Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Yorkshire trench (werken?)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
burie

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2009 19:38    Onderwerp: Yorkshire trench (werken?) Reageer met quote

Weet er soms iemand of er werken zijn aan de Yorkshire trench? vandaag reed ik langs met de wagen naar huis en de toegang was afgezet met van die hooge hekken ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 8:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er zaterdag geweest. Foto's volgen vanavond!
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Duckboards vernieuwd.
Foto's op het Britse Great War forum.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Het was hoog tijd om daar aan te vallen met gereedschappen. Zoals ik al eens eerder tegen tegen enkele, het ligt tussen de fabrieken verlaten bij. Mijn mening, gewoon onverzorgd. Ik tracht de foto's te vinden en hopelijk is het meer dan Duckboards.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, dat er dingen na nog maar een 6-tal jaar al dringend aan vernieuwing toe blijken is triest. (Slechte kwaliteit ?). De met mortel bestreken "zand"zakken werden de voorbije jaren al enkele malen gedeeltelijk opgelapt.
De (re)constructie van de Dodengang bij Diksmuide (waar er weliswaar geen duckboards hoefden) blijkt een stuk solider. (Maar heeft dan (ook vanwege de lengte) een veelvoud gekost.)

Aurel
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het ligt niet aleen daar aan Aurel, maar al eens gezien hoe hoog het gras bijvoorbeeld staat? Hoeveel onkruid er door de witte kiezels schoten? En ik durf wedden dat de Livens buizen met wat troep in de grond zitten, wachtend op een poetsbeurt. Het onderhoud dat wekelijks/maandelijks moet gebeuren via de Groendienst is zeer laag. Ik durf wedden dat ze het plekje niet bekijken omdat het midden een industrie terrein bevind.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, ik heb altijd aangedrongen dat er ook uitleg kwam bij de Livens Projectors, en had zelfs de teksten en foto's klaar voor het bord. Maar het "lot" heeft er anders over beslist ...
En als ik bedenk hoe geduldig ik al die duckboards persoonlijk behandeld heb tegen verwering ... En al de kruiwagens met zandzakken die ik versjouwd heb ...
Enfin, anderen beslisten hoe het hoorde....
Slechte kwaliteit, dat was van meet af aan duidelijk.

Aurel
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2009 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Gaat men hier dan ook meteen van de gelegenheid gebruik maken om de constructie historisch correct terug op te bouwen? Daarmee bedoel ik de dimensionering (2 soldaten met bepakking kunnen nergens kruisen), het materiaalgebruik bij een A-frame constructie (geen zandzakken tot op de bodem), de afwezigheid van enige golfplaat in de opbouw ...

In het boek “Beneath Flanders Fields” staat een mooie foto van Yorkshire trench en hoe het er destijds uitzag.

Wordt de instorting van dugout ook aangepakt?
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2009 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 22 Sep 2009 9:56 schreef:

In het boek “Beneath Flanders Fields” staat een mooie foto van Yorkshire trench en hoe het er destijds uitzag.

Waar staat de foto van Yorkshire Trench a.u.b. ? Ik vind hem niet op de in het register aangegeven pagina's (90, 251, 273).
Waarschijnlijk op een andere bladzijde, maar ik heb nogal haastig gebladerd.

Aurel
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2009 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 22 Sep 2009 9:56 schreef:
Gaat men hier dan ook meteen van de gelegenheid gebruik maken om de constructie historisch correct terug op te bouwen? Daarmee bedoel ik de dimensionering (2 soldaten met bepakking kunnen nergens kruisen), het materiaalgebruik bij een A-frame constructie (geen zandzakken tot op de bodem), de afwezigheid van enige golfplaat in de opbouw ...

Wordt de instorting van dugout ook aangepakt?

Zo te zien weet je waarover je praat.

Tot mijn spijt is er niet veel verkeerd met de Yorkshire Trench.
De tekeningen en informatie die ik na twee dagen speurwerk heb opgezocht bij de engineers in Chatham laten duidelijk zien dat de algehele constructie klopt.

Betreft de golf plaaten, die zijn niet gebruikt, echter kippen gaas.
Maar Spilling jij weet natuurlijk wel de reden hiervoor. Foto's van het kippengaas zijn in ons bezit.

De A frames zijn op 10 stuks na origineel. En ligt nog op de zelfde plek als in 1917. De 10 stuks A frames moesten worden vernieuwd toen een barbaar met een graafmachine de zuidelijke ingang als een deel van de trench heeft verwoest".

In de Yorkshire trench gold de regel single file, voor de niet engels sprekende betekend dit een richtings verkeer.

De Yorkshire trench komt pas klaar na april 1917 en is op veel trenchmaps pas later zichtbaar. De Yorkshire trench is een omgebouwde second line trench.

De duckboards zijn nu van hetzelfde materiaal "Canadian oregon" en de korrekte afmetingen.
De zandzakken liggen niet op de boards zoals in de oorlog, en gelukkig is dit niet gedaan want wij hadden de boards nu niet zo makkelijk kunnen vervangen.

Betreft loopgraven, dugouts zijn er geen geheimen. Er zijn zoals bij de regimenten ook bij het uitvoeren van werken uitvoerige tekeningen en registers bijgehouden.

Beste Spilling betreft het instortings gevaar weet jij zoals gewoonlijk weer veel meer dan degene die erbij betrokken zijn. Ik zou je bevindingen zoals gewoonlijk weer in een van je lekkerre rapporten zetten en iedereen er lekker mee lastig vallen. Zitten wij allemaal natuurlijk weer op te wachten op jouw achterbakse gedoe.

En als laatste. Ik persoonlijk heb grote problemen met jouw manier van achterbaks schrijven en de manier dat jij denkt dat je met mensen omgaat.

Het is ook daarom de reden dat ik niet post op dit forum zolang het ondermaatse geschrijf blijft aanhouden.

Dit is niet alleen mijn eigen mening maar die door veel van ons word gedeeld in het Ieperse.

gr

Frans
schiptje

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2009 23:48    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Ik vond een foto in het vermelde boek terug op pagina 257.
Van de net uitgegraven A frame van Yorkshire Trench.

Erboven staat wel een foto van een loopgraaf (niet gespecifieerd welke), met de A-frames als voorbeeld. En deze kan misschien wel een verkeerde indruk wekken, alsdus dat de Yorkshire Trench ook zo was of dient te zijn qua dimensies...

Ik zag reeds diverse foto's van de opgravingen. Terug gevonden in de tijd en ook nu nog, op het net. Gevonden uit interesse ervoor en omdat dit buitengewoon prachtig en interessant werk was en is.
Deze opmerkingen zetten mij ook echter wel terug aan het denken en zoeken ivm het gebruik van kippengaas en/of golfplaten.
Op post 3 van http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=41109 , staat er een mooie foto waarop ik de restanten van golfplaten meen te herkennen (althans de afdrukken/restanten ervan)? Of heb ik het totaal verkeerd voor? En gaat deze foto niet over dat specifieke stuk van de Yorkshire Trench? Maar over een ander stuk dat dan niet werd gerestaureerd?

Hopelijk steek ik mij hiermee niet in een wespennest. Ik hoop alleen hierover te kunnen praten (of tokkelen is misschien beter gezegd... Wink ) zonder dat ook maar iemand zich aangevallen dient te voelen of dat ik afbreuk wil doen aan iemands integriteit.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Joris,

We hebben blijkbaar verschillende uitgaven. In de mijne staat op die pagina 257 geen foto van een A-frame. Heel het boek doorbladerd, op zoek ernaar, maar niet gevonden. (Interessante bezigheid trouwens, want zo ziet een mens nog eens een tweetal foto's die ene JV publiceert als de zijne, terwijl ik wel beter weet ! Mad

Maar voor de duidelijkheid : ik heb de Engelse versie. Dus, er zullen verschillen zijn in illustratiemateriaal tussen die en de latere (?) Nederlandse ?

Op de link die je geeft willen er 2 foto's niet verschijnen. Qua golfplaten weet ik het dus niet. (Straks even kijken in mijn paar honderd foto's van de opgraving van Yorkshore Trench. ;-) Pas op : de Topic gaat over loopgraven bij Caesar's Nose, niets te maken met Yorkshire Trench. Voor een foto van Yorkshire Trench kippengaas, zie hieronder.

En voor een reeks artikels die ik over Yorkshire Trench en(en dug-out) geschreven heb op de vroegere website,
http://www.mausershooters.org/diggers/

Klikken op : Activiteiten. Daarin zijn te lezen :
- bij sectie Dugouts : Yorkshire Trench en Dug-out
- Yorkshire Trench
- De Yorkshire Trench en dug-out : historisch gesitueerd
- De restauratie
- De opening op 25 mei 2003
- FAQ's (daarin ook over kippengaas vs. golfplaten)

In dat laatste artikel staan ook enkele foto's van loopgraven op de site, genomen tijdens de oorlog). Evenwel iets ouder dan Yorkshire Trench, maar wel in de onmiddellijke omgeving (International trench).

Dat er foto's zouden zijn van Yorkshire Trench tijdens de oorlog kan ik overigens niet geloven. Schetsen van loopgraven ken ik ook, maar die gaan niet specifiek over Yorkshire Trench.

Aurel

Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

@ Frans,

Dank voor je inbreng. Het was leuk terug iets van je te lezen.

Nu terug ter zake,

@ Aurel,

Het is idd op p 257 van de NL versie van het boek BFF dat de bewuste foto's staan. Op het opgegraven profiel van de A-frame zien we duidelijk de restanten van golfplaten, die bij mijn weten niet terug te vinden zijn bij de actuele reconstructie.

De archieffoto die er boven staat is er één van een zelfde constructie die volgens de auteur deel uitmaakte van het netwerk waar oa Yorkshire Trench toe behoorde.
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling,

OK. Als ik eens de NL versie in handen krijg kijk ik wel eens naar de bewuste bladzijde.
In een van de artikels waarnaar ik in m'n vorige posting gelinkt heb, staat te lezen dat er golfplaten gevonden werden in de Yorkshire Trench.
In de nabije Nile trench werden er in ieder geval ook golfplaten aangetroffen. Al was het daar bij U-frames.

Aurel
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zopas eens alle links doorgenomen, Aurel.

En volgend fragment uit http://www.mausershooters.org/diggers/ vind ik een allesomschrijvend antwoord:

Toen de Yorkshire Trench voor de eerste keer blootgelegd werd (zomer 1998) vonden we delen met wat overgebleven was van golfplaten (ondersteuning van de wanden). Ook stukken met 'kippendraad', en stukken met zandzakken. Meer bepaald waar na een obusinslag de loopgraaf hersteld geworden was.
Waarschijnlijk waren sommige stukken van de loopgraaf alleen maar voorzien van zandzakken boven de A-frames. (Het handboek schreef ongeveer 5 lagen zandzakken voor.)

De loopgraaf restaureren met kippendraad zou een praktisch probleem geweest zijn. Golfpaten zouden misschien mogelijk geweest zijn, maar uiteindelijk werd geopteerd voor zandzakjes over heel de lengte. Het compromis tussen authenticiteit en duurzaamheid.

De foto's en hun bijschriften uit de Nederlandstalige versie van het boek Beneath Flanders Fields
kunnen inderdaad wel voor verwarring zorgen. Ik interpreteer het echter als;

- de bovenste foto (IWM E 1712, locatie niet vermeld) = een voorbeeld van een "frame trench" of met andere woorden; een loopgraaf waar A-frames werden gebruikt zoals ook toegepast in de Yorkshire Trench.
- de onderste = een opgegraven A-frame uit de Yorkshire trench.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Joris, zo zie ik het ook.

Aurel
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is de bijbel die ik gebruik.
Velen jaren werk door enkelle engineers.
Een uitgave van tien naslagwerken gemaakt in de jaren dertig.
Alles wat je wil weten over de bouw, plaats welk type en ga zo maar door, van loopgraven en dugouts.

Er zijn er slechts enkelle van gemaakt en ik weet alleen nog maar van drie exemplaren. Waarvan een in mijn familie bezit en opgeslagen te Oxford. In ons archief gekomen toen een kleine uitgever werd overgenomen in de jaren zestig.

Elk boek heeft een afmeting van A2 40 cm x 60 cm.

Ik zal in de toekomst als ik wat tijd heb wat kaarten en tekeningen eruit kopieren.

De naslagwerken laten ook zien dat er veel fabeltjes worden verteld.

schiptje

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hei! Ik denk dat het woord "Bijbel" terecht gekozen is voor dit soort schatten!
Wat zou ik dat graag eens doorbladeren! Als ik het goed begrijp is het dus een na de oorlog uitgebracht naslagwerk, dat een overzicht/resume is van alle mogelijke bouwwerken te velde? (Smalsporen en campementen ook??) En ook kaarten??
Ik ben oprecht benieuwd naar een paar voorbeelden eruit, Frans!

Maar toch nog een vraagje (en het is niet als kritiek bedoeld!); Staan er dan enkel de goed bevonden bouwmethoden in? De methoden waarvan bleek, uit de opgedane ervaringen, dat die de beste waren? En bedoeld om terug te gebruiken, moest het ooit terug oorlog worden?
Ik bedoel maar; staat er ook in hoe bijvoorbeeld de loopgraven en de werkmethodes evolueerden doorheen de oorlogsjaren?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

En vind ik ook heel goed :

BRITISH TRENCH WARFARE
1917-1918
A Reference Manual
General Staff, War Office
The Imperial War Office.
Een goeie 200 pagina's.
Is zelfs nog te koop in herdrukken.
Ł 35 of zo.

http://openlibrary.org/b/OL3533024M/British_trench_warfare_1917-1918
of hier :
(met diagrams on line)
http://www.worldwar1.com/tlbtw.htm#diag
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 23 Sep 2009 20:25 schreef:
Hei! Ik denk dat het woord "Bijbel" terecht gekozen is voor dit soort schatten!
Wat zou ik dat graag eens doorbladeren! Als ik het goed begrijp is het dus een na de oorlog uitgebracht naslagwerk, dat een overzicht/resume is van alle mogelijke bouwwerken te velde? (Smalsporen en campementen ook??) En ook kaarten??
Ik ben oprecht benieuwd naar een paar voorbeelden eruit, Frans!

Maar toch nog een vraagje (en het is niet als kritiek bedoeld!); Staan er dan enkel de goed bevonden bouwmethoden in? De methoden waarvan bleek, uit de opgedane ervaringen, dat die de beste waren? En bedoeld om terug te gebruiken, moest het ooit terug oorlog worden?
Ik bedoel maar; staat er ook in hoe bijvoorbeeld de loopgraven en de werkmethodes evolueerden doorheen de oorlogsjaren?

Ik heb ook nog niet alle delen bekeken. Maar zover ik kan zien is het de evolutie vanaf het begin van de oorlog tot het einde. En dan ga ik ervan uit de goede en de slechte ontwikkellingen. Wat mij enorm interesseert is dat er houten overbruggingen zijn gemaakt voor tanks. Ik heb daar nu tekeningen van nu alleen nog uitzoeken waar die gebouwd zijn. Er zijn bij de battle of Langemark een flink aantal tanks ingezet en er moeten er een aantal gebouwd zijn.

De tekeningen die ik opgehaald heb twee weken geleden zijn voor de types A frames en duckboarding die gebruikt zijn vanaf begin 1917.
Ook nog een tekening van hoop Irons die om de A frame werden geslagen. Een stalen band van 2 inches breed die onder de A frame werd gespannen voor meer sterkte.
Niemand in het Ieperse had tekeningen en ik ben gevraag om de duckboards te maken. Toen maar de nodige info zelf opgehaald. Als ik de klus af heb zal ik de tekeningen op het forum plaatsen.

Even terug komend op het all bekende probleem met de golfplaten. Rechts van de Yorkshire is de white trench en die is gebouwd geweest met het systeem daterend uit 1916 A frames met blikken wanden.
Niet alle loopgraven waren nieuw maar is de basis gebruikt van 1916.
Goed voorbeeld is de loopgraven van de opgraving op Pilkim ridge waar de 1916 lijn hetzelfde is als 1917.

Het deel waar ik over praat is de Yorkshire trench. En als ik het goed heb gelezen een geheel nieuwe trench. Kippengaas had het grote voordeel dat zeer snel gebouwd kon worden. Dat wil niet zeggen dat geen golfplaat is gebruikt voor voorzieningen zoals schiet gaten etc.

Wat ook heel duidelijk is dat doel bewust de loopgraven zeer nauw waren. Motto hoe smaller hoe minder kans om er zomaar een granaat in te schieten. Als je naar de hoek kijkt van de korte en lange A frames kan het ook niet anders.

Al laatste. De meeste legers kennen geen geheimen en alles word gedocumenteerd en getekend tot de laatste details. Het gezegde is nog altijd dat een soldaat hoeft niet te denken gewoon doen wat word opgelegd. Dat geld ook voord de bouw van duckboards, A Frames dugouts alles is voorgekouwd en moet alleen uitgevoerd worden.
Piron

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

De handboeken 'Manual of Field Works (all Arms)' en 'British Trench Warfare 1917-1918' zijn heruitgebracht door Naval & Military Press (http://www.naval-military-press.com/manual-of-field-works-all-arms-1921.html en
http://www.naval-military-press.com/british-trench-warfare-1917-1918.-a-reference-manual.html).

Onder dit topic: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15263&postdays=0&postorder=asc&start=0 hebben Paddy en ik ooit 'Notes for infantry officers on trench warfare' en 'The organization of shell-hole defences' online gezet.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Merci voor de tip en het eraan herinneren, Piron!

Frans, die overbruggingen; zijn dat de zogenaamde "Cribbs" om vijandelijke loopgraven te overbruggen, die je bedoelt? Ze lagen bovenop de tank. Of overbruggingen van eigen loopgraven, zodat ze een "weg" hadden door de eigen linies?

Voor het onderwerp Yorkshire Trench; ik vind alvast voldoening in het hoe en waarom, in het eerder aangehaalde fragment die ik haalde uit de link van Aurel.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 23 Sep 2009 22:26 schreef:
Merci voor de tip en het eraan herinneren, Piron!

Frans, die overbruggingen; zijn dat de zogenaamde "Cribbs" om vijandelijke loopgraven te overbruggen, die je bedoelt? Ze lagen bovenop de tank. Of overbruggingen van eigen loopgraven, zodat ze een "weg" hadden door de eigen linies?

Voor het onderwerp Yorkshire Trench; ik vind alvast voldoening in het hoe en waarom, in het eerder aangehaalde fragment die ik haalde uit de link van Aurel.

Nee niet de Cribbs. Houten overbruggingen die over de eigen loopgraven waren gebouwd. Ik was vanmiddag op het documentatie center in Ieper en daar zat in de map voor Boezinge ook een voorbeeld van deze konstruktie. Maar geen aanwijzing waar die gebouwd waren.
schiptje

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2009 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

OK. "Vaste" constructies dus en niet voor op de "porte-bagage". Wink Interessant onderwerp ook.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De duckboards zijn nu van hetzelfde materiaal "Canadian oregon" en de korrekte afmetingen

Mag ik vragen waarom er voor Douglas / Oregon pine gekozen werd?

Deze houtsoort (uitstekend voor kap- en gebintewerk) behoort bij mij weten tot de duurzaamheidsklasse 3-4 wat de natuurlijke weerstand tegen aantasting door schimmels betreft. Dat wil dus zeggen dat het onbehandeld tussen de 8 tot 10 jaar zal meegaan. Is het de bedoeling dat het binnen 8 jaar opnieuw wordt vervangen?

Waarom werd er niet geopteerd voor hout met een duurzaamheidsklasse 1 (meer dan 25 jaar natuurlijke weerstand) zoals Azobé, Merbeau, Padoek, …. enz?
Frans

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 24 Sep 2009 13:57 schreef:
Quote:
De duckboards zijn nu van hetzelfde materiaal "Canadian oregon" en de korrekte afmetingen

Mag ik vragen waarom er voor Douglas / Oregon pine gekozen werd?

Deze houtsoort (uitstekend voor kap- en gebintewerk) behoort bij mij weten tot de duurzaamheidsklasse 3-4 wat de natuurlijke weerstand tegen aantasting door schimmels betreft. Dat wil dus zeggen dat het onbehandeld tussen de 8 tot 10 jaar zal meegaan. Is het de bedoeling dat het binnen 8 jaar opnieuw wordt vervangen?

Waarom werd er niet geopteerd voor hout met een duurzaamheidsklasse 1 (meer dan 25 jaar natuurlijke weerstand) zoals Azobé, Merbeau, Padoek, …. enz?

Is dit wat je bedoelt tot terug gaan tot de orde van de dag.
Ik heb wel is het gevoel dat je last hebt van een gespleten persoonlijkheid.
Je loopt eerst de hele tijd te mauwen dat iets niet orrigineel is en als iets orrigineel is loopt je weer andersom te mauwen. En altijd maar verwijzen naar jullie boeken waar ook maar alles te vinden is.

Als eerste er is een groot verschil tussen Douglas en Oregon.
Douglas de europese oregon beplanting ingevoerd uit Canada heeft bij lange na niet de sterkte van de Canadese Oregon. Dit heeft te maken in het verschil van het klimaat.

En helemaal met je eens dat het zeer sterke dak konstrukties maakt.
Ook weer rekening houden dat het draag vermogen van Oregon veel groter is dan Douglas. Daarom dat douglas bijna de helft kost.

Waarom geen hardhout. Ten eerste de kosten en belangrijkste niet gebruikt in de oorlog.
De oregon is behandeld.
Verwacht levensduur meer dan 25 jaar.
Met een regelmatige behandeling word de levensduur verder verlengd.

Voordat dat je weer uit je architecten boekje gaat citeren over oregon.
Buiten de grenzen van Belgie word oregon gebruikt bij jachthavens schoeiingen mits behandeld op de juiste wijze. Levensduur 50 jaar.
Maar dat wist je natuurlijk al.
Spiling

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel voor je info, Frans.

Ik zie dat men dus wel degelijk geleerd heeft uit de débacles zoals "Bayernwald". Ik ga er dan ook van uit dan vanaf heden, men om de 2 jaar de duckboards gaat wegnemen voor het aanbrengen van de nodige houtbeschermingsmiddelen, als men de 50 jaar wil halen.
Frans

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 24 Sep 2009 20:49 schreef:
Dankjewel voor je info, Frans.

Ik zie dat men dus wel degelijk geleerd heeft uit de débacles zoals "Bayernwald". Ik ga er dan ook van uit dan vanaf heden, men om de 2 jaar de duckboards gaat wegnemen voor het aanbrengen van de nodige houtbeschermingsmiddelen, als men de 50 jaar wil halen.

Daar ga je weer Spilling. Wat heeft Bayerwald te maken met de duckboards van de Yorkshire trench.

Er is bij de start gebruik gemaakt van het VTI in Ieper die dit als projekt heeft gedaan. Veel hout is geschonken door de houthandels. Resultaat een behoorlijke besparing en een mooi stel duckboards voor de Yorkshire trench.

De gemeente heeft nu besloten om een betere kwaliteit te laten leggen en dit vooral gezien de grote aantal bezoekers naar de Trench dagelijks.

Door de wonderren der techniek is het niet nodig om ooit nog een duckboard wegtenemen er kan zonder probleem met hoge druk houtbeschermingsmiddellen onder de duckboards worden gespoten.
Spiling

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

succes, Frans, de komende 50 jaar.
Bert

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2009 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zonder mij te willen mengen denk ik dat we uit dit topic wel de conclusie kunnen trekken dat er best nog wel wat discussie is over hoe die loopgraven er nu precies uitzagen. Dat zet het nut van archeologisch onderzoek naar dergelijke constructies toch nog maar eens mooi in de verf!

Handleidingen, plannen, foto's, kaarten... er bestaat heel wat documentatiemateriaal, maar als puntje bij paaltje kwam werden loopgraven blijkbaar gemaakt volgens de condities die mogelijk waren op terrein. Ze zijn dus met andere woorden allemaal een beetje hetzelfde... en toch ook telkens een beetje uniek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 10:22    Onderwerp: Loopgraaf in Ieper ingestort Reageer met quote

Minder goed nieuws...

In Boezinge, bij Ieper is een loopgraaf ingestort. Het gaat om de zogenoemde "Yorkshire Trench", een Britse loopgraaf die gegraven is in 1915. De site werd zo'n 10 jaar geleden heraangelegd met zandzakjes en loopplanken. Voorlopig blijft de site dicht voor het publiek.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/1.2112081
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet van toeten noch blazen. Nochtans eergisteren er geweest, en de toestand was nog altijd zoals een maand ervoor. En een jaar of meer ervoor. Dus : een deel ingestort, en de loopgraaf zelf niet toegankelijk. (Maar al meer dan een jaar dus.)
Ik weet wel dat de geplande herstellingswerken vertraging / uitstel hebben.
Ik ga vannamiddag eens kijken.

Aurel
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is minder. Ik ga binnen 2 weken op daguitstap in het Ieperse, waaronder Yorkshire Trench.
Geef je nog je bevindingen weer Aurel?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Vannamiddag er binnengesprongen. En ik zie eigenlijk geen enkel verschil tussen nu en zoals het was enkele dagen, weken, maanden geleden. (O ja, het gras is blijkbaar gemaaid sinds zaterdag.)

Behalve dat er nu een bord staat :

Geachte bezoeker,
Deze site wordt in de komende periode gerenoveerd.
Normaal bezoek aan de loopgraaf is momenteel niet mogelijk.
Wij danken u voor uw begrip.

En ook in het Engels.

Vanwaar de paniek opeens komt, weet ik niet. Van een paniekzaaier ? Smile

Toegankelijk dus zoals altijd. Behalve de loopgraaf zelf. Maar die van boven de grond zien is even interessant. Behalve misschien voor schoolkinderen ...

Aurel
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, bedankt! Toch een tussenstopje doen en een kleine moeite als je al in Boezinge andere dingen opsnuift!
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2014 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, dŕt hebben we graag : krantenhumor bij het ontbijt.

"Loopgraaf ingestort in volle herdenkingsperiode".

(Mijn krant (Het Nieuwsblad) van vandaag. En nu nog een cartoon a.u.b. van huiscartoonist Marec die een link legt met IS of zo. Smile ))

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2014 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

En zo te zien heeft iedereen het overgenomen Smile
https://www.google.nl/search?q=%22Loopgraaf+ingestort+in+volle+herdenkingsperiode&oq=%22Loopgraaf+ingestort+in+volle+herdenkingsperiode&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#safe=off&q=Loopgraaf++Ieper+ingestort+

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2014 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de zekerheid toch nog maar even : de site is dus niét dicht ! (De loopgraaf zelf wel.)

Ook nog even : het verbaast me niet echt dat er "instortingen" zijn. Toen we iets meer dan 10 jaar geleden aan het werk gingen voor de reconstructie/restauratie, was (me) al heel duidelijk dat er minderwaardig materiaal geleverd werd.

Aurel
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Frans @ 24 Sep 2009 20:57"]
Spiling @ 24 Sep 2009 20:49 schreef:

De gemeente heeft nu besloten om een betere kwaliteit te laten leggen en dit vooral gezien de grote aantal bezoekers naar de Trench dagelijks.

Door de wonderren der techniek is het niet nodig om ooit nog een duckboard wegtenemen er kan zonder probleem met hoge druk houtbeschermingsmiddellen onder de duckboards worden gespoten.

Blijkbaar waren "Frans" z'n wonderen der techniek toch niet zo wonderbaarlijk.

Ook de reconstructie van de loopgraaf met zandzakken onderaan staat nog steeds ter discussie.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: