Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Waarschuwing voor amateurs

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2010 20:06    Onderwerp: Waarschuwing voor amateurs Reageer met quote

tijd voor de eeuwige "preek",gelukkig niet altijd parels voor de zwijnen zoals sommige reakties bevestigen Very Happy Very Happy
voor degene die mij niet kennen(met uitzondering van de belastingsvordering administratie & de verkeerspolitie,die voor mij een boontje hebben) ,ik ben Martin, werkzaam als "ontmijner"bij de Cie Dovo Poelkapelle en (soms) aktief als moderator op dit forum.
aangezien de beroepskeuze die ik gemaakt heb,ken ik de, voor sommigen onbegrijpbare,fascinatie voor munitie.
ik lijd er namelijk zelf onder... Embarassed
het verschil is dat ik in opdracht handel en word beschermd door enige mate aan "parate kennis" (een weinig toch ) en stapels boeken,naslagwerken,technische fiches en collegas die het beter weten Surprised .
bij een ongeval tijdens het behandelen van munitie,heb ik echter,grove beroepsfouten terzijde gelaten natuurlijk Rolling Eyes
1-het voordeel van gratis & snelle medische behandeling
2-het medevoelen van een groot part van het meer naar dankbaarheid neigende deel van onze samenleving.
3-bij het schielijk overlijden ,mijn naam op ons monument,een mooie medaille en een weduwe die dan pas haar schat op zijn feitelijke waarde weet te schatten en een meer dan rijkelijk staatspensioen Wink
4-het medevoelen van etc...etc..
dat geldt voor de "beroeps"mensen,voor de enthousiaste amateurs..een ander lot wacht... Surprised .zie volgend antwoord...MMM Confused
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.

Laatst aangepast door maxmadmartin op 17 Dec 2010 20:12, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2010 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

preek,deel 2
wat nu met de vrije tijds ontmijner...?
nieuwsigierigheid siert de mens,we hebben er veel mooie & nuttige dingen mee ontdekt,maar helaas ook minder mooie...een hangmat is ee n heerlijk en nuttig ontspanningsmiddel,maar luiheid is dan weer des duivels oorkussen.. Evil
experimenteren kan leuk en leerzaam zijn Very Happy ,maar met munitie is falen is geen optie !
curriosity ,immers,killed the cat,en die hebben 9 levens.
een mislukt examen levert immers voor de (gewilde of ongewilde) betrokkenen het volgende op :
1- het algemeen misprijzen van de goegemeenschap,(we hebben het hem nog zo gezegd...& wat moet er nou met die bloedjes van kinderen !)
2- geen gratis verzorging ,medaille of dank en nog minder een overlevingspensioen,mogelijk bij overleven verlies van de job door handicap...
3- indien het gezin niet deelde in de brokken,krijgen ze wel het volgende op hun dak :-huiszoeking(of wat er van rest) door politie en dovo,gevolgd door een niet te weigeren, uitnodiging v/d Heer Procureur en mogelijk een rits schadeclaims van de geburen, 100 diensten,en de gemeente.
4- het te late "was ik er maar afgebleven.. Sad

indien dit alles niet overtuigend genoeg is heb je het "prutsvirus" in de hoogste graad,en ,kijk er maar eens de kranten op na,met dodelijke afloop. (dan wel een klein 8 lijntjesbericht op pagina 9 van je plaatselijk journaal,je exploot haalt zelfs de voorpagina niet Rolling Eyes )
dus alvorens verder te doen,jezelf 1 vraag stellen : do i feel lucky ???
is het antwoord ja,mij niet gelaten,ik ben hier slechts als mod gevraagd om technisch en soms historische uitleg te spuien.en eventuele Russische roulettespelers op andere gedachten te brengen.
denk dus niet dat ik een soort mol ben ( de gedachte alleen al,blind en kromme poten puke ) die e mailadressen doorspeelt aan de poltiediensten,er valt geen € mee te verdienen .
ik heb dit nooit gedaan en ben het in de toekomst ook niet van plan!
ik probeer enkel jullie ( begrijpbare) dorst naar kennis een beetje te lessen,in de hoop dat jullie mijn boodschap overwegen :
MUNITIE IS GEMAAKT OM TE DODEN,VERWONDEN of TE VERNIETIGEN ..(indien mogelijk alle drie tesamen)
En, het is als een schoonmoeder..het slaat toe als je het minst op je hoede bent Surprised
dus hou het aub veilig,het sop is immers de kool niet waard...
voor info anders, altijd meer dan bereid ,
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.

Laatst aangepast door maxmadmartin op 17 Dec 2010 20:17, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2010 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie woorden, MMM! Diepe respect voor jou, je familie (die zitten er ook maar mee... Wink ) en je baan.

Vraagje: waarom ben je dit werk gaan doen? Rolling Eyes

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2010 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 14 Jun 2010 21:56 schreef:
MUNITIE IS GEMAAKT OM TE DODEN,VERWONDEN of TE VERNIETIGEN

TA-DAAAAAAAAAA !!!!!
De waarheid in een notendop...

Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2010 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

hoy Percy,
waarom word je ontmijner.. Confused
reeds als jonge snaak (toen de dieren nog verbaal comuniceerden)had ik al interesse in geschiedenis en militair leven & materiaal en een keuze om beroepsmilitair lag dus voor de hand.
jeudige experimenten met gevonden munitie "sieren" helaas ook mijn kerfstok ( ik weet het ,ik schaam mij diep Embarassed ),en toen ik werkzaam was als technieker bij de groep duikers-ontmijners en de kans kreeg om het brevet ontmijner te behalen heb ik niet geaarzeld.
op je 36 jaar terug voor zes maand op de schoolbanken en maar slikken en knikken ( ooit een instructeur gekend die zijn ongelijk toegaf en je daarna niet "buisde" speechless ) was wel niet evident Crying or Very sad !
het is daardoor ook dat ik als mod op dit forum geen banbliksems begin te werpen naar onderzoeklustige mensen ivm munitie,telkens dit ter sprake komt.Als je zelf in een glazen huis woonachtig was,heb je afgeleerd met stenen te werpen naar de buren.
ik heb in al die jaren wel een militaire wijsheid opgedaan : KEN U VIJAND !
daar ik al dertig jaar sportschutter ben en het brevet van iniator pistoolschieten heb behaald weet ik één ding zeker :wapens en munitie in handen van leken = GEVAAR !!
daarom probeer ik met zachte hand en een dosis humor ,deze mensen te weerhouden om dingen te doen die ze misschien later zuur zal opbreken.
dreigen en schelden jaagt ze toch maar weg,en kan ik er maar 1of 2 overreden om dergelijke praktijken te laten dan denk ik maar "beter één vogel in de hand ,dan tien op de vlucht"
als ik wat "luchtig" debateer over dit onderwerp ,is dat met de wetenschap
dat naar een zot die de waarheid vertelt soms meer geluisterd wordt dan naar de zoveelste zelfverklaarde expert ( niemand op de korrel genomen hoor !)
mijn beroepskeuze heeft mijn vrouw en dochter (hoop ik toch ) niet teveel slaaploze nachten bezorgd,al was mijn vertrek in opdracht naar kosovo misschien wel "on the edge".
vreemd want,ik heb hier dagelijks meer munitie te behandelen dan daar in maanden Surprised
nu, een vader ontmijner die één keer vier maand in kosovo zat(ik ben bij de marine) was blijkbaar beter te verteren dan één die 3/4 of meer per jaar op zee doorbrengt puke
de kwade dagen ,er waren er,toch heb ik nog geen spijt van mijn ietwat "vreemde " beroepskeuze.
bedankt voor de morele steun,en hopelijk is je vraag hiermee voldoende beantwoordt ?
anders weet je me "wonen" Wink
veel grtz MMM

Laatst aangepast door maxmadmartin op 09 Okt 2010 20:16, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2010 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

@MMM, bedankt voor je goede verhaal. Ik ken persoonlijk iemand die bij de Nederlandse EOD werkt als ontmijner. Niet alleen heeft hij over prutsers dezelfde opvattingen als jij, maar ik weet dat de Nederlanders groot respect hebben voor hun Belgische en Franse collega's, omdat die moeten werken aan veel verder gedegradeerd materiaal dan de EOD.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2010 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je uitgebreide reactie, MMM! Ik vraag me toch altijd af waarom mensen zulke beroepen uitoefenen... Je hebt wel gelijk, denk ik: met humor kom je een stuk verder dan met een belerend vingertje!

@ Lingekopf: is het een idee MMM's preek én zijn persoonlijke verhaal onder te brengen in een 'sticky' bij het DOVO-onderdeel? Mét MMM's in- en toestemmig natuurlijk...

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2010 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Goed idee! Onderwerp afgesplitst, belangrijk genoeg Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
poppy

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2011 20:03    Onderwerp: knutselaars Reageer met quote

NIET alleen in België zijn knutselaars aan het werk:

vr 28 jan 2011, 16:17
Dode na ontploffing granaat
HEDEL - Een ontploffende granaat uit de Tweede Wereldoorlog heeft vrijdag het leven gekost aan een 27-jarige inwoner van het Gelderse Hedel. De explosie vond plaats op het terrein van een aannemersbedrijf aan de Drielseweg in die plaats, aldus de politie vrijdag.
Het slachtoffer was bezig met het demonteren van een door hem gevonden granaat toen die ontplofte. Op het terrein trof de Explosieven Opruimingsdienst nog enkele granaten aan. Die zijn elders tot ontploffing gebracht. Het slachtoffer was familie van de eigenaar van het bedrijf.

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8866044/__Dode_na_ontploffing_granaat__.html?p=5,1

Je bent een rund als je met explosieven stunt!
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2011 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dom, dom, dom.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2011 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2011 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Een 27-jarige inwoner van Hedel is vanmiddag omgekomen nadat een granaat uit de Tweede Wereldoorlog ontplofte. Het slachtoffer was bezig met het demonteren van de door hem gevonden granaat toen die ontplofte.

De explosie vond plaats bij een bedrijf aan de Drielseweg in het Gelderse Hedel, meldde de politie. Onduidelijk is nog waar en wanneer de granaat werd gevonden, aldus een politiewoordvoerster.

Daar gaan we weer....
Mad

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2011 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy,
blijkbaar zit toch niet iedereen op dit forum... Surprised
Anders had de man in kwestie misschien deze sticky gelezen... speechless
en misschien ook genegeerd Mad
Zulke voorvallen gebeuren nog jaarlijks.. Rolling Eyes Yvonne blik
Spijtig voor deze mens,maar het scenario had anders kunnen zijn... puke
Collega's in de buurt die even komen kijken uit interesse omdat ze denken dat hij weet waar hij mee bezig is ... Confused
Tot het doomsday scenario..."hallo schat ,juist thuis van boodschappen doen met de kinderen.."..."en waar ben je mee bezig pappa..."
BOEM......
Blijft dan de vraag...is het dat offer waard...???
Maar ik geef verdomme niet op met waarschuwen !!! Yvonne blik
Grtz,batterd but not beatenMMM poppy
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2011 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan blijkbaar nog beter Surprised speechless Mad

grtz,MMM
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2011 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

T'is blijkbaar "kinderspel"... Surprised

een" stevige" fundering is altijd veilig... Rolling Eyes

grtz,MMM Sad Sad Sad Sad Sad
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2011 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Het helpt wel tegen de overbevolking.... Mad Mad Mad

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2011 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 04 Feb 2011 16:46 schreef:
Het helpt wel tegen de overbevolking.... Mad Mad Mad

En wat "nefast" voor het milieu.... puke
grtz,MMM
Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2012 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Heb een vraag ,
hoe kun je 'binnengeraken' in de DOVO
Hoe moelijk is het om een job te krijgen binnen de DOVO ???
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2012 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Branco12 @ 25 Nov 2012 21:29 schreef:

hoe kun je 'binnengeraken' in de DOVO

U laten inlijven bij den troep. Smile
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2012 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
eerst moet je natuurlijk militair zijn Smile (liefst al een paar jaren,tenzij je gaat voor duiker-ontmijner,dan kun je direkt de selectieproeven doen)
Dan dien je gewoon via het "model B" je aanvraag in.
Je wordt uitgenodigd bij DOVO voor een "interview" en dan wordt beslist als je doorgaat naar de opleiding .
eerst het brevet "munitievernieuwer" behalen (duur 2 maand ) en dan 4 maand opleiding voor het elementair brevet ontmijner,als ooff doe je er nog 2 maand langer over.
De cursus is niet zwaar....ze is ,geloof me,heel zwaar !
Maar dat heeft dan ook zijn redenen.. Yvonne blik
Dan volgt nog een bijkomende opleiding in de eenheid zelf.
Grtz,MMM poppy
Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2012 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

zijn er daar bepaalde eisen waar je aan moet voldoen ?
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2012 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Branco12 @ 26 Nov 2012 18:25 schreef:
zijn er daar bepaalde eisen waar je aan moet voldoen ?

Militair zijn is de eerste voorwaarde. Daarlangs moet men nog aan enkele voorwaarden voldoen, zoals fysiek in orde en stressbestendig zijn. Daarna de verschillende cursussen volgen en slagen enz... Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Branco12

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2012 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een lange weg te gaan als je daar wilt geraken !!!
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2012 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Branco12 @ 27 Nov 2012 7:51 schreef:
Nog een lange weg te gaan als je daar wilt geraken !!!

De weg lijkt lang en is dat ook deels om mogelijke "helden" eruit te krijgen.
DOVO hoeft geen John Wayne's of dirty harrys maar mensen met een klare kijk op onklare situaties en gezond verstand genoeg om een redelijke opplossing ervoor te vinden.
Het soort mensen dat als iemand "brand" schreeuwt ,niet direct naar de uitgang loopt maar eerst kalm nadenkt hoe op welke manier je de meesten er levend uitkrijgt..jezelf inclusief natuurlijk Wink Dat klinkt misschien raar maar ontmijners stellen zelfbehoud,en dat van hun team heel hoog op de lijst van prioriteiten,we hebben niet echt een "deathwish" Smile
Kamikazes,hoe plichtsgetrouw die mensen ook waren,zijn geen DOVO voer.
Geen helden in spe dus, maar mensen met een nuchtere kijk op gevaar en hoe er mee om te gaan zoals trouwens ook al die mensen in de hulpdiensten als de 100 bv.
grtz,MMM poppy
Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2012 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

je moet je cursus dus kennen !! Smile
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2012 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Branco12 @ 27 Nov 2012 20:10 schreef:
je moet je cursus dus kennen !! Smile

hoi,
de cursus is een goede handleiding,echter de "praktijk" en het delen in de kennis van ervaren collega's is de sleutel tot het "onbeschadigd " blijven in deze job Wink
grtz,MMM poppy
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2012 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2012 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

O ja,
een olifantevel is zeker handig,want eod ers hebben een rijk gevoel voor humor Smile
nog wat "gewone" fotos op deze site
http://www.google.be/search?q=pictures+eod&hl=nl&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=_9S1UMSuOY3s0gWimoDIDw&ved=0CCoQsAQ&biw=1344&bih=746
grtz,MMM poppy
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2012 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
dez heeft de typische humor van de EOD nog beter weer volgens mij Laughing

Het benaderen van een IEDD wordt "the long walk " genoemd... speechless
grtz,MMM
Naar boven
PDM

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Or the fast withdrawal; oi der mé je pr.... op Stoat.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2014 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

PDM @ 24 Mrt 2014 12:12 schreef:
Or the fast withdrawal; oi der mé je pr.... op Stoat.

Yep maat,
IEDD teamchefs zijn de enige ter wereld die de 100 meter sprint onder de 9 seconden lopen....met pak aan Wink
grtz,MMM poppy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: