Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Fort de Génicourt

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jsuyk

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2014 22:25    Onderwerp: Fort de Génicourt Reageer met quote

Ik ben de afgelopen zomervakantie weer drie weken in Frankrijk geweest (de ouders van mijn vriendin hebben in de buurt van Vouziers een vakantiehuis gebouwd) en zoals altijd ga ik dan een paar dagen o.a. naar Verdun. Dit jaar las ik toevallig dat men het dichtgemetselde Fort de Génicourt weer geopend heeft, al is het niet op een hele legale manier gedaan (ze hebben een manshoge doorgang gemaakt in de muur bij de ingang). Dit heeft ze nog best wat werk ook gekost als je ziet dat ze bij het dichtmetselen veelvuldig gebruik van staaldraad hebben gemaakt.

Maar goed, dit was dé uitgelezen kans voor mij om met eigen ogen de schoonheid van een 'puur' (bijna niet gemoderniseerd in de jaren voor of na de Eerste Wereldoorlog) 19de eeuws fort te aanschouwen. De meeste forten zijn immers alweer even dichtgemetseld en ik ben o.a. door de foto's van Cossee wel erg benieuwd geraakt. Ik heb dan ook twee keer een bezoek aan het fort gebracht. Vergeet niet een goede zaklantaarn mee te nemen, zonder is gevaarlijk. Er zijn diverse gaten die je anders over het hoofd ziet met alle gevolgen.

Qua informatie heb ik veel aan de site http://fortiffsere.fr/hautsdemeuse/index_fichiers/Page10766.htm gehad, je kan niet alleen een uitgebreide fotocollectie op deze site zien, maar ook een uitgebreide plattegrond raadplegen.

Overigens is het nog steeds militair en daardoor verboden terrein, zelfs in het Nederlands wordt je minimaal 4 keer gewaarschuwd dat je er toch echt niet mag komen. Ook de zeer slechte weg laat je dit duidelijk weten!

Maar goed, eenmaal boven vergeet je dat allemaal als je door een doodstil fort wandelt en je alleen de vogels hoort (en af en toe een boze vleermuis). De tweede keer dat ik er was stond er overigens nog een andere (Franse) auto op de weg geparkeerd. Heb toch maar de gok genomen maar echt lekker voelde ik me er niet bij. Zeker niet toen halverwege de dag een helikopter wel erg dichtbij kwam en in de buurt bleef hangen speechless Daardoor (en door tijdgebrek) heb ik helaas niet alles kunnen vinden. Het is namelijk al even niet bijgehouden qua begroeiing waardoor het overzicht in de gracht bedroevend was. Als je de oude foto's op bijvoorbeeld http://www.festungsbauten.de/F_Genicourt.htm ziet dan zie je wat ik bedoel.

Over het fort zelf dan; het ligt ten zuiden van Verdun, daardoor vinden sommige dat het geen onderdeel van de ring rondom Verdun is maar meer een onderdeel is van de forten die langs de Maas gebouwd zijn, zoals ook bijvoorbeeld Fort de Troyon. Zoals alle forten is ook deze gebouwd op een heuvel.

Fort de Génicourt by Jsuyk
Uitzicht vanaf de heuvel waarop het fort zich bevindt.

Het fort is zoals gezegd sinds de bouw in 1878 bijna niet meer gemoderniseerd, de grootste veranderingen zijn de bouw van de zo genoemde Pamart kazematten met bijbehorende Travaux-17 gangen, waarbij de langste gang naar een Pamard meer als 1400 meter lang is!

Een kaart maakt denk ik veel duidelijk:

Wanneer je eindelijk boven bent valt het al snel op dat je niet een maar twee valbruggen ziet. De eerste leid naar een kleinere artillerie fortificatie recht tegenover de daadwerkelijke ingang.

Fort de Génicourt by Jsuyk.
Je kijkt hier vanaf de ingang van het fort terug, recht voor je zie je de ingang waar zich de elektrische generator bevond. Rechts is de eerste valbrug met daarbij de ingang tot de fortificatie

In deze fortificatie (Ravelin de Gorge) kon men redelijk beschut de artillerie plaatsen die het flanken van het fort moest tegengaan. Als je ziet hoe hoog de gaten zitten dan lijkt het erop dat men houwitsers met grote elevatie heeft gebruikt. In deze fortificatie bevindt zich tevens de koepel t.b.v. optische communicatie met de omliggende forten.

De 'Ravelin de Gorge' van binnen.

De koepel van binnen. De koepel is via een smalle trap te bereiken.

Wanneer je de fortificatie doorloopt kom je aan de andere kant uit en kan je de ingang zien liggen:
Je kan goed zien hoe weinig moeite er gedaan wordt om de begroeiing tegen te gaan.

Recht tegenover de ingang ligt een gebouw met daarin de generator + brandstoftanks die het fort van elektriciteit voorzagen. Tot 1917 waren in de gebouwen de stallen gevestigd.

Dan nu de ingang:
In de gemetselde muur is zoals gezegd een manshoog gat gemaakt waardoor je het fort kan betreden.

De hoofdgang waarop de diverse galerijen uitkomen. Ook is links de trap naar beneden. Hier kan je o.a. de onderkant zien van de oude brug en is toegang tot het fort mogelijk via de gracht.

Een van de trappen naar beneden.

De onderkant van de oude hefbrug

Mij onbekend wat dit precies is, op de genoemde site is dit een "Un des coffres d'escarpe dans la galerie de fusillade"?

Eenmaal weer boven heb je keus genoeg, ik heb eerst de barakken op de begane grond en op de eerste verdieping verkend:

Allereerst de barakken van de officieren:

Van binnen duidelijk groter dan die van de normale soldaten!

De hoofdgang met links en rechts de barakken. Dit is een van de weinige forten met een dubbele laag overigens!

Het zou me niets verbazen als hier enkele zeer zeldzame planten groeien Wink

Op de begane grond, vlakbij de enige nog functionele trap naar boven, bevindt zich de bakkerij:

Een van de broodovens, nog steeds in gebruik bij de lokale jeugd overigens Mad

Beneden zijn grote delen van de gangen die achter de barakken lopen ingestort.

Zoals gezegd is dit vlakbij de trap:

Eenmaal boven valt op dat de gangen in betere staat zijn en dat je overal mooie uitzichten hebt:

Ook zijn sommige kazematten verfraaid:

Overal valt op hoe de natuur letterlijk het fort lijkt op te eten:

De trap die nog een niveau naar boven gaat (en voor zover ik kon zien de enige) is helaas echt niet meer te gebruiken:

Dus weer naar beneden. Wanneer je de hoofdgang naar achter doorloopt kan je op een gegeven moment naar buiten. Je komt dan in de gracht uit:

De gang waar je uit komt, e.e.a. heeft betere tijden gekend. Je ziet wel goed hoe de tunnels opgebouwd zijn, laag voor laag.

De gracht, een van de weinige stukken die je redelijk normaal kan belopen.

Ingang naar diverse magazijnen e.d.

Een van de magazijnen van binnen. Aan de achterkant, rechts en links, zijn doorgangen naar andere tunnels en magazijnen. Wat hier precies heeft gestaan of gehangen is mij niet bekend.

Een van de tunnels die flink naar beneden lopen. Ik denk naar een poedermagazijn, maar het was slecht te zien door de vele instortingen. Helaas had ik niet veel tijd meer om echt op onderzoek te gaan.

Op mijn Flickr pagina staan nog meer foto's van dit fort.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2014 6:19    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage. Rolling Eyes
Pinoto

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2014 9:29    Onderwerp: Reageer met quote

!!! Prachtig !!! Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam Yahoo Messenger MSN Messenger
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2014 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag van een mooi fort thumbs up
Ik heb echt van je foto's zitten genieten.
Volgens mij kan je makkelijk een dag in het fort doorbrengen om alles te onderzoeken en fotograferen.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jovka

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2014 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage inderdaad!

Overigens worden er bij dit soort locaties wel steeds meer bewegingsmelders gebruikt (bij de ingang) om ongewenste indringers te kunnen betrappen. Hier gelukkig niet, maar het zou mij niet verbazen als er ook bij de fortenring rond Verdun bewegingsmelders komen te staan.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2014 8:00    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig een kleine 3 weken geleden dit fort ook bezocht. Zeker 3 uur binnen rondgelopen. Erg indrukwekkend.

Nog wat leuke details:

Wat de helikopter betreft, wij hadden hetzelfde toen we voor een ander fort stonden. De helikopter kwam zelfs naar beneden en bleef boven de grond hangen met de neus naar ons toe gedraaid. Hierop zijn we maar weggegaan..

Jovka, ik ben wel benieuwd hoe je bij die informatie komt? Want bewegingsmelders in de natuur...?
Naar boven
jsuyk

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2014 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan inderdaad met gemak een dag vullen met het bezoek, er is zoveel te zien omdat er redelijk veel intact is en het is ook een groot fort. Echter gooide de helikopter voor mij toch wat roet in het eten omdat ik erna niet meer op mijn gemak door het fort liep, ik verwachte elk moment boze gendarmerie tegen te komen speechless

Wat betreft de bewegingsmelders, hoe gaan ze dat doen? In dit specifieke geval is er in de buurt helemaal niets wat stroom kan leveren namelijk. Gaan ze dan melders op basis van accu's gebruiken? En hoe doen ze dat dan met de dieren die in het fort leven? Ik ben erg veel vleermuizen tegengekomen namelijk.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2014 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie serie foto's!

Wat betreft die bewegingsmelders, dat zou natuurlijk via een zonnepaneel kunnen gaan, die hebben niet veel nodig.
jsuyk

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2014 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ach ja, dom dat ik daar niet aan gedacht heb Smile
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2014 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

"Un des coffres d'escarpe dans la galerie de fusillade"

is dus de escarpekoffer ofte een fuselierskazemat die de droge gracht onder vuur hield. Werd gebouwd in de hoeken van elke droge gracht.

Wink

Prachtige foto's van een prachtige locatie. Toch een woordje van waarschuwing: let in dergelijke forten goed op voor (verscholen) verluchtingsgaten of waterputten, het kan je je leven kosten....

Wijze woorden van een fortgids!

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
jsuyk

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2014 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel Niko!

Het is inderdaad goed uitkijken, eigenlijk moet je ook minimaal met zijn tweeën gaan, maar ja, mijn vriendin vindt oude forten maar eng Mad
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2014 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Jovka @ 13 Sep 2014 16:59 schreef:
Mooie reportage inderdaad!

Overigens worden er bij dit soort locaties wel steeds meer bewegingsmelders gebruikt (bij de ingang) om ongewenste indringers te kunnen betrappen. Hier gelukkig niet, maar het zou mij niet verbazen als er ook bij de fortenring rond Verdun bewegingsmelders komen te staan.

Ze doen het vooral om plunderingen en verdere beschadigingen te voorkomen.
Zo kreeg ik eens van een gids in het fort van Troyon het verhaal van Nederlanders (sorry, niks tegen jullie, gasten) die s' nachts kwamen om 'souvenirs' te komen pikken.
De lokale gendarmerie werd er bij gehaald en in hun tentje werd een ware 'slagveldbuit' gevonden.
De gevolgen lieten zich raden.....
Ook kreeg ik op de slagvelden van Verdun het verhaal van jonge mensen (ook Nederlanders Rolling Eyes ) die gingen kamperen in de bossen van het slagveld.
Kampvuurtje gemaakt, ........net boven een ondergrondse munitiedump.
Ze brachten het er niet levend vanaf.
Dit soort verhalen kunnen natuurlijk ook verzonnen zijn, maar als je ze van plaatselijk gidsen hoort, ben ik wel geneigd ze te geloven. Rolling Eyes
Niko

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2014 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Forten worden niet alleen afgesloten om beschadigingen en plunderingen te voorkomen, maar ook om de bezoekers te beschermen.

Zoals ik reeds meldde, zo'n fort is geen speeltuin of park, maar een militaire constructie met, door de jaren heen, verborgen verluchtingskokers en dergelijke. Zeer gevaarlijk!

Een aantal jaar terug is er zo in één van de Antwerpse forten een hond dodelijk ten val gekomen in de luchtkoker van de caponničre. Zelfs dit jaar zijn er al twee valpartijen geweest in de bakstenen forten, eentje in fort6 en eentje in fort8....

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2014 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ook, Niko. Volgens mij wordt het nog niet eens zozeer gedaan tegen de fotografen en andere geďnteresseerden (of de mogelijke souvenir-jagers); het zijn ook vaak populaire 'hangouts' voor de lokale jeugd. Ik heb zelf wat jongeren uit Haudainville mogen ontmoeten in het Fort d'Haudainville. Die kwamen daar samen met brommertjes en gingen dan wat rondhangen in het fort, hier en daar vuurtje stoken, beetje frunniken met de vriendinnetjes in kazematten... Wink etc. Ik werd erg vreemd aangekeken als Nederlander die kwam om er foto's te maken, en ze waren duidelijk niet gewend aan mensen met camera's, lampen en kaarten.
Van dit soort 'bezoekers' hoef je natuurlijk nog minder te verwachten dat ze rekening houden met de gevaren. Ik heb ooit gelezen over een nachtelijk examenfeestje dat bij Fort Moulainville gehouden werd wat resulteerde in een dodelijke valpartij... Dus wat dat betreft niet verwonderlijk dat er vroeg of laat maatregelen genomen worden.

Desalniettemin prachtige foto's, voor ik dat vergeet te melden!

Tommy
Naar boven
Jovka

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2014 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bezoek niet alleen locaties uit WO1, maar ook uit WO2 en ik ben onlangs betrapt. De locatie waar ik ben betrapt door de politie en het leger had bewegingsmelders. Wij dachten te zien dat die allemaal kapot waren, maar blijkbaar hebben we iets over het hoofd gezien.
En onlangs waren wij bij het Fort Liouville en daar hangt ook een bewegingsmelder bij de ingang. Nu is dat fort ook afgesloten (en iets wat dicht is is jammer, ik ga natuurlijk geen toegang forceren). Het type bewegingsmelder wat daar hangt is anders dan wat ik had gezien tot nu toe. En dat is echt iets van de laatste jaren, voorheen zag je die dingen nooit. Hoe alles technisch in elkaar zit weet ik niet, maar ik denk wel dat mooie forten in de toekomst allemaal wel met bewegingsmelders enz. worden uitgerust.
Bij de locaties uit WO2 is dat vooral om metaaldieven tegen te houden (en te betrappen indien mogelijk), maar bij de locaties uit WO1 is het vooral vanwege de veiligheid én om vernielingen tegen te gaan. Want decennialang geen onderhoud aan de werken maakt dat veel locaties gewoon onveilig zijn. Ook die locaties die er nog relatief goed uitzien. En ja, natuurlijk bezoek ik die locaties net zo hard, want het fascineert en ik wil de geschiedenis vastleggen met foto's, maar veilig is het lang niet overal.
Naar boven
jsuyk

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dat deze forten als hangplek gebruikt worden kan ik beamen, overal kwam ik restanten tegen van hun bezoeken, denk aan plastic zakken, iets wat leek op plastic granaten (?), brandjes en kampvuren die her en der gemaakt waren en helaas zelfs graffiti Mad.

Ik snap wel dat ze dat doen, er komt daar verder niemand (behalve dan af en toe een toerist met een camera Wink ) waardoor je lekker veel privacy hebt.

Het is echter wel jammer dat mensen met goede intenties, zoals de mensen hier op dit forum, de dupe worden van mensen met minder goede bedoelingen, maar ja, dat is in het leven wel meer het geval.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Fort Génicourt is schijnbaar ook nog een tijd populair geweest bij een of andere grote club motorrijders die daar dan heen gingen om een nacht te bivakkeren (en allerlei bijbehorende troep achter te laten). Daar zijn ze mee opgehouden nadat de gendarmes er lucht van kregen en scherper gingen controleren.

Die (meestal blauwe) oefenhandgranaten kom je in alle forten wel tegen; veel van de forten zijn tot niet al te lang geleden nog in gebruik geweest als oefenterrein voor het leger. Bij Fort Bois-Bourrus ben ik in 2007 zelf nog het terrein opgelopen tijdens een oefening. Sommige forten worden nog steeds hiervoor gebruikt, o.a. Sartelles, Chana, en richting Fort Choisel heb ik vorig jaar ook nog een keer een grote groep militairen zien lopen.

In dat licht vond ik het volgende bordje wel grappig, dat ik bij één van de Ouvrages tegenkwam die in de buurt van militair oefenterrein ligt, maar daar niet bij hoort. Schijnbaar werd de eigenaar nogal chagrijnig van de militairen die de hele tijd onverwachts op kwamen draven, dus dan hang je maar een bordje op met "Acces interdit a l'armee"... Keer wat anders dan "Terrain militaire defense d'entrer" Smile

Naar boven
Soetrich

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Jovka @ 17 Sep 2014 17:02 schreef:
Ik bezoek niet alleen locaties uit WO1, maar ook uit WO2 en ik ben onlangs betrapt. De locatie waar ik ben betrapt door de politie en het leger had bewegingsmelders. Wij dachten te zien dat die allemaal kapot waren, maar blijkbaar hebben we iets over het hoofd gezien.
En onlangs waren wij bij het Fort Liouville en daar hangt ook een bewegingsmelder bij de ingang. Nu is dat fort ook afgesloten (en iets wat dicht is is jammer, ik ga natuurlijk geen toegang forceren).

Kun/mag je vertellen welke locatie uit WWII dit betrof? Misschien handig voor diegenen die er "toevallig" ook een bezoek willen brengen.

Bij Liouville zou ik geen pogingen doen om "wild" binnen te geraken, want dan ben je een inbreker. Het fort wordt nl. gerestaureerd door een vereniging, die het voor het publiek openstelt. zie http://fortdeliouville.canalblog.com/
Met een groep kun je op afspraak een bezoek brengen. Zeer de moeite waard.

hans
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jovka

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Forceren doe ik nooit iets als we ergens gaan kijken. Is het werk dicht, dan heb ik pech. De buitenkant van fort Liouville is ook de moeite waard.

Ik ben betrapt bij een groot werk van de Maginotlinie (A9) en wij (ik was met nog iemand) zijn er gelukkig met een vermaning van afgekomen. Daar stond de munitieingang open en de bordjes militair terrein zijn ook vreemd genoeg verdwenen (bijna dan, wij hebben iets over het hoofd gezien).

Nogmaals, ik betreed alleen gebouwen als de deur openstaat, toegang forceren is in mijn ogen vernielen en dat doe ik niet.

Wat mij in Frankrijk overigens wel opvalt is dat er veel geocaches in forten / militaire werken op militair terrein liggen. Hoe bekender zo'n locatie, hoe sneller die vernield wordt én het neerleggen van zo'n cache daar lijkt mij ook illegaal. Zeker ook omdat je voor het plaatsen van een geocache toestemming van de grondeigenaar nodig hebt, anders mag het niet. Helaas wordt dat in Frankrijk denk ik niet gecontroleerd en daardoor vervallen locaties nog sneller.
Naar boven
Soetrich

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, die staat er om bekend. Is mij ook al bijna een keer overkomen.
Plaats sowieso je auto op een plaats van waaruit je diverse richtingen op kan. Dan ligt een bezoek aan een ouvrage of wat dan ook wat minder voor de hand. Trouwens, het buitenterrein van Molvange (A8) is niet militair meer. Ook de gevechtsblokken van A9 kun je bekijken.

hans
Jovka

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de aanwezige militair was ook het gebied rond de gevechtsblokken van a9 nog militair terrein. Het klopt dat dat werk ook vaker gecontroleerd wordt dan de meeste andere werken. En ik denk dat wij geluk hebben gehad dat we er met een vermaning en het noteren van onze persoonsgegevens vanaf zijn gekomen.
A8 ben ik recent nog langsgereden, maar daar staan de borden militair terrein nog altijd, ook bij de gevechtsblokken. Nu moet ik zeggen dat sinds de eerste grote brand het werk lang niet meer zo interessant is, het was voor mij een grote teleurstelling en nu er recent een tweede grote brand is geweest trekt dat werk mij helemaal niet meer. Wat de metaaldieven aan vernielingen aanrichten is schandalig en ik hoop dat A9 zo'n brand bespaard blijft, zodat ik die in de toekomst misschien nog eens kan bezoeken. De muurschilderingen wil ik namelijk heel graag zien zonder roetaanslag of grafitti erop.
Naar boven
Soetrich

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 17 Sep 2014 15:07 schreef:
Ik heb ooit gelezen over een nachtelijk examenfeestje dat bij Fort Moulainville gehouden werd wat resulteerde in een dodelijke valpartij... Dus wat dat betreft niet verwonderlijk dat er vroeg of laat maatregelen genomen worden.

Tommy

Schitterende reportage over Génicourt. Ben er verschillende malen geweest.
In Moulainville is het niet moeilijk om naar beneden te vallen. Overal zitten gaten in de vloer die verschillende verdiepingen omspannen. Tegenwoordig is het hermetisch afgesloten en alleen voor vleermuizen toegankelijk.

hans
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Soetrich @ 18 Sep 2014 20:57 schreef:
Tommy v. D. @ 17 Sep 2014 15:07 schreef:
Ik heb ooit gelezen over een nachtelijk examenfeestje dat bij Fort Moulainville gehouden werd wat resulteerde in een dodelijke valpartij... Dus wat dat betreft niet verwonderlijk dat er vroeg of laat maatregelen genomen worden.

Tommy

Schitterende reportage over Génicourt. Ben er verschillende malen geweest.
In Moulainville is het niet moeilijk om naar beneden te vallen. Overal zitten gaten in de vloer die verschillende verdiepingen omspannen. Tegenwoordig is het hermetisch afgesloten en alleen voor vleermuizen toegankelijk.

hans

Er is inderdaad zo'n bekende plek in de travaux-17 van Moulainville waar een zeer diepe put gegraven is waar je zo een stel verdiepingen naar beneden kijkt. Mooi voor de foto, minder leuk als je net op die plek uitglijdt.
Moulainville is een vleermuisreservaat, net als Fort Vacherauville, en hermetisch afgesloten. Voor iedere mogelijke opening is een niet te forceren blokkade geplaatst - veel rigoureuzer dus dan de meeste forten waar men alleen de voornaamste toegangen heeft dichtgemetseld (en in sommige gevallen de toegangsbrug heeft verwijderd, bijv. Bois-Bourrus en Rozellier). Naar ik vernam heeft men deze maatregel ook getroffen nadat er in Moulainville door een stel malloten een ware slachtpartij was aangericht onder een redelijk zeldzame vleermuissoort. De forten lijken allerlei soorten idioten aan te trekken, jammer genoeg voor ons...

Tommy
Naar boven
Front1418

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2014 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een prachtige foto,s bedankt voor het delen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: