Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Houthulst uithangbord bij herdenking 100 jaar WO I

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2012 16:22    Onderwerp: Houthulst uithangbord bij herdenking 100 jaar WO I Reageer met quote

Naar aanleiding van de naderende herdenking van 100 jaar Wereldoorlog 1 stelde Volksvertegenwoordiger Bercy Slegers (CD&V) uit Wervik een parlementaire vraag aan Minister van Defensie Pieter De Crem over het beheer van de Belgsiche militaire begraafplaatsen. In zijn antwoord gaf de Minister mee dat het de bedoeling is om de begraafplaats van Houthulst als uithangbord voor de Belgische militaire begraafplaatsen te laten fungeren. Zo zouden er op alle begraafplaatsen nieuwe informatieborden komen, wat het onthaal ten goede komt.

In onderzoek is de mogelijkheid om in Houthulst een grafkelder te vestigen waarin alle lichaamsvondsten, die nog dagelijks gebeuren en waarvan de nationaliteit niet meer kan worden vastgesteld, een definitieve en waardige rustplaats kunnen krijgen.

“Dat de Minister van defensie naar een toegankelijker onthaal wil streven van de verschillende begraafplaatsen is alvast een mooi signaal en dat Houthulst als voorbeeld kan dienen hiertoe is zeer positief.” aldus Bercy Slegers. “Nu nog aandringen dat de nodige budgetten tijdig aangewend worden zodat deze ingrepen gebeuren tegen ten laatste 2014, zodat ook de Belgische Militaire begraafplaatsen tegen de herdenking een nieuw kleedje gekregen hebben.”
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tandorini

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2012 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

De link: http://www.westhoek.be/nieuws/1568/belgische-militaire-begraafplaats-in-houthulst-uithangbord-bij-herdenking-100-j
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2013 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Grafkelder lichaamsvondsten WO I op begraafplaats Houthulst komt er zeker

Op de militaire begraafplaats in Houthulst komt volgend jaar een grafkelder om de lichaamsvondsten van militaire slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog, die vandaag nog steeds gevonden worden en waarvan de nationaliteit onbekend is, te begraven.

N-VA-Kamerlid Bert Maertens kreeg hierover formele bevestiging na een parlementaire vraag aan de minister van Defensie. Na de intussen verkregen goedkeuring van Erfgoed Vlaanderen worden de werken nog dit jaar gegund en vangen ze aan begin 2014. De grafkelder moet gerealiseerd zijn uiterlijk eind juli volgend jaar, vlak voor de start van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog.

“Dat is goed nieuws. Zo zullen ook deze gesneuvelde militairen, die evenzeer slachtoffers zijn van de verschrikkelijke oorlog, een waardige rustplaats krijgen”, aldus Maertens. “De aanwezigheid van de grafkelder zal de begraafplaats in Houthulst ook opwaarderen in het kader van de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog, die volgend jaar van start gaat.”

Verfraaiing militaire begraafplaatsen

De Belgische militaire begraafplaatsen in Vlaanderen, zeker die in West-Vlaanderen, zullen een belangrijke rol spelen bij de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog. Vlaanderen verwacht in de periode 2014-2018 twee miljoen frontbezoekers uit binnen- en buitenland. Naast de musea en herdenkingssites zijn de militaire begraafplaatsen voor deze bezoekers ongetwijfeld interessante trekpleisters.

Bert Maertens: “Het is daarom van belang dat deze begraafplaatsen opgesmukt en goed onderhouden worden. Anderhalf jaar geleden trok ik hierover aan de alarmbel bij minister De Crem. Daarop stelde die een actieplan ter verfraaiing van de militaire begraafplaatsen op, dat momenteel in uitvoering is. Het gaat onder meer over groenonderhoud, het verwijderen van mos en klimplanten op muren en omheiningen en het zandstralen van de grafzerken”.

Parkeerruimte

Naast het opsmukken en onderhoud van de grafzerken en de begraafplaats voorziet het actieplan in enkele aanpassingen die de toegankelijkheid van de sites voor personen met een beperkte mobiliteit moet verbeteren. “Ook dat juichen we uiteraard toe. Maar dat de minister geen centen vrij maakt voor het creëren van parkeerruimte in de buurt is en blijft wel een gemiste kans. Want om van de begraafplaatsen echt kwaliteitsvolle en aantrekkelijke herdenkingssites te maken, tijdens 2014-2018 en daarna, moet je de bezoekers comfort bieden. Ik vrees voor grote parkeerproblemen, want de huidige mogelijkheden aan de militaire begraafplaatsen zijn heel miniem. Ik roep de minister op om daar alsnog werk van te maken, best in samenwerking met de betrokken gemeenten”, besluit Maertens.

http://www.westhoek.be/nieuws/45223/grafkelder-lichaamsvondsten-wo-i-op-begraafplaats-houthulst-komt-er-zeker
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2015 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn intussen 2015. "Defensie is ook in eerste lijn verantwoordelijk voor de stoffelijke resten van de talrijke gesneuvelden die nog elk jaar in de frontstreek gevonden worden. Van zo’n twintig procent kan de nationaliteit niet meer achterhaald worden. Die zijn dus niet meer aan het betreffende land over te dragen. Daarom komt er voor hen tegen augustus 2014 een crypte op de Belgische militaire begraafplaats van Houthulst, waar ze bijgezet zullen worden. Erboven komt een nieuw onthaalpaviljoen." (volgens http://www.be14-18.be/nl/defensie/militaire-oorlogsgraven)

Toen we daar waren met het forum (en ik was ook gisteren nog op de begraafplaats) was er noch van werken, noch van de grafkelder, noch van het onthaalpaviljoen iets te merken... Of is het Belgisch zo goed geworden in camouflage?

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2015 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Het hokje bij de ingang was vernieuwd, verder niets.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2016 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar komt het er nu toch van:

International reburial ceremony on 20 April 2016: a re internment of several soldiers will take place at the Belgian cemetery of Houthulst. It concerns the remains of unidentified bodies from the Great War. This will happen in the presence of many international representatives as it is highly likely it concerns the remains of soldiers from many different nationalities.

Bron: http://www.peacevillage.be/en/news/updates-salient-road-works-events

Al is er elders sprake van 21 april (info toeristische dienst Komen-Waasten).

Jan
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2016 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 10 Apr 2016 9:22 schreef:
Blijkbaar komt het er nu toch van:

International reburial ceremony on 20 April 2016: a re internment of several soldiers will take place at the Belgian cemetery of Houthulst. It concerns the remains of unidentified bodies from the Great War. This will happen in the presence of many international representatives as it is highly likely it concerns the remains of soldiers from many different nationalities.

Bron: http://www.peacevillage.be/en/news/updates-salient-road-works-events

Al is er elders sprake van 21 april (info toeristische dienst Komen-Waasten).

Jan

Ik bedenk nu plots: misschien een "Vlaamse" ceremonie op 20 april en een "Waalse" op 21 april?

Op de officiële websites van 14-18 is geen info te vinden en ook niet op de sites van de Belgische gravendienst en de oorlogsveteranen...

Jan
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2016 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

De Belgische militairen voor de plechtigheid moeten blijkbaar van 10u30 tot 12u aantreden op 21 april in Houthulst, dus dat zal wel de correcte datum zijn dan, zeker?

(ook hier weer: om "kunstzinnige" "herdenkingen" te promoten kan het niet op, een plechtigheid om gesneuvelden te begraven moet blijkbaar nergens vermeld worden, wellicht zal dat niet artistiek genoeg zijn, en toeristisch niet interessant - zo zie je maar waarover het echt gaat in 2014-2018, de gesneuvelden zijn "quantité négligable" op de "toeristische sites" zoals Tyne Cot Cemetery, waarvan enkel nog de bezoekerscijfers van tel zijn)

zo, dat moest er eens uit...
Naar boven
Memory

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2016 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 10 Apr 2016 16:26 schreef:
De Belgische militairen voor de plechtigheid moeten blijkbaar van 10u30 tot 12u aantreden op 21 april in Houthulst, dus dat zal wel de correcte datum zijn dan, zeker?

(ook hier weer: om "kunstzinnige" "herdenkingen" te promoten kan het niet op, een plechtigheid om gesneuvelden te begraven moet blijkbaar nergens vermeld worden, wellicht zal dat niet artistiek genoeg zijn, en toeristisch niet interessant - zo zie je maar waarover het echt gaat in 2014-2018, de gesneuvelden zijn "quantité négligable" op de "toeristische sites" zoals Tyne Cot Cemetery, waarvan enkel nog de bezoekerscijfers van tel zijn)

zo, dat moest er eens uit...

Zijn de werken ondertussen volledig afgerond daar (de kelder)?

Betreft het 'kunstzinnige' ben ik het volledig met U eens, zelfs hier Nederland doen ze eraan mee. Verleden jaar vanuit de mijn geschiedenis opleiding naar de 100 jarige herdenking van de eerste gasaanval geweest echter alleen een artistieke 'beleving' van schoolkinderen gezien voor de lakenhallen te Ieper. Op vragen of wij dan toch naar het betreffende punt heengingen om het aldaar eens te bekijken werd negatief gereageerd. Kunst was immers belangrijker dan de plaats waar niks te zien zou zijn volgens mijn docenten.
AOK4

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2016 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Op wo1.be staan twee reportages over de begrafenis: http://www.wo1.be/nl/jewaserbij/9045/nieuwe-crypte-en-herbegrafenis-f-mahieu en http://www.wo1.be/nl/jewaserbij/9047/nieuwe-crypte-en-herbegrafenis-f-vanloo
De bijzetting is dan toch met de nodige luister gebeurd, al mocht er wel wat meer aandacht aan geschonken zijn vooraf.

Jan
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2016 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
bedankt voor de mooie foto's , wel vreemd dat er geen Italiaanse vertegenwoordiger was en geen Italiaanse vlag.
er rusten toch tientallen Italiaanse krijgsgevangen soldaten op dit kerkhof.
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JohanD

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2016 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Is die crypte open voor bezoek?
AOK4

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2016 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

JohanD @ 23 Apr 2016 13:22 schreef:

Voor zover ik uit de foto's kan opmaken is dat een afgesloten kelder. Ik zie niet in hoe je een dergelijke crypte toegankelijk kunt maken zonder permanente bewaking. Op de foto's zie je trouwens een steile wenteltrap naar beneden. Een dergelijke trap publiek toegankelijk maken lijkt me niet aangewezen.

Jan
Naar boven
JohanD

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2016 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 23 Apr 2016 14:57 schreef:
JohanD @ 23 Apr 2016 13:22 schreef:

Voor zover ik uit de foto's kan opmaken is dat een afgesloten kelder. Ik zie niet in hoe je een dergelijke crypte toegankelijk kunt maken zonder permanente bewaking. Op de foto's zie je trouwens een steile wenteltrap naar beneden. Een dergelijke trap publiek toegankelijk maken lijkt me niet aangewezen.

Jan

Thanks Jan, ,voor zover ik uit de foto's kon opmaken, dacht ik hetzelfde....en eerlijk: als dat een "crypte" moet voorstellen, men had er mooier dingen kunnen mee doen...
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2016 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

JohanD @ 24 Apr 2016 9:02 schreef:

Thanks Jan, ,voor zover ik uit de foto's kon opmaken, dacht ik hetzelfde....en eerlijk: als dat een "crypte" moet voorstellen, men had er mooier dingen kunnen mee doen...

Ik moet je daarin gelijk geven. Ik zou eens ter plaatse moeten gaan of er zelfs ergens een vermelding wordt gemaakt van het feit dat er daar nu een crypte bevindt met stoffelijke resten van volledig niet-geïdentificeerde oorlogsslachtoffers. Op de foto's kan ik alleszins niet direct iets in die zin zien.

Jan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: