Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Belgische auto-mitrailleuse Minerva

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Noel

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2014 20:01    Onderwerp: Belgische auto-mitrailleuse Minerva Reageer met quote

De groep gendarmen en vrijwilligers rond generaal Deschepper, militair gouverneur van Limburg, werden door de Duitse overmacht tegen de Nederlandse grens gedreven bij de Achelse Kluis. Na hun laatste gevechten op 17 oktober 1914 lieten zij zich in Nederland interneren. Al hun wapens waaronder een auto-mitrailleur Minerva werden door de Nederlandse marechaussee in beslag genomen.
De bemanning van de auto-mitrailleur, korporaal De Meux en soldaten Vanhaevermaat, Piens en Royen, wisten waarschijnlijk aan internering in Nederland te ontkomen. Mogelijk namen zij later dienst bij de ACM.
Quote:
Komen korporaal De Meux en soldaten Vanhaevermaat, Piens en Royen voor op de ledenlijst van de ACM of bij de ACM-Belgen die in Rusland streden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
JWK

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2014 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, laat ik nou toevallig hier voor me hebben liggen het boek "Reizigers door de Grote Oorlog", nŤt aangekomen (Besteld naar aanleiding van het berichtje van Magneet in http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5063&highlight=reizigers+door+++grote+oorlog )

en op het eerste gezicht komen deze namen daar helaas niet in voor...

Wel een "Gaston de Meuse, Chef van een ACM-pantserauto" , lijkt enigzins op "Korporaal de Meux".
Verder, voor zover ik kan zien, geen enkele naam die lijkt op Vanhaevermaat, Piens of Royen.

Dus geen Rusland denk ik.

Mvrgr
Jan Willem
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: