Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Lyn Macdonald - The Roses of No Man's Land

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
louis

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2014 23:14    Onderwerp: Lyn Macdonald - The Roses of No Man's Land Reageer met quote

Ik heb onlangs bovengenoemd boek gelezen en zag er hier geen recensie van, dus ik schrijf er maar een kort stukje over. Ik las de heruitgave uit 2013, in paperback. Het boek telt ca 340 pagina's netto (dus zonder register, bibliografie, voorwoord, fotopagina's en inhoudsopgave).

Dit is een boek over de verpleging in de Eerste Wereldoorlog en is gebaseerd op verslagen van en interviews (afgenomen in de jaren 70) met direct betrokkenen, dus verpleegsters, dokters, patiŽnten, etc. Dat is interessant, want zoveel boeken over dit onderwerp zijn er bij mijn weten niet. Alleen dagboeken zijn wellicht vergelijkbaar maar die geven natuurlijk een beperkter beeld.

Opvallend vond ik dat de schrijfster het nodig vond om in dit boek de loop van de oorlog weer te geven. Voordeel daarvan is dit boek ook goed te lezen is voor de lezer die niets of nauwelijks iets van de oorlog weet (voorkennis is niet vereist) maar daar staat tegenover dat het de rode lijn in het boek doet vervagen en dat degene die al wel meer van de oorlog weet, flinke stukken moet doornemen waar eigenlijk niets nieuws staat. Ik behoor, net zoals waarschijnlijk de meeste bezoekers hier, tot die laatste groep, en had graag gezien dat dit boek meer op de verpleging en verzorging had gefocust. Een hoofdstuk over, bijvoorbeeld, de Amerikaanse deelname aan de oorlog, had ik graag vervangen gezien door extra informatie over het echte onderwerp van het boek.

Dit boek leest lekker weg, en geeft een fraai beeld van wat de betrokkenen hebben moeten doorstaan en laat vanuit een andere dan gebruikelijke invalshoek zien wat een ellende de oorlog veroorzaakte bij mensen in die tijd. Ook geeft dit boek een interessant tijdsbeeld, bijvoorbeeld over de verhouding tussen de (in essentie onopgeleide) vrijwilligers en de (professionele) verpleegsters en dokters, en de omgangsvormen in het algemeen, Dat geeft soms leuke persoonlijke noten in dit boek. Overigens kan het zijn dat ik het heb gemist, maar dit boek heeft het steeds over "VAD"s zonder uit te leggen waar die afkorting voor staat. Wellicht is dit voor Engelsen een algemeen bekend begrip, maar ik moest het googelen (het bleek te staan voor Voluntary Aid Detachment), dat zou niet nodig hebben moeten zijn denk ik. Maar goed, dat is een detail.

Zoals we van de schrijfster gewend zijn, is dit boek erg Angelsaksisch geŲrienteerd. Dit boek gaat voor 80 % over de Engelse ervaringen, 15% Amerikaanse en voor de rest een paar Franse ervaringen. Ik kan mij welgeteld 2 citaten van Duitsers herinneren uit het hele boek. Deze eenzijdigheid vind ik (net als bij haar andere boeken) een gemis. Wel slaagt de schrijfster er meestal in relatief objectief te blijven. Ik heb me althans zelden gestoord aan een pro-Angelsaksische vooringenomenheid. Zo beschrijft ze dat de Duitsers op een gegeven ogenblik opzettelijk ziekenhuizen leken te gaan bombarderen, maar voegt er in een noot aan toe dat niet bewezen is dat daar echt een beleid achter zat,

Een tegenvaller vond ik nog wel de beperkte aandacht voor de Spaanse Griep: pas 25 pagina's voor het eind wordt de Spaanse Griep voor het eerst Łberhaupt genoemd. En wat erover staat vermeld is m.i. te beperkt. Hier had ik nou graag wat meer over gelezen in plaats van de stukken over het verloop van de oorlog in het algemeen.

Al met al vond ik dit wel een interessant boek maar niet helemaal wat ik ervan had verwacht. Wie wil lezen over de ervaringen van Engelse medische verzorgers in de Eerste Wereldoorlog, zal hier echter waarschijnlijk geen miskoop aan doen, Ik ken ook geen betere alternatieven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2014 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb 5 jaar geleden de nederlandstalige versie gelezen, kan niet opmaken uit je stukje of je Engels of Nederlands las. Was herstellende van een zware operatie. Dus ik zocht wat luchtigs Wink Lyn MacDonald boeken zijn eigenlijk altijd interview boeken, zo zie ik het. Met wat extra informatie, niet veel.
Ikzelf vind het prima leesvoer, maar ik lees graag wat mensen dachten/deden/leefden destijds.
Het is inderdaad, zoals je aangaf, uniek boek over verpleging en patienten uit die oorlog zonder dat het belicht word door 1 schrijver (een arts of zuster die een boek schreef).

louis

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2014 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik las de Engelstalige versie, had ik inderdaad moeten vermelden (hoewel het eigenlijk al duidelijk is uit de titel van het boek natuurlijk).
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: