Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Rethinking Resilience: Medicine and the First World War

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2015 10:14    Onderwerp: Rethinking Resilience: Medicine and the First World War Reageer met quote

Ik ontdekte vandaag toevallig dat er op 23 oktober een symposium doorgaat in Breda over medische verzorging tijdens WOI. Ziet er interessant uit, maar kan helaas niet gaan omdat ik bezig ben met de laatste voorbereidingen voor mijn boekvoorstelling in Moorslede.

Als iemand die toch wel bezig is met de Duitse kant van de Eerste Wereldoorlog, moet ik alweer vaststellen dat het op het symposium lijkt alsof er zelfs geen Duitsers geweest zijn tijdens de oorlog (of misschien hadden ze wel nooit medische verzorging nodig?)... Een gemiste kans.

Ik heb zelf indertijd in Ieper gesproken op een gelijkaardig symposium (mijn voordracht is trouwens in aangepaste vorm te vinden op mijn website) en ben heel veel bezig met de Duitse kant van het verhaal (zie bijv. http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=33190 ).

Alleen al het feit dat de Duitsers als enige over een volledig uitgebouwde militaire medische dienst beschikten van voor de oorlog, met daarnaast ťťn van de meest geavanceerde medische industrieŽn (Siemens-Halske iemand?), maakt dat Duitsland op zijn minst toch ook aan bod moest komen?

Meer recent zijn trouwens een aantal interessante publicaties in Duitsland verschenen over de Duitse medische verzorging (bijv. Wolfgang Eckart), dus is er ook daar wel wat onderzoek aan de gang.

De systematische onderbelichting van de Duitse kant van het verhaal, ook en zeker op academisch niveau, is eigenlijk de geschiedenis geweld aandoen.

Jan Vancoillie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2015 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij een link naar het programma
http://www.leovanbergen.nl/wp-content/uploads/2015/09/Symposium-23-10-2015_Breda.pdf

Jammer inderdaad dat er alleen maar naar de geallieerde kant gekeken wordt.

http://ww1relics.com/
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2015 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

In Duitsland lijkt momenteel vooral Dr. Wolfgang U. Eckart ( http://www.medizinische-fakultaet-hd.uni-heidelberg.de/Wolfgang_U_Eckart.111104.0.html ) bezig rond dit thema.

Het werk "Medizin und Krieg. Deutschland 1914-1924" uit 2014 is van zijn hand. Ik heb het, maar kon het nog niet diepgaand bestuderen. het is gemakkelijk te verkrijgen via amazon. Hij bracht recent ook "Die Medizin und der Erste Weltkrieg (Neuere Medizin- und Wissenschaftsgeschichte)" uit. Dit heb ik nog niet gekocht, maar zal dat zeker nog doen.

Wat oudere werken betreft, is er het standaardwerk "Sanitštsbericht Łber das Deutsche Heer 1914/18" (extreem zeldzaam te vinden en behoorlijk duur, ik heb zelf ook nog een deel tekort), maar daarnaast zijn er tientallen andere uitgegeven dagboeken en memoires.

Voer genoeg voor wie zich met de Duitse kant wil bezighouden.

Jan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: