Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Idee? Wat is je beste koop 2015? Je beste boek?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2015 12:18    Onderwerp: Idee? Wat is je beste koop 2015? Je beste boek? Reageer met quote

Misschien leuk om hier je beste boeken koop 2015 te plaatsen, die ook dit jaar zijn uitgegeven.

Maar ook, wat is het beste boek wat je dit jaar gelezen had. En die uitgave mag van elk jaar wezen, dus al is het een boek van net na de oorlog.

Liefst bij beide met argument van "waarom het zo is"

Bovenstaande kan misschien voor iemand onder ons weer tip zijn om iets te kopen of te(her-)lezen

Vind iemand dat goed idee, anders mag topic meteen weer dicht hoor.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2015 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Prima idee!
Ik moet er wel even over nadenken Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2015 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Dat mag, ik moet ook even mijn boeken hierop zetten. Zover was ik ook nog niet.
A. Depage

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2015 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 16 Dec 2015 13:12 schreef:
Dat mag, ik moet ook even mijn boeken hierop zetten. Zover was ik ook nog niet.

Mijn lijstje is alvast beperkt, 10 tegenover bvb 54 in 2014 (1e druk). Ik kocht nog wel wat meer, maar dan oudere publiceringsjaren ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2015 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik koop niet zo veel recente boeken omdat er niet zo veel verschijnt dat de moeite is in mijn interessegebied (Duits leger 1914-1918). Al staan er wel nog een paar nieuwigheden op mijn verlangslijstje. Ik vermoed dat ik dit jaar wel een 15 à 20 recente (sinds 2010 uitgegeven) boeken gekocht of gekregen (wegens samenwerking) heb.
Eén boek is wel recent, over mijn interesse en dan nog eens steengoed (en ik heb het ook al gelezen): Fighting the kaiser's War. The Saxons in Flanders 1914/1918 samengesteld door Andrew Lucas en Jürgen Schmieschek. Prachtig geïllustreerd boek met ongekend fotomateriaal en heel veel kaarten en daarnaast de nodige details over de Duitse eenheden. Een aanrader voor wie wat meer wil weten over de Saksische eenheden in Belgisch- en Frans-Vlaanderen.

Ik koop wel veel oudere boeken, maar de meeste dienen als naslagwerken, ik lees er dus vaak hier of daar een hoofdstuk of een bladzijde in over datgene wat ik wil opzoeken. De gaten in mijn verzameling Duitse regimentsgeschiedenissen zijn dit jaar ook terug wat kleiner geworden.

Ik denk dat ik een 4-tal boeken ook volledig gelezen heb dit jaar (wellicht wel nog enkele meer, maar dat kan ik me momenteel niet herinneren): Schwester der Vierten Armee van Henriette Riemann (uit 1930), Battle for the Baltic Islands 1917 van Gary Staff (uit 2008), The Last Great Cavalry Charge: The Battle of the Silver Helmets, Halen 12 August 1914 van Janet en Joe Robinson en Francis Hendriks en Command or Control? Command, Training and Tactics in the British and German Armies, 1888-1918 van Martin Samuels (uit 1995, herdruk uit 2003 die ik volgens mijn bonnetje toen ook in Foyle's gekocht heb).
Over Schwester der Vierten Armee wil ik wel kwijt dat het niet is wat ik ervan verwacht had. Nogal wat auteurs gebruiken dit werk als een historische bron, terwijl dit eigenlijk een autobiografische roman is (gelijkaardig aan Im Westen nichts Neues). Het boek bevat wel wat interessante passages en gezichtspunten, maar in hoeverre het historisch ook betrouwbaar is, is moeilijk in te schatten. Geen enkele gewonde of overledene die met een naam in het boek voorkomt, is bijvoorbeeld als dusdanig ook terug te vinden in Verlustlisten of Ranglisten en zo. Dat maakt het moeilijk om ook de realiteitswaarde in te schatten. Wellicht was dit om processen te vermijden, maar het vermindert wel ernstig de historische waarde.
Ik kan Command or Control? van Martin Samuels ten zeerste aanraden aan iedereen die interesse heeft voor tactiek en strategie en de werking van het Duitse en het Britse leger in de Eerste Wereldoorlog.

Jan Vancoillie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Drackx

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2015 19:03    Onderwerp: Het Belgische leger in de grote oorlog Reageer met quote

Het Belgische leger in de grote oorlog
Het referentieboek over Belgische Uniformen in de eerste wereldoorlog.
Tot op heden was er hierover slechts gefragmenteerd informatie te vinden en dat is nu opgelost met dit complete naslagwerk.

tot 1 januari te verkrijgen via het legermuseum met €10 korting
http://www.klm-mra.be/klm-new/nederlands/main01.php?id=menu_links/startpagina[/u]
Naar boven
edwinvanbloois

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2015 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn beste boeken van 2015 zijn:

- The last great cavalry charge
- The German army in the spring offensives 1917

Groeten,

Edwin
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2015 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom erachter dat ik weinig boeken uit 2015 had gekocht, maar meer van andere jaren.

Uitgegeven 2015, die ik het beste vind
-Richard van Emden & Stephen Chambers: Gallipoli, the Dardanelles Disaster in Soldiers Words and Photographs

Waarom? Omdat ik graag leest van veteranen zelfs hoe situaties waren. Beschrijvingen van actie met meteen erbij militairen (ANZAC/Brits/Turks) die vertellen wat ze op dat moment beleefden.

Uitgegeven in 2014, maar dit jaar gelezen
Jon Cooksey & David Griffiths: Harry's war, the great war diary of Harry Drinkwater.

Waarom? Ik vind gewoon dagboeken en beschrijvingen van militairen interessant.

Stripboek van het jaar. Tja, dat is lastig. Weinig echt nieuw uitgekomen vergeleken met topjaar 2014.
Dan ga ikvoor de avontuurlijke aanpak over Lusitania. Er is nog maar 1 deel uit, maar pakt me voor een tweede.
Patrice Ordas, Patrick Cothias & Jack Manini: SOS Lusitania, de kruiser der hoogmoedigen

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: