Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Lange Max van Semide

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 20:17    Onderwerp: De Lange Max van Semide Reageer met quote

De Lange Max van Semide

In dit topic wilde ik wat aandacht schenken aan de Lange Max van Semide - of in ieder geval aan wat er vandaag de dag nog rest van deze grote Duitse geschutsopstelling. Ik bezocht de site in de herfst van 2009, op een mistige dag in de Champagne. Want dat is waar Semide ligt, in de oostelijke Champagne, niet ver van de Argonnenstreek. Het plaatsje ligt op zo'n 10 kilometer van Vouziers.

Het emplacement van de Lange Max (380 mm geschut) ligt verlaten op een goede twee kilometer van het dorpje, middenin een grote akker. Het kanon is (vanzelfsprekend) verdwenen; alleen de betonnen constructies zijn er nog.
Over het type geschut zelf is op dit forum al het een en ander geschreven, zoals hier. En hier, over de soortgelijke site bij Duzey (boven Verdun).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Het emplacement van de Lange Max in de akker. Met enige fantasie lijkt het door de mist wel alsof er nog wat kruitdampen wegtrekken Smile

Er is ooit een informatiebord bij de site geplaatst, maar dat heeft de tand des tijds ook niet echt denderend doorstaan.

Toegang tot enkele onderaardse ruimtes.

Laatst aangepast door Tommy v. D. op 29 Jun 2010 20:30, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

De onderaardse ruimtes zijn door opgehoopte aarde jammer genoeg gereduceerd tot moeilijk begaanbare kruipruimtes, wat nog wat rugklachten kan geven...

De plek waar eens het gigantische geschut opgesteld was.

Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

De begroeiing domineert ook deze site.

De munitietoevoer, als ik me niet vergis.

Een stille getuige.

Tot zover weer dit beeldverslag. Smile

Tommy
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Goed dat je deze onder de aandacht brengt, het is inderdaad een beetje één vergeten site.
Ik ben er tijdens mijn eerste front toer in 2007 geweest, toen stond er een aanplak bord met wat informatie in het Frans, staat deze er nog steeds ?

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Price of Glory @ 29 Jun 2010 21:50 schreef:
Goed dat je deze onder de aandacht brengt, het is inderdaad een beetje één vergeten site.
Ik ben er tijdens mijn eerste front toer in 2007 geweest, toen stond er een aanplak bord met wat informatie in het Frans, staat deze er nog steeds ?

Leuk dat je er ook geweest bent Smile
Ja dat bord staat er nog, is alleen behoorlijk beschadigd door allerlei omstadigheden (vooral waterschade); de helft is niet meer te lezen.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2010 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige foto's van een bijna vergeten plek, dank! Het mooie beton is bijna niet aan te slepen op deze site Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: