Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dovo had het ook in 2011 druk.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2012 22:19    Onderwerp: Dovo had het ook in 2011 druk. Reageer met quote

De Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) voerde in België 3.433 interventies uit, waarvan 3.326 om munitie op te halen. Het betrof meestal granaten of bommen uit de beide wereldoorlogen. DOVO evacueerde 184 ton munitie die tijdens werkzaamheden tevoorschijn kwam uit de bodem of onder water. Op vraag van de politie rukte DOVO 107 keer uit om zelfgemaakte of verdachte springtuigen onschadelijk te maken.

Bron: Mil.be

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
thekees

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2012 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Meer dan 180 ton. Dit na bijna 100 jaar. Wat wordt ingeschat hoeveel er nog ligt? als dit de gemiddelde opbrengst is per jaar, dan 94 keer, dat is toch 17000000 kg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2012 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy,
Ik heb als ontmijner al 15 jaar" werkzaam" bij de cie Poelkapelle geholpen om al die tonnen munitie op te halen en te verwerken,en elk jaar hield ik mijn hartje vast als ( vooral één van de nu meestal gepensioneerde) collega's de opmerking maakte "het mindert toch"...
Dan kon je er vergif op nemen dat je de volgende maanden de binnen gebrachte tonnenmaat drastisch zag stijgen !
idem voor "weinig zware munitie"...een week later verzoop je in 15 cm,21cm , 9.2 inches en aanverwanten.En dan zwijg ik nog over de toxische mun.
Ooit was ik met een jongere boer aan het keuvelen en hij maakte de opmerking "we halen er toch minder en minder boven bij het ploegen".
Ik vroeg hem wat hij omploegde en hij antwoordde ,terwijl hij me bekeek met een blik van stadsjongen zeker ?,..".de akkers natuurlijk !!"
Ik wees naar de vredig grazende koeien in de omliggende weiden en vroeg" en deze..?".
"God,van in vaders tijd al niet meer!".
Dit keer bekeek hij me met "toch geen kalf die stadsjongen" ogen en zei "als we die omploegen...Jezus..!!".
Dus vraag niet om een schatting van wat er nog ligt in de Westhoek van "oorlogsresten",het antwoord is " we zien wel..met de jaren".
grtz,MMM Wink
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2012 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Wat zeg je dan?
Daar past alleen stilte bij. En een goede gedachte voor al die afgebroken levens van "altijd iemands vader, altijd iemands kind."
Respect voor jou, man!
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2012 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

poppy poppy poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2012 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

poppy poppy poppy
Naar boven
thekees

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2012 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

MMM,

Tja, hoeveel van de grond is inderdaad nog niet omgewoeld, en indien wel, hoe diep. Als je dit vertaalt naar Irak, of Afg, dan is daar nog een tijd lang veel werk te doen, en daar zal de grond niet zo intensief worden gebruikt.
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2012 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Filmeken:

http://www.focus-wtv.tv/video/dovo-haalt-140-ton-munitie-op-2011
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: