Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

11e Compagnie Wielrijders

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Snake

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2014 13:50    Onderwerp: 11e Compagnie Wielrijders Reageer met quote

De oudste broer van mijn grootvader diende vanaf 30.07.1914 bij het 1e Regiment Karabiniers, III e Bataljon, 1e Compagnie.
In April 1918 raakt hij gewond en na omzwervingen via het Centre de Triage d’Anciens Militaires in Camp d’Auvours, het Centre d’Instruction d’Anciens Militaires in Criel-sur-Mer en het 6e Bataljon Aanvulling en Opleiding (B.R.I) van de 6e Legerdivisie in De Panne, vervoegt hij op 06.06.1918 het 1e Regiment Karabiniers, III e Bataljon, 3e Compagnie (= 11e Compagnie, als Wielrijderscompagnie van de 6e Legerdivisie) om diezelfde dag te sneuvelen na getroffen te zijn door obusscherven bij de beschieting van het Camp Jean Bart te Koksijde.

Ik heb heromtrent twee vragen:
1) Wat is de link tussen het 1e Regiment Karabiniers, III e Bataljon, 3e Compagnie en de 11e Compagnie Wielrijders? Volgens Dhr. Verbeek van het In Flanders Field Museum zou dit heztelfde zijn. Iemand enig idee hoe dit juist in elkaar zit?
2) Heeft iemand weet van het Camp Jean Bart te Koksijde?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2014 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

effen gegoogeld :

In Koksijde waren de Franse troepen gelegerd in 2 kampen, Jean-Bart en Jeannot, aan weerszijden van de Vandammestraat, ter hoogte van de huidige kazerne. Ook in de hotels en villa's van Koksijde-Bad lagen er Fransen, waaronder de 'Zouaves', de Franse keurinfanterie.

bron:
inventaris onroerend erfgoed
mvg Marc
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Snake

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2014 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het antwoord. Ik had via Google niet direct iets teruggevonden.

Wat ik mij nu afvraag, op basis van deze nieuwe info, is hoe het komt dat mijn grootvaders broer sneuvelde als Belgische soldaat in een Frans kamp op de dag dat hij opnieuw in volledige dienst trad?
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2014 6:30    Onderwerp: Reageer met quote

graag gedaan
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Snake

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2014 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik blijf ook nog steeds zitten met mijn vraag omtrent de link tussen het 1e Regiment Karabiniers, III e Bataljon, 3e Compagnie en de 11e Compagnie Wielrijders? Als ik in de tabel kijk op p.5 van het boek van J. Verspreet en W. Peiren, merk je wel dat de 3e Cie van het IIIe Bn overeenkomt met de 11e Cie in het 1 K, als je doortelt met de nummering van de Cie's i.p.v. telkens opnieuw bij één te beginnen, zoals het trouwens wel gebeurt in het boek.

Verder is er deze site http://www.abl1914.be/organisatie/sam1913cyc.htm die spreekt over een onafhankelijk 1e bataljon Karabiniers-Wielrijders. Waar zitten die in het geheel?
Naar boven
Snake

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2014 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Met de hulp van Dragonder en hier wat extra googlen heb ik nog de volgende info teruggevonden:

lancier @ 27 Jan 2011 0:12 schreef:
over de carabiniers en carabiniers-wielrijders.....
De wielrijders , carabiniers-wielrijders zaten bij de Cavaleriedivisie (C.D.)
1ste bat. Car. Wielrijders en het 2de bat. Car. Wielrijders met telkens 3 cies.

Terwijl de Carabiniers bij een infanteriedivisie verbonden zaten. 1ste Regt. , 2de Regt. en 3de Regt. Car. bij 6de Infanterie Divisie ; het 4de Regt. Car. samen met de Grenadiers bij het 12 infanterie divisie.
6de I.D. en 12de I.D. maakten deel uit van 6de legerdivisie.

Het onderscheid tussen de gewone Karabiniers en de Karabiniers-Wielrijders is hiermee duidelijk.

Blijft de vraag hoe het komt dat de 11e Cie IIIe Bataljon 1e Karabiniers ook blijkbaar cyclysten waren volgens Dhr. Verbeke van het IFF-museum en waarom er op de grafsteen staat "Car. Wielrijders", terwijl hij bij het 1e Regiment Karabiniers was.
Naar boven
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2014 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Snake @ 13 Feb 2014 12:40 schreef:
Met de hulp van Dragonder en hier wat extra googlen heb ik nog de volgende info teruggevonden:

lancier @ 27 Jan 2011 0:12 schreef:
over de carabiniers en carabiniers-wielrijders.....
De wielrijders , carabiniers-wielrijders zaten bij de Cavaleriedivisie (C.D.)
1ste bat. Car. Wielrijders en het 2de bat. Car. Wielrijders met telkens 3 cies.

Terwijl de Carabiniers bij een infanteriedivisie verbonden zaten. 1ste Regt. , 2de Regt. en 3de Regt. Car. bij 6de Infanterie Divisie ; het 4de Regt. Car. samen met de Grenadiers bij het 12 infanterie divisie.
6de I.D. en 12de I.D. maakten deel uit van 6de legerdivisie.

Het onderscheid tussen de gewone Karabiniers en de Karabiniers-Wielrijders is hiermee duidelijk.

Blijft de vraag hoe het komt dat de 11e Cie IIIe Bataljon 1e Karabiniers ook blijkbaar cyclysten waren volgens Dhr. Verbeke van het IFF-museum en waarom er op de grafsteen staat "Car. Wielrijders", terwijl hij bij het 1e Regiment Karabiniers was.

Op 26 december 1916 werden de Regimenten Karabiniers officieel ontdubbeld. Uit het 1ste Karabiniers ontstond het nieuwe 3de Regiment terwijl uit het 2de Karabiniers het 4de Regiment
werd geboren, weliswaar met enkele versterkingen uit andere eenheden. Deze maatregelen waren een onderdeel van een grondige reorganisatie die door de staf van de Belgische strijdkrachten werd bevolen.

De bataljons I en II bleven in hun regiment van oorsprong, de twee andere (III en IV) werden de nummers I en II van de nieuwe regimenten. Elk bataljon telde drie compagnies en een mitrailleurscompagnie. De compagnies werden genummerd van 1 tot en met 12, waarbij de veelvouden van 4 werden toegekend aan de nieuwe mitrailleurscompagnies. Deze laatsten werden slechts geleidelijk gevormd. Het bataljon III van ieder regiment werd samengesteld met de oude vierde compagnie van de bataljons I en II, plus versterkingen uit andere eenheden, zoals bijvoorbeeld de wielrijderscompagnie van de 6de Legerdivisie voor 1ste Karabiniers en twee compagnies Jagers te Voet voor 2de en 4de Regiment Karabiniers.

Uit: Kroniek der Karabiniers (deel 2)

Nu nog uitzoeken of het inderdaad om 11de Compagnie gaat...

MVG

Wim
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2014 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

En er is ook een verschil tussen de compagnie wielrijders van de 6de Legerdivisie (infanterie) en de Karabiniers-Cyclisten die bij de Cavalerie waren ingedeeld. Deze van de 6de LD werden bij het 1ste Regiment Karabiniers ingedeeld om die te versterken, maar waren volgens mij dus geen Karabiniers-cylisten.

Andere meningen hierover?

MVG

Wim
Snake

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2014 8:13    Onderwerp: Reageer met quote

guerramundial1 @ 13 Feb 2014 18:52 schreef:
En er is ook een verschil tussen de compagnie wielrijders van de 6de Legerdivisie (infanterie) en de Karabiniers-Cyclisten die bij de Cavalerie waren ingedeeld. Deze van de 6de LD werden bij het 1ste Regiment Karabiniers ingedeeld om die te versterken, maar waren volgens mij dus geen Karabiniers-cylisten.

Is er hieromtrent dan ook geweten om welke compagnies het ging bij het 1e Regiment Karabiniers? De 11e Compagnie zal er dus waarschijnlijk één of de ene van zijn.
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2014 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bron:
Een Naam in Arduin van Danny Verhoye

Overgenomen uit zijn boek/verhandeling /thesis

Uittreksel uit het parlementair jaarboek 1913-1914 over de samenstelling van het Belgische leger in 1914 :

De cavaleriedivisie.
De divisie legercavalerie wordt aangevoerd door een luitenant-generaal zij omvat :
1° Drie brigades cavalerie;
2° Een groep rijdende artillerie (snelvurende kanonnen van 5c7);
3° Een bataljon karabiniers wielrijders;
4° Een compagnie pioniers-pontonniers wielrijders;
5° Eene afdeeling veldtelegraphisten wielrijders;
6° Een divisie-vervoerkorps

hier vinden we dus ook Wielrijders terug.

nu verder zoeken

mvg Marc
Naar boven
zwarte duivel

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2014 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Wim,

Ben je zeker dat de Wielrijders van de 6de Divisie ingedeeld waren bij her 1ste Reg. Karabiniers.
Mijn grootvader werd op 20 sept.14 van het 1ste Bat. Karabiniers- Wielrijders overgeplaatst naar de 6 Div. waar de Karabiniers Regimenten deel van uitmaakte. Op 1 febr. 15 kwam hij weer terug bij de Karabiniers-Wielrijders maar nu bij het 2de Bat.
Wim, het zou mij zeer vooruit helpen in mijn opzoekingen als je dat mij kan bevestigen, dan hoef ik enkel het 1ste Reg? Karabiniers te volgen.

Met dank
Naar boven
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2014 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

zwarte duivel @ 17 Feb 2014 18:55 schreef:
Beste Wim,

Ben je zeker dat de Wielrijders van de 6de Divisie ingedeeld waren bij her 1ste Reg. Karabiniers.
Mijn grootvader werd op 20 sept.14 van het 1ste Bat. Karabiniers- Wielrijders overgeplaatst naar de 6 Div. waar de Karabiniers Regimenten deel van uitmaakte. Op 1 febr. 15 kwam hij weer terug bij de Karabiniers-Wielrijders maar nu bij het 2de Bat.
Wim, het zou mij zeer vooruit helpen in mijn opzoekingen als je dat mij kan bevestigen, dan hoef ik enkel het 1ste Reg? Karabiniers te volgen.

Met dank

De indeling van de Wielrijders van de 6de LD bij het 1ste Regiment Karabiniers gebeurde op 26 December 1916. Je grootvader kwam weer terug bij de Karabiniers-Wielrijders op 1 Februari 1915, dus ruimschoots voor dat deze herschikking plaats vond. Is hij sindsdien bij dit bataljon gebleven? Heb je meer informatie hieromtrent?

De piste van 1ste Karabiniers is dus op het eerste gezicht niet de juiste.

MVG

Wim
zwarte duivel

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2014 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Wim,

Bedankt voor uw antwoord en inderdaad , gezien de datum, kan dit niet van toepassing zijn in het geval van mijn grootvader.
In zijn dossier waar ik een copy van bezit, staat dat hij op 1 aug. 1914 zich meldde in het "Centre Instruction " van de Karabiniers-Wielrijders in Beveren- Waas. Reeds de volgende dag wordt hij toegevoegd als Cyclist bij het 1ste Bat. Karabiniers- Wielrijder in de 2de Kie. Het vervolg was dat hij in "De Slag van Halen" mee gestreden heeft.
Op 20 sept. wordt hij ter versterking naar de Wielrijderscompagnie van de 6de Legerdivisie gestuurd. Bij de oprichting van het 2de Bat. Karabiniers- Wielrijders op 1 feb. 1915 komt in dit Bat. terecht weer in de 2de Kie. en blijft verder de ganse oorlog in dit Bat. Mag ik er van uitgaan dat hij in "De Slag aan de Ijzer" heeft meegevochten in de rangen van de 6de Legerdivisie
waartoe de Karabiniers en de Grenadiers behoorden?
Nogmaals bedankt en verder hulp steeds welkom,

Vriendelijke groeten
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: