Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1 ste Linie Regiment

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bram D

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2011 21:11    Onderwerp: 1 ste Linie Regiment Reageer met quote

Ik ben mijn overgrootvader zijn gaan en staan aan het nagaan.
Zijn naam: Maurice Naert.
Hij werd gemobiliseerd in 1914 en stierf in Fontgombauld door longontsteking en TBC in augustus 1918, 3 maanden voor het einde.
Werd begraven in Fontgombauld en herbegraven in 1983 in Saint Anne D"Auray in Bretagne.
Enkele weken geleden zijn we met de familie het graf voor het eerst gaan bezoeken.
Ik zoek alles van info betreffende het 1 ste line regiment, de 5 de divisie waartoe deze behoorde,...
Ook alle mogelijke info over het ziekenhuis in Fontgombauld, andere gesneuvelden uit regio Dentergem...
Bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Niko

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2011 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk al eens op mijn site:

www.everyoneweb.com/buggenhout1418

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Bram D

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2011 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Niko,

Bedankt voor de link, is mooie site met veel info over deze veldslag.
Wat was de getalsterkte van het 1 ste linie?
Uit hoeveel bataljons bestond deze?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2011 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien iets voor een volgende reis richting Frankrijk :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_Notre-Dame_de_Fontgombault
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2011 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Uit de buurt van Dentergem sneuvelden nog 4 soldaten tijdens hun dienst bij het 1é Linie:

naam vnaam rang eenheid gebplaats gebdatum: ovlplaats ovldatum begrplaats2005 graf
CANNIE Jourdan Soldaat 1é Linie Wakken 8/11/1890 6/07/1915 Oeren, B.M.B. 290
LANCKER, VAN Oscar Emile Soldaat 1é Linie Dentergem 17/06/1890 London, St-Pancras (GB) 18/10/1918 St-Pancras Cemetery (GB) RC.10.576
METS, DE Julien René Soldaat 2é klas 1é Linie Wakken 29/09/1892 Diksmuide 23/10/1914
VERBAUWHEDE Remi Soldaat 1é Linie Wakken 7/04/1891 Calais (FR) 20/01/1916 Calais, Communal, B.M.B. (FR) 0449

Kan je mij de geboorteplaats en -datum mededelen van Naert Camille? en eventueel de naam van zijn ouders?

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2011 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

1e EN 21e LINIE
HUNNE GESCHIEDENIS

Bij de mobilisatie van Augustus 1914 werd het 1e Linie, dat te Gent garnizoen hield, ontdubbeld: met het aldus gevormde 21e Linie maakte het de eerste gemengde brigade uit.

Deze werd van af ‘t begin van den veldtocht naar de verdedigingsstelling der Gete gericht.

Na den terugtocht onder Antwerpen, namen de 2 regimenten deel aan de uitvallen van het veldleger: zij onderscheidden zich den 25n en 26n Augustus op den westeroever van het kanaal van Willebroek en den 10n en 11n September op het front Humbeek - den Heuvel - Eversem.

Na den aftocht van Antwerpen naar den IJzer, werd het 21e Linie ontbonden.

Het 1e Linie nam van 17 tot 31 October 1914 deel aan den slag en, bij den val van Diksmuide, op 10 November 1914, werd een zijner bataljons op vreeselijke wijze gedund.

Het regiment bleef deelnemen aan de « heilige wacht » en bezette de verschillende sectors van het front.

Het 21e Linie dat einde December 1916 opnieuw werd ingericht, vormde weer brigade met het 1e Linie; later werd er het 2e Jagers te voet bijgevoegd om de 5e Infanteriedivisie te vormen.

Bij het bevrijdingsoffensief dat op 28 September 1918 losbrak bezette de 5e Infanteriedivisie het front Nieuwpoort-Pervijze; daarna overweldigt het de Duitsche stellingen van den Zuideroever van den IJzer, inzonderheid de hoeven Terstille en Violet.

Den 16n October verlaten het 1e en het 21e Linie hunne sectors en rukken zegevierend op aan den linkervleugel van het Belgisch leger: zij bereiken het front Oostende-Oudenburg.

Den 18n marcheeren de twee regimenten langs Maldegem op naar het afleidingskanaal der Leie, dat door het 21e Linie, ten Noorden, aan de Celiebrug, bereikt wordt, terwijl het 1e Linie voor Balgerhoek wordt tegengehouden.

Tot 2 November zullen de linietroepen bloedige gevechten leveren om over het kanaal te geraken; daarna, steeds met den linkervleugel, zullen zij langs de Belgisch-Hollandsche grens vooruitdringen tot het kanaal Gent-Terneuzen, waar zij den oorlog eindigen. Nadien maken zij deel uit van het bezettingsleger in Duitschland.

De regimenten hadden de volgende vermeldingen gewonnen: Antwerpen, IJzer-Diksmuide, Celiebrug en Balgerhoek.

http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/regimenten/1en21linie.htm

http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Johan Vandeweghe

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2012 12:22    Onderwerp: Re: 1 ste Linie Regiment Reageer met quote

Dag Bram,
Had perongeluk jouw tekst gekopieerd. Bekijk mijn tweede bericht maar eens.

Laatst aangepast door Johan Vandeweghe op 16 Dec 2012 12:30, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Johan Vandeweghe

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2012 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Bram,
Jouw overgrootvader Maurice was de broer van mijn grootvader Gustave Naert. Ze zaten beiden aan het Ijzerfront weliswaar in een andere eenheid. Mijn grootvader Gustave was bij het 9de Linie.
Ik heb enkele brieven in mijn bezit die Gustave schreef naar Maurice van aan het front enkele maanden voor het overlijden van Maurice.
Ik denk dat je deze echt interessant zal vinden. Laat maar weten hoe ik ze digitaal naar je kan doorsturen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: