Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Franse kust, zomer 2015: het achterland van WOI

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2016 23:39    Onderwerp: Franse kust, zomer 2015: het achterland van WOI Reageer met quote

Vorige zomer waren we op vakantie in de Nord-Pas-de-Calais, op een steenworp van de Franse kanaalkust. Prachtig gebied, heerlijke stranden maar niet echt WOI-land zou je denken. Dachten wij ook, hier het reisverslag.

Een paar kilometer van het dorp waar we verbleven ligt aan de monding van de rivier de Canche Etaples, tijdens WOI een zenuwcentrum voor de Britten. Te ver van het front om beschoten te worden was het stadje vergeven van de trainingskampen en hospitalen. Diegenen die het niet redden werden begraven op het indrukwekkende Etaples Military Cemetary, de grootste Commonwealth begraafplaats in Frankrijk, net buiten het stadje zelf.

Ontroerend afscheidsgedicht dat deze Australische soldaat dodelijk gewond vanuit het hospitaal schreef.

Een bacterioloog die zichzelf niet kon helpen tegen de Spaanse Griep.

Een indrukwekkende necropool. Hierna pakten we in Etaples nog even het scheepvaart- en visserijmuseum mee. Interessant maar niet voor dit topic, op een prent na van de Franse kruiser Paris.

Wordt vervolgd, gr P
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2016 1:00    Onderwerp: Reageer met quote

En we stappen weer in de auto. In het wederom indrukwekkende WOII-museum Batterie Todt in Audinghen, aan het kortste stuk Kanaalkust, staat nog een stuk Italiaans veldgeschut uit 1918.

En omdat 'ie zo belachelijk groot en toch ook wel mooi is, ook maar een kiek van het monsterlijke spoorwegkanon Gustav. Ja, tuurlijk, WOII, weet ik ook wel.. Wink

De reis gaat verder in zuidelijke richting. In zo'n typisch Frans rommeldorpje, St. Etienne-au-Mont, net onder Boulogne stuiten we op een verrassing, en niet voor de laatste keer deze vakantie! Een CWGC-plaat verraadt dat hier Commonwealth-graven moeten liggen. Maar niet zomaar CWGC-graven, dit blijkt een extension te zijn van het Chinese Labour Corps.

Zonder het helemaal te kunnen duiden, ontroerde het me om de graven van deze vreemde arme drommels hier in deze uithoek van Frankrijk te zien liggen. Geen Croix de Guerres, geen DSO's...

Als ik in een dorp ben, heb ik, net als velen van jullie naar ik aanneem, altijd de neiging om het lokale dorpskerkhof even op te gaan op zoek naar een monument en oorlogsgraven. En als het dorpskerkhof op 300 meter van je onderkomen ligt, is een wandelingetje natuurlijk zo gemaakt.

Camiers is een bescheiden dorpje van zo'n 2.000 inwoners maar telt toch zo'n 40 gesneuvelden. Geeft je een idee van de schaal van de oorlog.

Er zijn altijd nog mensen die een vers mandje bloemen neerzetten voor dierbaren die al 40 of zelfs 100 jaar geleden gestorven zijn, mooi!

Toen ik het kerkhof weer wilde verlaten viel mijn oog op iets opvallends naast de kerk maar dat bewaar ik voor het vervolg.

Gr P
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2016 5:55    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad een mooie streek, de volgende keer dat ik er kom ga ik zeker Etaples bezoeken, dank voor de tip. Intrigerend verslag en ik ben benieuwd naar het vervolg! Maar eehm, zelfs de allerbeste bacterioloog legt het af tegen de griep, daarvoor heb je toch echt een viroloog nodig Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2016 7:13    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage.
De streek is me niet onbekend, het boek van Rose Coombs leidde me er al enkele keren naar toe. Rolling Eyes poppy
froos

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2016 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi Pegoud, je kunt WW1 niet ontlopen.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2016 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag Maarten!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2016 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Toppie Smile poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2016 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dan gaan we nog maar even verder. Smile Ik was gebleven bij de kerk, waar me iets bijzonders opviel. De oplettende lezer had al gezien dat het de kerk van Camiers betrof, het dorp waar wij verbleven. Toen ik dichterbij kwam zag ik dat het info-borden waren en wat er op stond, verbaasde me aangenaam. Lees maar mee.

Het bleek dat Camiers in de eerste jaren van WOI intensief in gebruik was als hospitaal-centrum en bovendien dat vanaf 1916 het Machine Gun Corps in Camiers zijn opleidingskamp had voor mitrailleurschutters! Dit laatste was een honderdtal meters achter de kerk gevestigd, het hospitaaltentenkamp iets verderop maar dit was al verplaatst toen het MGC zijn intrek nam in het dorp.

Als we het dorp uitrijden, kunnen we een stuk heuvelop gaan en dan met een bocht terug genieten van een prachtig uitzicht van bovenaf op de locatie waar het tentenkamp en later de trainingsschool van het MGC stond. Deze foto's zijn genomen vanaf de heuvel die je op de laatste foto van de panelen ziet.

Rechts zie je nog net de laatste boerderijen van Camiers, je kunt je voorstellen waarom deze heuvel zo'n goede locatie voor het kamp was.

De zandvlakte op de voorgrond was de plek van het kamp, er zijn helaas geen fysieke sporen meer van te zien.

Tenslotte maakten we nog een dagtripje naar Montreuil-sur-Mer, een enig stadje met een uiterst curieuze naam, gezien het feit dat het 25 km landinwaarts ligt... Het stadje was random door ons gekozen omdat het wel leuk leek te liggen op de kaart. Wij hadden er dan ook geen notie van dat Montrieul vanaf maart 1916 het GHQ was van het Britse leger! In Montreuil zijn daarvan gek genoeg vrijwel geen sporen meer te vinden, op een standbeeld van Veldmaarschalk Haig na, en die hadden we nog gemist ook, haha.

Een Poilu van 1870-1871, je ziet ze niet zo heel vaak.

Paneel voor de gevallenen in de basiliek van Montreuil.

En het standbeeld van Haig, mocht niet ontbreken dus even van het web gegapt.

Samengevat een heerlijke vakantie met nogal wat onverwachte WOI-verrassingen waar we op stuitten. That's all, folks!

Gr P
the dugout

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2016 8:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: