Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Chemin des Dames -- Laffaux area

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 17:13    Onderwerp: Chemin des Dames -- Laffaux area Reageer met quote

Hoi,

Tijd om een nieuwe sector van mijn favoriete Chemin des Dames aan te snijden. Nuja, dit dorpje ligt helemaal links van de Chemin des Dames en men zou kunnen discuteren of deze wel of niet bij deze stelling behoorde.

We beginnen met een vergeten carrière ten Oosten van Laffaux, vlak naast de N2 en ik denk dat het overgrote deel van deze tunnel ook daadwerkelijk onder de N2 loopt. De ingang van deze tunnel ligt in de struiken nabij de plaats "Le Bac á Laffaux", waar ook een kerkhof gelegen is, aan de overzijde van de N2.

Tijdens wereldoorlog 1 is deze oude steengroeve gebruikt als veldhospitaal (Frans) welke tamelijk dicht bij het front van Laffaux gelegen is.

Tijdens wereldoorlog 2 is deze steengroeve opnieuw gebruikt door de Duitsers die hier vlakbij een groot hoofdkwartier voor Hitler bouwden, genaamd "Wolfsschlucht 2". De ingang van deze steengroeve werd verbunkerd en gebruikt als manschappenbunker welke het bunkernummer "La 418" kreeg. "La" staat voor het "bereich" waarin je deze bunker terugvind, namelijk "Laffaux".

Zo zie je tijdens het bezoek restanten van de twee wereldoorlogen in één tunnel!

Hier de locatie van deze tunnel:

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Tom "Bunkerfreak" Oliviers
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Vanaf hier kruipen we alle ingestorte delen af, op zoek naar iets meer...

het word soms vree smal Cool

Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Voila, een "kick-ass" start van het Laffaux gebied ;-)

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Branco12

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig hoe die tunnels zo zijn achergelaten, duidelijk te zien dat het niet veel word bezocht nog raar dat ze omwille van de veiligheid nog open zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2013 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Alweer een mooie bijdrage, Tom! thumbs up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2013 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Branco,

de beste beveiliging van deze tunnel is dat ze gewoon niet bekend zijn. En dan niet elke gek over elk ingestort stuk kruipt op zoek naar meer. Dit was echt een lucky-shot dat we in dat Frans Hospitaal terechtkwamen Smile
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2013 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

A propos, kan er iemand iets meer vertellen over die eenheid:

Ambulance 3-151 (1917 - 1918)

??

maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2013 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
bedankt voor de mooie foto's ! puh
Maar voorzichtig blijven met de "oorlogsresten" Yvonne blik Wink
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2013 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou zeggen: de desbetreffende eenheid opzoeken bij "Mémoire des Hommes" waar je normaal gezien het JMO (dagboek) van deze eenheid online kan bekijken (Groupe de Brancardiers of Direction du service de santé).
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2013 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 17 Mei 2013 22:17 schreef:
hoi,
bedankt voor de mooie foto's ! puh
Maar voorzichtig blijven met de "oorlogsresten" Yvonne blik Wink
grtz,MMM poppy

Wij nemen nu eens écht niets mee uit wereldoorlog 1. Van den tweede wereldoorlog heb ik echter al meer dan genoeg bunker en bodemvondsten.

Grtjes
Tom
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2013 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de liefhebbers: hier nog enkele print screens van men google earth met daarop alle bunkers in de buurt van deze WO1/WO2 tunnel.

Zoals ik reeds vermelde ligt deze in het "landfront" van een voormalig duits hoofdkwartier uit WO2 voor "da big boss".

Hier een printscreen van de tunnel met links over de N2 een zware luchtdoelbatterij uit de tweede wereldoorlog (die bunkers kan je daar allemaal nog vinden)

En nog een print screen van de bunkers die we in het bereich Laffaux terugvonden. Hier zitten nog enkele U-lager (Carrières) waarvan sommige ook nog sporen uit 1914 - 1918 bevatten.

Is beetje off-forum omdat het WK2 is, is lauter ter info Smile

Groetjes
Tom "Bunker-en-Moto(net een Honda Varadero XL125 gekocht :p)-freak" Oliviers
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 8:05    Onderwerp: Reageer met quote

Alvorens ik de volgende tunnel nabij Laffaux hier plaats (we hebben er 4 grote in deze buurt), ben ik op zoek naar meer info.

Sortie "Nord" -->
Boyau V....

Een "Boyau", welke ik vaker tegenkom in boeken en op kaarten, is dit een brede loopgraaf? zo ja, iemand enig idee wat de naam van deze "Boyau" kan geweest zijn op de foto? zo nee, verifieer mij dan eens wat een "Boyau" is.

Deze foto is genomen in een vermoedelijk Frans hoofdkwartier, aangezien er hier nog teksten zijn van "Bureau & Liaisson" en "Poste Telefophonique". Alsook vonden we een gravure van een "Cuisine", een "Sappeurs & Pionniers", "CF 104 US Inf".

Ook vind je hier teksten van eenheden uit Ohio 1944 !!! Dit omdat ook deze tunnel moderne betonnen aanpassingen met nooduitgangen heeft uit de tweede wereldoorlog daar deze is het "Sperrkreis II" gelegen is, namelijk het belangrijkste deel van het Duits hoofdkwartier met op 100m hier vandaan de Führerbunker en de OKW bunkers (welke hier ook nog aanwezig zijn!).

Verder zijn er nog teksten van de 4de kompanie van 163 Armee Battalion (??) --> 4.Kp 163 Arm.Batl. te vinden (eerste of tweede wereldoorlog?!!)

Voorts is er nog een hele mooi signatuur muur welke boordevol namen in potlood staat uit de bevrijding van 1944, met soldaten namen, nummers en zelfs RAF piloten die hier op visite zijn geweest. Anyway, de volgende tunnel die ik hier op foto plaats is weer een highlight van jewelste!

Maar ik zoek dus de naam van het Boyau zoals op de foto getoond staat.

poppy poppy poppy

Dank bij voorbaat en groetjes
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb even op google gekeken, en wat ik er van begrijp is een boyau een smalle doorgang, of een kleine loopgraaf die van de ene loopgraaf naar de andere leid.

Interessante plek overigens, WOI en bunkers uit WOII .
Margival staat al heel lang op mijn verlanglijstje Cool

http://ww1relics.com/

Laatst aangepast door shabu op 20 Mei 2013 15:29, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
vetje

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Boyau of loopgracht/trench. vb Le Boyau de la mort
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt beide, ja Shaby, Margival is een Aanrader!

Hier nog een kaartje (na lang zoeken) van die tunnel met dat veldhospitaal uit den grooten oorlog:

De tunnel zelf staat er niet op aangeduid, en ook de naam van de tunnel is me onbekend. Heb ik hem maar genoemd naar een hoeve daar in de buurt: Vauveny

Nog een aangepast KMZ-print screentje, vlak nabij de Moulin de Laffaux waar toch wel bikkelhard gevochten is geweest:

http://www.wereldoorlog1418.nl/nivelle-offensief/05-nivelle.html

Groetjes
Bunkerfreak Tom
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dus een tranchee is een gevechtsloopgraaf, een boyau een verbindingsloopgraaf?

Groetjes
Tom
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Tom Oliviers @ 20 Mei 2013 8:05 schreef:
Alvorens ik de volgende tunnel nabij Laffaux hier plaats (we hebben er 4 grote in deze buurt), ben ik op zoek naar meer info.

Sortie "Nord" -->
Boyau V....

Voila, heb hem zelf al gevonden:

Boyau C2 Veuillets
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Voila, I've Got 'em:

Locatie van deze "Carrière Veuillet". (ook hier weet ik de naam niet van, dus heb hem maar naar de Boyau genoemd welke aan Sortie Nord verbonden was.

De twee ingangen naar dit ondergronds complex welke ik later hieronder zal bespreken, nu eerst ffie eten Smile

groetjes
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Carrière Veuillet:

Hieronder enkele foto's van deze tunnel, welke in beide wereldoorlogen gebruikt is. Tijdens WO2 werden er drie nooduitgangen voorzien (trapjes met betonnen klimschacht), alsook één gebetoneerde ingang.

Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals je kan zien beginnen we aan de noordingang en eindigen we aan de zuidingang welke door de Duitsers in WO 2 met beton versterkt werd. Deze zuidelijke ingang ligt immers in het "Sperrkreis II", waar ook de Führerbunker en OKW-bunkers gelegen zijn.

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Indrukwekkend !!!
Lopen jullie zo geen risico met die bunkers en gangen zo in te lopen / kruipen?? Rolling Eyes
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2013 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Binkske,

Nja, soms loopt het al eens mis:

Selfshot genomen nadat een bunkertoegang was ingestort in de duinen nabij het zeepreventorium van Den Haan. Stützpunkt Graf Spee. we hadden toestemming om alle bunkers van deze voormalige radar-school te mogen opengraven, maar deze 502 manschappenbunker lag té diep. Ik ging als eerste naar binnen en toen ik met men benen in de bunker zat, maar nog met men lichaam en hoofd in de gegraven put zat, storte de gehele put in.

Dat gaat allemaal bliksemsnel en gelukkig kon ik helder denken en een arm voor men voorhoofd zetten zodat ik niet met al die m³ zand te pletter zou slagen tegen de betonnen muur. Ik had een kleine ademruimte en ik dacht van: "men spreekt vaak van zuurstof in de grond", dus ik blijf rustig terwijl ik boven me doffe klanken hoor van kameraden die me aan het opgraven waren. Echter zit er in de grond niet genoeg zuurstof om te blijven ademen, en al gauw kreeg ik van die wit/zwarte spikkeltjes voor men ogen. op dat moment besefte ik dat de lucht op was. Gekneld tussen duinzand, 3m diep, ben ik beginnen roepen, brullen, maar ik hoorde mezelf alsof je onder water zou beginnen roepen, ik hoorde mezelf van binnenuit. Het zand rees door die paniekerige aanval in men mond, ik ben gaan snakken naar adem en zo zand beginnen inademen. Op dat moment verdween de paniekaanval in een soort adrenaline instinctieve overlevingsdrang, waardoor ik men hand in de bunkertoegang kreeg en men gehele lichaam met men vingertopjes de bunker in kon trekken. Gelukkig stond er geen water in de bunker en ben ik daar meteen bewusteloos gegaan.

Ik werd wakker toen er een klein gat gemaakt was en ik men beste kameraad Gunther men naam hoorde roepen, ik weet niet hoe lang ik daarbinnen heb gezeten omdat ik bewusteloos gegaan ben. De brandweer was inmiddels al gearriveerd en zuurstofflessen werden de bunker in geduwd, Terwijl men de bunker aan het opengraven was, maakte ik van die tijd nog even gebruik om gelijk een echte Die-hard de gehele bunker nog op foto vast te leggen, zodat niet de hele lijdensweg voor niets zou geweest zijn.

Nadien naar het ziekenhuis vervoerd waar geconstateerd werd dat een groot deel van men longen gevuld was met duinzand. de enige remedie hiertegen was alles uithoesten gedurende enkele dagen (en die heb ik geweten!). Ik ben toen door de mazen van het net gekropen en dat besef ik maar al te goed, Die tunnels zijn safe, tenminste als je voorzichtig bent!

Dat voorval in den haan was ook te wijten aan het feit dat deze zo diep lag, dat we al zo lang aan het graven waren, en dat we er nog even snel in wilden gaan... Haast en spoed is dus ZELDEN goed!

gelukkig was deze bunkerdag met toestemming van den Haan en heb ik slechts 1 symbolische euro moeten betalen. Het had allemaal erger en duurder kunnen aflopen!

Dus bij deze: altijd voorzichtig zijn met onze hobby!

PS: de reden waarom ik die selfshot foto nam, was omdat ik het zand uit men ogen wou halen, maar alles wat ik maar kon vastnemen om te wrijven hing vol zand, daarom ik eens wou zien hoe ik eruit zag...

Rolling Eyes

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2013 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Tom Oliviers @ 20 Mei 2013 17:23 schreef:
Dus een tranchee is een gevechtsloopgraaf, een boyau een verbindingsloopgraaf?

Groetjes
Tom

Ik weet niet of je Frans spreekt, maar ik vond dit er nog over:

Quote:
Boyau

Un boyau est une voie de communication entre deux lignes de tranchées. C’est par les boyaux que « montent » et « descendent » les unités lors des relèves , non sans problèmes, dus à l’étroitesse du boyau qui peut empêcher les files d’hommes de se croiser, et aux ramifications multiples qui font s’égarer les unités.
Renvois : Descendre, Lignes, Monter, Relève, Sape
Bibliographie : Rémy Cazals, « Tranchées et boyaux », in Nicolas Offenstadt (dir.), Le Chemin des Dames, de l’événement à la mémoire, Paris, Stock, 2004, pp. 94-103.
Citations :
•« dans le secteur de Verdun, terre calcinée, ravagée, repérée, où les obus des canons lourds s’acharnent chaque nuit sur les routes et les pistes et menacent tous les abris jusqu’à dix et quinze kilomètres, les chemins de relève sont longs, les boyaux interminables. » (Daniel Mornet, Tranchées de Verdun, Nancy, Presses universitaires de Nancy, 1990, p. 17)
•« Le boyau c’est en petit les grands boulevards à l’apéritif. On s’y heurte, on s’y croise à l’heure des relèves, et l’on se demande si on arrivera un jour au bout (...) Le boyau est un cloaque où l’eau se plaît. Eau et boue vous enlisent jusqu’au genou et la circulation en est d’autant plus difficile (...) Vous voyez tout près le but et vous n’y arrivez jamais. Le boyau est un farceur. Le boyau est macabre. Tel une allée du cimetière il serpente entre des croix de bois, parmi les arbres décapités, ses parois s’ornent de bas-reliefs sculptés en pleine chair humaine... ». (« Le boyau » de Ch. Dehaene. Signé : Les Eparges, 1915 in Almanach du Combattant, 1923, p. 331)

http://www.crid1418.org/espace_pedagogique/lexique/lexique_ab.htm#35

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: