Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Café/museum Le Tommy, Pozieres Frankrijk

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2016 14:29    Onderwerp: Café/museum Le Tommy, Pozieres Frankrijk Reageer met quote

Ik heb gezocht hier op het forum naar een open topic over Le Tommy.
Maar hoe ik ook zocht en wat ik ook invulde, ik zag het niet.

Maar in ieder geval even over dit café/museum op 91 Route d'Albert, 80300 Pozières, Frankrijk.

Het is een hele leuke stop op de heenreis naar Albert. Even een bakkie en happie doen in het café of als het mooi weer is buiten, wat we de dag erna deden toen we bezig waren aan onze eerste veldtocht.

Eten is goed en bier was betaalbaar. Bediening was ook redelijk vlot en het zag er verzorgd uit.
Het was niet zoals Ramparts dat je al in het café in een museum waande.

Museum zelf. Loopgraven, (machine-) Geweren, bommen, uniformen, van zowel de aanvallende partij en de verdedigende partij. Heel mooi dat spul.
Rond de loopgraven zat een gaashekwerk met extra gaten om je lens van camera doorheen te drukken. Wat ik een plus vind.
Ook zagen de loopgraven er goed uit.

Wat ik wel heel jammer vind is dat het allemaal buiten staat. Ik vraag me ook af hoe lang dit nog goed blijft. Het weer is natuurlijk wel van invloed op de staat van alle museum spullen daar. Het zou zonde zijn als dit allemaal verloren zou gaan.

Het museumpje binnen was ook prima. Heerlijk op elkaar en toch ook dingen bij elkaar gerangschikt. Misschien vond ik wel het grappigst al die Britse en Duitse stapels helmen op elkaar. Kreeg beetje Asterix en Obelix in mijn hoofd als ze weer een aantal romeinen verschanst hadden en met stapels helmen uit de strijd kwamen.

Wat mij betreft de moeite waard om op de heenreis naar Albert te stoppen. Of tussendoor als je op een veldtocht bent. Ikzelf zou niet met dit museum je trip in dat gebied gaan eindigen, daar zijn mooiere dingen/musea voor.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2016 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, hoeveel was een pilsje, ik was er het laatstin ongeveer 2005, en toen kostte een pilsje 2.70 euro, wat ik zeker niet betaalbaar vond, en de steak die ik er gegeten heb toen was ook niet om over naar huis te schrijven...daarom ben ik er nooit meer geweest...om de prijs van het pilsje in perspectief te zetten, vorige maand in verdun betaalde ik 2.20 euro op een terras in de quai de londres...dat is nu na 10 jaar nog 50 cent minder dan ik in 2005 in de tommy betaalde...
pascal
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2016 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vergeleken met mijn stamkroeg en in de tien jaar dat ik uit ga is bier duurder geworden. Maar volgens mij betaalden we geen € 2,70 zoals jij schreef.
De cola krijg je daar in veel grotere flesjes dan in Albert.
Ik at een salade, dus ik kan niet zeggen hoe het vlees was Wink

Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2016 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Le Tommy zal volgens mij altijd wel uitgesproken voor-en tegenstanders hebben. Culinair zou ik het niemand aanraden, hoewel je een simpele vette hap best overleeft. De sfeer vind ik heel aardig met al die foto's en zicht op de dorpsstraat. Het openluchtmuseumpje erachter is prima om eens gezien te hebben. Al met al een halte waar je eens uitgestapt moet zijn om hem af te kunnen vinken en weer door te gaan naar interessantere zaken. Smile

Gr P
derwisj

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2016 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is hij wat teruggekomen op zijn prijzenbeleid, want ik weet nog goed dat het 2.70 was, ik heb het haar nog eens gevraagd omdat ik dacht dat ik het verkeerd begrepen had...en in die tijd betaalde ik hier bij ons in 1 van de duurste cafes op de markt voor hetzelfde biertje, 1.80 euro of zo...trouwens ik ben zo ook geen voorstander van gans het concept le tommy, en dan vooral het lagen wegrotten van historische voorwerpen in zijn tuin om er wat geld mee te winnen. Ik ben er niet op tegen dat iemand een museumpje opent achter een cafe, maar doe het dan op een verantwoorde manier, in een zaaltje, waar alles goed bewaard wordt, en maak er geen disneyland van met zelf uitgegraven loopgraven...
pascal
Obusje

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2016 1:05    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 26 Sep 2016 21:03 schreef:
Le Tommy zal volgens mij altijd wel uitgesproken voor-en tegenstanders hebben. Culinair zou ik het niemand aanraden, hoewel je een simpele vette hap best overleeft. De sfeer vind ik heel aardig met al die foto's en zicht op de dorpsstraat. Het openluchtmuseumpje erachter is prima om eens gezien te hebben. Al met al een halte waar je eens uitgestapt moet zijn om hem af te kunnen vinken en weer door te gaan naar interessantere zaken. Smile

Gr P

Ik sluit mij aan bij de wijze woorden van Pegoud. Wil er nog aan
toevoegen dat het mij opgevallen is dat Le Tommy onregelmatige
openingsuren heeft. Ben regelmatig aan de Somme en soms is er
geen pijl op te trekken.
Peter H

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2016 7:03    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, Dominique is zelf een goede klant van zijn eigen zaak !
Naar boven
Linkert

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2016 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Wij zijn er begin september nog tweemaal gaan lunchen. Bediening gaat echt vlot en het eten was superlekker. Ik dacht dat ik ongeveer 2,5 euro betaalde voor een grote Cola Light.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: