Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Het verleden als kermis

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Verdun: het verleden als kermis.
Eens
23%
 23%  [ 6 ]
Oneens
76%
 76%  [ 20 ]
Totaal aantal stemmen : 26

Auteur Bericht
Matthijs

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 15:57    Onderwerp: Het verleden als kermis Reageer met quote

Kees en Chrisje Brandts typeren in hun Velden van weleer de voormalige slagvelden rond Verdun - met al haar begraafplaatsen, gedenktekens en monumenten - als zijnde 'het verleden als kermis'. Hoe denken de users van FEW hierover?? Graag uw stem en reactie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

Eerlijk? Ik begrijp het niet eigenlijk. Confused

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Zou je iets specifieker kunnen worden? Je geeft namelijk geen argumenten aan waarom het verleden als kermis beschouwd zou kunnen worden.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Geloof dat men met Kermis
eerder het treintje in de citadel van verdun,
de klank en lichtspelen rondom Douaumont,
en andere soortgelijke happenings bedoelt ,
niet zozeer de begraafplaatsen .

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Matthijs

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Excuses, ik ging er vanuit dat de inhoud van Velden van weleer wel bekend zou zijn. In deze reisgids typeren de schrijvers het hoofdstuk over Verdun aan als 'het verleden als kermis', vanwege de grote hoeveelheid monumenten, gedenkplaatsen, begraafplaatsen en de grote groepen 'pelgrims'. Daardoor doen de voormalige slagvelden, volgens de schrijvers, kunstmatig over. Er wordt een heus spektakel van gemaakt. Een kermis dus.

Vervolgens was mijn vraag: Delen jullie de mening van Kees en Chrisje Brants dat de oorlogsherinneringen rond Verdun lijken op een kermis? Zoals in mijn fotoverslagje te zien is (http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=18817), heb ik een bezoekje aan de voormalige slagvelden bij Verdun gebracht. Persoonlijk had ik niet die 'kermiservaring', misschien ook omdat het helemaal niet druk was. Vandaar dat ik benieuwd was naar jullie ideeën hierover.
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 03 Mei 2009 18:27 schreef:
Geloof dat men met Kermis
eerder het treintje in de citadel van verdun,
de klank en lichtspelen rondom Douaumont,
en andere soortgelijke happenings bedoelt ,
niet zozeer de begraafplaatsen .

@+
Patrick

Letterlijk uit Velden van weleer:

Tegenwoordig is Verdun een beetje een kermis - een overweldigende 'kermesse de la gloire' maar desalniettemin een kermis. Niet alleen vanwege de commercie. Het is er gewoon te druk, met in het seizoen busladingen buitenlandse toeristen (het merendeel Duitsers). Het is er te vermoeiend, te georganiseerd, te veel. Daardoor krijgt het kleine gebied dat het slagveld beslaat iets oneerbiedigs. De bezoeker begint aan metaalmoeheid te lijden - weer een fort, een museum, een heilig verklaard stukje bos met gedenksteen, informatiebord en picknicktafels.
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat ik off-topic ga, maar geven de auteurs alternatieven aan? Bijzondere plekken, speciale routes, anders zijn het zelf ook 'kermisartiesten' die vrolijk meeverdienen.
Ik ken hun boek niet. Ben zelf in '82 ooit in en om Verdun geweest en behalve mijn toenmalige vriending geen 'levend' mens tegengekomen. Mijn 'Verdunboek' is het boek van Jonker (Sporen van een slag) dat destijds een van de weinig nederlandstalige publicaties was. Uitstekend werk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Matthijs

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

rolffie61 @ 03 Mei 2009 19:00 schreef:
Ik weet dat ik off-topic ga, maar geven de auteurs alternatieven aan? Bijzondere plekken, speciale routes, anders zijn het zelf ook 'kermisartiesten' die vrolijk meeverdienen.
Ik ken hun boek niet. Ben zelf in '82 ooit in en om Verdun geweest en behalve mijn toenmalige vriending geen 'levend' mens tegengekomen. Mijn 'Verdunboek' is het boek van Jonker (Sporen van een slag) dat destijds een van de weinig nederlandstalige publicaties was. Uitstekend werk.

Echte alternatieven worden niet geboden. Of het moet zijn dat aan het einde van de inleiding bij het hoofdstuk over Verdun staat dat het beter is om de bekraterde bossen (officiële wandelingen) in te gaan met 'zijn verstopte, half-vervallen bunkers en commandoposten, roestige veldflessen, vergane uitrustingsstukken, onontplofte granatenen zelfs beenderen' omdat dit 'een veel groter monument is dan alle bouwwerken uit de jaren '20 bij elkaar'.

Persoonlijk vind ik de term 'kermis' nogal dubieus en overdreven. Noem het dan liever een openluchtmuseum...
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Straks een kermis zonder atracties ? (Ik doel hiermee op de sluiting van de forten) en met z'n allen dat treintje op ? Laat maar, aan mij zijn al die georganiseerde en virtuele toestanden niet besteed. Er is zoveel méér dan die citadel.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Als Verdun al een kermis is, wat is Ieper dan?
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Matthijs,

Ik vind dat je een leuk topic opent
Ik ben tot nu toe nog niet in verdun geweest.
Maar een van de jongens waar ik nu hele mooie WO1 uitstapjes mee hebt gemaakt, ging in de jaren 80 al naar Verdun.
Enkele jaren geleden was hij weer geweest en hij kreeg toch wel kromme tenen toen hij in het "Efteling treintje " zat wat nu in de citadel rondrijd.
Het neemt niet weg dat ik met deze 4 mannen in de toekomst een 4 daagse zwerftocht wil houden in Verdun en omgeving.
Leuke camping /B& B opzoeken en als het lukt een enthousiaste gids.
Matthijs ik breng geen stem uit ,ik ben er helaas nog niet geweest maar gaat wel een keer gebeuren

Groeten van een eiland verderop

Erich

Too long a soldier/Pat Benatar

Laatst aangepast door Erich op 03 Mei 2009 21:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Erich @ 03 Mei 2009 22:03 schreef:
Hallo Matthijs,

Ik vind dat je een leuk topic opent
Ik ben tot nu toe nog niet in verdun geweest.
Maar een van de jongens waar ik nu hele mooie WO1 uitstapjes mee hebt gemaakt, ging in de jaren 80 al naar Verdun.
Enkele jaren geleden was hij weer geweest en hij kreeg toch wel kromme tenen toen hij in het "Efteling treintje " zat wat nu in de citadel rondrijd.
Het neemt niet weg dat ik met deze 4 mannen in de toekomst een 4 daagse zwerftocht wil houden in Verdun en omgeving.
Leuke camping /B& B opzoeken en als het lukt een enthousiaste gids.

Erich

De citadel en het 'eftelingtreintje' heb ik niet bezocht. Evenals de Duitse troepen ben ik niet Verdun zelf geweest.

Als je een leuke B&B zoekt, kan ik je Ferme Lafayette in Montfaucon 'd Argonne aanbevelen. (Ik wil verder natuurlijk geen reclame maken, maar daar heb ik positieve ervaring mee...)
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 03 Mei 2009 21:01 schreef:

Daar heb ik ook al zitten aan denken.
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Tandorini @ 03 Mei 2009 22:16 schreef:
Richard @ 03 Mei 2009 21:01 schreef:

Daar heb ik ook al zitten aan denken.

Ik denk dat de term 'kermis' an Sich misplaatst is.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2009 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog niet gestemd, maar ik vraag me wel serieus af wat de auteurs van "Velden van weleer" dan wel zouden willen zien. Het lijkt op het dubbele idee van natuurbeschermers. Enerzijds willen ze heel graag dat iedereen de natuurgebieden (of hier Verdun of de Somme) heel belangrijk vindt en blijft herdenken en eren. Anderzijds zouden ze die plekken graag voor een heel kleine groep (incrowd) willen bewaren.
Maar die dingen gaan nu eenmaal niet samen. Wil je veel publiciteit en aandacht? Dan komen er busladingen, verschijnt de Horeca, treintjes, borden, routes en noem maar op. Kermis? Maar dan wel veel aandacht.
Wil je de herinneringen aan WO1 puur en onbedorven houden? Dan geen routes, geen horeca, niks, maar ook geen publiciteit. Maar dan ook niet klagen dat de herinneringen van WO1 verdwijnen.
Tot zover mijn 2 Eurocenten....

En ik ga toch maar tegen "Kermis" stemmen.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Waterloo en Normandië zijn ook een beetje kermis en nog meer commercie.
Verdun heeft natuurlijk wel een enorme uitstraling door de omvang en de aard der gevechten die er geleverd werden.Het is ook de plek waar nog zeer veel tastbare zaken uit de slag aanwezig zijn,dit in tegenstelling met bv.Ieper en de Somme.
Het is dus een beetje normaal dat vele toeristen de plaats bezoeken.De schrijvers van het gidsje hebben naar mijn mening niet eens de moeite genomen om even naast de toeristische plaaten enkele meters in de bossen te trekken,hun (voor)oordeel had beslist anders geklonken.
Naar mijn mening was hun opzet eerder een gidsje(commercie?) uit te geven dan wel de bezochte plaatsen te doorgronden.
Hierbij nodig ik hen uit om eventjes samen met mij Verdun te bezoeken en nadien een stukje te schrijven...

Groeten.Philippe
Naar boven
Waaslander

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2009 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Het is idd kiezen of delen he.

Ik ga mss wat kort door de bocht, maar ik durf te stellen dat heel wat oorlogspatrimonium verdwenen is in de jaren 70-80 door een gebrek aan interesse van een grote groep mensen/toeristen en ook dus investeerders (of dat nu privaat of publiek is laat ik in het midden). Met de jaren 90 kwam de nieuwe interesse én ook de nieuwe middelen om bv een IFF op te richten, een museum dat weliswaar verder gaat dan een puur wetenschappelijk museum maar m.i. perfect inspeelt op de moderne manier van museumbezoek.

Met interesse komt geld, maar dus ook commercie, te veel volk en te véél aandacht. Zonder dat glij je naar de andere kant, wat leuk kan zijn om de 'velden van weleer' rustig te kunnen bezoeken, maar wat ook een risico inhoudt.

Persoonlijk denk ik dat beiden nog altijd wel naast elkaar kunnen bestaan. Er zijn nog voldoende minder bekende of minder evidente plekjes om de oorlog rustig te herbeleven.

Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van die efteling-achtige toestanden, maar ik besef dat je vandaag de dag niet anders kan wil je de mensen bereiken en dan vooral de jeugd.
Naar boven
1steGrenadiers

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 7:43    Onderwerp: Reageer met quote

Compleet oneens met wat onze geachte noorderburen stellen.

Het is de mening van 2 schrijvers. Verdun was en is nog steeds één der grootste slachtvelden aan het westers front. Logisch dat er interesse is. Logisch dat de lokale bevolking "ervan profiteert". Logisch dat er memorials zijn enz .... Het zijn allemaal beslissingen geweest van "hogerhand" van de toenmalige franse regering ...

Laat ik als belg stellen dat ....

Wat? indien het begrip "oorlogsmisdaden" en "misdaden tegen de mensheid" in 1918 zou bestaan hebben. Nederland zou in heel nauwe schoentjes gestaan hebben daar ze (met "ze" bedoel ik de toenmalige regering) de, in mijn ogen eerste echte oorlogsmisdadiger (gebruik strijdgassen enz) asiel hebben gegeven. (Heeft Der Kaiser Wilhelm niet jaren in Nederland in grote sier geleefd na 1918 ? ) of is mijn kennis van de geschiedenis zo gebrekkig.

OF

Waarom worden in Nederland zoveel reisgidsen naar deze slachtvelden van weleer uitgegeven ? Zou nog een laagvliegende bedenking kunnen bijvoegen over het waarom. Maar uit respect voor onze noorderbuur zal ik er mij van onthouden.

Maar laten we het houden bij onze "oudstrijders" al dan niet "gesneuveld" op de velden van 1914-1918.

Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik voorzie dat de discussie weer dreigt te ontsporen....

Ik ken verdun niet, en de "kermis" te Ieper lijkt mij reuze mee te vallen. Cool
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

1steGrenadiers @ 09 Sep 2009 8:43 schreef:

Het is de mening van 2 schrijvers. Verdun was en is nog steeds één der grootste slachtvelden aan het westers front. Logisch dat er interesse is. Logisch dat de lokale bevolking "ervan profiteert". Logisch dat er memorials zijn enz .... Het zijn allemaal beslissingen geweest van "hogerhand" van de toenmalige franse regering ...

Wat? indien het begrip "oorlogsmisdaden" en "misdaden tegen de mensheid" in 1918 zou bestaan hebben. Nederland zou in heel nauwe schoentjes gestaan hebben daar ze (met "ze" bedoel ik de toenmalige regering) de, in mijn ogen eerste echte oorlogsmisdadiger (gebruik strijdgassen enz) asiel hebben gegeven. (Heeft Der Kaiser Wilhelm niet jaren in Nederland in grote sier geleefd na 1918 ? ) of is mijn kennis van de geschiedenis zo gebrekkig.

OF

Waarom worden in Nederland zoveel reisgidsen naar deze slachtvelden van weleer uitgegeven ? Zou nog een laagvliegende bedenking kunnen bijvoegen over het waarom. Maar uit respect voor onze noorderbuur zal ik er mij van onthouden.

Maar laten we het houden bij onze "oudstrijders" al dan niet "gesneuveld" op de velden van 1914-1918.

Ondanks dat je schrijft dat je respect hebt voor je Noorderbuur laat je je laagdunkend en suggestief uit over "je Noorderburen"
Slecht geslapen ?

Ik pas om op jou suggesties in te gaan

Erich

Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Toch een (inhoudelijke) reactie, al is het off-topic.
Uw kennis van de geschiedenis is misschien niet 'gebrekkig' is, 1stegrenadiers, maar misschien iets onvolledig?

België heeft nauwelijks meegewerkt aan de vervolging van Wilhelm II na 1918. Zij kon ondermeer optreden als aanklager bij een te voeren proces tegen de ex-keizer maar zag daar van af. België protesteerde ueberhaupt weinig bij de Nederlandse regering aangaande Wilhelms verhuizing. Probleem voor de Belgische regering vormde ongetwijfeld het gegeven dat men deze variant in 1914 voor Albert ook onderzocht heeft bij de Nederlandse regering.
Daarnaast vind ik uw absolute en stellige verwijzing naar Wilhelm, met het negeren van andere delen van de gezamenlijk geschiedenis van België en Nederland in 14-18 in het kader van deze discussie niet kies, onjuist en onhistorisch.
Dat men 'de' geschiedenis gebrekkig of onvolledig kent is geen schande. Geschiedenis kennen is een ding, geschiedenis beheersen wat anders...
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Vragen toeristen zelf niet om die kermis? De "die-hards" zal je hier niet zo snel terugvinden, tenzij het de eerste keer is dat ze een "beroemd slachtveld" bezoeken, bij wijze van kennismaking dan wel te verstaan.
Als we het dan toch over Verdun hebben ... Ieder Verdunboek begint met de aanval op het Bois des Caures en de heldhaftige weerstand van Driant en zijn Chasseurs. Wat jaren geleden, in het jaar 2002 om precies te zijn, organiseerden wij een fronttoer naar de Verdun en onze rondleiding begon ook bij de commandobunker van Driant. Toen (& nu) een rustige plaats met aangelegde en verharde paadjes waar je kan wandelen met je zondagse kleding aan, een kermisatractie dus.
Nu weet iedereen dat een commandopost niet de eerste linie is en wij trokken met "onze" bus een paar 100 meter verder het bos in. Hier kreeg je te zien: een compleet uitgebouwd Duits loopgravensysteem, kleinere commandobunkers, een betoncentrale, Friese ruiters, kraaiepoten, kortom het volledige plaatje. Ondanks de enthousiaste "Die Hards" waren er toch die als opmerking hadden: moesten wij daarvoor zo ver stappen?. Dat is dus kermisvolk.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om te zien dat dit topic nieuw leven is ingeblazen. Volgens mij wordt er terecht gesignaleerd dat het idee 'kermis' meer te wijten is aan de bezoekers en aan commerciële instellingen die hun slaatje uit het 'oorlogsverleden' willen slaan, dan aan de voormalige slagvelden zelf.
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

OF

Sorry, maar ik mis even de link tussen mijn stelling en uw 'tirade' tegen Nederlanders?!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2009 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

wat jammer dat een onderwerp over Verdun (in Frankrijk) via onbegrijpelijke wegen wordt omgevormd tot een tegenstelling tussen Nederlanders en Vlamingen. Ik zie deze link niet, en eerlijk gezegd wil ik hem ook niet zien.
Het ging over de "kermis" Of niet) van Verdun, niet over Vlamingen, niet over Nederlanders, en al helemaal niet over de verhoudingen tussen deze mensen. Terug naar het onderwerp dus! Evil

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2009 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
En gelijk heb je.
In verband met Verdun blijf ik bij mijn berichtje van 4 mei.
Groeten.Philippe
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2009 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Het "Eftelingtreintje" reed deze zomer trouwens niet wegens gebrek aan inkomsten.

Ik wil hierover trouwens zeggen dat je 'eens gebeten door de slagveldmicrobe', ze je nooit meer lost.
Mijn vrouwtje heeft totaal geen interesse in mijn hobby, maar toen we een jaar of tien geleden voor de eerste keer naar Verdun gingen (omdat ik dat toch eens graag wou), doen we jaarlijks een 'slagveldtourismeweek' met zijn tweetjes.
Zij leest de kaart en bepaald welke (door mij vooraf voorgestelde) route we doen.
Normandië, Verdun, de Somme, Chemin des Dames,e.a. werden door ons geregeld bezocht.

Eén ding mag je niet vergeten: zonder enige economische inbreng is heel dat slagveld gebeuren gedoemd te verdwijnen.
Je kan uren, zelfs maanden pro's en contra's naar voor roepen, maar zonder degelijk onderhoud zjin de Butte de Vauquois en andere Vaux, Drachenhölle en Douaumonts gedoemd te verdwijnen en worden ze ingepalmd door de natuur die onverbiddellijk de laatste sporen binnen zoveel jaar zal uitwissen.

Musea kan je ook als 'kermis' beschouwen, maar elk museum is uniek in zijn benadering van de gruwel, net zoals de boeken die erover verschijnen.

Ik ga graag naar musea en een goed boek is ook niet te versmaden (ik heb er genoeg), maar de kunst is de gulden middenweg te vinden en begrip te tonen voor de verschillende manieren van aanpak.

En, geef toe, een toerist in een treintje ziet ook zeer veel, en heeft het voordeel dat hij overal met zijn handjes af blijft, want hoeveel zijn er niet die het oorlogspatrimonium doen devalueren d.m.v. diefstal en vernielingen zowel kapot maken als de zo alom geliefde graffiti en inkervingen op de overgebleven geschiedenis?
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2009 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 10 Sep 2009 10:10 schreef:
Het "Eftelingtreintje" reed deze zomer trouwens niet wegens gebrek aan inkomsten.

Ik wil hierover trouwens zeggen dat je 'eens gebeten door de slagveldmicrobe', ze je nooit meer lost.
Mijn vrouwtje heeft totaal geen interesse in mijn hobby, maar toen we een jaar of tien geleden voor de eerste keer naar Verdun gingen (omdat ik dat toch eens graag wou), doen we jaarlijks een 'slagveldtourismeweek' met zijn tweetjes.
Zij leest de kaart en bepaald welke (door mij vooraf voorgestelde) route we doen.
Normandië, Verdun, de Somme, Chemin des Dames,e.a. werden door ons geregeld bezocht.

Eén ding mag je niet vergeten: zonder enige economische inbreng is heel dat slagveld gebeuren gedoemd te verdwijnen.
Je kan uren, zelfs maanden pro's en contra's naar voor roepen, maar zonder degelijk onderhoud zjin de Butte de Vauquois en andere Vaux, Drachenhölle en Douaumonts gedoemd te verdwijnen en worden ze ingepalmd door de natuur die onverbiddellijk de laatste sporen binnen zoveel jaar zal uitwissen.

Musea kan je ook als 'kermis' beschouwen, maar elk museum is uniek in zijn benadering van de gruwel, net zoals de boeken die erover verschijnen.

Ik ga graag naar musea en een goed boek is ook niet te versmaden (ik heb er genoeg), maar de kunst is de gulden middenweg te vinden en begrip te tonen voor de verschillende manieren van aanpak.

En, geef toe, een toerist in een treintje ziet ook zeer veel, en heeft het voordeel dat hij overal met zijn handjes af blijft, want hoeveel zijn er niet die het oorlogspatrimonium doen devalueren d.m.v. diefstal en vernielingen zowel kapot maken als de zo alom geliefde graffiti en inkervingen op de overgebleven geschiedenis?

Ik treedt u volledig bij!
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2009 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik had het geluk reeds een honderdtal keer Verdun te bezoeken,alleen of in groepsverband.
Dit gebeurt veelal volgens een vast stramien.
De eerste dag;Kermis,boeken kopen,de toeristische plaatsen en hun winkeltjes bezoeken,de twee antiekwinkeltjes(indien open)bezoeken en verder genieten van de toeristische sfeer en zijn drukte.
De dagen nadien verdwijn ik dan in de eenzaamheid van de bossen en heb er mijn ontmoetingen met de geschiedenis en de geesten(nietwaar Richard).Ik vind dat in Verdun de toeristische drukte en de stilte mekaar goed in evenwicht houden.Op elk ogenblik kan men de "kermis"verlaten en in de stilte duiken.Ieder zijn keus,ieder op zijn manier.
De toeristische plaatsen zijn natuurlijk niet meer wat ze vroeger waren.Zie maar hoe,heel recent,de parking van Fort de Vaux veramerikaniseerd is geworden.Er zijn inderdaad enkele omstreden beslissingen genomen maar de balans blijft mi. positief.Waar is de tijd dat enkel de forten bereikbaar waren.De rest moest letterlijk met de machete in de hand gezocht worden.Er blijft genoeg over om ons blij over te maken en geef toe, na enkele dagen "bos",is het telkens weer aangenaam terug in de beschaafde(?) wereld te komen.
Groeten en laat ons maar verder gezellig kletsen...
Philippe
Naar boven
Angelique

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2009 3:28    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 10 Sep 2009 11:44 schreef:
De dagen nadien verdwijn ik dan in de eenzaamheid van de bossen en heb er mijn ontmoetingen met de geschiedenis

Ik schaam mij haast het te moeten zeggen, maar wij kwamen min of meer per ongeluk in de omgeving van Verdun (we waren onderweg van Parijs naar Luxemburg via een alternatieve route) en het viel ons op dat er enkele monumenten stonden - en ja, die maakten indruk en we hebben daar vol ontzag rondgekeken.
Al met al veel tjd verspeeld, dus besloten om daar een extra kampeer stop in te plannen.

Al rijdende bij een bosgebied, gaf mijn man aan dat het volgens hem een gebied met oude loopgraven was.
Ik was het niet met hem eens. Dat kón toch niet, het zag er wel typisch uit maar zoiets ouds kon niet zo maar in een bos liggen, er waren verder helemaal geen mensen, als het écht zo was dan zou er toch wel een bord hangen of ......

Maar goed, stuk verder was wél een infobord en idd, het was een champs de bataille. Ik vond dat schokkend. Het maakte het hele gebeuren zo tastbaar, meer nog dan de monumenten en de begraafplaatsen die je overal tegenkomt.

Wij waren als onvoorbereide leken afhankelijk van de toeristische informatie die we ter plekke konden krijgen. Ik snap dat dit voor de kenners misschien overkomt als 'too much voor zo'n gebied, en ja, dat geldt ws ook voor andere plaatsen waar zoveel leed is geweest,
maar ik denk dat je er niet aan ontkomt dat een belangrijk punt in de geschiedenis naast authentieke plekken ook een 'kermis' (al vind ik dat wel een dubieze term) gedeelte heeft.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2009 5:37    Onderwerp: Reageer met quote

Een kleine nuance : Een kermis doe je voor je plezier, een bezoek aan Verdun uit interesse.
Richard

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2009 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is internet toch een heerlijk medium voor degene die verscholen achter een nicknaampje verholen vuil wil spuiten, om zich daarna - kers op de taart - van het woord 'respect' te kunnen bedienen.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2009 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Daar heb je er weer een! Confused Cool puke
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2009 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

OF

Waarom worden in Nederland zoveel reisgidsen naar deze slachtvelden van weleer uitgegeven ?

Geen idee, vertel het ons alstublieft.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2009 23:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het zijn de Belgische geheime diensten, die Nederlanders betalen om in dienst van de toeristische diensten boeken schrijven... Evil
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2009 7:39    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 14 Sep 2009 0:54 schreef:
Het zijn de Belgische geheime diensten, die Nederlanders betalen om in dienst van de toeristische diensten boeken schrijven... Evil

Het is wel lekker om zo s ochtends vroeg in de lach te schieten.
Hij is leuk Schiptje !1

Erich

Cool

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: