Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Koning Albert

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
David V

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2007 23:16    Onderwerp: Koning Albert Reageer met quote

Hoi,

unieke foto's van WOI.
Mijn overgrootvader wordt gedecoreerd door Albert I. Met ons eigen stekje mocht ik Regulus1 en de rest deze drie-plaatjes-in-één niet onthouden.
De datum zou november '18 zijn, juist zal waarschijnlijk nooit iemand weten.
Mijn overgrootvader was arts tijdens de eerste wereldoorlog en mijn grootvader deed ook dienst. Over die laatste weet ik weinig, enkel dat ie gewond is aan één van zijn voorbenen en geïnterneerd of gevangen is. Hij is via Holland in een harington gevlucht en heeft de strijd tegen de Duitsers verdergezet.
Alle medailles van beide heb ik als erfenis van mijn grootmoeder gekregen.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2007 0:33    Onderwerp: Reageer met quote

David weet je over welk ereteken het gaat
die je overgrootvader opgespelt krijgt
zelf met vergroting van de foto kan ik het er niet uit uitmaken .

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
David V

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2007 6:41    Onderwerp: medailles Reageer met quote

Patrick,

hierbij de scan. De meeste heb ik uiteraard dubbel, sommige zelfs meer. Heeft te maken met de promotie binnen de ordes, geloof ik.
Mijn overgrootvader heette Edmond Sacré, afkomstig van of rond Dinant. Mijn grootvader heette Jean-Philippe Van Bogaert. Hij was ingenieur en een naaste medewerker van Lieven Gevaert. Al zijn notitieboekjes heb ik ooit gehad, gekregen met de medailles, maar die zijn verdwenen. Zullen waarschijnlijk weer boven komen bij het overlijden van één of ander familielid. Mad
De blauwe medaille zou de ster van Afrika zijn. Dat is de enige onderscheiding die ik heb van mijn vaders kant. Het was van een grootnonkel van mij die in Afrika gestorven is. Hij moet een soort (militaire ?) opzichter geweest zijn. Zijn dagboeken hebben we nog.
Dat is alles wat ik weet en heb over die mensen,

David

Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2007 7:03    Onderwerp: eretekens Reageer met quote

Patrick of anderen,

nu ik het er toch over heb. Ik zou graag alle eretekens willen samenbrengen in één kader, met de juiste beschrijving.
Indien ik ze allemaal inscan, zou het dan mogelijk zijn om die te identificeren voor mij?
Sommige zijn evident, maar de juiste benaming weet ik niet. Velen hebben daarnaast bijkomende palmen of "macarons". Wat die juist voorstellen weet ik niet,

David
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2007 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

David

Kijk eerst eens op Hendrik’s medal corner
Daar zal je wel de meeste uitleg vinden.
Ik zie ook dat je Overgrootvader in de Congo moet hebben gezeten
want de Zilveren dienster zit ertussen
buiten zijn emotionele waarde is dit ereteken een goede 100 euro waard

Quote:
Het was van een grootnonkel van mij die in Afrika gestorven is. Hij moet een soort (militaire ?) opzichter geweest zijn. Zijn dagboeken hebben we nog.

heb je zijn naam want mijn grootvader heeft de afikaanse veltochten meegemaakt ,
mischien is er over hem iets te vinden in de boeken die ik bezit
Gaan die dagboeken over Congo tussen 14-18 ?

anders moeten we het vriendelijk aan user oorlogsgraven vragen

www.medals.be

en
http://rustyknight.topcities.com/Belgian.htm

zie ook het topic
Onze Grootvaders Soldaat
@+
patrick

ps ben effe door de eretekens voor jou gegaan
van boven naar onder en van links naar rechts

1) Ridder in de Kroonorder
2) Herinneringsmedaille 14-18
3) Commandeur Leopold 1 order
4) oorlogskruis - croix de guerre
5) Victorie medaille
6)
7) Zilveren dienster (congo)
8) Commandeur Leopold II orde

met mijn reservaties over de eretekens Van de ridderorders
want die gooi ik soms dooreen
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2007 10:58    Onderwerp: eretekens Reageer met quote

Patrick,

hartelijk dank voor de links en de identificatie. Nu moet ik er wel uit geraken.
Ik bezorg je nog de naam van mijn grootnonkel, aan vaders kant, die in Afrika begraven ligt. De gevoelswaarde van zijn ereteken is mij veel waard ,samen met zijn dagboeken vormt het trouwens één geheel voor mij.
Terwijl ik info probeerde te krijgen over die grootnonkel ben ik wat meer te weten gekomen over mijn overgrootvader en grootvader aan moeders zijde. Mijn overgrootvader is gevangen genomen en is via Holland in een vissersboot teruggekeerd naar het Ijzerfront. De harington zou bij het inschepen gebruikt zijn. Dus niet mijn grootvader zoals ik eerst schreef.
Mijn grootvader is bij het begin van de oorlog gewond geraakt en vanuit het hospitaaal in Antwerpen geëvacueerd naar Engeland. Na zijn herstel heeft ie dienst gedaan gedurende de hele oorlog bij de Belgische regering in London. Na de oorlog heeft hij nog een tijd verdergewerkt voor die regering in Le Havre. Ik vertel misschien onzin maar het is wat ik begrepen heb uit het verhaal van mijn moeder,

mvg
David
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2007 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Jup David,

toch speciaal die foto's met Albert!

Quote:

Ik vertel misschien onzin maar het is wat ik begrepen heb uit het verhaal van mijn moeder,

Het Oorlogsministerie was in Le Havre, heb een kopij brief in het familieboek.

Onzin,... ik vond het destijds zo onwaarschijnlijk dat m'n overnonkel gewoon uit de loopgracht gehaald werd
om voetbalmatchen te spelen. Bleek achteraf toch te kloppen.

mvg.
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2007 14:39    Onderwerp: Albert Reageer met quote

Yup,

wat mij het meest opvalt aan die foto's is de gestalte van Albert 1. Dat moet een reus van een vent geweest zijn, met alle respect.
Ik ben onvoldoende op de hoogte van wat er zich precies op Belgisch politiek vlak afspeelde en waar dat was, vandaar dat ik bij wijze van voorzichtigheid voor wat ik schreef de term "onzin" gebruikte. Was allicht niet zo'n gelukkige woordkeuze.

Voor Patrick,

de grootnonkel heette Charles Julien Pierre Vanhoucke, geboren in 1873 en gestorven (fièvre ... ) en begraven in Micici, Congo in 1904. Dus valt hij buiten de periode waar je het over had. Ik had daarnet zijn volledig militair zakboekje en alle documenten in mijn handen, maar de huidige eigenaar, om het zo te verwoorden, kon ik niet overtuigen om de dingen te laten inscannen. Jammer, maar het valt toch buiten het kader van het forum, strikt genomen.
Het was een heel mooi voorstel van je, waarvoor dank,

mvg
David
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2007 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo jongens,

Mooie nalatenschap heb je daar. Zeker koesteren die dingen! Als ik even mag preciseren/aanvullen voor de medailles?
van links naar rechts en boven naar onder:
1) kroonorde. Indien de "stralen"zilverkleurig zijn is het de rang van ridder, indien ze goudkleurig zijn is het de rang van officier
2) herinneringsmedaille WOI
3) officier (niet commandeur) in de orde van Leopold I, militaire divisie
4) oorlogskruis met bronzen leeuw
5) overwinningsmedaille
6) militair kruis 1e klas
7) zilveren diensster Congo met 2 bars (6 jaar dienst)
8) commandeur in de orde van Leopold II
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, zeer unieke foto's!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2009 18:26    Onderwerp: bijkomende foto's Reageer met quote

Heb wat zitten zoeken en nog bijkomende foto's gevonden, 4 van mijn overgrootvader en eentje van mijn grootvader.

Foto genomen in Atelier Feist, Aken, vermoedelijk 1919. Vol medailles.

Edmond Sacré en Fernand Michiels

Foto genomen in het station van Aken, augustus 1919. Wachtend op de aankomst van maarschalk Foch

Foto meegebracht door Mgr Heylen voor mijn overgrootmoeder.

Mijn grootvader, foto genomen in Gent, fotograaf Van Loo, Vlaanderenstraat 74

Verder heb ik nog een visitekaartje gevonden van Edmond Sacré waarop zijn eenheid staat, 1ste Lanciers, waar hij als dokter aktief was.

Mocht iemand nog info hebben, dan hoor ik het graag,

David
Naar boven
Bram1940

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2009 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Beste David,

Om een idee te krijgen van de juiste volgorde van de eretekens, kan je misschien terecht op het volgende forum : http://medaille-be.forumactif.info/index.htm

Groeten,
Bram.
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2009 20:25    Onderwerp: orde Reageer met quote

Hoi Bram,

dank je voor de link.

Probleem is dat ik weinig info heb over de personen zelf, al is het zo'n dichte familie. Alle medailles op de eerste (nieuwe) oude foto van mijn overgrootvader heb ik, dus daar geen probleem.

Aan de hoeveelheid die ik in mijn bezit heb kan ik enkel vermoeden dat er veel medailles versleten werden in die tijd. Probleem is dan wat uiteindelijk aan wie toebehoorde. Voor mijn overgrootvader is dat door de foto in Aken opgelost, voor mijn grootvader blijft het een vraagteken.

Ik zoek info over hun militaire loopbaan om zo tot die medailles te komen, en dat lijkt echt geen makkelijke opgave,

mvg
david
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 1:00    Onderwerp: keep on digging Reageer met quote

Hoi,

ben het familiearchief weer ingedoken en nog een paar zaken gevonden.

Visitekaartje van Edmond Sacré, dokter 1ste Lansiers, Namen, geen datum

Een foto echt te mooi om niet te delen, dit is de dochter van Edmond, Clothilde Sacré, mijn grootmoeder.

Doodsprentje van Edmond Sacré, mijn overgrootvader.

Doodsprentje van Jean Philippe Van Bogaert, mijn grootvader.

Ik ben heel blij om hier beetje per beetje de geschiedenis van mijn familie in WOI terug te vinden en dit met veel plezier met jullie te delen. Beetje zielig dat ik dan via een "sticky" topic antwoord moet lezen op een pb naar vraag om hulp. Maar ja, laat dit maar de pret niet bederven, we blijven verder zoeken, versagen niet, verslagen nooit,

David
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2009 19:34    Onderwerp: Re: keep on digging Reageer met quote

David V @ 23 Aug 2009 2:00 schreef:
...we blijven verder zoeken, versagen niet, verslagen nooit...

Dáár gaat het om, David. Blíjven zoeken.
Succes!
Ik zal dit topic zeker blijven volgen.

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2009 20:58    Onderwerp: nieuwe Reageer met quote

Resultaat van verder neuzen

Foto van mijn overgrootvader, gekleefd in "Manuel de piété" van mijn overgrootmoeder. Heel moeilijk om in te scannen. Echt een goudmijn aan info zo'n boekje, zit vol doodsprentjes, krantenknipsels, zelf geschreven teksten, enz ...

De overgrootmoeder in kwestie, statige dame ... en dus moeder van het mollig meisje uit de vorige posting.

Huwelijksfoto (1921) van mijn grootouders (omringd koppel) In het rechthoekig kader zijn de miniaturen van zijn medailles zichtbaar. Duikt dan nog een militair op, rechts. Heet ook Jean Van Bogaert en is de grootnonkel van mijn grootvader. Heeft een zeer "rustige oorlogsperiode" gehad, volgens wat ik er van weet. Het schijnt een traditie geweest te zijn dat de eerste jongen de voornaam van de vader kreeg, bij de familie Van Bogaert dus veel Jean-s, in mijn familie veel Pierre-s.

De miniatuur-medailles in kwestie, oorspronkelijk drie stuks, eentje is echter verdwenen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: