Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

WO1 hype: voorbij of stilte voor de storm?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2009 19:34    Onderwerp: WO1 hype: voorbij of stilte voor de storm? Reageer met quote

Gister in Ieper uiteraard even snel de ronde langs de boekwinkels gedaan.
Opvallend gebrek aan WO1 boeken, is de hype over?!

Heel weinig nieuwe boeken, of oude voorraad.
Wel stond dit boek bij de Standaard op de WO1/WO2 tafel uitgestald:
"De auto/motorreis van Boudewijns"
Plagiaat loont!

https://twitter.com/ForumWO1

Laatst aangepast door Yvonne op 03 Aug 2009 19:58, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Andriessen

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2009 20:57    Onderwerp: boeken Reageer met quote

Ja, ik denk dat de hype over is. De laatste maanden zijn de boeken over de tweede wereldoorlog weer in opmars. Dit werd me bevestigd in de grote boekhandels in Amsterdam en Utrecht waar het me al opviel dat er weinig 1e wo boeken in de schappen stonden.
Maar geen nood. Er komen wel weer beere ijden!!!
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2009 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Goed nieuws voor jou Hans, je fotoboek stond er ook! Wink
In twee talen nog wel.

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 15:45    Onderwerp: Re: boeken Reageer met quote

Andriessen @ 01 Aug 2009 21:57 schreef:
Ja, ik denk dat de hype over is. De laatste maanden zijn de boeken over de tweede wereldoorlog weer in opmars. Dit werd me bevestigd in de grote boekhandels in Amsterdam en Utrecht waar het me al opviel dat er weinig 1e wo boeken in de schappen stonden.
Maar geen nood. Er komen wel weer beere ijden!!!

Dat denk ik ook. En de oorzaak zou weleens de overkill aan al dan niet goed bedoelde prulboeken, die de markt bedolven en bedorven, kunnen zijn. Neem nou die schrijver die beweerde dat de Duitsers al voor de Slag aan de Marne de oorlog door honger verloren hadden.

Dat wat Boudewijns bij die hufterige uitgeverij van Ierland produceerde is er ook een goed voorbeeld van. Overigens heeft hij inmiddels alweer twee honderd procent bij elkaar gestolen boeken bij uitgeverij De Alk uitgebracht. Kennelijk maakt niemand zich er druk over. Plagiaat loont en wordt zelfs steeds brutaler. De nono's lachen zich kapot.

Oh Hans: laat even de t op je toestenbord nakijken...
Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

En dat is precies wat Leo van Bergen in zijn stuk al constateerde:

*knip*
Erger echter is nog dat veel ervan wordt uitgebracht terwijl het gewoon nog niet af is. Het wordt prematuur gepubliceerd, en ik kan buiten een simpel gebrek aan talent bij de scribenten en een gemis aan kennis bij degenen die voor publicatie verantwoordelijk zijn, geen andere reden verzinnen dan de wens letterlijk de hype in klinkende munt om te zetten. Te vaak krijg ik het idee dat het motto van de uitgevers is: ‘Liever een slecht maar goed verkocht product nu, dan een goed product op een moment dat de belangstelling alweer blijkt te zijn overgewaaid.’ Zoals gezegd gaat de serie De Grote Oorlog hard en naar mijn bescheiden wetenschappelijke mening, te hard. En wat te denken van het werk ‘Nederlanders in de Grote Oorlog’. (Nederlanders in de Grote Oorlog) Dat boek had, zo schreef de auteur op forumeerstewereldoorlog.nl, waarin ook mijn recensie erover terug te vinden is, geen wetenschappelijke pretenties. Maar dat ontslaat natuurlijk iemand niet van de plicht enigszins over de inhoud na te denken en niet alle normen die van een boek een goed boek maken, met voeten te treden. Maar hype en onderwerp stonden blijkbaar garant voor winst, terwijl de auteur eigenlijk met de boodschap, ‘huiswerk over doen, en kom dan nog maar eens over een jaar of wat terug’, naar huis had moeten zijn gestuurd. En als een uitgeverij dan toch besluit tot publicatie, huur dan een goede en met de materie bekende redacteur in. Maar ja, dat verhoogt de prijs en/of drukt de winst of resulteert zelfs in het besluit toch maar niet tot publicatie over te gaan, waardoor al het geld en al de moeite voor niks zijn geweest.
*knip*

uit: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=18336&start=0

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

En deze, niet onbelangrijk:

Quote:
Het simpele feit dat er al iets ligt over een onderwerp, hoe slecht ook, maakt dat het niet zo snel weer opnieuw zal worden aangepakt. Bovendien dreigt het gevaar – zie mijn eigen geschiedenis met de serie De Grote Oorlog – dat door de hoeveelheid oninteressante literatuur, ook de enkele parels door de niet in iedere wind maar louter in kwaliteit geïnteresseerde, over het hoofd zullen worden gezien. En dus wil en kan ik deze uiteenzetting over de huidige Nederlandse belangstelling niet anders beëindigen dan met een oproep aan mijn schrijvende en uitgevende landgenoten tot zorgvuldigheid en ingetogenheid

© Leo van Bergen

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vermoed dat het om het minste of geringste neerzetten van nieuwe monumenten en plaquettes, het ontginnen c.q. het toeristenvriendelijker maken van de voormalige slagvelden - waar de commerciële bijbedoeling van afdruipt – het pronken met andermans veren, het afvangen van elkaars vliegen en zelfs het bedenken van nieuwe ‘tradities’ de WO1-hype ook al niet geloofwaardiger hebben gemaakt.

Persoonlijk kijk ik uit naar het moment dat de publieke belangstelling zal instorten en de stadjes en dorpjes aan het oude Westelijke Front weer zullen worden wat ze eerder waren: onbeduidende plaatsjes in de armste delen van West-Europa i.p.v. voor een deel vergaarbakken en afvoerputjes van plaatselijke, regionale. nationale en internationale subsidies. Ik denk dat het er dan weer een stuk prettiger toeven zal zijn.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 03 Aug 2009 20:15 schreef:

Persoonlijk kijk ik uit naar het moment dat de publieke belangstelling zal instorten en de stadjes en dorpjes aan het oude Westelijke Front weer zullen worden wat ze eerder waren: onbeduidende plaatsjes in de armste delen van West-Europa i.p.v. voor een deel vergaarbakken en afvoerputjes van plaatselijke, regionale. nationale en internationale subsidies. Ik denk dat het er dan weer een stuk prettiger toeven zal zijn.

Ach, ik woon in een ervan, en ik kijk er dus wel niet naar uit om straks (?) weer te wonen in een onbeduidend plaatsje in de armste delen van West-Europa. Deze downgrade zou echter niet helemaal fair zijn, want een afvoerputje van subsidies is Boezinge nu toch ook weer niet. Smile

Maar momenteel is het nog altijd prettig toeven hier. (In 1915 was het wel even anders... Maar dat was een stuk voor m'n tijd.) Wordt het in de toekomst dus nóg prettiger toeven ? En dààr kijken we dan wel weer naar uit.

We zien wel wat de toekomst brengt. Als we er dan nog maar zijn. ;-)

Aurel
Naar boven
geert

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Niet dat het hier in dit topic past maar gisteren ging ik naar het V2 museum in La coupole (WOII gaat me net iets meer aan) en zelfs daar kreeg ik een soort anti-gevoel, een degou bijna, een smak inkomgeld en alles TE moderm,TE commercieel aangepakt. Vergeleken met Eperlecques en Mimoyecques (waar je de sfeer echt nog kunt opsnuiven) een afknapper.
Zo'n WOII locatie, en de beneden verdieping is volledig aan WOI gewijd met fotomateriaal, veel bezoekers (die niks afwisten van de wereldoorlogen) hoorde ik verward aan elkaar vragen wat die foto's daar betekenden,en sommigen antwoorden dan, "maar dat is WOI...."
Ook daar ruikt het aan een overaanbod aan WOI die dan een tegenovergesteld effect teweeg brengt. Wat hebben die talloze WOI foto's nu te maken met La Coupole?
Als ze zo tewerk gaan op typische WOI locaties en er WOII bij sleuren dan geraakt de drempel overschreden,overaanbod,horden toeristen die dan op z'n amerikaans de locaties aflopen zonder er dieper op in te gaan.
Dat zag ik ook bij die talloze WOI foto's in La Coupole, de eerste prenten werden bekeken en uitleg gelezen. Na een tijdje liep 90% van de bezoekers de prenten voorbij, opzoek naar die ene V2.
Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Eén aspect aan de eerste wereldoorlog dat mij bijzonder is gaan boeien is hoe men met hedendaagse wetenschap weer terug gaat naar het oude slagveld. Hieromtrent heb ik enkele volgens mij schitterende recentere publicaties gekocht.

Voor hedendaagse slagveldarcheologie (oa dmv forensisch onderzoek) link ik door naar een blog http://stahlgewittern.blogspot.com/2008/10/footnote-to-footnote-129-western-front.html

Over de ontwikkeling van luchtfotografie en hoe men met moderne technieken zoals GIS applicaties en georefereren tot nieuwe inzichten komt: 'Images of Conflict' http://www.c-s-p.org/Flyers/Images-of-Conflict--Military-Aerial-Photography-and-Archaeology1-4438-0171-2.htm. Aanvullend hierop kijk ik ook uit naar 'Shooting the Front: Allied Aerial Reconnaissance in the Great War' (http://www.amazon.co.uk/Shooting-Front-Allied-Aerial-Reconnaissance/dp/1844256642/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1249332226&sr=8-1)

Toegegeven dit gaat er niet zo makkelijk in, maar bevat schitterende informatie.

Ik geniet ook enorm van de 'The German Army at/on...' reeks van Jack Sheldon. Precies omdat ze het persoonlijke standpunt van 'de andere zijde' belichten zonder in het chaotische en bijna romantiserende van Lyn MacDonald te vervallen.

Over het Italiaanse front heb ik genoten van 'The white war: Life and death on the Italian Front, 1915-1919'. http://www.amazon.co.uk/White-War-Death-Italian-1915-1919/dp/0571223346/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1249332810&sr=8-1

Wat ik gewoon wil zeggen is dat er nog steeds schitterende wo1 publicaties zijn, maar je zal ze zelden in De Standaard of in de Fnac terug vinden.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2009 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 03 Aug 2009 21:48 schreef:
We zien wel wat de toekomst brengt. Als we er dan nog maar zijn. ;-)

Dat is inderdaad het belangrijkste Aurel. Mijn uitspraak is natuurlijk een beetje gechargeerd, al beleef ik het zo in grote lijnen wel degelijk.
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2009 3:57    Onderwerp: Reageer met quote

iedere ochtend (rond 04.00) passeren er bussen en wordt ik gewekt door het gedaver ervan, in houthulst komen ze er zeker en dat weet ik.
Ik denk niet dat het over is.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2009 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Via google trend mooi te zien:

http://google.com/trends?q=eerste+wereldoorlog&ctab=181589376&geo=nl&geor=all&date=all

Ingave Great war ( voor engeland)
http://google.com/trends?q=great+war&ctab=0&geo=gb&geor=all&date=all&sort=0

Voor amerika:
http://google.com/trends?q=great+war&ctab=0&geo=us&geor=all&date=all&sort=0

Ingave WO1 ( nieteens zeker of het ook echt om onze WO1 gaat)
http://google.com/trends?q=WO1&ctab=181572800&geo=nl&geor=all&date=all

Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2009 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Een hype? Wanneer?
Wat is toestand:
-Het meeste publicatie komt uit england, en gaat over england.
- Franse boeken zijn slechten puke dus bijna ontleesbaar.
-Belgishe bron zijn heel beperk
-Er zijn geen duitse publicatie. En er is nog minder onderwerpen onver hun.Je moet oude boeken van jaren 20 zoeken om iets over de duitse te lerren.
Nu, als u zie de beste verkochten militaire boeken, dat gaat over die thema (bron uit de krijger):
-De SS'er, luftwaffen, airborne troops, US air force alles WWII.
Als ik kijk tijds een militaria, ik can ongelooflijk veel boeken of repro over die thema vinden. Als ik will een boek over de sturmbaillon WOI; Ik moet wachten bijna 10 jaren voor een of twee boeken.
Als u will een hype over het WOI, jij moet publicatie maken die de moiete zijn. Niet altijd over het zelfde dingen. Dit word te statik en saaie.
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2009 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Is wel te verwachten. Gewoon van boven naar onder kijken.

1939, 1940, 1941, 1942 en 1943.
2009, 2010, 2011, 2012 en 2013.

En de periode komt terug op 2013/2014

1914, 1915, 1916, 1917 en 1918
2014, 2015, 2016, 2017 en 2018.

Daarna, 2019 ..................... enz enz. Men rekent gewoon het jaartal. Dus 2009 -> 70 jaar ontstaan wo2 bijvoorbeeld.
2011 -> 70 jaar Pearl Harbor ijvoorbeeld.
2014 -> 100 jaar uitbreken wo1.

Wedden in 2012 dat er veel boeken zullen liggen over de Titanic. Waarom? 100 jaar geleden. Smile

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2009 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet alleen dat Sniper snoop.
Als u zie rond het 11/11. Meestal het gaat over het Westhoek. Dat een keer per jaar.
Hoeveel keer gaat geschiedenis uitzending over WOII of Hitler en co. Nieks over Waterloo 1815, nieks over het val van Aantwerpen (1814-1914), Haelen, onbekent.
Het word tijd dat (alle) media dieper terug in het geschidenis, en patrimonium terug gaat. dan zullen de mensen iets verder kijken.
ten sluiten, in November 2007, heb ik een conferencie gegeven in Cambrai over het rol van het duiste tijd die schlacht. De zaal was vol van mensen. Op het eine, er kwam iemand tegen mij en zeid "Enfin on a entendu quelque chose d'autre.". Dus het aanvraag is daar. Waar is het aantwoord.
derwisj

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2009 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, sniper, maar 2014 is het ook 70 jaar landing in normandie...wedden dat daar meer aandacht zal naar gaan dan WOI...het zal wel weer een grote show zijn met de presidenten van alle betrokken landen enz...
pascal
frederic

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2011 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat dit met golven is.
Ik verwacht een piekmoment als het nieuw boek uitkomt over Achiel Van Walleghem
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2011 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

frederic @ 25 Mei 2011 15:50 schreef:

Hoezo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2011 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie ook niet in hoe dit toch wel al een beetje uitgemolken onderwerp nog veel kan losmaken.

Dat er een klein beetje stilte voor de storm is, zal wel kloppen. Heel wat gemeenten/musea/... zijn volop aan het renoveren en hun middelen aan het opsparen om dan tegen 2014 er vol te kunnen tegenaan gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2011 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me af of die hype wel wijder verbreid was dan de Westhoek. Ik kom niet dagelijks in Frankrijk, maar ik heb niet de indruk dat WO1 daar al een hype is...

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
frederic

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2011 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Finnbar @ 25 Mei 2011 18:54 schreef:
frederic @ 25 Mei 2011 15:50 schreef:

Hoezo?

Er is vanuit In Flanders Field museum en Talbothaus een groot project opgestart om nieuwe informatie over Achiel Van Walleghem te vinden.
Daarbij wordt de bevolking in de Westhoek (vooral Dikkebus) sterk betrokken.
Naar boven
frederic

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2011 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 25 Mei 2011 21:58 schreef:
Ik vraag me af of die hype wel wijder verbreid was dan de Westhoek. Ik kom niet dagelijks in Frankrijk, maar ik heb niet de indruk dat WO1 daar al een hype is...

Dat komt omdat het oorlogstoerisme in Frankrijk nooit georganiseerd geweest is zoals de Westhoek.
Ze slagen er nog niet in om een toeristisch geheel te maken van de veldslagen in Normandie. Dat is typisch voor Fransmannen.
Naar boven
frederic

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2011 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 25 Mei 2011 19:07 schreef:
Ik zie ook niet in hoe dit toch wel al een beetje uitgemolken onderwerp nog veel kan losmaken.

Dat er een klein beetje stilte voor de storm is, zal wel kloppen. Heel wat gemeenten/musea/... zijn volop aan het renoveren en hun middelen aan het opsparen om dan tegen 2014 er vol te kunnen tegenaan gaan.

Als je gaat "reenacten" zoals veel oubollige verenigingen doen, zal je mislukken om het onderwerp levendig te houden.
Maar als je vertrekt vanuit een pacifistisch Vredesgedachte kan je daar wel nog iets van maken.
Denk aan alles rond de Passendaele Suites, De werking rond de Vredestoren in Mesen (pease Village). Zij projecteren WO1 op vandaag.
Dat spreekt jongeren wel aan.
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2011 6:48    Onderwerp: Reageer met quote

Meer info vinden over Achiel Van Walleghem...

Lees zijn dagboek en daar heb je het.
Talbot House heeft daar een wat jaren geleden nog een extra brochere aan toegevoegd...
Ik heb het dagboek in bezit, en de bijhorende brochure vind ik absoluut géén meerwaarde.
Dus als er een eventuele nieuwe publicatie zit aan te komen over de paster, dan zie ik niet in wat ze daar voor nieuwigheden aan kunnen toevoegen.

Via het dagboek en de kennis van de streek heb ik een groot deel van zijn dagelijkse wandelingen, zijn belevenissen, zijn verblijfplaatsen in Dikkebus gedurende de oorlogsjaren (de boerderijen waar hij de mis hield onder andere), de aangehaalde kampen/begraafplaatsen/etc kunnen terugvinden.
Daar is wat werk in gekropen, maar dit alles slechts met het dagboek.

Zoals Jan zegt, wat kun je nog losmaken met een uitgemolken onderwerp...

Wat de hype betreft: de gewone man (dus NIET de personen die van herdenking naar herdenking rennen) heeft het wel wat gehad met die massa-evenementen in één of ander zijstraatje waar wéér eens een monument wordt onthuld...
Net zoals in Albert en omstreken de mensen het volledig hebben gehad met die hordes toeristen die te pas en te onpas op hun rem stampen in een binnenstraatje omdat ze ergens wat denken te moeten zien...

In mijn geval kan het mij nog bitter weinig schelen. Door de jaren heb ik het wat zien afglijden naar platte commercie, waar het dan nu ook volledig beland is, met het opschieten van monumenten, herdenkingsplaatsen, bezoekercentra, vernieuwde musea, etc etc etc.
ik begin al in de termen van 2019 te denken, net zoals héél véél van mijn medebewoners van de Westhoek: wat gaat er dan gebeuren...

Respect gaan ze hier altijd wel hebben voor wat er gebeurd is, maar de mensen hebben er hoegenaamd genoeg van. Eerst hadden we de 90jarige herdenkingen die nu naadloos worden gevolgd door de 100jarige herdenking. Want in plaats van een pauze in te lassen om het wat tot rust te laten komen vooraleer het eeuwfeest, onthullen ze ten passe en ten onpasse monumenten om alles wat warm te houden...
In mijn ogen een héél foute zet, maar natuurlijk zoals reeds aangehaald: platte commercie houdt de boel draaiende...

En tegen dat het eeuwfeest er effectief komt, zitten we er hier kroppende vol van, en ga je onverdraagzaamheid krijgen...
Wééral een herdenking, wééral een onthulling, wééral......
Herlees deze post nog eens binnen een jaar of 3-4 en je gaat zien dat ik er boenk-op zit...

mvg

Ramses
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: