Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Eric '14-'18

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2013 17:59    Onderwerp: Interview met Eric '14-'18 Reageer met quote

Personalia:

Usernaam:
Eric ’14-’18 (had even een off day wat creativiteit voor een usernaam)

Leeftijd:
Boven de 30 en onder de 40

Beroep:
Archiefmedewerker

WO1 algemeen:

Waar komt je interesse voor wereldoorlog 1 vandaan?
Beetje maf is dat. Via één mijn andere hobbies. Luchtvaart. Ik volg de militaire luchtvaart in grijs verleden, oude en nieuwe kisten. Alleen militair. Via WO2 vliegtuigen raakte ik geïnteresseerd in WO2, maar bij mezelf dacht ik. “Als er een 2de is, dan is er ook een 1ste”. Toen begon ik meer en meer te lezen daarover en zo is het begonnen. Overigens ben ik nog steeds militair luchtvaart liefhebber.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Verhalen van hen die erbij waren in de loopgraven, in de lucht, op het water. De soldaten, bewoners van de loopgraven. Zij die de meest verschrikkelijke ellende mee maakte. Maar ook de mensen achter het front. De doktoren en verpleegsters. Ook hun verhalen zijn interessant. Ben ik paar jaar geleden wat meer over gaan lezen toen ikzelf een paar maandjes uitgeschakeld was door een operatie.

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, doe je aan modelbouw?
Boeken, vooral verhalen uit de eerste (of via interviewer tweede) hand. Bijvoorbeeld Richard van Emden en Lyn McDonald zijn interviewers en schrijvers van rechtstreekse verhalen, maar ook van andere lees ik. Biografieën zijn ook nuttig om verhalen en inzichten compleet te krijgen. Goede onderzoeksverhalen. Maar ook fotoboeken en reisboeken vind ik leuk om te zien en te lezen.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Veel wat rond Ieper is gebeurd spreekt me aan. Duizenden verhalen zijn daarvan te vertellen door elk individueel die erbij was. Maar Gallipoli vind ik ook erg intressant. Daar moet ik nog wat meer over lezen. Tips iemand voor een goed boek(en)? Eigenlijk is er geen één ding wat eruit springt. De gehele oorlog op zich is boeiend. Ontdek iedere keer weer wat nieuws op de site. Bijna vergeten, de Tjechen in Rusland, dat vind ik ook erg intressant. Helaas ook niet echt wat goed leesvoer over gevonden.

Heb je een aardig verhaal dat met WO1 te maken heeft en dat je zelf hebt meegemaakt
Jaren terug, 2003, onmoette ik Arthur Halestrap, gaf hem een hand. Hij was de laatste veteraan die op 11 november nog aanwezig was in Ieper. De veteranen die na hem nog Ieper bezochten deden dat niet rond 11 november. Arthur Halestrap overleed in 2004.

Ander verhaal is een groep Canadezen die ik daar trof en sprak. Ze bleken Senatoren te zijn die een Battlefield tour deden door België en Frankrijk. Ik maakte een foto van ze met mijn ouders. Mailde die door en hoorde niks meer. Drie maanden ernaar kreeg ik een mail of ze die foto’s mochten gebruiken. Ik gaf toestemming en kreeg ongeveer een paar weken erna post uit Canada. Bleek dat Senator David Smith voor zijn staf een kwartaal magazine maakte. Daar beschreef hij zijn battlefield tour erin en ook dat hij ons had ontmoet, compleet met foto’s en mijn naam erbij.

Zijn er WO1-onderwerpen waar je meer dan gewoon in geïnteresseerd bent?
Zoals ik al schreef, verhalen van hen die erbij waren. Daar zit echtheid in.

Bezoek je wel eens het voormalige front? En zo ja wat is je favoriete deel ervan?
Ieper, tot nu toe het enige front. Somme ben ik weleens doorheen gereden maar helaas nog geen tijd gehad voor een stop.

Ben je nog op andere manieren actief binnen het WOI wereldje?
Lezen en vooral verbanden leggen tussen verhalen. Op deze manier een overzicht creëren over hoe het was. Maar die echtheid, die drama en gevoelens zal ik nooit doorgronden.
Verder neem ik vrienden en familie mee naar het Ieper front, laat hen musea en dergelijke zien. Vertel hen erover. Laatste keer dat ik er was (nu ik dit typ was het september) met mijn ma en broer, stonden er ineens vreemden bij. Die bleven even plakken om te luisteren.

Welk personage bewonder/fascineert je het meest tijdens WOI? Niemand specifiek.

Mocht je als jongeman/vrouw geleefd hebben tijdens WOI: Welke taak zie je voor jezelf weggelegd? (medische sector, marine, luchtvaart, loopgraven, cavalerie, ...)Kan me dat niet zo indenken. Hoeveel ik ook erover lees of zie, het echte gevoel van die tijd heb ik niet en zal ik ook nooit krijgen.

Hoeveel tijd spendeer je per week ongeveer aan deze hobby?
Geen idee, soms dagen niet. Maar ik check wel dagelijks het forum, vooral WO1 nieuws en Raad een Plaatje, mits ik niet op vakantie/sportweekeinde ben.

Over FEW:

Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?
Just Surfing around the internet

Wat zijn je favoriete onderwerpen/ is je favoriete topic?
Foto’s, WO1 nieuws, raad een plaatje, alle topics over elk uitzonderlijk front

Wat vind je van de manier waarop het forum wordt geleid?
Prima

Bezoek je wel eens forum-meetings en zo ja, wat vind je ervan?
Nee, tot nu toe nog geen aandacht aan besteed. Zou ik eens mee moeten beginnen.

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doet FEW wel wat niet moet?
Geen mening over.

Mis je dingen of onderwerpen?
Nee, maar soms merk ik dat ik wat plaats in een topic en dat word toch weer verplaatst. Overlapping misschien van topic en onderwerp zal dat wel wezen. Waarschijnlijk lees ik dan niet goed waar ik het moet plaatsen.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Ik weet nog steeds niet wat er bedoeld word met “Niemandsland”, misschien moet iemand maar eens uitleggen wat dat is.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum wilt betekenen?
Ik hoop dat ik nuttige bijdrage doe en niet als een soort van lastige spammer.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Keine anung, dat weet ik echt niet. Had ik dan interessante topics?

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Ivan, die maakt zulke mooie strips dat hij vast veel verhalen kan vertellen buiten zijn strips/boeken om. Hij vertelde me ook over de FB pagina en melde me daar aan. Nog dank daarvoor.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Lettertype mag wat donkerder. Is enige minpunt in mijn ogen.

Buiten FEW:

Andere hobby’s buiten WO1:
Barhangen/socializen in het weekeinde met maten en matinnen, maar dat komt in de winter vaker voor dan de zomermaanden aangezien ik, zie onderstaande activiteiten, geregeld op pad ben. Maar met dezelfde maten ga ik ook geregeld naar musea, dierentuin of andere dingen die we leuk vinden.

Zoals gezegd, militaire luchtvaart.
Kijken, niet als spotter, maar meer foto’s maken en gewoon bekijken en genieten van de snelheid en het geluid. Airshows ging ik vaak heen, helaas iets te weinig tijd voor tegenwoordig. Als het maar wel militair is van oude kisten tot en met nu en toekomst.

Steppen (ja zo’n ding met twee wielen plankje er tussen), zowel actief als sporter en passief als baanofficial en speaker. Door die sport kom ik geregeld op locaties in binnen- en buitenland waar ik nooit zo snel naar toe zou gaan. Is meestal ook mijn verkorte vakanties. Mooiste wedstrijd is één die ik dwars door het oude centrum van Praag had. Deze hobby kost me de meeste tijd in de zomermaanden. Bijna elk weekeinde is er wel wat te doen.

Bandjes bezoeken. Kan van alles zijn, als het maar puur is. Heb wel bandjes gezien die later landelijk doorbraken. Dat is dan wel geinig als je ze in klein zaaltje ofzo gezien had.
Powerfolkband Scrum is wel mijn favoriet. Dat mag ik graag zien en horen. Zijn erg goed op het veld, maar ook in theater. Denk dat deze muziek door velen hier wel word gewaardeerd.

En ben enorme fan van ijshockeyploeg Friesland Flyers, zit elke thuiswedstrijd in het stadion. En soms naar uitwedstrijden. Leuk onderlinge sfeer met andere supporters. Soms gaan we met een groepje naar Duitsland om op hoger nivo ijshockey te kijken.

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Op moment van schrijven : Nekromantix – Return of the Loving Dead (psychobilly is dat). Boeken: 1984, Smeets & Wuyts en nog een paar WO1 gerelateerd. En nogal wat stripboeken. Waaronder ook met WO1 onderwerp, maar dat hoeft niet perse.

Wat was je allerleukste vakantie?
Niet één specifiek. Een land wat ik erg waardeer is Tjechië. Ben er veel geweest met wedstrijden. Sympathiek volk, verschillende kennissen daar zitten, en goede drank. Vooral de zelf gemaakt locale drankjes mag ik graag nuttigen.
Amerika één keer bezocht, vooral militaire airbases, NASA, musea en airshow. Was een top reis.
Melding waard is Talinn in Estland. Een prachtige oude Hanzestad. Vanaf Helsinki met de boot even op en neer. T(r)ipje voor citytrippers.
Maar boven alles staat Terschelling. Dat is pas genieten voor me. Elke zomer minstens een weekje en het liefst ook nog even wat eerder in het jaar naar Oerol.

Wat vind je de beste plek om te wonen?
Tot nu toe is dat Kampen, wat ligging betreft in Nederland redelijk ideaal.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Verder hoop ik dat iedereen een goed en gezond leven heeft. Niets is zo ruk als het tegenzit.

http://hvhwo2.wordpress.com/

Laatst aangepast door Mirjam op 19 Jan 2014 13:29, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2013 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het meedoen Eric!

De meet in Mons in april is de uitgelezen kans om eens te komen. Het is altijd enorm gezellig op een meet.

Enne, in wat voor archief werk je?

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2013 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Altijd interessant om een beetje achtergrond te weten van een mede- "raad-een-plaatje" quizzer!

Mvg,

Jos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2013 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Idd Blast, superleuk Eric!
Enne, vreselijke doktersverhalen lezen uit WOI als je zelf in het ziekenhuis ligt, hehe ... Kwestie van het feit dat je zelf niet te veel moet zeuren van een ditje of een datje? Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2013 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview, Eric!

Gr P
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2013 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke nadere kennismaking Eric!

Greetz, Margreet Cool poppy
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2013 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Tof, Eric, enne, inderdaad eens naar een meet komen. Laughing
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2013 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

@ Mirjam. Een dynamisch archief, geen (interresant) oud archief.

@ A. Depage. Zo ongeveer wel ja, maar ik zeur niet zo snel. Ben mijn hele leven al ziekenhuis gewend. Maar dat zie je gelukkig niet aan me.

Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2014 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant interview. Wat ik wel raar vind Eric, je vermeld bij boeken niets van strips?Kan toch niet!
Je kan toch niet ontkennen dat jij een van de leidende boeiende striptipgevers bent Wink

Grt
Binet
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2014 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Soldat Binet, bedankt dat je het boeiend vind.
Strips volledig vergeten te melden. Zag het vragenformulier, die moest ik helemaal doorworstelen Wink zodoende strips vergeten.
Maar je hebt gelijk, ik ben gek op strips (-boeken, daar hebben het over)

Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Aaah Kampen, dat ken ik van Hasse Simonsdochter en Jan Van Schaffelaar Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
silentknight

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Nice Eric, very nice Wink
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2014 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

En Arthur Halestrap ontmoet, een van de laatste veteranen. Jaloers op..

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: