Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Die Deutsche Barbaren

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lidou

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2013 9:33    Onderwerp: Die Deutsche Barbaren Reageer met quote

Deze foto is genomen op een boerderij langs de baan Hooglede - Roeselare.
Bemerk het bord met daarop " Die deutsche barbaren"

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2013 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Schiterende foto, het waren niet allen 'barbareb', de grootste gruwelen zijn meestal begaan tijdens het begin van de oorlog toen ze zogezegd 'Fran-tireurs' tegen kwamen.
Daardoor zijn er verschillende represailles genomen zoals Dinant, Aarschot, Leuven e.a. Rolling Eyes
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2013 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, een uniek (?) document.

Een gezellig vertederend tafereeltje .... Vlaamse kleutertjes op een Duitse schoot ... Meelezend in een Duits (?) tijdschrift of boek ... Bloemetje op tafel ... Nergens iets van een oorlog te bespeuren (behalve de militaire uniformen) ... Peis en vrede ...

Waarbij ik me dan ook afvraag met welke bedoeling de foto genomen werd, in welke omstandigheden ?

Op initiatief van de twee Duitse militairen ?
Leenden de Vlaamse ouders bereidwillig hun kinderen uit voor die "enscenering" ? Of was het onder enige dwang ? Of hadden ze zelf het initiatief genomen ? Of waren ze zich van geen kwaad bewust ? En werkten ze zo onbewust mee aan pro-Duitse oorlogspropaganda (om het "Duitse barbarisme" van de eerste weken van de oorlog te weerleggen ?

En voor wie was de foto (ook) bestemd ? Werd hij ergens gebruikt in Duitse kranten of tijdschriften ?

(Niet dat ik op al die vragen een antwoord verwacht ... Alleen overpeinzingen van mijn kant.)

Aurel
P.S. Wat staat er na Hooglede ? Is dat een datum (jaartal) ? Wanneer ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
lidou

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2013 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Deze foto is van de dochter van het linker kindje. Meer weet ze er ook niet over, dan dat het haar vader en nonkel was. Op de achterkant stond gewoon 1917 geschreven. Wat er na Hooglede staat weet ik ook niet.

dat zijn inderdaad interessante overpeinzingen..... maar het antwoord zullen we, denk ik, nooit weten.

n.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2013 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Lidou,

1917.
Dan was het in de omgeving van Roeselare inderdaad "vredig". Tenminste in de eerste 7 maanden nog. Mijn grootmoeder en moeder woonden in Roeselare (waar ik ook afkomstig van ben), en ik meen me te herinneren dat ze op een bepaald ogenblik de vlucht moesten nemen (te voet, naar de Kempen !). Ik neem aan - maar ben niet zeker - dat dat was toen het oorlogsfront Roeselare naderde, in de periode van de Slag van Passendale (Ieper III).
Misschien hebben de Hoogleedse kinderen toen met hun ouders ook de vlucht moeten nemen ?

Aurel
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2013 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto!
Ach, wat de ware toedracht is, zullen we idd nooit weten. Wel is het ook zo dat de Duitse soldaten thuis ook vader waren en een gezin met kleine kinderen achterlieten. De grote meerderheid zullen dus allesbehalve barbaren geweest zijn (met of zonder bevelen van hun oversten).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
kloefeleize

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2013 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me het volgende af: als je een foto neemt met de kinderen op schoot van de mensen waar je ingekwartierd bent, neem je dan eerst de moeite om, in kalligrafisch schrift, een bordje te maken, waarop je jezelf als barbaar bestempelt? Wat ook opvalt is dat de beide kindjes hun “zondagse” kleren dragen, en de beide militairen er keurig gekapt en geschoren bijzitten. Ik vermoed dat ze die kinderen eerst wat schnapps opgegoten hebben. Ze zien er beiden nogal comateus uit. Iedereen die foto’s gemaakt heeft van peuters en baby’s weet dat ze er alleen zo bijzitten voordat ze van uitputting in slaap vallen, alhoewel ze dan ook een neiging hebben om te dreinen.
Tafeltje met tafellaken en vaas met bloemen, twee identieke glazen met ongeveer dezelfde inhoud. Het kan niet spontaner.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2013 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Kloefeleize,

Of je de moeite neemt om in schoonschrift iets op een bord te schrijven ? In die tijd wel, denk ik. Er zijn andere voorbeelden, bijv. van klasgroepen. (1ste Klas Schooljaar 1903).

Het ziet er allemaal natuurlijk heel keurig uit, en een foto nemen was destijds een hele bedoening, waarbij alles heel goed geregisseerd moest worden. Zeker met kinderen, die normaal niet kunnen stil zitten. (Probleem met ietwat langere belichtingstijden.) Nu is het met onze digitale cameraatjes simpel : je neemt er 7, en houdt dan de beste. En het kost niets. In tegenstelling tot toen... En keurig gekleed zijn hoorde ook.

Maar je bedoelt dat ze er "Die Deutschen Barbaren !" op schrijven. Ik ga ervan uit dat dat sterk ironisch bedoeld is. Zo van : De Geallieerden noemen ons barbaren, die kindjes op hun bajonetten spiets(t)en, maar zeg nu zelf, zien wij met die peutertjes op onze schoot er echt zo barbaars uit ?
Vandaar ook het uitroepteken.

Of de peutertjes aan "comazuipen" gedaan hadden (desnoods onder dwang) ? Tja, de twee pinten zijn al niet meer boordevol ... En het niveau in het ene glas is al wat lager. Dat van de meest comateuze ? Smile Ik had gewoon gedacht dat ze aandachtig naar de prentjes aan het kijken waren. Maar nu je het zegt ... Smile

Aurel
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2013 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik eerlijk mag zijn: ik denk dat er hier ook een paar serieus aan de schnapps gezeten hebben.

Er bestaan honderden dergelijke foto's. Heel wat Duitse soldaten probeerden een stuk familieleven te vinden ver weg van thuis bij de gezinnen waar ze ingekwartierd waren.

Trouwens: ik heb altijd gehoord dat het weinige, dat de Duitse soldaten hadden, door hen werd gedeeld met de kinderen, terwijl de Britten hun overschotten liever weggooiden...
Naar boven
kloefeleize

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2013 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,
Er zijn heel wat van die foto's van de "braven Duits" met de Belgische (vooral Vlaamse) kindertjes. Ik vind de Duitse propaganda altijd wat naïef. Op sommige foto’s kregen ze boterhammetjes van Ome Fritz, hier maken ze kennis met de Deutsche Kultur.
De Britten gingen voor blood and gore. Baby's op bajonetten; onschuldige Belgische maagdekens die door een verdacht op een gorilla lijkende Hun bij de haren werden weggesleept; punthelmdagers die baby’s met de schedel tegen de muur kwakten terwijl de handenwringende moeder lijdzaam, met dramatisch geheven hand, toekeek. Maar het werkte wel, de Anglo- Saksische propaganda is gedurende de volledige oorlog dominant geweest.
Nu ja, we herinneren ons ook allemaal president Bush, die vermomd als een heldhaftige US airman, vanop het dek van een vliegdekschip verklaarde dat de oorlog in Irak gewonnen was.
Propaganda is zoals informatica, KIS Keep it stupid.
Meer moet dat niet zijn.
Naar boven
kloefeleize

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2013 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

AOK.
De story over de Britten die hun overtollige eten liever weggooiden klopt, maar dat was in een oolog later. Veel Britten verweten de Belgen hun capitulatie. Toen mijn vader in Engeland aankwam in 1940 spuwden enkele van zijn engelse klasgenootjes op zijn boterhammen.
Ik 1917 hadden de Duitsers trouwens niet zo veel meer weg te geven als het op eten aankwam.
Of 't zijn misschien hun kinderen die ze in de zegeroes van 1914 bij enkele Roeselaarse schonen gemaakt hadden. Wink
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2013 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 29 Dec 2013 13:40 schreef:
Als ik eerlijk mag zijn: ik denk dat er hier ook een paar serieus aan de schnapps gezeten hebben.
(...)
Trouwens: ik heb altijd gehoord dat het weinige, dat de Duitse soldaten hadden, door hen werd gedeeld met de kinderen, terwijl de Britten hun overschotten liever weggooiden...

Jan,

Aan de schnapps gezeten ? Ikke niet ! Smile

Dat de Britten liever hun overschotten weggooiden dan aan de kinderen te geven ? Echt ? Toch nog nooit gehoord.

Ik denk dat ik neutraal gebleven ben in mijn postings...
Maar laten we a.u.b. niet de Duitse versus Britse kant opgaan.
(Al drink ik liever whisky dan schnapps. Wink )

Aurel
Naar boven
kloefeleize

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2013 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel, wat de Britten betreft in WO2. Mijn moeder woonde gedurende de oorlog als meisje op 300 meter van het militair hostpitaal in Oostende. Tijdens de bezetting gingen de kinderen van de buurt regelmatig schooien om eten bij de Duitsers, en kwamen in het algemeen terug met voedsel. Toen de Britten kwamen, werd er niets meer gegeven. De kinderen gingen dan de resten stelen uit de vuilnisbakken bij de mess. De volgende dag gooiden de Britten er petroleum over. Ik wil ook geen Duits - Engelse polemiek opstarten, maar de waarheid, die in dit geval niet uit een geschiedenisboek komt, is soms veel rauwer dan de geschiedenis. Ja, en geef mij ook maar een whisky ipv een schnapps, maar liefst geen petroleum in gieten please.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: