Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

2e / 5e jagers te Voet

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Highlander

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2009 15:29    Onderwerp: 2e / 5e jagers te Voet Reageer met quote

Kan er iemand mij verder op weg helpen bij het zoeken naar verdere info over mijn gesneuvelde grootoom Philemon Hoornaert?

Legernummer : 1324 / 52.753

Soldaat bij het 5° Jagers Te Voet (3/4 - 5e legerdivisie) - tot 29.12.16 2e Jagers te Voet

Gesneuveld te St. Pieters op 02.10.18

Ik zoek meer bepaald info over het regiment zelf (bestaat er een regimentsboek?) - eventuele foto's van hun uitrusting - en ... vanwaar de naam Jagers te Voet????

Bedankt!
Tandorini

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2009 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

2e EN 5e JAGERS TE VOET

HUNNE GESCHIEDENIS

Het 2e Jagers lag in 1914 in garnizoen te Bergen. Het vormde er, bij ontdubbeling, het 5e Jagers.

Die twee regimenten maakten de 16e gemengde brigade uit, die op 3 Augustus per spoor naar de Gete werd vervoerd. Eene compagnie van het 2e Jagers ontving den vuurdoop te Geldenaken, den 16n Augustus.

Daarna namen de twee regimenten deel aan de bloedige uitvallen uit Antwerpen. Den 26n Augustus bevond het IIIe bataljon van het 2e Jagers zich te Verbrande-Brug. ‘t Is daar dat soldaat Trézignies zich spontaan aanbood om op den vijandelijken oever van het kanaal van Willebroek de kruk der ophaalbrug te gaan manœuvreeren. De heldhaftige Jager viel, doorboord met kogels.

De regimenten leden zware verliezen te Eppegem.

Aan de Nethe nam het 2e Jagers deel aan den tegenaanval, bij den dageraad van den 6n October. Het verloor er een groot aantal manschappen. Na den aftocht van Antwerpen werd het 5e Jagers ontbonden. Het 2e Jagers nam van 17 tot 31 October 1914 deel aan den IJzerslag. Twee bataljons onderscheidden zich te Diksmuide en te Oudstuivekenskerke, het andere te Pervijze.

Na de overwinning neemt het regiment deel aan de wacht op het front.

Den 26n December 1916 werd het 5e Jagers opnieuw gevormd uit eenheden van het 2e en een compagnie van het 1e Jagers. Nadat zij samen eene brigade hadden uitgemaakt, werden de twee regimenten gescheiden. Het 2e Jagers vormde, met het 1e en het 21e Linie, de 5e Infanteriedivisie, terwijl het 5e, met het 3e en het 6e Jagers te voet, de 11e Infanteriedivisie uitmaakte.

Bij het bevrijdingsoffensief werd het 2e Jagers op het defensief front: Neeuwpoort-Pervijze gehandhaafd, terwijl het 5e aan den aanval van de zuidergroep van het Leger van Vlaanderen deelnam en zich te Moorslede onderscheidde.

Den 14n October 1918 neemt het 2e Jagers het offensief, het dringt Oostende binnen en bevrijdt de kust. Te Ronsele, op het afleidingskanaal der Leie vervoegt het zich bij het 5e Jagers te voet. De twee regimenten pogen te vergeefs het kanaal over te steken. Begin November hernemen zij hun zegevierenden opmarsch naar het kanaal Gent-Terneuzen: het 2e Jagers bereikt het, te Ertvelde, na een gevecht te hebben geleverd; het 5e, te Landerbrudde, zonder tegenstand te hebben ontmoet.

Beide regimenten behaalden de vermeldingen: « Antwerpen-Diksmuide-IJzer »; het 2e won bovendien die van « Ertvelde » en het 5e die van « Moorslede ». Beide dragen den nestel en de kleur van het lint der Leopoldsorde.

http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/legeronderdelen.htm
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2009 20:14    Onderwerp: Re: 2e / 5e jagers te Voet Reageer met quote

Highlander @ 02 Jun 2009 16:29 schreef:
(knip) vanwaar de naam Jagers te Voet????

Bedankt!

Een niet zo makkelijk te beantwoorden vraag ... maar we doen ons best.

De Belgische Regimenten Jagers te Voet:
01/11/1830 oprichting van het 1é Regiment Jagers te Voet
30/03/1831 Oprichting van het 2é & 3é Regiment Jagers te Voet.
1847 het 1é Regiment Jagers te Voet neemt de naam aan van Jagers-Karabiniers
1850 het 1é Jagers-Karabiniers wordt het 1é Karabiniers
29/01/1874 het 1é Regiment Jagers te Voet wordt opnieuw opgericht met manschappen van het 2é & 3é JtV en 1é Karabiniers

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2009 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Wat geschiedenis over de Jagers, Chasseurs, Jäger & Light Infantry

Bron:
The art of warfare in the age of Napoleon, Gunther E. Rothenberg, 1978, 1997, ISBN 1-873376-81-2

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2009 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk niet of nauwelijks relevant in verband met de vraag (tenzij een beetje met de naam), maar een reeks toevalligheden leidt me ertoe dit toch maar te posten.
Enkele dagen geleden fietste ik even voorbij in buurdorp Bikschote, en mijn oog viel (weer) even op het Monument voor de Bikschootse helden. Vooral omdat ik daar (als een van de 4 namen) de familienaam zag van mijn grootvader (naar wie ik momenteel wat onderzoek doe). Overigens geen familie voor zover ik weet. Maar ook viel me op : de eenheid waartoe deze Alidoor Blomme behoorde.

"Voetganger" ! En bezig zijnde met de eenheid van mijn grootvader (Jagers te Voet), ga ik ervan uit dat een "Voetganger" een wat rare (niet-officiële ?) omzetting / vertaling is van "Chasseur à Pied" ?
Al is de Chasseur / Jager daar wel verdwenen.

Akkoord, er bestaan "Cyclisten / Wielrijders", maar iets als "Piétons / Voetgangers" zal wel niet bestaan ?

Van die Alidoor Blomme vond ik overigens verder niets. Tenzij dat hij "tengevolge ener pijnlijke ziekte in de loopgraven opgedaan, te Gaillardbois in Frankrijk, overleden [is] den 4 September 1916". Gaillardbois zal dus wel zijn waar hij overleden is, en niet in de loopgraven aldaar. Want Gaillardbois blijkt in Haute Normandie te liggen.

Enfin, niet echt belangrijk, en alleen maar even tussendoor.

Aurel

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2009 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Jagers te Voet behoorden tot de infanterie. In 't Nederlands of Schoon Vlaams van toen werd dit vertaald als voetvolk, vrij vertaald in het enkelvoud zal er dan wel iemand voetganger van gemaakt hebben ....

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2009 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Patrick.
Aan die mogelijkheid had ik ook even gedacht.
Dus Alidoor Blomme was waarschijnlijk geen Jager te Voet (tenzij "toevallig").

Aurel
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2009 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 13 Jul 2009 21:58 schreef:
Bedankt, Patrick.
Aan die mogelijkheid had ik ook even gedacht.
Dus Alidoor Blomme was waarschijnlijk geen Jager te Voet (tenzij "toevallig").

Aurel

Hij was Jager te Voet & infanterist dus ook "voetganger" ...

Nog vergeten: volgens de 6é Lijst Rode Kruis was de woonplaats van Alidoor Blomme (°Bikschote 03/10/1887) Elsene, rue Longue-Vie, 61

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2009 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Patrick.
En zijn straatnaam heeft hem blijkbaar niet veel geholpen ...

Aurel
Naar boven
Highlander

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2009 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Mocht je meer te weten komen over het 2° / 5° Jagers Te Voet, wil je me deze info bezorgen?

Misschien hebben jouw grootvader en mijn grootoom wel samen gediend (waren sowieso al van dezelfde streek).

Alvast bedankt!

Highlander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2009 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Boekje net uitgelezen vlotjes verteld en goed gescheven
Zoals men ze graag leest ,
maar niet eigenlijk de periode die je zoekt want het
verhaal stopt na de ijzeroverwinning .
Maar wat een verhaal, non stop in het gevecht ,
tot ze bekaf en uitgedund waren na Stuyvekenskerke.
Dappere soldaten !
we kunnen ons dat moeilijk inbeelden wat een doorzettingvermogen .
Hierbij de inhoud mocht je iets beter willen weten .

@+
Patrck
Naar boven
BVP

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2013 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Highlander @ 23 Jul 2009 12:01 schreef:
Aurel,

Mocht je meer te weten komen over het 2° / 5° Jagers Te Voet, wil je me deze info bezorgen?

Misschien hebben jouw grootvader en mijn grootoom wel samen gediend (waren sowieso al van dezelfde streek).

Alvast bedankt!

Highlander

heb deze week het militair dossier van mijn overgrootvader Aloïs De Backer gekregen, was ook een 2de jagers te voet maar ik ben leek in deze zaken en kan niet alles lezen, laat staat begrijpen of volgen hoe zijn oorlogsverleden verlopen is, hij is immers pas in 1934 overleden en de tekst op zijn rouwprentje deed mij zoeken naar zijn belevenissen. Tot zover heb ik kunnen ontcijferen dat Vlaamse soldaten veel straf kregen en dat hij 2x gewond is geraakt, in mei 1915 en in oktober 1918.
Is er iemand uit mijn streek zoals Highlander of Aurel waar ik eens kan langs gaan voor meer uitleg hoe alles te lezen, mijn woonplaats is immers Roeselare dus niet zo ver van jullie, bedankt alvast
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Schopje
Naar boven
BVP

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

schopje???
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Om Voor iemand met wie ik in een telefoongesprek was en
die op zoek is naar het boek Un regiment etc
En niet met het forum vertrouwd is , heb ik het topic naar boven geschopt
Dit is een forum term - om zodoende het topic sneller ,
met actieve topics te vinden omdat het dan bovenaan staat .
Maar zo komt het ook terug onder de aandacht .
Smile
@+
Patrick
Naar boven
BVP

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

OK, ik dacht dat je de nickname van iemand hier op het forum bedoelde die kennis had van alles van dit regiment Rolling Eyes
yannick84

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2016 7:25    Onderwerp: foto's 2/5 de Jagers te Voet Reageer met quote

Hallo,

ik ben op zoek naar foto's van deze 2 regimenten.

Mijn overgrootvader kwam volgens zijn vuurkaart en dossier in oktober 1916 bij het 2de Jagers terecht, om dan met de ontdubbeling van december 1916 bij het 5de Jagers terecht te komen. Daar bleef hij tot maart 1918, toen hij gewond/ziek het front verliet om pas in oktober 1918 als artillerist bij het 5de R.A. terug te keren.

In het documentatiecentrum van het Legerarchief ben ik mijn overgrootvader al enkele keren tegengekomen in de dagelijks rapporten van de 5de Legerdivisie. Daardoor heb ik al een mooi verhaal over enkele raids en patrouilles waar hij zeker bij betrokken was. Verder heb ik het regimentsdagboek gebruikt om samen met bovenstaande documenten al een rudimentair dagboek uit te schrijven.

Echter, om het verhaal compleet te maken ben ik nog op zoek naar een foto waar hij op staat, daarom niet in actie.
In het legerarchief lijkt de collectie voor het 5de Jagers enorm klein te zijn, met slechts een 3 tal foto's. Ik weet echter niet of dit de befaamde glasplaatcollectie is die al vorig jaar online had moeten staan.
Ook in boeken waar over raids van het 5de Jagers gesproken wordt ( bv Robert Lambrechts - Patrouilleurs aan het Ijzerfront ) zijn de foto's van een latere periode, daar de echte patrouilleureenheden pas opgericht zijn nadat mijn overgrootvader al weg was van het front.
Ook in het museum van de Jagers Te Voet in Charleroi denken ze geen foto's te hebben van deze specifieke eenheid.
Verder lijkt het IFFM kenniscentrum ook niet veel info te hebben over dit regiment.

Heeft er iemand nog verdere tips of is de kans minimaal dat er ooit een beeld opduikt van mijn overgrootvader?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2016 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn "smoelenboekpagina" gaat voornamelijk over pre 1915, maar misschien helpt je dat iets verder.....

https://www.facebook.com/JagersTeVoet/?fref=ts

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: