Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nieuwpoort weigert gedekteken Britten en Australiërs

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Spiling

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2016 15:22    Onderwerp: Nieuwpoort weigert gedekteken Britten en Australiërs Reageer met quote

Open brief aan alle vaderlandslievende verenigingen en vertegenwoordigers.

Betreft: Weigering van het stadsbestuur Nieuwpoort tot de herdenking van gesneuvelde Britse en Australische soldaten d.m.v. een gedenkteken.

Geachte dames en heren,
Beste kameraden,

Met dit schrijven vestig ik graag uw aandacht op een zeer opmerkelijk doch betreurenswaardig feit te Nieuwpoort.

Op 21 februari 2011 besliste het toenmalige college van burgemeester en schepenen van Nieuwpoort tot de oprichting van een gedenkteken voor de Britse en Australische Tunnellers (genie soldaten). Hiervoor werden de nodige budgetten voorzien en de onthulling zou in 2017 plaats vinden, 100 jaar na de verwoestende veldslag te Nieuwpoort met codenaam “Operation Strandfest”(zie uittreksel als bijlage). Na enige tijd van overleg met de Vlaamse administratie (die grondeigenaar is) inzake een geschikte en vergunbare locatie voor het gedenkteken, werd er door de Vlaamse administratie gunstig advies verleend in het voorjaar van 2016.

Op zondag 7 augustus laatstleden vond de 81e Nationale hulde aan Koning Albert I en de helden van de IJzer plaats te Nieuwpoort. In zijn speech duidde de nieuwe burgemeester dhr. Geert Vanden Broucke, op het belang van het herdenken van onze gesneuvelde helden, en het respect voor de gevallen jongens.

Nauwelijks 4 weken later echter besliste deze zelfde burgemeester en zijn voltallige college om, en ik citeer “… het standpunt om geen goedkeuring te geven voor de plaatsing van een gedenkteken voor de Britse en Australische Tunnellers te bekrachtigen door een besluit van het college van burgemeester en schepenen, in zitting van 6 september 2016”(zie weigering als bijlage).

Ondertussen heeft de Australische ambassadeur zijn steun toegezegd even als de directeur van het Australian War Memorial in Canberra. Ook zij hebben fondsen gereserveerd. Daarnaast zegden het Verenigd Koninkrijk en de West-Vlaamse provinciegouverneur hun steun toe. Alles staat klaar voor uitvoering ….. en nu komt opeens de weigering door de nieuwe burgemeester en z’n college als een donderslag bij heldere hemel. De motivatie voor deze totale weigering is zeer ontransparant.

Voormelde plotse weigering is dan ook een slag in het gezicht van de Britse en Australische kameraden die uit hun verre thuisland op onze akkers kwamen strijden en sneuvelden, in een oorlog die van hen niet was, in een land dat van hen niet was maar wel voor onze waarden en vrijheden. Hoe kun je op de Nationale hulde speechen over herdenking en eerbetoon aan de gesneuvelden, en 4 weken later een lopend herdenkingsproject bruusk weigeren?

Nabestaanden van Australische soldaten, die tevens tussenkomen in de financiering van het project, werden in 2012 aangeschreven met de melding dat het gedenkteken zou worden opgericht. Deze werden van de plotse weigering niet in kennis gesteld en worden vervolgens in het ongewisse gelaten (zie brief als bijlage).

De Vlaamse regering wees een restauratiepremie van bijna 1,8 miljoen euro toe voor de restauratie van het Koning Albert I-monument in Nieuwpoort en dit in functie van het realiseren van een bezoekerscentrum voor de stad Nieuwpoort onder het monument teneinde het verhaal van Nieuwpoort als frontstad internationaal uit te dragen. Het kostenplaatje voor de realisatie van dit bezoekerscentrum “Westfront” bedroeg zo’n 6 miljoen euro, maar de stad Nieuwpoort kon rekenen op 3,8 miljoen euro aan subsidies. In 2016, nu de camera’s even op het front aan de Somme gericht zijn, wordt een lopend herdenkingsproject faliekant geweigerd door het stadsbestuur. De internationale diplomatieke en imagoschade die deze weigering met zich meebrengt, wordt zwaar onderschat en raakt onrechtstreeks ieder van ons.

Ook de Britse en Australische gesneuvelde genie soldaten zijn onze “brothers in arms”, en verdienen even veel respect en commemoratie als ieder andere gesneuvelde in de waanzin van de Groote Oorlog.

Vandaag, 100 jaar na de feiten, kunnen onze helden van toen en hun directe aanverwanten hun stem niet meer laten horen. Maar dit kan bezwaarlijk inhouden dat ze moeten stilgezwegen worden. Daarom is het nu onze plicht om hun stem te laten horen en de herdenking van hun offer levendig te houden.

Kameraden, hierbij roep ik u op tot eendracht, en om uw stem te laten horen. Deze verwerpelijke weigering van de burgemeester van Nieuwpoort en z’n college staat haaks op onze waarden en viseert een generatie die zich niet meer kan verdedigen. Daarom vraag ik u om, via een schrijven gericht aan de burgemeester en zijn schepenen, uw fundamenteel bezwaar en verontwaardiging te uiten tegen de weigering tot het herdenken van onze Britse en Australische broeders d.m.v. de oprichting van een gedenkteken, zoals initieel voorzien.

Graag verzoek ik u hierbij vriendelijk om ook mij in kennis te stellen van uw bezwaarschrift (kopie) zodat ik de behandeling verder kan opvolgen en u allen verder op de hoogte kan houden van de situatie.

U kunt uw schrijven richten aan het College van Burgemeester en Schepenen, Marktplein 7, 8620 Nieuwpoort.

Ik dank u alvast voor uw bereidwilligheid. “Eendracht maakt Macht”.
Mocht u vragen hebben, kunt u mij steeds contacteren.

Met oprechte hoogachting,
Kristof Jacobs

Linkert

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2016 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

Schande... Kunnen we geen brief opstellen die we ieder apart kunnen opsturen?
Obusje

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Wat zijn die 'zeer ontransparante redenen' die het gemeentebestuur
van mening heeft doen veranderen?
Enige transparantie daarover is wel gewenst voordat goed gefundeerd
in de pen geklommen wordt richting stadsbestuur Nieuwpoort.
Spiling

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

Obusje @ 28 Okt 2016 14:31 schreef:
Wat zijn die 'zeer ontransparante redenen' die het gemeentebestuur
van mening heeft doen veranderen?
...

In een vergadering van de werkgroep "Nieuwpoort 2014-2018", kreeg ik buiten " wij beslissen nog altijd wat er gebeurt in onze gemeente" .. geen verdere gefundeerde motivering van de nieuwe burgemeester.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

En ze waren al jaloers op de naam Yperiet. Confused
Unterhund

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wat de precieze redenen zijn is inderdaad niet duidelijk voordat het bestuur dit expliciet kenbaar maakt. Is er zoiets als een Wet Openbaar Bestuur in België?

"Het kostenplaatje voor de realisatie van dit bezoekerscentrum “Westfront” bedroeg zo’n 6 miljoen euro, maar de stad Nieuwpoort kon rekenen op 3,8 miljoen euro aan subsidies."

Als ik bovenstaand stukje lees, dan zou er 3,8 miljoen subsidie zijn op een totaal van 6 miljoen. Als dat zou inhouden dat er 2,2 miljoen door Nieuwpoort zelf gedragen moet worden, vind ik dat een pittig bedrag voor zo'n plaatsje. Misschien wringt daar de schoen ...
derwisj

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je de financieen van nieuwpoort niet echt mag onderschatten, ze krijgen een pak toeristeneuros binnen, en zo een centrum kan volgens mij nog wat meer toeristeneuros binnenbrengen...
pascal
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: