Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Demilitariseren
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 18:58    Onderwerp: Demilitariseren Reageer met quote

Overal worden oude geweren en pistolen aangeboden. Ja, ik weet dat deze voor de wetten gedemilitariseerd moeten zijn. "Gedemilitariseerd" betekent in mijn ogen eigenlijk zoveel als "vernield". Loop dichtgelast, grendels vastgelast, gaten in loop en kamer geboord.... Toch wordt voor dit soort schroot nog veel geld betaald. Hoezo? Ik ben zelf geen wapenverzamelaar, maar ik zou nooit geld uitgeven aan zo'n stuk schroot. Zou ik ooit een antieke gedemusicaliseerde piano kopen waarvan de snaren zijn verwijderd, de toetsen vastgelijmd en de zangbodem is doorgezaagd?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
the beno

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Veel van de gedemilitariseerde wapens (zoals ook die lee enfield die te koop wordt aangeboden), zijn eigelijk vrij volgens de Belgische wet. Alleen worden die onschadelijk gemaakt omdat veel mensen het niet zien zitten om een 'echt' schietend wapen in huis te halen, maar zich wel interesseren in de geschiedenis van het wapen. Het onschadelijk maken zelf kost rond de 80 euro (en het wapen zelf verlaagd in waarde Rolling Eyes ).
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom die wapens zoveel kosten weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat het een verzamelobject is?
Inderdaad mag je volgens de Nederlandse wet geen werkend wapen in huis hebben vlag zwaaien (Tenzij je lid bent van een schietvereniging en aan allerlei strenge eisen voldoet).
Maar je kunt de wapens nog wel zo (laten) maken dat je er losse flodders mee kunt schieten, zoals ze bij re-enactment verenigingen doen.
Mijn vriend zit bij zo'n vereniging die de DDR periode naspeelt en daar schieten ze met AK-47's. Die hebben ze ook voor een behoorlijk bedragje aangeschaft. Een herrie dat die losse flodders maken, niet leuk meer. Maar als je die jongens dan ziet, wat een lol ze ervan hebben cute

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Niko

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

OK, dan ga ik hier verder, ik had dus liever demil wapens om alle ongelukken te vermijden met mijn kleine kindjes, en nee, ik heb geen scherpe .303 munitie in huis, ik ben enkel voorzichtig en wil elke eventualiteit uitsluiten. Niks mis mee, als je mijn koters zou kennen Rolling Eyes Rolling Eyes

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Het is ook wel zo dat je in de meeste gevallen bijna niet kunt zien dat ze demil zijn. Bijvoorbeeld mijn demil ppsh... als je de grendel niet achteruit trekt en in de kamer kijkt, zie je niet dat het een nutteloos stuk schroot is Wink

Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom worden die gedemilitariseerd? Kan iemand mij hierop antwoorden zonder enige stomme antwoord te geven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Tandorini

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou het anders kunnen bij het plegen van een overval.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
the beno

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Tandorini @ 22 Nov 2010 21:59 schreef:
Je zou het anders kunnen bij het plegen van een overval.

Maar deze kun je nog altijd gebruiken bij een overval (om mensen te bedreigen)...
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

the beno @ 22 Nov 2010 21:11 schreef:
Het is ook wel zo dat je in de meeste gevallen bijna niet kunt zien dat ze demil zijn. Bijvoorbeeld mijn demil ppsh... als je de grendel niet achteruit trekt en in de kamer kijkt, zie je niet dat het een nutteloos stuk schroot is Wink

Daar heb je wel gelijk in. Maar waarom koop je een nutteloos stuk schroot? Ik zou alleen maar een oud wapen kopen waarmee ik zo nodig zou kunnen schieten. Niet dat ik zoiets ooit van plan ben, maar ik vraag me af wat mensen drijft om een onklaar wapen aan te schaffen voor een flink bedrag. Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom kopen mensen oude uniformen en helmen als ze die toch nooit zullen dragen? Waarom handgranaten en artilleriegranaten als ze die toch nooit laten ontploffen? Wink
Naar boven
poppy

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2010 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
ik had dus liever demil wapens om alle ongelukken te vermijden met mijn kleine kindjes

Dus u heeft ook geen messen, vorken, schroevendraaiers etc etc etc in huis?!

Het is idd van de dwaze dat mensen zoveel geld uitgeven voor een demil.
Daarbij is het compleet zonde van het wapen.
Dan zou je een klassieke sportauto kopen en de motor eruit halen en de wielen vastlassen......

Een (vuur-)wapen is niets meer dan een stuk gereedschap. En dat moet je ook als dusdanig kunnen gebruiken.
Als ik een geweer koop dan wil ik er ook mee kunnen schieten ook.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 0:02    Onderwerp: Reageer met quote

poppy @ 22 Nov 2010 23:46 schreef:
Quote:
ik had dus liever demil wapens om alle ongelukken te vermijden met mijn kleine kindjes

Het is idd van de dwaze dat mensen zoveel geld uitgeven voor een demil.
Daarbij is het compleet zonde van het wapen.
Dan zou je een klassieke sportauto kopen en de motor eruit halen en de wielen vastlassen......

Een (vuur-)wapen is niets meer dan een stuk gereedschap. En dat moet je ook als dusdanig kunnen gebruiken.
Als ik een geweer koop dan wil ik er ook mee kunnen schieten ook.

Bovendien.....een verstandige mens steekt wapens weg achter slot en grendel. Zie maar bij mij. Alles in de kast, op slot en sleutels weg. Trouwens, mijn kamer waar mijn granaten sta is niet toegelaten voor kindjes. En ze gehoorzamen goed. En niet om het veilig te houden, maar ook vette vingers tegen te houden. Trouwens, geen tegen reactie hoor. In tegendeel. Dat is wat ik nu juist wil zeggen nog als er iemand reageerde op mijn vraag. Ze zeggen altijd, wapens mogen niet meer vuren omdat ze dan niet meer zullen doden. Tjah, een goeie slag met de kolf kan al iemand bewusteloos slaan....en dan kan je gewoon verder meppen tot hij dood bloed (benen splinteren, maken gaten in bloed aderen en voila, miserie begonnen). En wat jij zegt, geeft het zelfs ook aan wat ik ook wou zeggen. Bijna ieder voorwerp (zelfs een stomme paperclip) kan iemand verwonden en zelfs doden.
Naar boven
poppy

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 0:05    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Waarom kopen mensen oude uniformen en helmen als ze die toch nooit zullen dragen

Surprised
Als zo een mens bv een uniformBROEK koopt, knipt hij het kruis er dan uit en naait hij de broekspijpen dicht?!
Of toch maar een in originele staat?
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat veel mensen even vergeten dat ieder wapen gebruikt tijdens de oorlog een verhaal heeft. Een lang verhaal of maar enkele woorden, het is een verhaal. Bovendien....waarom moeten ze werken? Hoe meer je ze gebruikt, hoe meer ze zullen slijten. Wapens slijten ook, vergeet dit niet. Ik zie hier iedere keer gezeur van roest, etc die word verwijderd verwaarloosd het "iets" waardoor de waarde en originaliteit verdwijnt. Wel, als jullie iedere maand op het schietterrein staan en jullie vuren daar 50 patronen af.

-> de kogel raast door de loop waardoor de loop word "gecleand" van roest en oorlogsvuil
-> jullie handen tasten het ijzer en het hout aan, waardoor het verkleurd.
-> ....

Dus voor mij is dit ook het schaden van waarde en originaliteit.

Voor mij is het hebben, het kunnen bewaren voor de volgende generatie. Terwijl de politie jaarlijks miljoenen wapens vernietig van allerlei oorlog (pas op, Afghanistan word later (over ene jaar of 50) ook een historische oorlog en aldus net zoals Wo1 geschiedenis). Alle wapens die werken en voldoen niet aan de wetten, maken kans in beslag genomen te worden en vernietigd te worden.

Vraagje aan iedereen. Wat hebben jullie liever? Wapens die niet meer kunnen vuren en bewaard blijft voor de komende generatie, of vuurwapens die nog kunnen vuren en niet voldoen aan de wet waardoor ze in beslag worden genomen en vernietigd (en als al deze wapens worden vernietigd wordne zoals de Dicke Bertha, een wapen waarvoor geen enkel exemplaar meer van bestaat en enkel te bezichtig valt op foto)?

Het klinkt gek. Maar dit is wat ik erover denk. Ik ben al blij met een vuurwapen dat niet kan vuren. Als ik het maar bezit en al mijn kracht kan spenderen om het wapen te bewaren en eventueel ermee tentoonstellingen te kunnen doen en te tonen aan de niet-kenners......dit is een originele ............... En als ik aan de kleine Snaaiperkes kan zeggen, hiermee werd de oorlog mee gewonnen of verloren etc etc....meer vraag ik niet!

Amen! poppy Smile
Naar boven
poppy

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 0:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben even de logica kwijt nu: waarom zal een werkend wapen moeten worden vernietigd?

Ik denk dat wapen voor het nageslcht moeten worden onder gebracht bij erkende wapenverzamelaars. WERKEND!
En niet in de handen van vandalen moeten komen die ze dichtlassen.
Als je de geschiedenis van z'n wapen respecteerd laat je het 'in leven'.
Dichtlassen, doorboren en wat niet al... is de ziel eruit halen.
Het gaat er niet om dat je met je wapen MOET gaan schieten.....
Maar een wapen is pas een wapen wanneer het nog KAN schieten.

enne... 50 patronen per MAAND?!
Confused
100 per dag tijdens het seizoen Smile
the beno

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het ook eeuwige zonde als een wapen zo wordt toegetakeld, maar ik vind wel dat de Belgische manier toch heel wat properder is dan de Nederlandse.
Je moet het wapen ook in bezit mogen hebben, je kunt niet elk wapen vrij aankopen...
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 8:05    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Wat een belachelijke opmerking is dat? Mad

En ja, ik heb die in huis, maar ook niet op plaatsen waar zij aankunnen! Yvonne blik

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 8:38    Onderwerp: Reageer met quote

Niko @ 23 Nov 2010 8:05 schreef:
Quote:

Wat een belachelijke opmerking is dat? Mad

En ja, ik heb die in huis, maar ook niet op plaatsen waar zij aankunnen! Yvonne blik

Grtz,
Niko.

Ik vind dat nu juist een goeie opmerking. Als jij deze reden aangeeft, dan moet het wel echt zijn dat messen en vorken opgesloten zijn, dat de kamers compleet aangepast zijn met veilige stopcontacten, geen voorwerpen die los zitten, kachels die nooit aanliggen (want anders verbrand uw kindjes er nog aan) etc.... Wat Poppy wilt zeggen. Het is niet omat uw wapens niet meer kunnen vuren dat je er niemand meer kan doden of verwonden. Zoals ik al zei, een slag van de kolf kan niet deugt doen. En met bijna ieder hard voorwerp zou je iemand mee kan doden of verwonden.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Een wapen is bedoeld om mensen/dieren te doden,
Voor mij is dat een reden genoeg om een wapen onklaar te laten maken.. al is het alleen en al voor de veiligheid.

Tuurlijk, je kan iemand met een mes en vork vermoorden, maar dat zou je dan bij wijze van met elk object kunnen doen... dus dat is een beetje ver gezocht.

Geeft trouwens ook een lekker veilig gevoel, dat iedereeen wapens vrij voor handen mag hebben.

Het is jammer dat het onklaar gemaakt moet worden, maar het is nou eenmaal logisch en nodig.
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

Er is ook een verschil in iemand van op 800 meter door het hoofd schieten en iemand een klap verkopen met bv een pan...
Naar boven
djen

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Voor een fanatiek sportschutter en verzamelaar als mij is dit een mooie stelling Smile

Ik heb het even alleen over de Nederlandse wetgeving omdat ik geen verstand het van de Belgische wetgeving Wink
Om legaal in het bezit te zijn van een onklaar gemakkt wapen moet je aan een aantal regels voldoen.
Als eerste mogen alleen hagel-, kogel en bascule geweren onklaar gemaakt worden. Pistolen revolvers en (semi) automatische wapens zijn alleen vrijgesteld als ze overlangs doormidden gezaagd zijn en vastgelast aan een stalen plaat. Voor alle wapens is een certificaat van een erkenninghouder (wapenhandelaar) nodig die ook de enige is die wapens onklaar mag maken. Er zijn nog veel misverstanden over wat nu onklaar is. De Duitse alt deco is bv. verboden in Nederland. In het kort een loop moet volledig dicht gemaakt zijn en bewegende delen zoals grendels moeten vast gelast worden. Dit om te voorkomen dat onklaar gemaakte wapens voor afdreiging gebruikt kunnen worden.

Ben ik het daarme eens? Niet echt. Ik kan me goed voorstellen dat de overheid haar burgers wil beschermen tegen kwaadwillenden. Maar is elke Nederlander die zich in wapens interesseert een (potentiele) crimineel? We leven in Nederland in een angstcultuur en zijn allemaal kleine kinderen die door moeder overheid in bescherming (tegen zichzelf) moeten worden genomen. eeen beetje zoals makke schapen zonder eigen wil.

De aangegeven voorbeelden hierboven passen volgens mij juist heel goed. Als iemand kwaad wil dan doet hij ook kwaad, hetzij met een vleesmes hetzij met een honkbal knuppel hetzij met een vuurwapen.
Pakt hij daarvoor een oud geweer uit WW1 of ouder, waarvoor het lastig is om munitie te krijgen (zelfs als je de juiste papieren hebt omdat je aangewezen bent tot herladen ed.) Of koopt hij via via een illegaal vuurwapen welke met containers tegelijk uit het oostblok komen.
Ik zet mijn geld op het laatste Wink Het aantal illegale vuurwapens is in Nederland tientallen malen hoger dan het aantal legale wapens.

Feit is ook dat je om de munitie voorhanden te willen hebben gewoon een verlof nodig hebt. Een verlof is alleen te verkrijgen als je het braafste jongetje van de klas bent en aan vele eisen voldoet.

Met andere woorden onklaargemaakte wapens: Begrijpelijk ja, lochisch nee.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip @ 22 Nov 2010 21:14 schreef:
Waarom worden die gedemilitariseerd? Kan iemand mij hierop antwoorden zonder enige stomme antwoord te geven?

Hallo,
1/Regeringen en overheden houden in het algemeen niet van gewapende burgerij.Jachtwapens zijn wel toegelaten omdat gladde lopen het moeten afleggen tegen gedraaide lopen.
2/Het bezitten van een wapen is totaal ongevaarlijk,daarentegen het gebruik ervan niet...Het gevaar van een wapen zit dus vooral in het hoofd.
Veel mensen mogen gerust een waar wapenarsenaal in huis hebben,er zal nooit ofte nimmer iets gebeuren.Anderen daarentegen kunnen met één enkele oude revolver veel onheil aanrichten en moeten dus een beetje tegen zichzelf beschermd worden.De prijs is verbieden en demilitariseren.
Groeten.Philippe
PS.Prachtige historische stukken(ik weiger ze wapens te noemen)die enkele jaren geleden wettelijk gedemilitariseerd moesten worden zijn nu vrij.De slimmerds die zich vroeger van het verbod niks aantrokken bezitten nu een gaaf stuk met meerwaarde.Of hoe bedrog beloond kan worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2010 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is al ook zone stomme regel.

1/Regeringen en overheden houden in het algemeen niet van gewapende burgerij.Jachtwapens zijn wel toegelaten omdat gladde lopen het moeten afleggen tegen gedraaide lopen.

Jachtgeweren zijn gemaakt om te jagen op beesten. Dus kan ook gebruikt worden tegen de mens. Waarom daar geen wet op?
Naar boven
Ohlenforst

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2010 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Want hoe zit het nu met WOI wapens in België? Die mag je toch gewoon hebben? Een jaar of twee geleden was ik op een beurs waar een vriend van me een Lee Enfield kocht. Een uit WOII overigens.

Ik heb voor het verlevendigen van mijn colleges een serie bajonetten (onder de vloer van een Franse boerenzolder gevonden), een adrian, een brodie, een soixantequinze-obus (compleet), een oostenrijkse Mannlicher en twee gepluimde sjako's (Saint Cyr vermoed ik) en een Belgische cavaleriesabel.

Die mannlicher heeft een grendel die werkt, al is het hele ding zo verroest dat er niet meer mee te schieten is. Dreigen zou ook lachwekkend zijn.

Ben ik nu in overtreding?
vlim

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2010 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Daarnaast is het voor fatsoenlijk technisch en historisch onderzoek van belang dat een wapen in originele, ongemodificeerde staat beschikbaar is.

Het bestuderen van bijvoorbeeld het inwendige van de loop en de kamer wordt wel heel lastig als het een en ander is doorboord, dichtgelast en volgegoten.

Ook is het wapen dan niet meer voor ballistisch onderzoek te gebruiken.

Een 'vuurklaar' wapen veiligstellen voor misbruik door het kroost is erg gemakkelijk. Zorg dat wat essentiële onderdelen (slagpin, of hier en daar een pal cq. veer) achter slot en grendel liggen. Er zijn ook prima trekkersloten te koop tegenwoordig. Ook zijn er speciale veiligheidspatronen die de kamer van een wapen blokkeren bij ongeoorloofd gebruik.

Een ander alternatief kwam van sixgun-veteraan en verzamelaar Elmer Keith: Hij bewaarde al zijn revolvers in een schietklare, volledig geladen toestand. Het voordeel: zijn kinderen wisten altijd dat ze van de wapens moesten afblijven, want ze waren geladen. Er zijn nooit incidenten met zijn wapens geweest. Hij was trouwens ook tegen het geven van speelgoedwapens aan kinderen, zijn redenatie was dat kinderen dan het verschil tussen speelgoedwapens en echte wapens niet goed meer zouden kunnen inschatten.

Ergo: het is vooral een kwestie van consequent en duidelijk handelen. De methode die je hanteert is dan niet meer zo belangrijk.
Naar boven
the beno

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2010 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ohlenforst @ 28 Nov 2010 14:59 schreef:
Ben ik nu in overtreding?

Nee, in België zijn grendelgeweren vrij te houden (maar die 75mm granaat niet als hij nog explosieven bevat!) Wink
Naar boven
Ohlenforst

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2010 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

@The Beno: dank je, dat is een geruststelling. De granaat is overigens vrij van explosieven. Ik ben niet levensmoe... ;-)

Hoe zit dat dan met die wetgeving? Was het eerst wel verboden en vervolgens niet meer? Ik hoor altijd van mensen die erfstukken hebben ingeleverd! Maar ik heb mij dat toen niet aangetrokken. Nooit iemand achter gevraagd...
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2010 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Even terug naar het begin. Er zijn voor- en tegenstanders van werkende vuurwapens, dat is wel duidelijk. Mijn insteek en oorspronkelijke vraag/ stelling was:
Is een onklaar gemaakt wapen nog wel een verzamelwaardig object? En zo ja, waarom?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Ohlenforst

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2010 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Excuseer Lingekopf, je hebt gelijk. Ook ik dwaalde off topic. Wel, in mijn optiek heeft een onklaar gemaakt wapen geen functie.

Je kunt het aan de muur hangen, maar het is nog minder dan een stuk speelgoed. Daar bewegen de onderdelen vaak wel nog aan... Vol lood is nog tot daaraan toe, maar de grendel dichtlassen is erover.
the beno

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2010 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Alles dichtlassen vind ik er ook zwaar over (maar het is in Nederland bij wet verplicht Rolling Eyes ). Zolang alles nog naar behoren beweegt en kan functioneren om te kunnen droogvuren, vind ik het nu nog niet zo erg. Het is dan volledig onschadelijk, maar je kunt het nog gebruiken voor bv reenactement. Dan heb ik het wel over machinegeweren/machinepistolen/pistolen. Als ze vrij zijn, moeten ze de wapens gerustlaten Wink
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het is dan volledig onschadelijk, maar je kunt het nog gebruiken voor bv reenactement.

Zelfs dat is niet nodig: je kan tegenwoordig replica (airsoft) wapens kopen die niet van echt te onderscheiden zijn. Voor WO1 is dat nog niet echt het geval, maar voor WO2 en zeker vanaf Vietnam is dat geen enkel probleem.
Heel wat (vietnam) re-enactors gebruiken airsoft materiaal: stukken goedkoper en bij breuk of zo is het geen ramp.

Vraagje: hoe zit het met airsoft materiaal in NL? Hier in BE is het toegelaten (meer door het ontbreken van wetgeving dan wat anders), alhoewel je er wel best niet mee over straat gaat gaan lopen zonder tas of koffer en de nodige info bij hebt (en het nodige geduld) als je onderweg naar een game aan de kant moet voor een politiecontrole en ze in je koffer eens willen kijken...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2010 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 28 Nov 2010 18:17 schreef:
Even terug naar het begin. Er zijn voor- en tegenstanders van werkende vuurwapens, dat is wel duidelijk. Mijn insteek en oorspronkelijke vraag/ stelling was:
Is een onklaar gemaakt wapen nog wel een verzamelwaardig object? En zo ja, waarom?

Mijn persoonlijke mening;
Ja, omdat het dan een verzamelwaardig object is. Dus om ten toon gesteld te worden in een verzameling en niet om het te gebruiken.

@Philippe; jachtwapens toegelaten? Ja, maar dan mag het niet "gedemilitariseerd" worden, door er een stuk van de loop af te zagen, zodat het in wijde mouwen past... Embarassed Wink
Naar boven
djen

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2010 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Wienne @ 30 Nov 2010 13:23 schreef:
Vraagje: hoe zit het met airsoft materiaal in NL? Hier in BE is het toegelaten (meer door het ontbreken van wetgeving dan wat anders), alhoewel je er wel best niet mee over straat gaat gaan lopen zonder tas of koffer en de nodige info bij hebt (en het nodige geduld) als je onderweg naar een game aan de kant moet voor een politiecontrole en ze in je koffer eens willen kijken...

Wienne

Beetje offtopic, maar Nederland is totaal doorgedraaid wat betreft speelgoed wapens, en lucht wapens.
Door oa. een resente rechterlijke uitspraak zijn alle speelgoedwapens en luchtwapens in principe verboden. Zelfs een doorzichtig waterpistooltje, omdat men deze wel eens over kan spuiten en het dan van een afstand echt kan lijken Surprised
Tijdens een EU vergadering hierover werdt het Nederlandse standpunt hierover letterlijk 'militant en aggresief' genoemd.
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2010 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

OK, bedankt.

Idd off-topic, maar het viel mij ineens binnen en gezien mijn zoon een nogal fervent air-softer is en de NL grens maar een half uurtje rijden hier vandaan is... Niet dat hij niet voorzichtig is, verre van, is wat dat betreft een schoolvoorbeeld van verantwoordelijk gedrag. Maar het is goed om weten.

Wienne's site
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2013 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien niet echt toepasselijk hier omdat het om een WK 2 wapen gaat, maar enkele jaren geleden vonden we een MG 37 (t) in een bunker zonder detector (echt een toevalstreffer want sommigen onder ons dachten dat er een betonijzer uit de grond stak).

Die MG is door de terugtrekkende Duitsers zelf onschadelijk gemaakt, namelijk de loop is krom getrokken. Verder heeft de tand des tijds veel vernield aan dit wapen, kortom het trekkermechanisme en alle dunne metalen delen zijn vergaan. In feite rest er enkel de kromgetrokken loop met een stukje stalen frame waarin de loop zit.

Is dit wapen vergunningsplichtig in België? En zo ja, word er zwaar aan getild door de overheid moest je dit dan toch behouden zonder die vergunningen? ik zou het echt maf vinden, want dan rest er me niet veel dan die in 't scheldt te gaan droppen... Sad
(bij wijze van spreken)

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen

Laatst aangepast door Tom Oliviers op 10 Mei 2013 21:18, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2013 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dezelfde vraag voor een mauser die we vorig jaar in een vers omgeploegd veld terugvonden. ook weer zonder detector, wederom een toevalstreffer toen we opweg waren naar een duitse "tobruk" bunker.

Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal moet een wapen volgens de wetgeving onklaar gemaakt worden als wettelijk onklaar gezien te worden. Pin in de kamer en een stempel van Luik. Maar vermits het hier gaat om een grondvondst, ik denk niet dat men hiervan veel problemen van zullen maken. Als dit toch onwettelijk is, dan houden meer dan 50% van de Ieperse, en ook die langs de Ijzer, museums, café's en toebehoren en ook heel wat verzamelaars onwettelijk bezig. Dat ding is enkel maar een stuk geroest ijzer die niet eens kan grendelen. Als dit niet eens volstaat!

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

In de praktijk zal niemand zich druk maken over zo'n kromgetrokken MG of een gevonden stuk Gew 98. Maar die zijn dan ook "niets" waard (wat een gek ervoor geeft).

Mijn vraag aan de kenners:
zijn dedemilitariseerde ex-wapens nu meer of minder waard dan gelijkaardige echte exemplaren?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
awol

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is ongeveer hetzelfde als een originele helm van zijn verflaag ontdoen en hem voorzien van een nieuwe verflaag.

Dus…

Waarde van een onklaar gemaakt wapen is lager dan van een werkend exemplaar
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Goed gezocht hoor! Dus: demilitariseren maakt wapens waardeloos?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij persoonlijk is demil nefast voor de waarde van een wapen.

Als ik iets zou willen kopen en het blijkt demil te zijn, dan bied ik ook meteen een pak lager dan de vraagprijs.

Nja, is slechts mijn mening natuurlijk, ik hou niet van Demil.

Eigenlijk heb ik nog liever een werkende replica zoals airsoft wapens dan een demil

groetjes
Tom
awol

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, dat schrijf ik niet.

Goed lezen! Cool
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

En bedankt voor het antwoord omtrend mijn bodemvondstjes Smile
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

awol @ 12 Mei 2013 18:33 schreef:
Nee, dat schrijf ik niet.

Goed lezen! Cool

Bij beter lezen is je mening duidelijk! Evil

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Beter een gedemilitariseerd wapen in huis dan helemaal geen of een verboden wapen in huis ..
Groeten Philippe
Naar boven
leibhusar

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 19:34    Onderwerp: demil Reageer met quote

Zodra een historisch object veranderd word van zijn origine,.... dus bv een wapen word vast gelast, een helm krijgt een nieuwe verflaag ( lichtblauw bv, Embarassed ) een pickelhaube andere kokardes en een nieuw riempje... neemt de waarde af....
Kijk op de beurzen,veilingen , dealers enz.enz.. zodra iets niet 100% is , is de prijs daar aan gerelateerd ...
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Duidelijk! Dus hulzen mogen niet gepoetst, obussen niet ontroest vanwege hun waarde?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

@ Philippe:

Ook waar! Liever geen dan in mijn geval Smile
(met uitzondering van die "waardeloze" bodemvondsten waar voor mij persoonlijk wel een leuke herinnering aan vast hangt)

Gr.
Tom
leibhusar

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2013 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 12 Mei 2013 20:52 schreef:
Duidelijk! Dus hulzen mogen niet gepoetst, obussen niet ontroest vanwege hun waarde?

Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel....

Een wapen dat gedemilitariseerd is , is gewoon minder waard dan eentje die werkend is...
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2013 8:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Al te zien hoe je het bekijkt.
In Frankrijk heeft een gedemilitariseerd Lebelgeweer bv.meer waarde dan een niet gedemilitariseerd want dat is verboden bezit.
Meer zelfs bij aankoop houdt men altijd rekening met de bijkomende kosten voor demilitariseren.Kijk maar eventjes rond op de fora.
Groeten.Philippe
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: