Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Einde van de oorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jondewi

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 7:55    Onderwerp: Einde van de oorlog Reageer met quote

Misschien een eigenaardige vraag : wanneer is een oorlog afgelopen ? Is een oorlog afgelopen wanneer er een wapenstilstand wordt afgekondigd ? In dit geval zou bijvoorbeeld de 100-jarige oorlog een opeenvolging van verschillende oorlogen zijn. Of is een oorlog afgelopen bij het ondertekenen van een vredesverdrag ; in dit geval zou de eerste wereldoorlog eigenlijk tot 1920 hebben geduurd omdat pas op 10 augustus 1920 het laatste vredesverdrag werd ondertekend tussen de geallieerden en Turkije.
Het is een technische en / of juridische vraag die aan de gruwel van een oorlog niets afdoet maar ik ben gewon nieuwsgierig.

Bedankt,
Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

Interpretatie waarschijnlijk.
Er gaan de laatste tijd zelfs stemmen op om zelfs WOI en WOII als één oorlog te zien over 30-35 jaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
jondewi

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan er in komen dat de 2de WO een gevolg is van de 1ste WO maar dan kun je ook stellen dat de 1ste WO, toch wat betreft Frankrijk en Duitsland, voortvloeit uit de Frans-Pruisische oorlog. Op die manier hangt alles toch rechtstreeks of onrechtstreeks aan elkaar.
Ik denk echter dat je mag stellen dat als er een vredesverdrag is getekend de oorlog officieel voorbij is en dat een eventuele "gevolgsoorlog" als een nieuwe oorlog moet worden beschouwd.
Dat is althans mijn mening maar ik ben dan ook maar een leek...
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

volgens wikipedia:

Een wapenstilstand, bestand of staakt-het-vuren is een officieel tussen oorlogvoerende partijen afgesproken onderbreking van oorlogshandelingen.

Een vredesverdrag is een overeenkomst tussen twee of meer vijandige partijen (meestal overheden of landen), waarmee een oorlog of ander gewapend conflict tussen deze partijen officieel wordt beëindigd. Anders dan bij een wapenstilstand, waarbij de betreffende oorlog enkel voor (on)bepaalde tijd wordt onderbroken, is de bedoeling van een vredesverdrag dat de oorlog definitief wordt stopgezet.
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Unterhund

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

jondewi @ 17 Mei 2015 9:13 schreef:
Ik kan er in komen dat de 2de WO een gevolg is van de 1ste WO maar dan kun je ook stellen dat de 1ste WO, toch wat betreft Frankrijk en Duitsland, voortvloeit uit de Frans-Pruisische oorlog. Op die manier hangt alles toch rechtstreeks of onrechtstreeks aan elkaar.
Ik denk echter dat je mag stellen dat als er een vredesverdrag is getekend de oorlog officieel voorbij is en dat een eventuele "gevolgsoorlog" als een nieuwe oorlog moet worden beschouwd.
Dat is althans mijn mening maar ik ben dan ook maar een leek...

Maar leken kunnen ook een goede mening hebben ...

Europese burgeroorlog is echter geen nieuw begrip ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_burgeroorlog ). En als je de huidige aanslagen bekijkt, zou je zelfs kunnen stellen dat die oorlog nog niet voorbij is.
A. Depage

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Asperen De Boer maakte er in zijn boek een trilogie van. Het boek ligt hier nog steeds op de stapel.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Unterhund

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 17 Mei 2015 12:41 schreef:
Asperen De Boer maakte er in zijn boek een trilogie van. Het boek ligt hier nog steeds op de stapel.

Die heb ik ook, maar ik heb 'm in eerste instantie teruggestuurd: misdruk
jondewi

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Voor een deel kan ik de - voor mij nieuwe - visie van de Europese Burgeroorlog volgen : de ideologische strijd tussen links en rechts. Ik heb het echter moeilijk met de stelling dat de Europese Burgeroorlog zich naar de gebieden onder Europese invloed heeft uitgebreid. Mijns inziens is het wel een strijd tussen links en rechts maar voornamelijk tussen USSR en VS. Toegegeven : USSR was een deel van Europa maar zij heeft zich steeds de facto buiten Europa gesteld.
Dat het einde van WO I ook het einde van het Europese imperialisme inluidde staat buiten kijf maar ik zie het verband (nog) niet met een "etnische Europese Burgeroorlog". Kan de etnische oorlog in voormalig Joegoslavië als een Europese Burgeroorlog worden beschouwd ? Uiteindelijk kun je stellen dat de aanleiding tot de 1ste WO eigenlijk ook een etnische basis had, ten minste als je oorlog tussen Oostenrijk-Hongarije en Servië bekijkt.
Wanneer ik de visie van historicus Nolte lees over de Holocaust krijg ik een beetje de indruk dat zijn visie er vooral eentje is van : zij zijn eerst begonnen dus wij hebben geen schuld aan de oorlog noch aan de Europese Burgeroorlog. Een beetje de zelfde houding als Duitsland en Oostenrijk-Hongarije hadden bij het uitbreken van WO I.
Naar boven
Unterhund

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Als je de boeken van Nolte bekijkt, zie je dat hij vooral een link met het communisme legt. Zelf zou ik eerder een oorzaak zoeken in de expansiepolitiek zoals die, met name in Afrika, sterk aan het licht kwam. Dat zoiets zich in Europa ook voordeed, geeft volgens mij aan dat het toen dichter bij huis terecht aan het komen was. De wedloop om Afrika was gelopen en het kon alleen maar in een veranderende machtsverhouding in Europa verdergaan. Landen waren hier misschien niet zo zeer bezig met expansie, maar wel met de angst dat andere landen daar wel mee bezig waren. En zich daarom al jarenlang, via allerlei verdragen, schrap aan het zetten waren. En dat een drang naar 'Blut & Boden' door de ander daarbij vaak als excuus werd gebruikt.

De parallel in deze tijd is opvallend: kijk naar Rusland dat de annexatie van de Krim goedpraat door op de etnische band te wijzen. Daarom dat de Baltische Staten en andere voormalige Oostblok-staten nu sidderen.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2015 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze interessante discussie verplaatst. Als stelling/discussie! Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: