Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Karpathenkorps / Regiment Stoottroepen PB

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stuka f

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2011 12:13    Onderwerp: Karpathenkorps / Regiment Stoottroepen PB Reageer met quote

Hallo,
Ik wist niet goed waar dit te plaatsen, aangezien ik een "feit" en een "link" had maar dit wel eens een "discussie "zou kunnen losmaken koos ik om het hier te plaatsen.
Ik was verast door de overeenkomsten van het kenteken van het nog huidig bestaand regiment Stoottroepen Prins Bernhard en het eerenteken dat vanaf 11 juli 1917 door verschillende Duitse regimenten op hun muts/pet mocht toegevoegd worden, na hun bijdragen aan de veldslagen in de Karpaten en de Transsylvanische Alpen.
Oordeel zelf maar;

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
diedrick

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2011 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

De overeenkomst is dat er een gewei in verwerkt is. Wat is daar bijzonder aan?
Een gewei heeft nu eenmaal die basisvorm en een zich periodiek vernieuwend gewei staat als symbool voor het zich steeds weer vernieuwende leven.
Het gewei wordt ook wel uitgelegd als symbool voor kracht en mannelijkheid. De Dalmore Clan in het ruige Schotland van honderden jaren geleden gebruikte het al als symbool. (en het huidige whiskymerk van die naam doet dat nog steeds, evenals Asbach Uralt dacht ik)

groeten,

Dick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
stuka f

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2011 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Een gewei blijft inderdaad een gewei!
Er zijn trouwens nog meer militaire kentekens waar een gewei in voor komt!
Maar gelet op het zwaard /dolk en de banderol (die wel van plaats verschillen)EN het gewei is er naar mijn mening een sterke gelijkenis die je maar zelden tegenkomt.
Doodshoofden, arenden, leeuwen en zoveel andere figuren komen geregeld voor in kentekens van verschilende landen, maar nooit zo gelijkend als dit.
Mischien was dit het verkeerde forum om dit te plaatsen, maar ik ben zeker dat militaria verzamelaars / kenners dit zullen kunnen beamen.
Toen ik het zag stelde ik mij de vraag wie er verantwoordelijk kon zijn voor het bedenken van het kenteken van deze Nederlandse militaire eenheid.
Maar als je dan bedenkt dat Prins Berhard dit regiment heeft opgericht.... dan dacht ik aan een gebrek aan inspiratie of ...een bewuste keuze?
Ook de naam "stoottroepen".....in het Duits ; "StoŖtruppen" en dat is wat het Kapathenkorps was.

Quote:
.......en een zich periodiek vernieuwend gewei staat als symbool voor het zich steeds weer vernieuwende leven.
....
groeten,

Dick

Ja mischien wel dus.
|<
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: