Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

WO1 tanks
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Von Kluck



Geregistreerd op: 24-9-2005
Berichten: 119

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2006 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

HET tankmuseum van Europa

http://www.tankmuseum.org/colww1.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7550
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2006 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, of bovington het tankmuseum is weet ik niet er zijn er denk ik betere; ik ben er nog niet geweest maar Kubinka in Rusland schijnt veel interessanter te zijn...
En eigenlijk vind ik dit ook nog beter :
http://www.musee-des-blindes.asso.fr/
frans pantsermuseum...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mart



Geregistreerd op: 23-2-2005
Berichten: 1910

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 16:38    Onderwerp: steering wheels Reageer met quote

Hoi Pascal,

Ja, klopt helemaal...De hybride heeft ook wel de veelzeggende titel "hermaphrodite" gekregen. Met het plaatsen van de "steering wheels"
is men er uiteindelijk toch niet in geslaagd om de tank beter bestuurbaar
te maken. Ze zijn dan ook weer spoedig verwijderd. Ik heb overigens ook wel eens gelezen dat de wielen tot doel hadden het oversteken van loopgraven makkelijker te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul



Geregistreerd op: 25-2-2005
Berichten: 1576

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

N

Nr. 1
_________________
Er is nog zoveel wat we niet weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Paul



Geregistreerd op: 25-2-2005
Berichten: 1576

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 20:53    Onderwerp: Reageer met quote



Nr. 2
_________________
Er is nog zoveel wat we niet weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Paul



Geregistreerd op: 25-2-2005
Berichten: 1576

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 20:55    Onderwerp: Reageer met quote



Nr. 3
_________________
Er is nog zoveel wat we niet weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Paul



Geregistreerd op: 25-2-2005
Berichten: 1576

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 20:57    Onderwerp: Reageer met quote



Nr. 4
_________________
Er is nog zoveel wat we niet weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Paul



Geregistreerd op: 25-2-2005
Berichten: 1576

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 20:58    Onderwerp: Reageer met quote



Nr. 5.

Deze was voor de techneuten.
Paul
_________________
Er is nog zoveel wat we niet weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2006 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.wwi-models.org/Photos/Ger/A7V/index.html

Foto's van de A7V,

A7V - Mephisto

This series of photographs were taken of the Queensland Museums A7V tank on 15 October 2000.
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

THE HISTORY OF THE RTR

THE INVENTION OF THE TANK
On the 13th June 1900 Major General Sir Ernest Swinton was serving with the British Forces in the Boer War. On that precise date, he visualised the requirement for an armoured fighting vehicle to defeat the destructive power of the machine gun. The tank, a revolutionary new weapon system, born of General Swinton's vision, was to break the stalemate of trench warfare and the dominance of the machine gun of the battlefields of Flanders sixteen years later.

FORMATION
The story of The Royal Tank Regiment is one of struggle, triumph and achievement. Its origins are a mere three-quarters of a century old, but those years have seen the stalemate of trench warfare overcome, the restoration of mobility and the establishment of the tank and mechanised forces, as a dominant factor in battle. The tank reaffirmed its position as the decisive weapon on the battlefield during the Gulf War.

The present Royal Tank Regiment, composed of two regular regiments, is the direct heir to the original armoured car pioneers of 1914, the Naval Brigade and the RNAS squadron which augmented the British Expeditionary Forces for the defence of Antwerp in August of that year.

THE FIRST WORLD WAR
When the first tanks were produced in 1916, they were manned by members of the Machine Gun Corps, formed into six companies which were collectively known as the Heavy Branch.

The very first battle involving tanks took place on the Somme. About thirty British Mark 1 tanks attacked German positions between the villages of Flers and Courcelette, on Friday 15 September 1916. The arrival of the tanks on the battlefield signalled the end of trench warfare, which had suffocated both sides in the 1914-18 conflict.

During this action the Press seized on a report from an aircraft crew, which said that "a tank is walking down the main street of Flers with the British Army cheering behind it." This was "D" Company, later the 4th Royal Tank Regiment. These companies were expanded to form battalions and were renamed the Tank Corps in 1917.

The first battle between two opposing tanks took place near the village of Cachy on 24 April 1918. The German A7V tank Nixe (Lt Biltz), engaged three British Mark IV tanks, and damaged two, but was knocked out by the third, commanded by 2/Lt Frank Mitchell.

By December 1918 there were 26 battalions, and as well as serving in France, a detachment from the Corps had served under Allenby at Gaza, Palestine in 1917. The Corps saw almost continuous action, winning four VC's.

CAMBRAI
In France at dawn on November 20th, 1917, some 300 British Mark IV tanks of the Tank Corps, led by Brigadier Hugh Elles, created a major break in the German Hindenburg Line and nearly reached Cambrai itself. This was the Battle of Cambrai, and so successful was this action, that the church bells were rung throughout Great Britain. Each year this great battle is commemorated as "Cambrai Day".

BETWEEN THE WARS
At the end of World War 1 with the status of the Tank Corps in the greatest doubt, three small tank detachments were despatched to Russia, to support the White Russians against the Bolsheviks. One British manned tank achieved the capture of Tsaritsin, later called Stalingrad, now known as Volgograd.

By 1920 the Tank Corps was reduced to a Depot and four battalions, becoming established in its own right in 1923 when it was granted the prefix "Royal" by King George V, its Colonel-in-Chief since 1918. At this time it also officially adopted the black beret as its distinctive headgear, with the silver badge and 'Fear Naught' motto.

Thereafter Royal Tank Regiment armoured car and light tank units helped maintain the peace throughout the Empire in Iraq, Persia, Palestine, India and Egypt until 1939 when war clouds once more gathered over Europe.


http://www.diggerhistory.info/pages-armour/allied/ww1.htm
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

The WW1 Tank

It was not until 1916 that tanks were first introduced into battle - before that armoured cars were being used, which had none of the off-road capabilities of the tanks. It was the 15th of September, 1916, that the first British tanks were used in battle. The reasons they were used at this time were basically because of lots of testing, to make sure it would work, and also the fact that attack at the Somme was losing the power to keep going. Early that morning, tanks were sent out, with infantry behind, to raid the German trenches. Of the first attack, one tank, a D1, was sent out, and an enemy trench gained. The tank was then hit by a shell, and was disabled. Of the main attack, three of the six tanks got bogged, one broke down, and the other two continued towards the enemy line slowly, supporting the infantry, although the infantry did move ahead, away from the protection of the tanks. The tanks had been successful in the regard that they had scared the Germans, and they had not been disabled immediately, however some were disappointed. Concerns raised included the view slits - they were too thin to be able to see much while moving, and they were targets for enemy gunshot; and the exhaust - it made too much noise and the heat could have set alit the fuel tank. Another issue raised was the amount of mud that got into the treads and blocked them up. The first French use of tanks was on April 16, 1917, and went much worse than the English attack. While there were more tanks involved, many of them broke down, and those that did reach the enemy lines had no support. This resulted in them having to retreat again. Problems discovered here included the temperature - way too hot for any human to operate safely, as well as the vibrations - guns came out of their holdings. The French tanks also didn't have the ability to cross trenches as the British one could. Another problem (or success from the Germans point of view), was the discovery that the armour piercing bullet could go through the walls of tanks. As a result of these problems, several improvements were made - the modification of the tracks so as to not pick up as much mud, and the addition of an 'unditching beam', which was a piece of would, that would run along with the tracks when necessary to give it an extra bit of grip. Probably the biggest use of tanks within the war was the battle of Cambrai, in November 1917, when British infantry and 400 tanks crashed through the Hindenburg line with great success. The attack caught the Germans by surprise in the early morning, and first bombarded the line with shrapnel, gas, etc. Then the tanks began to move forward, crashing through the wire, and leading the infantry and cavalry through. The tanks used fascines to fill the trenches, and the men behind used these to cross. All was going well until the attack met the German Fortified position of Flesquieres, where the tanks could not continue, and many ran out of fuel. The cavalry was forced to retreat, and a week later the Germans counter-attacked, driving the British back to where they started. In the war the British ended up using 2 350 tanks of 13 types, the French 4 000 small vehicles, and the Germans only 20 tanks in total. The tanks saw success, but they were still very much in an experimental stage, and improved greatly later on.

During World War I (1914-1918) the British invented and implemented the first working tank. The name tank came when the British shipped them to battle's in crates marked "tanks" trying to cover up what they really were. The first battle in which tanks were implemented was the Battle of the Somme, on September 15, 1916, when the British used 49 tanks with disappointing results. Little more than a year later, however, in November 1917, 400 British tanks penetrated German lines near Cambrai, capturing 8000 of the enemy and 100 guns.
http://www.geocities.com/Pentagon/Bunker/3017/tanks.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 9:25    Onderwerp: Reageer met quote


_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Plaatjes en vergelijkingen:
http://www.worldwar1.com/arm001.htm

http://www.worldwar1.com/arm001a.htm
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook op onze Wiki:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/A7V
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/FT-17
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Mark_I
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Mark_II
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Mark_IV
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Schneider
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Whippet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 10:57    Onderwerp: Reageer met quote


_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2006 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.accueil.org/dossier_histoire/souvenir/diapo_chars/diapo_char.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2006 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Teveel foto's om hier te plaatsen!
Neem een kijkje hier:

AFV:s of WW1
More photographs of the Real Thing

http://www.landships.freeservers.com/newphotocatalog.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
A Duck



Geregistreerd op: 19-6-2005
Berichten: 823

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2006 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 11 Jan 2006 10:10 schreef:
Tank Production 1916-18
Year UK france Germany Italy USA
1916 150 - - - -
1917 1,277 800 - - -
1918 1,391 4,000 20 6 84


Weet iemand iets over deze 6 italiaanse tanks? Bleef het bij prototype's of zijn ze ook echt ingezet? Zijn er nog tanks bewaard gebleven?
_________________

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 7:29    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Ernst Friedrich
Gast





BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 8:14    Onderwerp: Reageer met quote



Fiat 2000

zie: http://www.ferreamole.it/contributi/gi/gi_02.htm
ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Carro_Fiat_Tipo_2000
en: http://www.geocities.com/pentagon/quarters/1975/g_tnkita.htm

NB Het verhaal over de Fiat 3000 begint weliswaar nog net in WOI maar is welbeschouwd van later datum.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_3000
Naar boven
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een site van iemand met als hobby "tanks"
http://www.intertet.org/?post_id=212376
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jurggie



Geregistreerd op: 25-4-2007
Berichten: 1745

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel tanks zijn er in WOI nu geproduceerd/gebruikt?
Ik meende me 50 britse en 50 duitse te herinneren, maar dat lijkt me wel wat weinig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7550
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Jurggie, de duitse inderdaad weinig, maar de britten en de fransen zullen elk wel enkele duizenden tanks geproduceerd hebben...als je ziet dat in november 1917 bij cambrai reeds meer dan 400 britse tanks in de aanval konden gaan...en bijna allemaal verloren gingen...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7550
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop dat deze er wat goed uitkomt is een tabel ergens gekopieerd...

Tank Production 1916-18
Year UK France Germany Italy USA
1916 150 - - - -
1917 1,277 800 - - -
1918 1,391 4,000 20 6 84

pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1590
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

mark iv tank

_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1590
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

een belgische tank de renault

_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Paddy



Geregistreerd op: 9-11-2007
Berichten: 9287
Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

patten @ 29 Jan 2008 20:39 schreef:
een belgische tank de renault


Confused Confused Confused
_________________
Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistoryforum.be/

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10391
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Wat Patten bedoelt is een Franse Renault FT-17 in Belgisch gebruik. Wink
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10391
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote



Char Peugeot 1918
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1590
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

de mark v star in het patton museum

_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1590
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 29 Jan 2008 20:52 schreef:
Wat Patten bedoelt is een Franse Renault FT-17 in Belgisch gebruik. Wink

idd deze was geleend van de fransen
_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10391
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 0:36    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is eigenlijk de correcte naam voor deze tank? Confused Ik weet enkel de "Hedi". Confused

_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7550
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoel je de naam van het model? Dat was de A7V; er werden er niet zo veel gebouwd en iedee tank had zijn eigne naam...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7550
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Heb nog even goed gekeken en dit lijkt mij geen A7V te zijn...heeft geen kanon vooraan en de mitrailleurs zitten in "sponsons"... welke is dit fdan?
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7550
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ha, is toch een A7V...
http://www.landships.freeservers.com/a7vhedi.htm
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2008 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Strange Tanks

Veel WO1 materiaal:
http://www.linkinn.com/_Strange_Tanks
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2008 21:23    Onderwerp: Reageer met quote


En hier begon alles mee in de 14e eeuw
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2008 21:27    Onderwerp: Reageer met quote



Here is another strange one (from France):
The "Machine Boirault" tested for the French Army in 1915 as a trench crossing vehicle.

http://www.darkroastedblend.com/2007/03/strange-tanks.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Schneider (tank)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Char d’Assaut Schneider
Algemene kenmerken
Bemanning 6
Lengte 6,32 m
Breedte 2,05 m
Hoogte 2,3 m
Gewicht 13,6 ton
Pantser en bewapening
Pantser 11,5 mm, later aangevuld met 5,5 mm afstandspantser
Hoofdbewapening 75 mm Blockhaus Schneider kanon
Secundaire bewapening 2x 7,92 mm machinegeweer
Mobiliteit
Motor 41 kW Schneider 4-cilinder benzinemotor
Snelheid (op wegen) 8,1 km/h
Rijbereik 80 km

De Schneider is de eerste Franse tank, en werd ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Ontwikkeld in 1915 door ingenieur Brillié van de Schneider wapenfabriek, werd deze tank gebruikt door kolonel Estienne om er het Franse tankwapen mee te scheppen. De eerste inzet op 16 april 1917 verliep teleurstellend, ook doordat de tank zelf slecht was ontworpen. De 400 geproduceerde tanks werden al in de loop van 1918 vervangen door de FT-17. Uit het prototype van de Schneider is de St Chamond ontwikkeld

Beschrijving
Onder deze hoek is de 75mm pétoir (petarde) duidelijk zichtbaar; als het vizier op de neus op één lijn staat met het bestuurdersluik, bevindt het kanon zich in een neutrale positie ten opzichte van het doel.
Onder deze hoek is de 75mm pétoir (petarde) duidelijk zichtbaar; als het vizier op de neus op één lijn staat met het bestuurdersluik, bevindt het kanon zich in een neutrale positie ten opzichte van het doel.

Dit onooglijke apparaat valt niet meteen als tank te herkennen. Er is geen koepel te bekennen en zelfs de bewapening is pas na enig speuren te ontdekken. Voor moderne ogen ziet het hele geval eruit als een stalen directiekeet die per ongeluk op een bulldozer terecht gekomen is. En eigenlijk is dat een vrij rake typering. De Schneider stamt immers uit de allervroegste periode van de tankevolutie, het tijdperk van de box tank. Door de oorlogsomstandigheden was er geen tijd geweest om er diep over na te denken hoe een tank er eigenlijk uit zou moeten zien. Men koos voor de snelste oplossing: op het al bestaande tractoronderstel werd een doos van pantserstaal geplaatst. In die ene ruimte, van 6,32 m lang, 2,05 m breed en 2,3 m hoog, vond dan alles zijn plaats: 60pk motor, transmissie, besturing, 220 liter brandstof, een blik ether, oliepomp, 75mm kanon, twee 7,92mm Hotchkiss mitrailleuses, 90 granaten, 3840 kogels, zes manschappen, hun rantsoenen en de postduiven.

Een krappe toestand, vooral als we bedenken dat de eigenlijke gevechtsruimte maar zo'n anderhalve meter hoog was en tijdens de strijd gevuld werd met oliewasem en cordietdampen. Van enig rijcomfort was geen sprake. De vering was minimaal en het volledig platte tractoronderstel kon uit zichzelf slechts een hindernis van 40 cm hoogte overwinnen. Dit werd gecompenseerd door de voorkant in een vijfhoekige toet te laten uitsteken. Die puntige overhang duwde het vehikel bij obstakels omhoog; het hele voertuig verhief zich daarna op een kwartronde dubbele staart (die van achteren een half metertje uitstak) om uiteindelijk op het obstakel neer te ploffen - als de tank tenminste niet omsloeg. Gelukkig duurde die beproeving nooit langer dan 80 kilometer, want dan was de brandstof op. Maar voor het zover was konden toch heel wat ongemakkelijke uurtjes voorbij gaan, ondanks een voor die tijd formidabele maximumsnelheid van 8,1 km/u.

Wat het voertuig, eenmaal bij de vijand aangekomen, daar aan schade kon toebrengen, was heel beperkt. Het meest effectief waren nog wel de twee 8mm Hotchkiss mitrailleuses, ieder aan een zijkant uitstekend in een kogelbol. De hoofdbewapening daarentegen was hoogst ongelukkig rechtsvoor in een hoekje geplaatst. Het, ter beperking van de terugslag verkorte, 75mm Blockhaus Schneider kanon kon zo alleen recht vooruit schieten en een zestig graden naar rechts. In een loopgraaf vuren was dus vrijwel onmogelijk. Het enig andere doel, het bestoken van vijandelijke artillerie, behoorde wel tot de mogelijkheden. Men moest dan, omdat het korte kanon, met een aanvangssnelheid van 200 m/s, een erbarmelijk slechte trefzekerheid bezat, de tank tot vlak voor een vijandelijke geschutsopstelling brengen om daarna in alle rust het hele voertuig op het Duitse kanon te richten. Om deze procedure wat te vergemakkelijken was er een vizier aangebracht op de neus van het voertuig - niet voor de schutter, maar voor de chauffeur-commandant! Als de geschutsbemanning niet de beleefdheid toonde vooraf de benen te nemen, bleef de afloop van het gebeuren uiterst ongewis.

Het zal duidelijk zijn dat onder dergelijke omstandigheden de behoefte aan een effectieve bepantsering zeer dringend gevoeld werd. Helaas, Schneider c.a. kon slechts pantserplaten verwerken van maximaal 11 mm dikte, net voldoende om kogels en granaatscherven tegen te houden. Het voordeel was dat het gewicht van de tank beperkt bleef tot ruim 13 ton. Op de meest kritieke punten werd dit basispantser later aangevuld door een tweede pantserlaag van 5,5 millimeter. Door deze tweede laag met een tussenruimte vier centimeter te plaatsen, vervormde de speciale pantserdoorborende K(Kern)-kogel die de Duitsers voor het Mauser-geweer invoerden, nog voor deze het hoofdpantser bereikte. Zo verkregen bepaalde sectoren aan de schuine voorkant toch nog een pantserequivalentie van ongeveer 80 mm bij horizontale inslag. Aangezien er nog geen antitank-kanonnen bestonden, was deze eigenschap niet erg nuttig. De ware dreiging werd gevormd door verticaal neerkomende mortiergranaten. En het front was vergeven van de zware mortieren...

Wat we bij de tank vergeefs zullen zoeken is een mechanische draadknipper. Het officiële doel van het project bleek achteraf totaal overbodig. Rupsvoertuigen zijn ideaal voor het pletten van prikkeldraadversperringen. Op de neus van de tank zit nog een opstekende sneb om zoveel mogelijk draad tot onder de rupsbanden te voeren.

Foto's en rest van het artikel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schneider_(tank)
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2008 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een uitgebreid artikel:
http://www.1911encyclopedia.org/Tanks
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2008 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hadden we deze al?

http://www.darkroastedblend.com/2008/07/biggest-guns-in-human-history.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2008 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Verkeerde topic Embarassed
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Maar weer eens een schopje:
leuke plaatjes op:
http://einestages.spiegel.de/external/ShowTopicAlbumBackground/a1970/l0/l0/F.html#featuredEntry
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Héél veel tanks:
http://web.mac.com/midgard19/Website/Meine_Alben/Seiten/1._Weltkrieg.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2009 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Sturmpanzerwagen A7V "Mephisto"

Mephisto: the last surviving German A7V Sturmpanzerwagen tank from the World War I (1914-1918) is displayed in the Queensland Museum's 'Dinosaur Garden' (Grey Street, South Bank, Brisbane).

The world's first tanks, the British Mark 1, went into battle on the Western Front in France in September 1916. Their impact on the troops was dramatic, as the following German account attests:

The arrival of the tanks had the most shattering effect on the men. They felt powerless against these monsters which crawled along the top the trench, enfilading it with continuous machine-gun fire, and closely followed by small parties of infantry who threw hand grenades on the gunners.

Although Britain and France developed several types of light, medium and heavy tank during the World War I, the Germans produced only one: the A7V. The prototype was completed and demonstrated in April 1917, but because of production delays the first operational A7V (Chassis Number 501) was not rolled out of the Daimler plant at Berlin-Marienfelde until October 1917. Only 20 A7Vs were built by the Germans, the rest of their tank force was made up of captured Allied vehicles.

Zie verder:
http://www.qm.qld.gov.au/features/mephisto/index.asp
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2009 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 15 Jan 2009 10:32 schreef:
Maar weer eens een schopje:
leuke plaatjes op:
http://einestages.spiegel.de/external/ShowTopicAlbumBackground/a1970/l0/l0/F.html#featuredEntry


http://einestages.spiegel.de/external/ShowTopicAlbumBackground/a1970/l44/l0/F.html#featuredEntry
Filmpje en tekst:


Der Morgennebel liegt noch über den Schützengräben, vermischt sich mit dem Pulverdampf der englischen Artillerieangriffe. Plötzlich schälen sich seltsame Konturen aus dem Dunst. Bedrohlich rasselnd kriechen mysteriöse Ungetüme über die Kraterlandschaft des Niemandslands und halten auf die deutschen Linien zu. Starr vor Scheck sehen die Alarmposten die seltsamen Gefährte auf sich zurollen, die selbst Maschinengewehrsalven nicht aufhalten können. Unaufhaltsam wälzen sich die unförmigen Ungeheuer aus Stahl über die gegnerischen Schützengräben hinweg, alles unter sich zermalmend. Panisch suchen die deutschen Soldaten das Weite.

So berichten Augenzeugen vom ersten Panzerangriff der Weltgeschichte am 15. September 1916 an der Somme in Flandern. Was den Deutschen das Blut in den Adern gefrieren ließ, war aus Sicht der Briten ein holpriger Beginn mit zahlreichen technischen Schwierigkeiten. Von den 49 "Mark I"-Tanks der Engländer konnten nur 32 zum Angriff antreten. 18 weitere blieben während der Attacke mit Pannen liegen. Gerade einmal 14 durchbrechen die deutschen Linien und erobern die rund drei Kilometer entfernte französische Ortschaft Flers. Und doch: Die Tank-Attacke von Flers veränderte die Kriegführung für immer. Und die neue Waffengattung war mitnichten so plötzlich vom Himmel gefallen, wie die britischen Kampfpanzer im Morgengrauen vor den deutschen Stellungen erschienen - die Zeit des Panzers war zweifellos und für alle sichtbar gekommen - aber sie hatte eine Vorgeschichte.

Bewaffnete Riesenräder

Schon 1903 hatte der britische Schriftsteller H. G. Wells in seiner Erzählung "The Land of the Ironclads ("Die Landpanzerschiffe"), veröffentlicht im "Strand Magazine" von landgängigen Panzerkreuzern fabuliert. Auch in anderen Zeitschriften wie dem "Electrical Experimenter" fabulierten bereits in den ersten Jahren des 20. Jahrhunderts Technikenthusiasten von feuerspuckenden Riesenkreiseln oder ausgedienten, auf gigantische Räder montierten Kriegsschiffen, die unverwundbar und mit nie gesehener Feuerkraft über das Schlachtfeld der Zukunft beherrschen würden. Und tatsächlich waren bereits vor dem ersten Weltkrieg die kühnen Visionen von Autoren und Illustratoren in durchaus konkrete Formen umgesetzt worden - und die teils bizarren Prototypen schienen oftmals tatsächlich einem Roman entsprungen zu sein.

In Russland etwa entwickelte der Ingenieur Nicolai Lebedenko für die Armee des Zaren 1915 ein überaus seltsamen Kampfwagen mit zwei neun Meter hohen Riesenrädern, auf dessen Vorderachse sich eine kanonenbestückte Gondel von zwölf Metern Breite befand - ein Gefährt wie aus einem "Star-Wars"-Film. In Italien setzte die Firma Fiat ganz auf Gewicht und Masse statt auf Beweglichkeit - der in Eigenregie gebaute 40-Tonnen-Tank der Turiner Karosserieschmiede war der schwerste im Ersten Weltkrieg eingesetzte Panzer und rumpelte ziemlich unbeholfen durch die Gegend. Einer der merkwürdigsten frühen Panzer entstand in Südamerika: Die Erfindung venezuelanischer Ingenieure sah aus wie eine überdimensionierte Schildkröte oder eine frühe Studie für den US-Tarnkappenbomber B-2 - leider blieb das Fahrzeug mit seinen großen Überständen regelmäßig an Bodenunebenheiten hängen.

Ausgerechnet Deutsche und Österreicher hatten bei der Entwicklung des Kampfpanzers anfänglich die Nase ziemlich vorn. Bereits vor 1914 hatte es im deutschen Heer erste Vordenker der Panzerwaffe gegeben. Paul Daimler, der älteste Sohn von Gottlieb Daimler, entwickelte schon 1903 den ersten gepanzerten Kraftwagen überhaupt. In dreijähriger Geheimarbeit schraubte seine Firma Austro-Daimler in der Wiener Neustadt den ersten Radpanzer zusammen, mit Vierradantrieb und einer drehbaren Kuppel mit zwei Maschinengewehren.

Landtorpedoboot auf Ketten

Das Aus für den Prototypen kam dennoch ziemlich abrupt bei einem Manöver des österreichischen Kaisers Franz Joseph. Beim Starten des Motors scheuten die hochherrschaftlichen Pferde. Einige Stabsoffiziere landeten im Dreck, der Kaiser grantelte und der schon unterschriftsreife Vertrag landete auf dem Komposthaufen der Geschichte. Die Fahrzeugpläne wurden schließlich verkauft - nach Frankreich.

Ähnlich erging es dem österreichischen Oberleutnant Günther Burstyn, der bereits 1911 einen Kettenpanzer konstruierte. Sein "Motorgeschütz" hatte bereits alle Eigenschaften eines modernen Panzers: Kettenantrieb, einen schwenkbaren Turm mit Kanone und Rundumschutz durch zusammengeschweißte Metallplatten. Das visionäre "Landtorpedoboot", laut Patentschrift dazu gedacht, "breite Gräben zu überschreiten", blieb jedoch Episode. Monatelang rang Konstrukteur Burstyn mit dem Wiener Kriegsministerium um den Bau eines Prototypen, dann setzten die k.u.k Militärplaner den kleinen Offizier mit der wirren Idee vor die Tür. Auch in Berlin lehnte man den für die damalige Zeit revolutionären Entwurf ab - angeblich ohne Nutzen und sowieso zu teuer.

Am Ende des Ersten Weltkriegs standen den fast 3000 Tanks der Entente gerade einmal einige Dutzend deutsche Panzerwagen gegenüber. "Der Beginn der neuen Ära der Kriegsführung wurde von den Deutschen und Österreichern schlicht verschlafen", diagnostiziert Wolfgang Fleischer, Historiker des Militärhistorischen Museums Dresden.

"Big Willie" und das Landschiff-Komitee

Allerdings wäre die Idee des Tanks auch in England um ein Haar gescheitert. Schon 1912 legte der australische Ingenieur und Erfinder Lancelot de Mole dem Kriegsministerium Seiner Majestät Pläne für ein gepanzertes Vollkettenfahrzeug vor, an dem die Army allerdings keinen Nutzen entdecken konnte. Dann kam der britische Colonel Ernest Swinton, der nach Ausbruch des Ersten Weltkriegs im August 1914 eigentlich als Kriegsberichterstatter nach Frankreich geschickt worden war, im Dezember 1914 auf die Idee, amerikanische Traktoren des Typs "Holt Caterpillar", die auf Ketten liefen, für die Erfordernisse eines Stellungskrieges umzurüsten.

Doch eine Vorführung im Februar 1915 geriet zum Flop, als der umgebaute Trecker beim Ziehen eines mit Sand beladenen Lkw im regenweichen Boden steckenblieb. Wieder lehnte die Armee dankend ab. Einer der Anwesenden war dennoch beeindruckt. Der britische Marineminister, ein aufstrebender junger Politiker namens Winston Churchill, erkannte das Potential der neuen Waffe. Es war Churchill, der umgehend ein "Landschiff-Komitee" ins Leben rief, um die Neuentwicklung weiter voranzutreiben.

Das Ergebnis waren die Prototypen "Little Willie" und "Big Willie": fast zehn Meter lange Stahlgolems, die schon bald vom rhombenförmigen "Mark I" mit den charakteristischen umlaufenden Ketten und Geschütztürmen an beiden Seiten abgelöst wurden. Es war eben jene Silhouette, die den deutschen Soldaten in den Schützengräben der Westfront am Morgen des 15. September 1916 noch nie da gewesene Furcht einflößte.
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10391
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 1:21    Onderwerp: Reageer met quote




/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\_________________________________/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
Duitse 21cm Mörser M10/16_______________________Hier staat de tank
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2009 12:57    Onderwerp: Reageer met quote



Street corner in Poelcapelle, Belgium.

Bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:YpernPoelcapelle1918.jpg
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10391
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2009 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer vond de eerste slag plaats, waarin tanks tegen elkaar opnamen tijdens de Eerste Wereldoorlog?
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Piron



Geregistreerd op: 18-5-2006
Berichten: 578

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2009 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 27 Mei 2009 21:59 schreef:
Wanneer vond de eerste slag plaats, waarin tanks tegen elkaar opnamen tijdens de Eerste Wereldoorlog?

24 april 1918 in Villers-Bretonneux in Frankrijk. 3 Britse Mark IV tegen 1 Duitse A7V. Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Battle_of_Villers-Bretonneux

Wat heb ik gewonnen?


Laatst aangepast door Piron op 27 Mei 2009 21:12, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group