 4de carabiniers 4de karabiniers Reageer met quote

Dag Aze,

Mijn grootoom (Julien Accarin) zat ook in het 4e regiment Karabiniers, net zoals je grootvader.
Hij kwam om in Boezinge op 2 maart 1917, op 23-jarige leeftijd, getroffen door een Duitse kogel in het hoofd. Hij is begraven op het Belgisch militair kerkhof in Westvleteren.
Misschien hebben je grootvader en hij elkaar gekend?
Veel meer weet ik momenteel niet over hem jammer genoeg.
Succes met je zoektocht naar je grootvaders leven. Geef eens zijn naam e.d. door, wie weet dat ik zijn naam ergens tegenkom.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2013 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nicolas,

Juist, je hebt me vandaag ook per e-mail gecontacteerd, en we treffen mekaar "toevallig" aan in deze topic. (Echt "toevallig" is dat natuurlijk niet.)

En ik zou meteen de vraag willen doorspelen aan "belg1914" (al is z'n posting al bijna 6 jaar oud ...).
Als de grootoom van Nicolas gesneuveld is in Boezinge op 2 maart 1917, dan denk ik dat dat ter hoogte van het Sas moet geweest zijn, of misschien tussen het Sas en 1 km noordwaarts ervan, Steenstrate. Kan je in je boek"Histoire des Régiments des Carabiniers enz." terugvinden dat het 4de Karabiniers inderdaad daar lag ?

Ik zou - wonend in Boezinge - dat eigenlijk zelf moeten weten, maar de eerste helft van 1917 is - zeker wat het Belgische leger betreft - eigenlijk een zwart gat.

Aurel
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2013 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

voilà, uit het boek van de karabiniers

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2013 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Belg1914,

Als dat geen prompt antwoord is !

Heel bruikbaar, voor Nicolas, maar ook voor mezelf.

Bedankt !

Heel ironisch ook : Op 2 maart 1917 schrijft Generaal De Ceuninck : "Mes braves soldats, nous ferons notre devoir jusqu'au bout."
2 maart 1917 is de dag dat Nicolas zijn grootoom sneuvelde ...

(Nicolas, zoals je misschien in een PB gelezen hebt, mijn e-mails aan jou raken niet ter bestemming. Delivery status notification : could not be delivered.)

Aurel
Naar boven
Nicolas

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2013 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

@Belg1914 en @Aurel Sercu

Jullie zijn straffe kerels!

Super bedankt Belg1914, om deze interessante bladzijden zo snel in te scannen en te posten. Had ik nooit durven hopen.

Jij ook hartelijk dank Aurel, alle info is goed terecht. Fantastisch dat je de moeite doet dat zo persoonsgericht te gaan opzoekingen doen.
Naar boven
Nicolas

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2014 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Binnenkort met mijn jongste broer en met onze twee petekinderen naar museum In Flanders Fields en nadien naar Boezinghe en Westvleteren, op het spoor van (over)grootnonkel Julien Accarin en zijn lotgenoten.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: