Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nederlandse vrijwilligers in Duitse dienst?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AlexDekker

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2018 12:29    Onderwerp: Nederlandse vrijwilligers in Duitse dienst? Reageer met quote

In het boek van Jorge Groen - Nederlanders in de Grote Oorlog (2004) telde ik ver namen: Hubert Schulte, Johann Hesselink, Max de Marchant et d'Ansembourg en Joseph de Weichs de Wenne. Natuurlijk horen de twee broers van Max de Marchant daar ook bij, alleen zijn deze niet in de lijst opgenomen die Groen achterin zijn boek opnam.

Nu doe ik al wat langer onderzoek naar Anton Gerrit Jongsma (1899 - 1960), die een oorlogsverleden claimde. Volgens verschillende verklaringen van hemzelf diende hij bij twee Duitse onderdelen: "1e Garde Husaren Regt. Uffz. Pionier Batl. 26 Uffz.", heette het in een aanmeldingsformulier voor de Waffen-SS. Volgens een andere verklaring van hem doelde hij op de Zwarte Huzaren (waar hij als minderjarige het tot onderofficier bracht), over de pionierseenheid zweeg hij verder. De Huzaren vochten maar kort aan het Westfront en werden sinds 1914 in het Oosten ingezet Het Pionier Batl. 26 kan doelen op het Masurisches Pionier-Bataillon Nr. 26, welke uit Oost-Pruisen kwam.

Hij claimde een IJzeren Kruis Tweede Klasse verdiend te hebben. Commissaris van Noord-Holland Backer voegde daar nog aan toe dat Jongsma ook drager was van een Nahkampf-Abzeichen. Deze laatste onderscheiding kende ik alleen als Nahkampspange uit de Tweede Wereldoorlog.

Jongsma onderhield tijdens de Tweede Wereldoorlog contacten met enkele SD'ers en beweerde daar ook dat hij veteraan was. Verschillende bronnen gaven aan dat Jongsma in Duitse kringen eenzelfde verhaal had opgehangen. Eerlijk gezegd geloof ik er helemaal niets van. Jongsma's beweringen dateren allemaal van 1941 of later en in zijn strafdossier zit geen enkel bewijs over deelname aan de Eerste Wereldoorlog, noch iets over verlies van zijn Nederlanderschap, documenten die zijn diensttijd ondersteunen en zweeg hij over zijn veteranenstatus tijdens verhoren.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie mening over deze kwestie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: