Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

U512 Diorama deel 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
har

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 13:51    Onderwerp: U512 Diorama deel 2 Reageer met quote

Na het in elkaar lijmen van de verschillende delen ontstaat een eerste indruk hoe het er uit gaat zien. Gebruik een zogenaamde winkelhaak om de delen haaks op elkaar te lijmen.

Met wat stukjes hout (ik gebruik hier vuurpijl hout voor. Op nieuwsjaarsdag liggen de verschillende latjes letterlijk voor het oprapen...) wordt een nieuw element aangebracht.

In deze opstelling laat ik een gedeelte van de betondelen over de rand uitsteken .Met een schuurschijf schuur ik het in lijn met de rand. Hier zie je enkele van de gebruikte Siliconen mallen.

Met DAS klei vul ik nu de verschillende overgangen en naden. De oranje kleur laat je duidelijk zien waar je het aangebracht hebt. Een wat dikkere laag wordt op de houten latjes aangebracht.

Ook de achterkant wordt voorzien van enkele muurtjes om de "doorkijk" in te vullen.

Met stukjes Tempex plaat worden de ruimtes achter de muurtjes ingevuld.

Met stukje papieren tissue worden nog resterende holtes opgevuld waarna alles ingesmeerd wordt met en gipspapje. Om makkelijk te kunnen smeren is het belangrijk dat het gips niet te dun of te dik is. zoiets als margarine is het beste.

Ook de voorkant wordt ingesmeerd met een gipspapje waar je extra verhogingen en of reliŽf kan aanbrengen. Hier heb ik het plan om de nog aan te brengen draadversperring met granaattrechters te onderbreken.
Als de gips hard is wordt alles ingesmeerd met houtlijm waarin zand gestrooid wordt. Gebruik hiervoor een theezeefje.

De hulplijntjes voor de draadversperring worden uitgezet. Stukjes hout met daarin een koper L profiel worden in elkaar gezet. Wederom wordt de rode Das klei gebruikt om de naden te egaliseren.

Kattenbakkorrels worden in een zakje fijn geslagen.

Na een opnieuw een laag houtlijm aan te brengen wordt met de theezeef de fijne korrels verdeeld over het diorama.

De sokkels met de L profielen worden aangebracht. Nu wordt er een dunne laag water over het geheel verneveld zodat de houtlijm( wateroplosbaar) in alle korreltjes kan dringen en het tot een geheel maakt. Met een figuurtje worden laarsafdrukken, "looppaden"en andere reliefs in de nog natte laag gedrukt. Nu een paar dagen laten drogen.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage AIM Naam
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi! Het schiet al aardig op. Benieuwd naar de rest Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2013 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Professioneel zeg, har. Ik dacht dat ik vroeger aardig kon modelbouwen maar wat ik op dit topic zie is andere koek!

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: