Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Opdat we nooit meer dezelfde fouten uit het verleden maken'

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2010 23:15    Onderwerp: Opdat we nooit meer dezelfde fouten uit het verleden maken' Reageer met quote

'opdat we nooit meer dezelfde fouten uit het verleden maken'
Of woorden van gelijke strekking, uitgesproken op 11 november en 4 mei.
Quote:
Laten we herinneren en nooit meer dezelfde fouten maken

Zijn die woorden niet eens aan verandering toe? Die fouten worden nog steeds tot op de dag van vandaag gemaakt, goed, niet in een allesomvattende wereldoorlog, maar er is nog steeds oorlog op deze planeet.

Zou het niet reeëler zijn om eens een gemeende speech te houden en niet te herhalen wat de gemeentesecretaris jaren geleden al geschreven heeft?

Laten we herinneren en laten we ons in deze 2 minuten ook schamen, omdat we datgeen waar zij voor gestorven zijn niet konden vasthouden en waarborgen.

Of iets dergelijks.

Zijn de woorden 'opdat we nooit meer dezelfde fouten uit het verleden maken' aan vervanging toe?

https://twitter.com/ForumWO1

Laatst aangepast door Yvonne op 07 Mrt 2011 15:22, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 0:00    Onderwerp: Re: opdat we nooit meer dezelfde fouten uit het verleden mak Reageer met quote

Yvonne @ 24 Nov 2010 23:15 schreef:
Zijn de woorden 'opdat we nooit meer dezelfde fouten uit het verleden maken' aan vervanging toe?

Ik denk het niet... Ik krijg de indruk dat die woorden zijn geschreven voor 'onze regio'.

De door jou genoemde gemeentesecretaris zal toch niet gedacht hebben toen hij die woorden schreef, dat er ooit een einde zou komen aan alle oorlogen overal ter wereld?

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 6:12    Onderwerp: Reageer met quote

De vrome woorden van die beste man zijn niet aan vervanging toe want ze zijn de uitdrukking van een wens. Maar ze zouden het beste aangevuld kunnen worden met:

"Het enige dat de geschiedenis ons leert, is dat men niets van haar leert".

Klinkt misschien sarcastisch, maar zo bedoel ik het niet.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik vind dat wel een mooie toevoeging.

De fouten worden keer op keer gemaakt.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 25 Nov 2010 9:13 schreef:
De fouten worden keer op keer gemaakt.
Maar niet híér... Dat is het punt dat ik wil maken.

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2010 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Een van de oorzaken ligt m.i. in het menselijk tekort. Onze hersenen zijn behoorlijk ontwikkeld, maar ze hebben vergeten de memorie mee te verbeteren. Daarom maken mensen steeds opnieuw dezelfde fouten...

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Ohlenforst

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2010 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind die allereerste aanvulling, van dat schamen, een uitstekende vondst Yvonne!

Laten we deze mannen herdenken. Tussen hen zaten mooie mensen, die deden voorlezen in een verzorgingstehuis of hun zieke moeder verzorgden. Tussen hen zaten er ook die hun buren pestten of de hele dag op café zaten. Niemand heeft het echter verdiend om volstrekt zinloos verhakkeld te worden. Noch door shrapnell, noch door een bermbom. Laten we dus dezelfde twee minuten gebruiken om ons te schamen. Diep te schamen. Dat we nog altijd achter dezelfde retoriek aanrennen en steeds weer nieuwe ministers, generaals, opiniemakers en wapenhandelaars de kans geven een nieuwe lading jongemannen overhoop te laten knallen.

Ik wilde 'm ooit voorlezen op een herdenkingsplechtigheid. Maar het mocht niet van de burgemeester... 'quod erat demonstrandum' (zoals eens temeer bewezen) heb ik hem toen gezegd, hetgeen hij niet begreep.
mercator

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2011 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas zijn de vele doden van WO 1 helemaal voor niets gestorven. Er stonden geen grote idealen op het spel, er was ook geen clash tussen ideologieën. De sociale structuren in pakweg Tsaristisch Rusland en Engeland verschilden niet zo erg veel. Heel WO 1 was een gigantisch misverstand, en in die zin "een vergissing uit het verleden".

Maar het zou verkeerd zijn om ELKE oorlogsdaad per definitie als een vergissing te beschouwen, de strijd tegen Nazisme en communisme bijv. was van een heel andere orde en moést gestreden worden.
De defensieve oorlog die Israël vandaag voert bijv. is van levensbelang voor het voortbestaan van de moderne natie Israël.

Als de "vergissings" theorie gebruikt wordt als een a priori defaitisme kunnen we er niets mee .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2011 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ohlenforst @ 28 Nov 2010 14:31 schreef:
Laten we dus dezelfde twee minuten gebruiken om ons te schamen. Diep te schamen. Dat we nog altijd achter dezelfde retoriek aanrennen en steeds weer nieuwe ministers, generaals, opiniemakers en wapenhandelaars de kans geven een nieuwe lading jongemannen overhoop te laten knallen.

Dat is makkelijk gezegd. Maar oorlogen bestaan zo lang de mensheid bestaat, alleen worden ze op grotere schaal uitgevoerd.
Dus je kunt je wel gaan schamen maar wat heeft het voor zin? De machthebbers maken toch wel oorlog als ze dat willen. Die luisteren niet naar mensen zoals jij en ik die helemaal geen oorlog meer willen.

In die strekking is de zin die Yvonne aanhaalt ook niet meer van deze tijd.
Misschien is hij geschreven na WOII, en is het, zoals Moerasdraak aanhaalt, de uitdrukking van een wens.
Vandaag zou een simpel 'laten we herinneren' beter passen.
Want ook nadat wij er niet meer zijn zullen oorlogen nog gevoerd worden. Dat is helaas triest maar wel de keiharde werkelijkheid.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ohlenforst

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2011 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

@Shabu: dat ben ik toch niet met je eens. De aanname dat 'oorlogen nu eenmaal voorkomen' is nogal een onverschillige aanname. Bovendien eentje uit de 19e eeuw, hoewel dat geen diskwalificatie is. De mens telt en kan het verschil maken. Dat hebben de laatste veertig jaar wel bewezen. Hoewel oorlogen niet helemaal te voorkomen zijn, zijn het er aantoonbaar minder, met elke statistische methode. Het aantal slachtoffers daalt ook nog eens een keer. De mens maakt dus wel degelijk een verschil. Maar we zijn er nog niet.

Dat een dictatuur oorlogen voert, soit. Dat is op zijn minst verklaarbaar, hoewel even verwerpelijk. Maar dat een democratie op gezette tijden duizenden jonge mensen in hun broek laat pissen van angst en pijn in een ver vreemd land, is mij volstrekt onduidelijk. Al die politici komen toch democratisch aan de macht? Dus dat maakt dat wij het zijn die ervoor zorgen dat de zoveelste generatie 'zijn oorlog' mag hebben, en op een naar bloed stinkend veldbed mag liggen rochelen. As we speak gaan er weer stemmen op voor een zoveelste missie naar Afganistan. Ik bedoel maar.

Dat laadt op ons een verpletterende verantwoordelijkheid.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2011 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ohlenforst @ 07 Jan 2011 21:03 schreef:
@Shabu: dat ben ik toch niet met je eens. De aanname dat 'oorlogen nu eenmaal voorkomen' is nogal een onverschillige aanname. Bovendien eentje uit de 19e eeuw, hoewel dat geen diskwalificatie is. De mens telt en kan het verschil maken. Dat hebben de laatste veertig jaar wel bewezen. Hoewel oorlogen niet helemaal te voorkomen zijn, zijn het er aantoonbaar minder, met elke statistische methode. Het aantal slachtoffers daalt ook nog eens een keer. De mens maakt dus wel degelijk een verschil. Maar we zijn er nog niet.

Dat een dictatuur oorlogen voert, soit. Dat is op zijn minst verklaarbaar, hoewel even verwerpelijk. Maar dat een democratie op gezette tijden duizenden jonge mensen in hun broek laat pissen van angst en pijn in een ver vreemd land, is mij volstrekt onduidelijk. Al die politici komen toch democratisch aan de macht? Dus dat maakt dat wij het zijn die ervoor zorgen dat de zoveelste generatie 'zijn oorlog' mag hebben, en op een naar bloed stinkend veldbed mag liggen rochelen. As we speak gaan er weer stemmen op voor een zoveelste missie naar Afganistan. Ik bedoel maar.

Dat laadt op ons een verpletterende verantwoordelijkheid.

Ik heb nergens geschreven dat 'oorlogen nu eenmaal voorkomen' en maak dus ook geen onverschillige aanname.
Ik constateer alleen het feit dat er altijd al oorlogen zijn geweest.

Ja het zijn er zeker minder. En inderdaad, het zijn geen wereldoorlogen meer.
Maar daarom zijn ze niet minder erg. Kijk bijvoorbeeld naar de oorlog in het voormalige Joegoslavië. Of de verschrikkelijke Genocide in Rwanda.

En dat de leiders die democratisch gekozen zijn toch een oorlog beginnen, daar kunnen wij niets aan doen. Zij kiezen ervoor, niet wij, degene die op hen gestemd hebben (al zullen er ongetwijeld burgers bij zijn die het wel willen). Dus je kunt zeggen dat dat ons met een verpletterende verantwoordelijkheid laad, maar zo zie ik het niet. De machthebbers hebben er de verantwoordelijkheid voor, niet ik. Ik vraag ze niet om oorlog te voeren. Dus dat bedoel ik als ik zeg dat het geen zin heeft om je te schamen. De leiders, díe moeten zich schamen.
Ik kan me nog zo helder George W. Bush voor de geest halen die op de puinhopen van de Twin Towers riep 'this is war'. Natuurlijk kun je zo'n verschrikkelijke daad niet ongestraft laten, maar ik weet ook nog precies de angst die ik voelde toen hij dat zei.
Ik hoop dat ik zo een beetje mijn standpunt duidelijk kan maken poppy

Is de missie naar Afghanistan overigens niet een missie om de vrede te bewaren ipv oorlog voeren?

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ohlenforst

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2011 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

@Shabu: ik interpreteerde je antwoord dan ook niet verkeerd, ik ben overtuigd van je vreedzaamheid, zonder twijfel.

Ik filosofeerde alleen een beetje verder. Meer in de zin van 'een volk krijgt de regering die het verdient'. Daar is Bush jr. een uitstekend voorbeeld van. Die angst, dat herken ik zeker!

Het is interessant om te zien hoe oorlogen telkens weer een ander etiket krijgen opgeplakt om het door het publiek te laten slikken. The war to end all wars, de Grote Vaderlandse Oorlog, War On Terror, To make the world safe for democracy, Heilige Oorlog, vredesmissie... de lijst is eindeloos.

Er kan geen vrede gemaakt worden door oorlog te voeren. Het is 'The old lie' van onze tijd. Een vrij abstracte gedachte, maar wellicht wel een vreedzaam vertrekpunt.

En Afganistan...waarom moeten onze jongens daar sneuvelen voor iets dat de mensen ginder kennelijk helemaal niet willen. Dat is de oorlogsretoriek die ik aanklaag. Met twee gezonde benen op mijn voetenbankje voor de tv, dat wel. Maar daarom niet minder waar. Of onwaar.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: