Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Iran-Irak oorlog wordt vaak vergeleken met WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2010 21:18    Onderwerp: Iran-Irak oorlog wordt vaak vergeleken met WO1 Reageer met quote

Terecht of onterecht?

Ik citeer even:

Deze oorlog is vaak vergeleken met de Eerste wereldoorlog. Irak viel op 22 september 1980 Iran binnen maar na enkele tientallen kilometers terreinwinst liep de aanval al snel vast. Medio 1982 waren de Irakezen teruggedrongen tot de oorspronkelijke grens tussen beide landen en daar groeven zij zich in. Ze construeerden uitgebreide verdedigingslinies beschermd door artillerie, machinegeweren, prikkeldraad en vooral mijnenvelden die de Iraniërs probeerde te neutraliseren met menselijke aanvalsgolven van nauwelijks getrainde jongens, zogenaamde Basij. De Kindermord bei Ypern werd zo nog eens dunnetjes over gedaan (alleen de kinderen zijn bijkans nog veel jonger). Het gebruik van Inundaties (zoals in 1914 aan de IJzer) en gifgas door de Irakezen gaf het hele gebeuren nog een extra 14-18 tintje. En net als in de Eerste wereldoorlog bleven beide partijen jaren lang wrikken aan het front zonder noemenswaardig resultaat.

http://www.geschiedenisnieuws.nl/?p=213
Het is de eerste keer dat ik deze vergelijking hoor Surprised

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
SMH

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010 4:10    Onderwerp: Reageer met quote

Terecht denk ik wel hoor, de omvang en de modder misschien niet, maar de rest wel. Ik herinner mij nog goed beelden van stapels lijken, de "over the wall" tacktieken van Iran, het gifgas en de langdurige impasse...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
louis

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010 8:20    Onderwerp: Re: Iran-Irak oorlog wordt vaak vergeleken met WO1 Reageer met quote

Yvonne @ 03 Jan 2010 21:18 schreef:
Het is de eerste keer dat ik deze vergelijking hoor Surprised

Het lijkt mij wel een opvallende vergelijking, aangezien destijds natuurlijk beide zijden beschikten over middelen die een loopgravenoorlog zinloos lijken te maken (tanks, vliegtuigen, etc).

Laatst aangepast door louis op 04 Jan 2010 8:27, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Maar als je dan ziet wat ze doen met die tanks, Louis... Heb je dat filmpje gezien dat erbij staat? Fascinerend.

http://www.geschiedenisnieuws.nl/?p=213

Tanks kun je nu (en in ieder geval daar) wel makkelijker uitschakelen dan in '14-'18, geloof ik. Iedere soldaat lijkt tegenwoordig te beschikken over RPG's. Dat zou de verhoudingen op tank-gebied een beetje kunnen rechtrekken.

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Tanks lijken ook wat afgedaan te hebben op het slagveld...er wordt meer en meer gebruik gemaakt van gepantserde "autos" denk mlaar aan de strykers, lav's, centauros en dergelijke...tegenwoordig is de mobiliteit en vuurkracht belangrijker dan de pantsering...er is geen enkele tank die weerstand kan bieden aan de moderne pantserafweermunitie...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

En die RPG's daar schakel je niet zomaar even een abrams met uit hoor...tijdens de inval in irak is er 1 tank uitgeschakeld door een RPG met een lucky shot op een weinig gepantserde plaats en dan enkel nog omdat er ook nog eens het geluk was dat er een brandstof leiding kapotgeschoten werd...daardoor konden de leden van de bemanning wel de brand blussen maar deze begon steedsz opnieuw omdat de brandstof op de hete motor kwam...en reken maar dat een lucky shot op die plaats wel niet meer mogelijk zal zijn...zal wel al pantsering toegevoegd zijn...
pascal
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je kundige reacties, derwisj.

Nu je mijn RPG-theorie zo kundig onderuit gehaald hebt ( Evil Wink ), moeten we dus terug naar het oorspronkelijke punt van louis:
Quote:
Het lijkt mij wel een opvallende vergelijking, aangezien destijds natuurlijk beide zijden beschikten over middelen die een loopgravenoorlog zinloos lijken te maken (tanks, vliegtuigen, etc).

Heb jij enig idee waarom het daar, tussen Iran en Irak, tot een loopgravenoorlog gekomen is, terwijl men, anders dan in WO I, wel degelijk beschikte over tanks en vliegtuigen?

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, mijn idee is dat er een samenspel van factoren was...de tanks waren niet zo goed als de huidige, er werd gebruik gemaakt van serieuze mijnenvelden, ook geen pretje voor tanks, er werd ook veel gebruik gemaakt van luchtondersteuning ook geen pretje als je dan een opmars met tanks/infanterie wil doen, maar vooral denk ik dat er gewoon een evenwicht was tussen de materiele superioriteit van de Irakezen en de superioriteit op gebied van mankracht van de iraniers, en de bereidheid verliezen te lijden...vergeet niet dat we in het gebied van de zelfmoordaanslagen zitten en dat het waarschijnlijk zal voorgekomen zijn dat een of andere fanatiekeling zich met 50 kilo springstof onder een tank wierp...en daar sta je dan met je tank...
pascal
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 04 Jan 2010 23:09 schreef:
Wel, mijn idee is dat er een samenspel van factoren was...de tanks waren niet zo goed als de huidige, er werd gebruik gemaakt van serieuze mijnenvelden, ook geen pretje voor tanks, er werd ook veel gebruik gemaakt van luchtondersteuning ook geen pretje als je dan een opmars met tanks/infanterie wil doen, maar vooral denk ik dat er gewoon een evenwicht was tussen de materiele superioriteit van de Irakezen en de superioriteit op gebied van mankracht van de iraniers, en de bereidheid verliezen te lijden...vergeet niet dat we in het gebied van de zelfmoordaanslagen zitten en dat het waarschijnlijk zal voorgekomen zijn dat een of andere fanatiekeling zich met 50 kilo springstof onder een tank wierp...en daar sta je dan met je tank...
pascal

Vergeet ook niet dat, ten tijde van de Iraakse inval, het Iraanse leger in grote problemen verkeerde vanwege zuiveringen in de gelederen onder Khomeini om voormalig Sjah getrouwen uit te schakelen. Mede daardoor leek Iran een makkelijke prooi doch de Iraniers zijn een kranig volkje en bovendien vocht Iran voor zijn lijfsbehoud. Dat maakt soldaten fanatiek en bereid tot standhouden.
louis

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2010 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 04 Jan 2010 23:09 schreef:
Wel, mijn idee is dat er een samenspel van factoren was...de tanks waren niet zo goed als de huidige, er werd gebruik gemaakt van serieuze mijnenvelden, ook geen pretje voor tanks, er werd ook veel gebruik gemaakt van luchtondersteuning ook geen pretje als je dan een opmars met tanks/infanterie wil doen

Mijnenvelden zullen vast hebben bijgedragen aan het in stand houden van bestaande frontlinies. Ook geldt natuurlijk dat het doorbreken van een frontlinie geen doel op zich is, maar dat je daarna ergens naar moet kunnen doorstoten, en in beweging moet kunnen blijven tot je een nieuwe logische verdedigbare linie hebt bereikt, wellicht dat er geen duidelijk doel voorhanden was?
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2010 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

In de Britannica online enceclopedia staat, na een omschrijving van de loopgravenoorlog in de eerste wereldoorlog:
Quote:
Relatively little use was made of trenches in the mobile warfare of World War II in Europe. By contrast, the Japanese in the Pacific theatre, faced with overwhelming American artillery and airpower, heavily fortified many of their islands with chains of deeply dug caves and bunkers. Similar tactics were used by the North Korean and Chinese forces in the Korean War when confronted with American airpower. In the Battle of Dien Bien Phu (March 13–May 8, 1954), which resulted in the French expulsion from Indochina, the communist-led Viet Minh used classic 18th-century siege methods and drove forward an elaborate system of trenches to negate the effects of French artillery and airpower, preparatory to the battle. Classic trench warfare reappeared in the Iran-Iraq War (1980–88), a basically static war in which such mobile weapons as tanks and aircraft were in short supply. In the subsequent Persian Gulf War (1990–91), Iraq built an elaborate system of defensive trenches, ditches, and berms, but it was overwhelmed by airpower, innovative tactics, and the demoralization of its frontline troops.

Als dit klopt werd het een loopgravenoorlog doordat er onvoldoende tanks en vliegtuigen beschikbaar waren. Zal ook geen pretje zijn geweest voor de soldaten destijds, in die hitte met je gasmasker op in de loopgraven. Neutral

Idem dito op Wikipedia:
Quote:
Another example of trench warfare after World War I was the Iran–Iraq War, in which both armies had a large number of infantry with modern small arms, but very little armour, aircraft, or training in combined operations. Tactics used included trench warfare, machine gun posts, bayonet charges, use of barbed wire across trenches and on no-man's land, human wave attacks and Iraq's extensive use of chemical weapons such as mustard gas against Iranian troops and civilians as well as Iraqi Kurds.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2010 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou er aan twijfelen dat irak te weinig tanks had; tijdens de golfoorlog van 1991 zijn er nog honderden vernietigd, meestal oude russische modellen, en tijdens de oorlog van 2003 beschikten ze ook nog over een goed aantal tanks, ondanks alle boycots...volgens mij moeten ze die tanks reeds in de inventaris gehad hebben tijdens de irak-iran oorlog...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2010 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Even de getallen van tanks voor beide partijen gevonden via google :
In 1980 : Irak : 2700 Iran : 1740
In 1987 : Irak : 4500 Iran : 1000
Wat toch geen lage getallen zijn voor zulke landen...
pascal
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2010 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.geschiedenisnieuws.nl/?p=313

we worden vernoemd Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: