Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Syrië, Irak, IS etc.: een gevecht om de Ottomaanse erfenis?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2015 12:09    Onderwerp: Syrië, Irak, IS etc.: een gevecht om de Ottomaanse erfenis? Reageer met quote

‘Eigenlijk hebben we nog steeds geen antwoord gevonden op het einde van het Ottomaanse Rijk, al is dat inmiddels een eeuw geleden. De oorlogen in Joegoslavië vloeiden er uit voort en nu wordt in het Midden-Oosten gevochten om de Ottomaanse erfenis.’

Het bovenstaande is een citaat uit een interview met de Canadese historicus en filosoof Michael Ignatieff, gepubliceerd in dagblad Trouw op 20 december jl. Hij poneerde zijn stelling n.a.v. de burgeroorlog in Syrië maar trekt de ontwikkelingen in het Midden-Oosten dus in een breder kader. Ik vond het wel een interessante stelling: de hedendaagse narigheid in dat gebied als uitvloeisel van de desintegratie van een imperium van honderd jaar geleden. Wat vinden jullie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Magneet

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2015 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

veel van die spanningen waren er al voor het Ottomaanse Rijk. Ze zijn we vernieuwd zeg maar, de oorzaak is imho dus niet het wegvallen van het Ottomaanse Rijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Unterhund

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2015 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Maar met het Sykes-Picot-verdrag was het Ottomaanse Rijk al verdeeld voordat de Arabische Opstand tot een einde kwam. Die taart was allang verdeeld ... en de manier waarop zal de spanningen alleen maar verder hebben doen toenemen.
Magneet

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2015 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

ik zeg niet dat het niet meegeholpen heeft. Natuurlijk heeft het invloed gehad maar het naar mijn mening niet de oorzaak. En nee ik ben zeker geen expert Smile
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2015 6:06    Onderwerp: Reageer met quote

Magneet @ 12 Jan 2015 14:39 schreef:
veel van die spanningen waren er al voor het Ottomaanse Rijk. Ze zijn we vernieuwd zeg maar, de oorzaak is imho dus niet het wegvallen van het Ottomaanse Rijk.

Ik neem aan dat je bedoelt: voor het einde van het Ottomaanse Rijk? Want voor het Ottomaanse Rijk komt neer op de Middeleeuwen.
Naar boven
Magneet

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2015 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

moerasdraak @ 13 Jan 2015 6:06 schreef:
Magneet @ 12 Jan 2015 14:39 schreef:

Ik neem aan dat je bedoelt: voor het einde van het Ottomaanse Rijk? Want voor het Ottomaanse Rijk komt neer op de Middeleeuwen.

daar doel ik wel degelijk op, denk niet dat die ooit weg zijn geweest.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2015 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft er in zoverre mee te maken dat die artificiële grenzen ervoor gezorgd hebben dat de volkeren die in die landen leven geen enkele affiniteit hebben met de grens van hun land. Ethnische en religieuze grenzen zijn daar veel belangrijker.

Een sprekend voorbeeld daarvan is dat veel Iraakse (Sjiitische) soldaten of milities geen zin hebben om het noord-westen van Irak te verdedigen of te heroveren, aangezien daar veelal soenni's wonen. Van dat vacüum heeft IS gebruik gemaakt om hun Kalifaat te stichten en uit te breiden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: