Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ouvrage de la Laufée

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jovka

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2011 21:49    Onderwerp: Ouvrage de la Laufée Reageer met quote

Eindelijk heb ik weer wat werken in Verdun en omgeving kunnen bezoeken. Afgelopen weekend ben ik onder andere in Ouvrage de la Laufée geweest. Erg mooi, zeker ook omdat de travaux 17 nog redelijk goed bewaard zijn.

Het viel mij op dat de ondergrondse gangenstelsels van de werken die aangegeven zijn langs de weg vaak dichtgemaakt zijn. Behalve die van de Tourelle Bussiere bij Fort Souville, terwijl die juist verder is ingestort (dan een paar jaar terug) en daardoor gevaarlijker is.

Maar goed, nu de foto's van de Ouvrage de la Laufée.

Vanaf de buitenkant gezien is deze ouvrage bijna overwoekerd.

Het trapgat rechts op de foto gaat naar de ondergrondse gangenstelsels.

Of deze muurtekening origineel is weet ik niet.

Deze vervaagde muurtekening is volgens mij wel origineel.

De koepel zit er niet meer op, maar de trap naar de koepel kun je nog wel betreden.

En dan de travaux 17

De andere ingang van de ouvrage naar de travaux 17 was dichtgemetseld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2011 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's Laughing
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2011 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer goed gedaan man!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2011 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Weer zeer fraaie foto's! Wellicht interessant, wat overige informatie.
De tekening bij de geschutstoren (Ton Devoir - La Lauffée) dateert voor zover ik weet uit de jaren '30. In die tijd werden ook de travaux-17 gebetonneerd, maar die werkzaamheden zijn gestaakt toen men met de Maginot-linie begon. Vandaar dat sommige gangen maar gedeeltelijk met beton voorzien zijn of helemaal niet. In sommige andere vestingen rond Verdun is dit ook te zien, maar nergens is het complete gangenstelsel van beton voorzien.
Interessant aan de tekening is natuurlijk dat hij de geschutstoren toont. Deze is, samen met de uitkijkkoepel, in 1944 opgeblazen door de Wehrmacht.
De Ouvrage is inderdaad niet geïntegreerd in het toeristische pad (volgens sommige bronnen ligt het ook op privé-terrein, de toegangsweg is in ieder geval wel een Chemin Privé voor zover ik me herinner), en tamelijk overwoekerd. Het grasveldje ervoor wordt/werd wel regelmatig gemaaid. Op de voorkant van de Ouvrage stond met grote letters het bekende devies "S'ensevelir sous les ruines de fort plutôt que de le rendre" (ook te zien op oude foto's). Dit is op sommige plekken nog zeer vaag te zien.
Achter de Ouvrage bevindt zich nog het veldgraf van ene Emile Mettra, die daar in 1916 sneuvelde.

Tommy
Naar boven
Jovka

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2011 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Die extra informatie is zeker interessant! Dank voor je toevoeging.

De ouvrage ligt inderdaad op privéterrein. Hoewel er een mooi bospad naartoe loopt, mag je er in ieder geval niet komen. Dat staat bij het begin van het bospad aangegeven.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: