Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

ook modern spul is niet veilig....

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arisaka70

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 16:53    Onderwerp: ook modern spul is niet veilig.... Reageer met quote

Bazooka ontploft bij Belg thuis
donderdag 13 augustus 2009

BALEN - Een Belg heeft donderdag geleerd dat het niet verstandig is om te knutselen met gevaarlijke wapens.
De inwoner van het dorp Balen raakte zwaargewond tijdens een explosie, die ontstond toen hij op zolder in de weer was met een anti-tankwapen en een granaat.

,,Door een foute handeling is het tuig in zijn handen ontploft,’’ zo meldde een woordvoerder van de politie. De onfortuinlijke hobbyist liep verwondingen op aan zijn handen en in de buikstreek.

Onderzoek wees uit dat de man nog meer munitie had opgeslagen in de woning. Het Openbaar Ministerie gaat er desondanks van uit dat er geen misdadige opzet in het spel was.

(ANP/BELGA)

Zelfgemaakte bazooka ontploft in handen Balenaar

OLMEN - In Olmen, een deelgemeente van Balen, is donderdag een soort bazooka ontploft in de handen van een 40-jarige man. Hij werd zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis.

De politie van de zone Bademo (Balen, Dessel, Mol) kreeg een melding van een ontploffing in een woning, die zich rond 11 uur had voorgedaan. 'Het bleek om een ontploffing in een zolderschuur te gaan' vertelde commissaris Robert Lehaen. 'Een man zat er te knutselen aan een antitankwapen met granaat, een soort bazooka.'

Het ging om de ex-man van de eigenares van de woning waar de explosie plaatsvond. 'Door een foute handeling is het tuig in zijn handen ontploft.' Het slachtoffer liep verwondingen op aan beide handen en aan de buik. De ex-vrouw, die zwanger is, bevond zich op het moment van de explosie in de naastgelegen woning. Ze bleef ongedeerd, maar moest wel naar het ziekenhuis om te bekomen van de feiten. Haar woning werd niet beschadigd.

Omdat er nog andere munitie op de locatie lag, kwam de ontmijningsdienst DOVO ter plaatse, die de munitie meenam en het ontplofte tuig verder zal onderzoeken.

Hoewel politie en parket de man nog niet konden verhoren, vermoedt het parket van Turnhout dat er geen misdadig opzet in het spel was en dat het slachtoffer niet de intentie had een bom of iets soortgelijks te maken. Waar de man dan wel mee bezig was, moet verder onderzoek uitwijzen.

mcu (belga)

Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Alle explodeerde bare goederen zijn gevaarlijk. Ook een fles cola! Gooi daar eens een pepermunt in en sluit de fles direct, maak je maar klaar voor een knal. Wink

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Arisaka70

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2009 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 14 Aug 2009 17:57 schreef:
Alle explodeerde bare goederen zijn gevaarlijk.

Yep...dat is mooi effect hoor: best wel BUITEN te doen Cool

Maar ook bij het 'bazooka-verhaal' geldt weer: gewoon weer LOMP BEZIG GEWEEST!
explodeerde bare goederen zijn NIET om mee te spelen.
Edoch, als je er VERSTANDIG mee omgaat is er niets aan de hand.
Ik heb iedere week buskruit vast...ik laat het zelf moedwillig, op een armlengte afstand, tot ontploffing komen Smile
Echt super gaaf Cool
En het rookt zoooo lekker dat spul
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 7:46    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een beetje koper kost.
Een 'blindganger' moet je steeds ongemoeid laten.
En vooral goed met een hamer kloppen, dan ben je zeker van het resultaat.
Voor hetzelfde geld was één van zijn kinderen hier mee bezig, wat papa kan, kan ik ook.
man man man, hoe dom kan je wel zijn. puke
geluveld

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Best dat hier wat helderzienden zitten...

De politie heeft de man nog niet kunnen verhoren, dus is er nog nul,nul geweten van wat er gebeurd is...
Was er hier iemand persoonlijk ooggetuige van?

Ik dacht het niet...

maar wat wel zeker is, is dat de man al lomp is, dom is, onwetend is, en vermoedelijk ook een koperverzamelaar...

Prima jongens, vooroordelen zijn er om te uiten!!!

(by the way, hier staan verkondigen dat alle explodeerbare goederen gevaarlijk zijn, en dan doodleuk zeggen dat het 'zo lekker rookt als je het op armlengte afsteekt' getuigt mijns inziens ook van niet veel inzicht in de materie...

Just my twopence worth...

(misschien eerst eens resultaten van onderzoek/verhoor/statement van politie afwachten vooraleer de alwetende uit te hangen)
Arisaka70

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

geluveld @ 15 Aug 2009 12:08 schreef:

De politie heeft de man nog niet kunnen verhoren, dus is er nog nul,nul geweten van wat er gebeurd is...

Ik dacht het niet...

maar wat wel zeker is, is dat de man al lomp is, dom is, onwetend is, en vermoedelijk ook een koperverzamelaar...

(by the way, hier staan verkondigen dat alle explodeerbare goederen gevaarlijk zijn, en dan doodleuk zeggen dat het 'zo lekker rookt als je het op armlengte afsteekt' getuigt mijns inziens ook van niet veel inzicht in de materie...

(misschien eerst eens resultaten van onderzoek/verhoor/statement van politie afwachten vooraleer de alwetende uit te hangen)

Beste Geluveld
Nee JIJ hebt gelijkt 'geluveld'! Een bazooka ontploft vanzelf, hebben de kabouters gedaan!
En 'tussen de regels lezen' is ook niet voor jou weggelgd dus!
Ik doe met een zwartkruit revolver schieten!
Dan laat je dus zwartkruit, op armlengte exploderen. Veel rook, doffe klap!
Maar geeft niets hoor: slaap lekker door! Bommen exploderen uit zichzelf: daar hoef je echt niet aan te "knutselen"
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Arisaka70 @ 15 Aug 2009 14:04 schreef:
geluveld @ 15 Aug 2009 12:08 schreef:

Ik dacht het niet...

Beste Geluveld
Nee JIJ hebt gelijkt 'geluveld'! Een bazooka ontploft vanzelf, hebben de kabouters gedaan!
En 'tussen de regels lezen' is ook niet voor jou weggelgd dus!
Ik doe met een zwartkruit revolver schieten!
Dan laat je dus zwartkruit, op armlengte exploderen. Veel rook, doffe klap!
Maar geeft niets hoor: slaap lekker door! Bommen exploderen uit zichzelf: daar hoef je echt niet aan te "knutselen"

Neem me niet kwalijk Arisaka, maar je wekt toch echt een andere indruk.
Een ander kan niet ruiken dat jij het over zwartkruit schieten hebt als jij dat zo cryptisch omschrijgt. En om dan zo gepikeerd uit te vallen naar een andere user vind ik niet gepast.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BENZ

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Arisake, weet jij wat Ramses voor den brode doet ?

Keep low, zou ik zeggen, keep low, just my humble advice !!! Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
BENZ

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Met Ramses bedoel, ik Geluveld !
Naar boven
Arisaka70

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Nou BENZ, wat doet Ramses voor den brode ?

JIJ weet schijnbaar ook niet wat IK voor den brode doet...
Ik zou zeggen:
Quote:
Keep low, zou ik zeggen, keep low, just my humble advice

BENZ

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wapenmeester Belgisch Leger met hier en daar specificaties.

Wel weet ik, dat als je je ... wordt afgeblazen je bij mij terecht zou komen als je in de regio woont.

Niet vijandig doen, das niet nodig, wou je gewoon laten weten met een expert te maken te hebben op gebied van wapens en explosieven.
Naar boven
Arisaka70

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

BENZ @ 15 Aug 2009 18:03 schreef:

Wel weet ik, dat als je je ... wordt afgeblazen je bij mij terecht zou komen als je in de regio woont.

Niet vijandig doen, das niet nodig, wou je gewoon laten weten met een expert te maken te hebben op gebied van wapens en explosieven.

Op hoeveel missies in Afghanistan ben JIJ al geweest? Hoe vaak is er al op JOU geschoten? Hoevaak hebben ze JOU al proberen op te blazen?
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

@Benz zei: Niet vijandig doen, das niet nodig

Dat dus.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Arisaka70 @ 15 Aug 2009 18:07 schreef:

Op hoeveel missie in Afghanistan ben JIJ al geweest? Hoe vaak is er al op JOU geschoten? Hoevaak hebben ze JOU al proberen op te blazen?

Oooooh wat zijn we stoer Arisaka!
Benz maakte maar een grapje
Daat je veel vanuit de onderbuik redeneert wisten we al maar het is nergens voor nodig dit topic op deze manier en met dit soort stoere mannen macho retoriek om zeep te helpen puke
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

En we stevenen af op een slotje..

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
schiptje

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Het is alom geweten dat het omgaan met springstoffen een risico inhoudt.
Dit is het enige moraal van het verhaal. Persoonlijk worden heeft geen zin op dit forum. Voor de zoveelste keer...

Ik begrijp iedereen in dit verhaal.
Maar men ook begrijpen dat het medium internet ons niet altijd toelaat om helemaal duidelijk te zijn in wat we bedoelen of eigenlijk wilden zeggen...

En als klap op de vuurpijl:
Niets maar dan ook niets, qua ervaring of kennis, behoed je van de resultaten van de kettingreactie van een pyrotechnische keten die in gang werd gebracht... Bewust of onbewust...
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een pittige anakdote hierbij, misschien wel om over iets anders te beginnen...

Tijdens het ontmijnen van nieuwe types bommen tijdens de Tweede Wereldoorlog gingen de Britse Ontmijners als volgt te werk.
Elke handeling werd doorgeven aan de collega's. Alles wat men deed gaf men eerst door. Draaide men een vijsje los, dan werd dit genoteerd. Ontplofte de bom, dan wist men de volgende keer dat dan men niet aan dat vijsje mocht draaien...

Tegenwoordig heeft men daar een nieuw woord voor: ervaringsdeskundige...

Met alle respect!!!!! En begrijp dit niet verkeerd. Want misschien wordt dit wel verkeerd opgevat. Indien dit zo is, niet boos worden, dan probeer ik het op een andere manier te vertellen.
Naar boven
BENZ

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Toch eens replikeren op onze vriend, waar ik 'zeker' dankbaar ben voor zijn inzet naar het verdedigen van de waarden en normen, via buitenlandse missies.

Ik lag nog nooit onder direct vuur, als je de bacillen, microben, virussen niet mee telt, waar ik dagelijks aan bloot sta.
Ik koos voor mijn job met passie en geloof en wil dat dan ook niet 'intenser' in de verf zetten dan nodig.

Succes en veiligheid toegewenst, maar dit neemt niet weg dat een onderzoek afwachten, soms meer duidelijkheid kan geven dan vage speculaties.

Smile
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2009 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Arisaka70 @ 15 Aug 2009 18:07 schreef:

Op hoeveel missies in Afghanistan ben JIJ al geweest? Hoe vaak is er al op JOU geschoten? Hoevaak hebben ze JOU al proberen op te blazen?

... Rolling Eyes wijsneus
Naar boven
PDM

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2009 5:52    Onderwerp: Reageer met quote

Feit is dat die kerel ernstig gewond is. Als ik ieder een raad kan geven; blijf daar met je fikken van af. Raket onstekers zijn meestal zeer gevoelig. Raketten bevatten ook hoogwaardige sprinstof zoals HMX,DBX,octol, etc. Deze zijn gevoelig, lusten geen wrijving etc.
Op de moderne versies zit ook meestal een back-up systeem. Dit dient om in geval de raket niet ontploft deze toch te doen werken.
Indien afgevuurd is dit meestal TPV(ter plaatse vernielen)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: