Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Organisatie Generalgouvernement Antwerpen tijdens WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fort 2

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2012 0:10    Onderwerp: Organisatie Generalgouvernement Antwerpen tijdens WO1 Reageer met quote

Hoi,
Weet iemand of in het Provinciaal Archief gegevens te vinden zijn die en beter licht werpen op de organisatie van het Generalgouvernement Antwerpen? Uit de tot nu toe gevonden dokumenten heb ik een ruwe schets denken af te leiden die er ongeveer als volgt zou kunnen uitzien:
Het Generalgouvernement zou kunnen ingedeeld zijn in volgende volgende Abschnitte.(alles gezien vanuit Wommelgem bij Antwerpen)
• Nord und Ostabschnitt. (in 1915 en een deel van 1916) zou het geglobaliseerd kommando in Brasschaat gezeten hebben onder Oberst, later General Major von Schlabrendorff.
- Unterabschnitt Nord
- Unterabschnitt Ost; waartoe Wommelgem behoorde. (in de periode von Schlabrendorff, zou de Ortskommandant van de onderworpen gemeenten te situeren geweest zijn in Wijnegem, later Schoten,and Merksem, onder Major Libstoven,Likstoven of Likstowen. Later, zou de Ortskommandantur van Ostabschnitt naar Boechout gegaan zijn, maar er bleek ook een hoger commando in Kontich te resideren. Verklaring zou kunnen zijn dat de Ostabschnitt toen is ingedeeld in Verwaltungsbezirke I, II,......., I zou dan in Boechout gevestigd zijn, II later in Deurne, Wijnegem, terwijl dan de gecombineerde Ostabschnitt waarschijnlijk uit Kontich werd geleid (Major von Heimbach)
• Westabschnitt
• Sudabschnitt
• Sudostabschnitt

Zeker is dat deze organisatie varieerde tijdens de oorlog, cfr reeds de boven aangehaalde veranderingen. Ook werden de grenzen waarschijnlijk aangepast, en de aanhorige gemeenten. Zeker is dat ook Borsbeek, samen met Wommelgem in 1917 afhing van Boechout.
De beste manier om hierachter te komen is een kaart met de bestuursindeling erop, of lijsten, tenzij iemand daar iets meer kan over vertellen.
Dank bij voorbaat
Willy
http://www.unibook.com/nl/Willy-Jacobs/Fort-2-te-Wommelgem.-Een-Antwerps-Brialmontfort
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het is natuurlijk een stuk verder dan het Provinciaal Archief maar normaal heeft het Militärarchiv in Freiburg wel het één en ander over het Generalgouvernement Antwerpen (naast ook Brussel bvb.)
Het bestand RH 18/1709 "Gouvernement und Festung Antwerpen" in Freiburg biedt wellicht meer info.

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Fort 2

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Wim,
Dank U voor de tip. Ik zal dan toch moeten besluiten om richting Duitsland te trekken, want ook in Stuttgart zit al iets dat me interesseert. Een weekje Zuid-Duitsland heeft misschien ook zijn charme.
Ondertussen kan ik met de referentie die je opgeeft misschien ook al electronisch enkele stapjes dichter komen op enkele Duitse fora.
mvg
Willy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012 15:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Willy,

Ik zat twee weken terug in het archief in Freiburg, hadden we dit vroeger geweten kon ik de bundel opgevraagd hebben. Maar ze hebben wel het één en ander over de Generalgouvernementen, er is daarover een apart "Findbuch" als ik mij nog goed herinner.

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Fort 2

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Tant pis.
Thanks anyhow,
mvg
Willy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: