Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

WO I in 2014-2018: opnieuw of nog steeds de Duitse kwestie?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2014 20:14    Onderwerp: WO I in 2014-2018: opnieuw of nog steeds de Duitse kwestie? Reageer met quote

Vandaag een stadswandeling met gids doorheen Dendermonde gedaan. Niet voor mij vernieuwend, wel zoals steeds boeiend zelfs vrij neutraal verteld, wel met wat anecdotes, maar kom, niets wat niet waar was. De Duitsers hebben zich nu niet eenmaal van hun schoonste kant laten zien. Wat me achteraf opviel (en me zelfs wat stoorde of eerder triest maakte), was een opmerking van één van de andere wandelaars:

"Die Duitsers waren nogal smeerlappen" of "Die Duitsers hebben dat allemaal nogal goed gepland en georganiseerd" (doelend op het Von Schlieffenplan en de latere bezetting in het Etappengebied).

Die algehele mediaheisa die nu losgebarsten is anno 2014 en die waarschijnlijk nog zal voortduren tot 2018 lokt heel veel nieuwsgierigen naar themawandelingen, themafietstochten, tentoonstellingen en andere WOI-events. Aan de ene kant waarschijnlijk een goede zaak dat mensen meer te weten komen over WOI. Aan de andere kant is de vraag WAT ze te weten komen. De info die ze krijgen is zeer algemeen, vanuit het standpunt van de triple entente en steeds met een vleugje vooringenomenheid. Het is nu ook niet dat die mensen ineens boeken gaan verslinden over het thema zodat de eenzijdige visie ineens zal verruimen. Ik heb gewoon het gevoel dat de gewone onwetende man in de straat het idee krijgt dat de Duitsers zonder weerga de slechten waren en de anderen de goeien. In Vlaanderen zijn het overigens binnenkort verkiezingen en we weten allemaal welke partij het meest stemmen zal halen. Het feit dat sommigen van die stemmers de Vlaamse zaak van toen helemaal fout interpreteren en vertalen naar "de Vlaamse zaak" van heden doet mijn maag omkeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2014 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

Vea Victi.

Dat was te voorzien. Zelf 100 jaar later. Ik zie het ook als reenactor.
Als wij hoorden ook hoe draien de kommentaars van verschillende uitzending draien, ik luistere naar "anti boche" propaganda.

Wat ik ook vind jammer, wij praat over Hitler tijds de eerste wereldoorlog. Waarom? D'er is toch nog zoveel andere thema over duitsland tijd de eerste wereld oorlog.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2014 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zo vrij geweest de titel wat aan te passen. Ik denk dat de nieuwe titel de vraag beter dekt. Zo niet, hoor ik het wel Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: