Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Lichtervelde
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2009 14:02    Onderwerp: Lichtervelde Reageer met quote

Aangezien enkele foto's op mijn website van de 5e Kompagnie van het R.I.R.236 uit het België I Album te Lichtervelde in de nazomer van 1915 genomen zijn, ben ik contact gekomen met Filip Van Devyvere, voorzitter van de Lichterveldse Heemkundige Kring Karel van de Poele.

In 2008 hebben zij een themajaarboek uitgebracht over Lichtervelde tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hierin hebben zij de oorlogsjaren 1914, 1915 en 1916 behandeld.

Zie ook de website

www.heemkringlichtervelde.be

Aangezien de foto's op mijn website nog niet voorzien zijn van commentaar hierbij alvast een begin om enkele foto's nader te beschrijven.

Onderstaande tekst is (met lichte aanpassingen) de tekst die verschenen is in het 24ste Jaarboek van de Heemkundige Kring Karel van de Poele, Lichtervelde, deze tekst heb ik n.o.m. Filip Van Devyvere hier mogen plaatsen, waarvoor ook bij deze nogmaals mijn hartelijk dank.

Groeten,
René

Laatst aangepast door Schnautzi op 25 Apr 2009 14:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2009 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Op 29 augustus 1915 wordt het RIR 236 deel van de legerreserve te Lichtervelde. Voor bataljonscommandant Rudolf Lange en zijn mannen breekt een maand aan van zgn. kleine dienst. Hijzelf wordt in Lichtervelde weer ingekwartierd bij dezelfde mensen waar hij reeds eerder logeerde. De prachtige asters in de tuin vallen hem op en zijn een dagboeknotitie waard. ‘Im Garten meiner Wirtsleute volle Asternpracht‘, zo luidt het in zijn aantekeningen. Rudolf Lange kan geen slecht mens geweest zijn. Enkele uittreksels uit zijn dagboek over die periode:

Maandag 30 augustus – Oefening op het terrein aan de Zwanebeek, halfweg tussen Lichtervelde en Torhout bij de molen aan de steenweg naar Torhout. Prachtig weidenlandschap. In de namiddag individuele oefeningen bij de kwartieren.

31 augustus – idem als 30 augustus. Stortregens.

1 september - idem als 30 en 31 augustus. ’s Morgens mooi weer, in de namiddag regen. Start van de opleidingscursus voor kompaniekommandanten en van de rijinstructie voor offficieren. Deelnemers: leiding kapitein Lange, verder de 12 kompaniekommandanten en 12 plaatsvervangers.) Geweerappèl en instructie voor wapenschoonmaak worden doorgenomen. Eerste begrippen voor handhaving van de tucht en voor strafmaatregelen.

2 september – De kompanieën oefenen gedurende 1 1/2 tot 2 uur op hun respectieve appèlpleinen. Heerlijk weer. Fashauer en ik rijden naar de 5de Kompanie bij de Pelikaan. Na de middag afreis van het bataljon naar Oostende voor een duik in de zee (foto’s 66-67-69-70-71). Ikzelf blijf in Lichtervelde wegens teveel lopende zaken nog af te handelen. In Oostende was het zo koud en regenachtig dat slechts enkelen een bad in zee genomen hebben.

Foto 66

Foto 67

Foto 69

Foto 70

Foto 71

Bommen op de Beverenstraat

Maandag 6 september 1915 is een mooie nazomerdag. Niet te warm, zonnig en nagenoeg windstil. Ideaal weer dus voor de oefeningen die de mannen van het RIR 236 in Lichtervelde houden, ideaal weer ook voor de geallieerde bombardementsvliegtuigen.

In de voormiddag heeft het 2de bataljon in de weilanden langs de Bakvoordebeek geëxerceerd tussen de Sneppemolen en de Vijfhuishoek. Rond de klok van elven zijn ze met de fanfare voorop naar Lichtervelde teruggekeerd. Kapitein Rudolf Lange, de bataljonskommandant heeft in de voormiddag de oefening gevolgd en werkt in de namiddag zijn dagboek bij. Plots, terwijl hij een paar notities maakt, wordt vliegtuiggeronk hoorbaar dat snel aanzwelt en dreigend naderbij komt.

En dan vallen de bommen.

De hele toedracht van het geburen kennen we uit het dagboek van kapitein Lange. In zijn gebruikelijke telegramstijl geeft hij een gedetailleerd verslag van die dag.

6 september – Bataljonsoefening langs de Zwanebeek, tussen de molen en de Vijfhuishoek. Om 11.00 uur terugkeer met de fanfare. In de namiddag opleiding voor de kompaniekommandanten. Verjaardag van Erich. Zijn vrouw schrijft me dat hij in de Alpen zit bij de genietroepen. Nauwelijks heb ik deze lijnen neergeschreven als het luide gebrom hoorbaar wordt waaraan men een vijandelijke luchtaanval herkent. Onmiddellijk daarop hoorde men een bom inslaan en enkele minuten later nog meerdere inslagen die het dorp troffen. De eerste bom was op 50 meter van de 5de kompanie neergekomen. De kompanie had net geweerappèl gehad en was op het punt de rangen te verbreken. Het vliegtuig had al een een half uur boven de kompanie heen en weer gevlogen. De eerste bom richtte geen schade aan. De tweede of de derde die op de straatkasseien viel, trof enkele soldaten die van het appèl naar hun kwartier liepen evenals de stafgeneesheer die onderweg was naar de vermoedelijke plaats van het ongeval. Na de eerste bom was de burgerbevolking massaal op straat gekomen. Die mensen werden nu in het ongeval meesgesleurd.: 7 doden en 6 gewonden. De vrouwen, met bloed overdekt, en de dode kinderen zagen er verschikkelijk uit. Aan de kant van de militairen werd staf- en regimentsdokter Richard door een buikwonde op slag gedood, evenals de paardenknecht van luitenant Lammert, korporaal Baron en 2 andere mannen die niet tot het bataljon behoorden.
Onderofficier Schläfer van de 5de kompanie was dodelijk gewond en overleed op 7 september. Hij was een goeie en meewerkende onderofficier die net uit verlof was teruggekomen. Ook de ordonnans van luitenant Drämann, onze brave Peinze, werd zwaar gekwetst, met granaatsplinters in de longen, de rechterarm en het linkerbeen. Verder werden nog de korporaals Demmler en Dietz van de 5de kompanie, twee brave jongens, gewond. Luitenant Bernbeck kwam er iets beter van af. Hij kreeg alleen een granaatsplinter in de onderbenen. Tenslotte zijn ook nog de twee wapenmeesters, Albin en Anton Stigraut, zwaar gekwetst geraakt.
Kort na de ontploffing daagde hulpdokter Lorentz op, constateerde het ongeval en vroeg de straat te ontruimen. Ik heb de 5de kompanie laten aanrukken. De helft liet ik de orde op straat herstellen, de andere helft moest op mijn aanwijzing alle huizen doorzoeken. Er werden nog meerdere gekwetsten gevonden. In totaal zijn ca. 16 militairen gedood en gewond, zodat het aantal slachtoffers door die ene bom nu tot 29 steeg. Bommen die voordien op het station gevallen waren, hadden ook nog twee personen getroffen.

De impact van de bom in het dorp was enorm. Zes huizen zijn van binnen vernield en van buiten zwaar beschadigd. De straat lag vol met glasscherven. De apotheek is volledig vernield. Het prachtig helder en zonnig weer was als een wanklank tegenover het luide gejammer van de bevolking. De gekwetsten werden allen naar het Genesungsheim, een soort plaatselijke kliniek, gebracht waar ze de eerste zorgen kregen . ’s Avonds werden ze dan met ziekenwagens naar Roeselare gebracht.

Puin en slachtoffers

Onder de burgerbevolking zijn er zeven doden en zes gewonden. De families Vandeputte en Vanderper zijn het zwaarst getroffen. Apotheker Henri Vandeputte en zijn 17-jarige zoon Robert zijn dood, Maria Vervisch, de apothekersvrouw, en Julia Vanwalleghem, de huidshoudster, zijn gewond (Apotheek Vandeputte op foto’s 57 en 58).

Foto 57

Foto 58

Bij de buren zijn bakker Paul Denys en Marie Debaillie, zijn echtgenote, gekwetst (dit is de woning rechts van de apotheek op foto 57). Aan de overkant, in De Nieuwe Keizer bij Alexander Vanderper (foto’s 55 en 60), zijn twee dochters, Maria (15 jaar) en de kleine Julia (3 jaar) dood. Alida Steen, de echtgenote van Vanderper, en Julienne Lagast, een fruitverkoopster, zijn ook gewond. Op bevel van de plaatskommandant vordert de gemeente drie man op om de lijken weg te halen. Zelfs de militairen die al meer dan een dode gezien hebben, blijven niet onberoerd bij de het zien van de slachtoffers.

Foto 55

Foto 60

Ook in de Statiestraat zijn er slachtoffers te betreuren: Firmin Dejonghe, Achiel Vervaeke en de zestienjarige Gerard Desmet. Het doelwit van de aanval waren immers de Duitse vrachtwagens in de Statiestraat.

Materiële schade is er bij de vleet. Zes huizen, waaronder de herberg De Nieuwe Keizer, apotheek Vandeputte en café Den Hert –op dat moment verduitst tot Der Hirsch- zijn zwaar beschadigd. Bij de apotheker ligt de hele voorgevel eruit. De toonbank staat omzeggens op straat en de bovenverdieping kan ieder moment naar beneden komen (foto 59). In De Nieuwe Keizer is een gelijkaardig tafereel te zien. Overal puin en brokstukken, uitgeblazen vensters, gapende bressen en gescheurde muren.

Foto 59

De Duitsers grijpen het gebeuren aan voor propagandadoeleinden. Foto’s van de vernielingen worden op postkaartformaat verspreid, voorzien van commentaren die de Engelsen de schuld geven van wat vandaag collateral damage zou genoemd worden.

Op 8 september, twee dagen na het bombardement, worden de burgerslachtoffers onder massale belangstelling begraven (foto’s 61 – 62 – 63). De lange lijkstoet die vanuit de Beverenstraat naar de kerk trekt, wordt afgesloten door de Duitse officieren en de mannen die bij de getroffen families ingekwartierd waren. Pastoor Desmet leest de laatste gebeden en op het kerkhof speelt de muziekkapel van het regiment. De kerkdienst worden door de gemeente bekostigd.

Foto 61

Foto 62

Foto 63
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2009 6:42    Onderwerp: Reageer met quote

Uw zoektocht wordt steeds boeiender om volgen Schnautzi. Bedankt dat je daar zoveel tijd in stopt om informatie te garen en hier te plaatsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2009 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

den Korrigann,

Dank U, tsja op de een of andere manier hoort het erbij, het is een karakter eigenschap, neiging naar details...
Dat gecombineerd met een opmerking in mijn achterhoofd, een opmerking zo'n 20 jaar na dato van een voormalige leraar, je moet iets gaan doen met je duitse achtergrond en je liefde voor geschiedenis...wellicht had ik eerder moeten luisteren...

De commentaren bij de meeste foto albums zijn nogal summier, nietszeggend, eenmaal iets op het spoor in dit geval geholpen, proberen we er iets moois van te maken, niet alleen een website vullen met beelden, maar daar waar mogelijk de beelden te vergezellen van een verhaal.

Aan de website wordt gewerkt, dit stuk moet ik bijv nog vertalen naar het duits, maar aan de andere kant zodra ik zoiets als hierboven tot mijn beschikking heb, wil het ook zo snel mogelijk delen...dus uiteraard hier...

En ik denk het mooiste moet nog komen...

Zo las ik op de site van In Flanders Field, dat de 15 dagboeken van Rudolf Lange binnenkort online gezet worden...
Nog geen idee wat binnenkort inhoudt, hoe lang staat dit bericht al op hun site ?, oftewel iets om weer achterheen te gaan...

Online, of wellicht ook in boekvorm, ik hoop op het laatste...

En dan niet te vergeten het ooggetuigen verslag van Hubert Bosch, ook daar wordt achter de schermen in samenwerking aan gewerkt om dit naar mijn mening unieke verslag te kunnen delen...

Tja en dat alles naast een redelijk drukke baan, en een tal van andere hobbies, mijn gezin, of nogal seizoens gebonden hobbies zoals wielrennen...soms gaan er domweg te weinig uren in een dag...

Maar goed we blijven snuffelen en speuren...

Groeten,
Rene
Naar boven
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2010 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs via de heer Filip Van Devyvere, voorzitter van de Lichterveldse Heemkundige Kring Karel van de Poele vernomen dat bij toeval er weer een foto gelokaliseerd is...oftewel in zijn woorden en beelden :

"Door een gelukkig toeval heb ik kunnen lokaliseren waar deze foto gemaakt werd. Het betreft een oude (nu bouwvallige) hoeve aan de Koolskampstraat te Lichtervelde, op de wijk Koornbloem. Het gebouw staat er nog en de originele schuurpoort zit er nog in, maar is aan het oog onttrokken door een afdak dat later aangebouwd werd. Ook de koestal (in het verlengde van de schuur) werd grondig verbouwd maar de originele structuur is nog deels herkenbaar.
Toenmalige bewoner van de hoeve was ene Cyriel Pype. De familie is na de oorlog uitgeweken naar Westrozebeke. De kleindochter van Cyriel, die nog in Lichtervelde woont, kon evenwel in geen van de twee gefotografeerde burgerpersonen haar grootvader herkennen. Wie de pijprokende burgers zijn blijft dus voorlopig nog een raadsel."

Foto 49

Groeten,
Rene
marnik

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2010 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante informatie, Schnautzi, Alexander Vanderper (foto's 55 & 60)was een neef van mijn overgrootvader, Henri Vanderper.

Marnik Vanderper
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2010 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Marnik,

Dank aan Filip Van Devyvere, voorzitter van de Lichterveldse Heemkundige Kring Karel van de Poele, zou ik zo zeggen.

Groeten,
René
Cnock

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2010 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Duitse veldpost te Lichtervelde van I.R. 94

Uploaded with [URL=http://imageshack

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Cnock

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2010 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

RIR 236 te Lichtervelde

Uploaded with ImageShack.us

mvg

Cnock
Naar boven
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2010 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eddy,

Wederom bedankt,

Groeten,
Rene
Cnock

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2011 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Lichtervelde in feb.1918
Zie ook Rode Kruis op dak

Eddy
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2011 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Lichtervelde 1917

Eddy
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2011 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Op 4/8/1917 werd een Duitse munitietrein te Lichtervelde vernield door de Franse luchtmacht

Eddy
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2011 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Schnautzi,

als geboren en getogen Lichterveldenaar vind ik het geweldig fijn dat hier op few een topic aan de bewogen doch onbekende oorlogsgeschiedenis van Lichtervelde aandacht wordt besteed.

Hebt u de theaterwandeling gezien van zo'n twee jaar geleden in putje winter? Volledig in thema van de Duitse bezetting van Lichtervelde, in al z'n facetten, de bombardementen, de hoeren, de doden, gewonden, ontspanning, fusilleren van onschuldige burgers en zo...

De theaterwandeling was een organisatie van de plaatselijke cultuurkring De Burgersgilde en de Heemkundige kring.

(ps, cnock, prachtige foto's. De kerktoren is in 1918 gedynamitteerd geweest door terugtrekkende Duitsers en viel op de huizenrij voor de kerk, en die zijn nooit meer opgebouwd.)

Grt
Naar boven
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2011 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Bedankt voor je reactie, compliment.
De theaterwandeling heb ik helaas niet meegemaakt, is daar materiaal van aanwezig, denk aan brochures etc.

Groeten,
Rene

P.s. Eddy fraaie foto's wederom.
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2011 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

hallo,

er is daar een klein boekje van verschenen, zeer mooi beschreven door de eigenlijke organisator van het geheel, benedict wydhooge, eveneens lid van de heemkundige kring. Er zijn ook foto's en filmpjes voorhanden, maar dat moest je bestellen of zoiets bij de vereniging. En ik weet nu niet of ik dat gedaan heb, maar ik vraag het dit weekend nog eens.

Grt

Binet
Naar boven
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2011 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Binet,

Ben benieuwd en kijk uit naar je reactie alhier.

Groeten,
Rene
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2011 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

"Zwanebeekvertellingen II" heet dat kleinood, klein maar bijzonder fijn.
Naar die filmpjes ben ik ook wel nieuwsgierig.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2011 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig hoe dit topic zich ontwikkelt.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2011 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Eindelijke eens de tijd genomen om dit topic te lezen. Heel mooi stukje van een gemeente dat ik enkel ken als een plaats waar de trein soms een klein kwartier durft stil te staan. Smile

Mooi!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2011 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

De vraag is verstuurd per mail aan de organisator van de theaterwandeling en tevens auteur van (inderdaad het prachtige) Zwanebeekvertellingen II.

Vanaf ik een antwoord heb gekregen laat ik dat direct aan jullie weten, want ik ben zeer blij met de aandacht van Lichtervelde op dit forum vol klinkende namen als Verdun, Ieper, de Somme enzomeer.

En lichtervelde is inderdaad de gemeente met een station van 5 sporen en behoorlijk wat vertragingen bij momenten Smile dat grote aantal sporen heeft trouwens een grote impact gehad op de omgeving tijdens '14-'18.

Grt,

Binet
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2011 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Van treinen en vertraging gesproken, in 1917 zorgde de Britse en Franse luchtmacht voor de vertragingen.
In een poging om de luchtbombardementen te omzeilen werd een nepspoorwegstation aangelegd (zie foto), let op de bomkraters

mvg

Eddy
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2011 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een hedendaags zicht van dezelfde plaats vanuit de hoogte. De weg die centraal loopt is de kortemarkstraat. Net niet in beeld onderaan het pitoreske (indertijd gloednieuwe) stationnetje van Lichtervelde. Zoals jullie kunnen zien hebben de Duitsers een aftakking gemaakt van de Kortemarktstraat met allerlei depots. De bunkers zijn zeer goed te zien op de mooie oude foto van Cnock. De weg vandaag bestaat niet meer, maar wanneer jullie goed kijken zien jullie op het hedendaags beeld nog één depotbunker midden het veld staan. Dat is één van de twee bunkers die Lichtervelde vandaag nog rijk is.

Ik had gelezen over de aftakking met depots, maar deze prachtige afbeelding illustreert dit duidelijk, dus enorm bedankt Cnock! Want beelden zeggen toch meer dan bladzijden lange teksten.

Grt,

Binet
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2011 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Binet,

dank voor de mooie vergelijking toen en nu

Eddy
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2011 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Lichtervelde 1917 : station voor draadloze telegrafie (Funken-Telegraph)

Eddy
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2011 0:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dames en heren,

na lange tijd kreeg ik eindelijk een antwoord van de heer Wydhooghe, bezieler van het straattheaterproject.

Voor wie gaarne de film wil zien, de broer van de organisator zit ook op facebook. Hem kan je gerust om de video vragen (wegens zelf gefilmd en gemonteerd): maarten wydhooghe is zijn naam.

Anders kan men ook de Heemkundige kring Lichtervelde te vriend maken via facebook, want daar staat er onder video's een prachtige getuigenis van een bejaarde man die vertelt over het voormalige oorlogskerkhof te Lichtervelde. Men kan dus ook via deze weg vragen aan de video.

Het besluit: zonder facebook wordt het een beetje moeilijk, maar ondergetekende wil gerust in jullie naam om die video vragen indien gewenst.

Met vriendelijke groet,

Binet
Naar boven
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2011 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Binet,

Bedankt, voor de moeite en de uitleg.

Vooralsnog heb ik nog geen Facebook account, is het desondanks mogelijk om op de e.o.a. manier hier een link te plaatsen naar de video ?

Groeten,
Rene
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2011 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Rene,

daar mijn ict-vaardigheden nog serieuze tekortkomingen hebben kan ik niets verzinnen hoe je dit filmpje kan zien zonder facebookaccount. Ik heb dan maar zitten zoeken op de site van de heemkundige kring, negatief resultaat.

Maar ik kan je wel doorsturen naar een persoon die al eerder vernoemd is geweest, benedict wydooghe, organisator van de theaterwandeling. Hij is ook verantwoordelijk voor de website, is historicus én informaticus.

zijn emailadres: benedict.wydooghe@katho.be

Met vriendelijke groet,

Binet
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2011 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

het tweede boek over de Grote Oorlog in Lichtervelde van de Heemkundige Kring is uit. Daarvan ben ik zo vrij geweest enkele scans uit te maken, de eerste hier zijn foto's van de vers gedynamiteerde kerk van Lichtervelde in 1918.

Behoorlijk ondankbaar aangezien het bijna vier volle jaren als hospitaal heeft gediend en het grote Rode Kruisteken op het dak de gewonden van bombardement heeft gevrijwaard.

Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2011 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

voor de mensen die belangstelling hebben in dit topic, maar voor geen meter het hedendaagse Lichtervelde kunne voorstellen wegens nooit geweest (Nederland of zo), zal ik hier enkele hedendaagse foto's naast de oude reeds verschenen foto's plaatsen.

Gek veel is er niet veranderd in die vele jaren op het kerkhof, de grootste verandering is het - vergeef mijn te eerlijke mening - schijtlelijk herdenkingsmonument voor 13 terechtgestelde Lichterveldenaren tijdens WO 2. Een bunker midden het oude kerkhof.

Grt,

Binet
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2011 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Waw. Meer van dat graag.
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2011 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Tot slechts enkele maanden geleden was het bovenste plaatje min of meer niet zo erg veranderd, buiten elektronische slagbomen, elektriciteitsdraden en de opzichtige nieuwbouw aan de rechterzijde, maar dat is op zo'n korte tijd volledig naar de maan geholpen.
Men wil een tunnel ipv de 'traveir' waar men af en toe eens een minuut moet wachten, dat spaart tijd (een minuut dus).

Slagbomen dicht dus, drie prachtige oude gebouwen, waarvan je café 'la station' op de eerste foto linkscentraal kunt herkennen tegen de vlakte, baan wordt afgeschraapt.

In dat opzicht was ik toch effe te laat met de foto.

Tussen haakjes: in 1918 gaapten hier 6 enorme kraters om de geallieerden behoorlijk hard te kunnen hinderen.

Grt,

Binet
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2011 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het geplaagde station van Lichtervelde, bouwjaar 1914:

Het heropgebouwde station, nogal moeilijk te fotograferen vanuit dezelfde postie wegens trap en sporen. Alsook zicht op fiets van ondergetekende, wellicht zelfde bouwjaar station.

grt,

Binet
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2011 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

De begrafenisstoet van de bommenregen in de Beverenstraat, eerder beschreven door Schnautzi.

Heden ten dage. De huizenrij rechts heeft lang geleden plaats gemaakt voor niets, jarenlang was dit een stukje lelijkheid in het centrum van Lichtervelde. Vorig jaar verdween de braak voor een graspleintje , omzoomd door jonge bomen en een constructie waar nog altijd niemand weet waar het voor dient. Maar het is in ieder geval al veel aangenamer.

Men herkent links de vroegere herberg 'De nieuwe Keizer', thans slagerij.

Even ter vermelding: alle oude afbeeldingen komen uit het Zesentwintigste Jaarboek van de Heemkundige Kring Lichtervelde. Behalve de foto van de spoorwegovergang, die is van flanderland.be.

Grt,

Binet
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2011 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Kaart met bijhorende foto van de Belgische luchtmacht van de munitiedepots van de Duitsers die ze vanuit het station lieten vertrekken. De route, in het wit omlijnt, is stevig bemand van allerhande bunkers.

De Kortemarkstraat, die hier al eens eerder aan bod is gekomen bij de foto van het nepstation van Cnock, zien we linksboven. We bemerken bij het kruispunt van deze straat en de andere grote straat die onderaan het beeld loopt (de Steenweg tussen Torhout en Roeselare), dat een tramspoor een grote bocht neemt en zo op de Roeselaarsebaan terecht komt. Ook vanuit het munitiedepot die stopt bij de Roeselaarsebaan vertrekt een tramspoor.

Foto uit het boek van de Heemkundige Kring Lichtervelde (warm aan te bevelen).
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2011 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Eens er een hedendaagse satelietfoto erbij plaatsen. We bemerken meteen dat het landschap nogal veranderd is door de komst van de ring van Lichtervelde, een baan die het drukke verkeer richting autostrade van Lichtervelde verlost.
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2011 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

En nu eens de twee foto's op elkaar plaatsen. Het rode stipje is de plaats waar één van de twee nog enigste overgebleven bunkers in Lichtervelde staat.

Grt,

Binet
Naar boven
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2011 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Binet,

Heel fraai, ga zo door...

Groeten,
Rene
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2011 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

U vraagt, wij draaien:

de volgende foto's zijn foto's van het rode stipje aka bunker vanuit de begane grond gefotografeerd. Meer bepaald vanuit het weggetje dat schuin bovenaan het beeld van de vorige foto's loopt. Het camerastandpunt van de eerste twee foto's kan men juist nog zien, die van de derde foto niet.

Grt,

Binet
Naar boven
Malte Znaniecki

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2011 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks for mentioning me as the owner of the 1st scan

Soldat Binet @ 01 Mar 2011 22:21 schreef:

Tot slechts enkele maanden geleden was het bovenste plaatje min of meer niet zo erg veranderd, buiten elektronische slagbomen, elektriciteitsdraden en de opzichtige nieuwbouw aan de rechterzijde, maar dat is op zo'n korte tijd volledig naar de maan geholpen.
Men wil een tunnel ipv de 'traveir' waar men af en toe eens een minuut moet wachten, dat spaart tijd (een minuut dus).

Slagbomen dicht dus, drie prachtige oude gebouwen, waarvan je café 'la station' op de eerste foto linkscentraal kunt herkennen tegen de vlakte, baan wordt afgeschraapt.

In dat opzicht was ik toch effe te laat met de foto.

Tussen haakjes: in 1918 gaapten hier 6 enorme kraters om de geallieerden behoorlijk hard te kunnen hinderen.

Grt,

Binet
Naar boven
Malte Znaniecki

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2011 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Additional stuff

Naar boven
Schnautzi

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2011 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Danke Malte...

Gruss,
Rene
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2012 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

@Malte: sorry for the mistake about the scan: I found the same picture in the book, but the quality was not fantastic, so I take your photo from the net, without the reference to you. Please, sorry for that.

@Iedereen zo'n beetje:http://www.flickr.com/photos/heemkringlichtervelde/collections/72157625996629279/

op deze link kan je veel mooie foto's over het Lichtervelde van de Eerste Wereldoorlog terugvinden, weer dankzij de geweldige draaiende werking van de Heemkundige Kring Karel Van de Poele (kan het niet genoeg benadrukken).

Grt

Binet
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2012 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Beste allen,

het is lang geleden dat er nog eens iets over het dorpje Lichtervelde werd gesproken hier op dit forum. Welnu, hier komt wat verandering in.

Ik wil graag een mooi verhaal met jullie delen, afkomstig van het uitstekende 'Zesentwintigste Jaarboek van de Heemkundige Kring Karel Van de Poele te Lichtervelde, 2010'.

(....) In het kader van het eindoffensief dat de geallieerden plannen, wordt het 48ste Sqdn Royal Air Force dan op 30 september '18 overgeplaatst naar Sainte-Marie-Capelle, iets ten oosten van de Casselberg in Noord-Frankrijk. op de middag van 3 oktober krijgen ze de opdracht om het station van Izegem te gaan bombarderen. De operatie wordt geleid door kapitein Cunninghame. Cowan heeft Ludlow Norman Jonas als observator bij zich. Jones is 21 jaar, heeft de rang van luitenant en is, net als Cowan, van Ierse komaf. Tijdens de vlucht komt een groep van 12Duitse Fokkers vanuit het zuiden opdagen .Zij vallen aan boven Ingelmunster. Eén Fokker wordt neergeschoten ten oosten van Ingelmunster, een tweede ten noorden van Lendelede en een derde Fokker stort brandend neer ten noordwesten van Izegem.

Aan Britse zijde zijn de verliezen beperkt tot één toestel, dat van Cowan en Jones. hun vliegtuig, de Bristol 22523, wordt achteraan onder vuur genomen door een Duitse Fokker. Jones, de observator, probeert terug te vuren, maar de mitrailleur loopt vast en de getroffen Bristol is weerloos. Enkele tellen later wordt de Duitser door een andrer Bristol Fighter uitgeschakeld.

Vermoedelijk zijn Cowan en Jones, wetende dat ze met een vastgelopen mitrailleur weerloos zijn, dan noordwaarts gevlucht. Boven de Lichterveldse Heihoek vat hun vliegtuig (dat eerder door de Duitse Fokker getroffen was) vuur. Het toestel verliest dan snel hoogte. Enkele ooggetuigen zien de piloot van op ca. 600m. hoogte uit het toestel springen (of vallen?). Later zal men hieruit concluderen dat zijn stoel onder hem weggebrand is. Het lichaam wordt gevonden op enkele honderden meter van de Beverenstraat, in een weide. Cowan moet op slag dood geweest zijn. hij is met een smak in de zachte aarde terechtgekomen en zijn lichaam ligt een halve meter diep in de grond. Het brandend vliegtuig, met Jones nog aan boord, zweeft stuurlos verder en stort een paar kilometer verder neer om ter plekke volledig uit te branden.

James Basil Cowan en Ludlow Norman Jones worden die dag genoteerd als missing in action, vermist tijdens de opdracht.

Het lichaam van Cowan wordt begraven in de nabijheid van het eerste C christelijke symbool dat men kan vinden, het veldkruis aan de hoeve 'Goed ter Meersch (Beverenstraat 78). Wat er met Lt. Jones, de observator, gebeurd is, blijft onduidelijk. Volgens een Britse piloot die in hetzelfde luchtgevecht berokken was, is hij in het branden vliegtuig neergestort en ter plaatse verkoold. Jones wordt in Lichtervelde op de Duitse Militaire Begraafplaats begraven en later overgebracht naar de Briste Militaire Begraafplaats in Harelbeke.

Sebiet volgt het mooie stukje!
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2012 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Vervolg:

Een onwaarschijnlijke speurtocht

Ooggetuige van de crash is Désiré Boddin, een herbergier die op het gehucht Onledemolen in Gits woont. hij is als eerste bij de neergestorte piloot, maar ook de Duitsers zijn vrijwel onmiddellijk ter plaatse. Niet verwonderlijk, want op de Heihoek is er een Duits oefenterrein en daar zijn altijd militairen aanwezig. Boddin ziet dat hier geen hulp meer kan baten, maar wil toch minstens uitvissen wie de dode is. in de brieventas van Cowan vindt hij een foto van ene Ehtel Gutman bij wie Cowan blijkbaar goed thuis is. Op de keerzijde staat Cowans adres in Londen. Intussen komen de Duitsers ter plekke. Deze zoeken naar militaire documenten en zijn niet geïnteresseerd in de foto. Uiteindelijk mag Boddin hem als aandenken behouden. Hij meent dat de dame het liefje van Cowan is en neemt zich voor haar de foto terug te sturen.

Het toeval wil dat twee maanden later (na de wapenstilstand) een zekere kapitein Telford van de Connaught Rangers in Pittem op zoek gaat naar het graf van zijn gesneuvelde neef, eveneens gevechtspiloot. Hij vindt diens graf langs de spoorweg Pittem - Torhout bij de wijde bocht die de lijn tussen de Kortekeer en de Heihoek maakt. Terwijl hij een paar foto's maakt, duikt een 'inboorling' op die hem vertelt dat een eind verderop, niet ver van dezelfde spoorlijn, er nog een andere Britse piloot begraven ligt. Het gesprek verloopt moeizaam en in gebrekkig Frans. Boddin, de 'inboorling' in kwestie, toont het portret van Gutman en laat zich overtuigen om de foto af te geven. Telford belooft de foto aan de eigenares te bezorgen en maakt zich sterk dat zij een briefje zal sturen naar de familie Boddin.

Kapitein Telford houdt woord en stuurt de foto met een begeleidend schrijven naar Cowans adres in Londen in de hoop dat daar iemand zal zijn die het geheel aan Ethel Gutman zal bezorgen. Wat ook gebeurt. De foto komt op de juiste bestemming terecht en de brief wordt doorgestuurd naar James Basils jongere broer, William MacLeod Cowan. Deze laatste heeft een jaar eerder, in het voetspoor van zijn broer, ook als vrijwilliger in het Australian Imperial Force dienst genomen en is begin 1919 in de buurt van Charleroi gestationeerd.

In februari 1919 krijgt de jonge Cowan van zijn korspcommandant een paar dagen verlof om het graf van zijn broer te gaan opzoeken. Hij spoort van Charleroi naar Brussel, overnacht in het Metropole Hotel en neemt de volgende morgen de trein naar Torhout via Brugge. in Aalst stapt een Belgische soldaat op de trein .De man keert terug uit verlof en moet naar Torhout waar zijn eenheid gestationeerd is. Als bij wonder spreekt die soldaat ook nog voortreffelijk Engels. Ze komen overeen om samen het graf te gaan opzoeken, waarbij de Belg als tolk zal optreden. De Belgische korpscommandant in Torhout geeft zonder problemen toelating en bezorgt zelfs nog een stafkaart van de streek. De volgende morgen stappen beiden op de trein naar Roeselare. In de afgelopen dagen heeft het flink gesneeuwd en de voettocht van Roeselare naar Gits waar ze menen het graf te vinden, is geen pretje. In Gits wordt hun gezegd dat de Boddins een uur verderop wonen. uiteindelijk komen bieden rond halftien in het herbergje aan.

Met de zoon Boddin bezoeken ze het graf en maken een paar foto's. Cowan schrijft identiteit,stamnummer en overlijdensdatum van zijn broer op, stopt het papier in een fles en plaatst die op het graf, samen met de bloemen die hij uit Brussel heeft meegebracht. Hij laat meteen geld achter bij de Boddins voor een afsluiting, een naambord en een houten kruis bij het graf. Aan het voeteneind moet ook een bordje komen met het nummer E 2523, het serienummer van Cowans vliegtuig, want zo zijn alle graven van neergestorte piloten. In de brief naar zijn ouders waarin de jonge Cowan de zoektocht naar zijn broers graf verhaalt, geeft hij de volgende beschrijving:

Quote:
Onze Jim is begraven in een klein plekje tussen twee bomen, op een hoek waar twee veldwegen samenkomen. Het graf ligt aan de kant van de weg. Erachter staat een groot kruisbeeld, zoals men er in België en Frankrijk veel aantreft. het is een mooie rustige plek. Twintig meter verderop is een grote boerderij. De mensen daar hebben me beloofd dat ze in de lente en in de zomer bloemen op het graf zullen zetten. Ook de Boddins zullen zorgen voor bloemen. Het graf is gelegen in Lichtervelde, een dun bewoond dorp in de buurt van Gits-bij-Roeselare in het noordelijke deel van België. De dichtstbijzijnde stad van enige betekenis is Roeselare, op ongeveer anderhalf uur stappen van Lichtervelde.

Hun laatste rustplaats

Later zijn de stoffleijke resten van Cowan opgegraven en naar het Dadizeele New Britisch Cemetery te Dadizele overgebracht. James Basil Cowan was 24 jaar oud en sneuvelde vijf weken voor de wapenstilstand. Het lichaam van Jones werd in 1928 naar het Harlebeke New Britisch Cemetery in Harelbeke overgebracht.

Het mooie in dit onwaarschijnlijke verhaal is dat iedereen woord heeft gehouden. Kapitein Telford heeft de foto terugbezorgd en is erin geslaagd om Cowans broer op de hoogte te brengen. Ethel Gutman heeft Désiré Bodding een bedankje gestuurd. Boddin heeft het graf laten in orde brengen. De Colpaerts, zowel als de Boddins, hebben voor bloemen gezorgd.

James Basil Cowan is tenminste niet als een anoniem oorlogsslachtoffer in de grond gestopt.
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2012 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Een goed half jaar geleden besloot ik die vroegere rustplaats van James Basil Cowan eens op te zoeken. Het is een mooi stukje Lichtervelde, rustig en afgelegen, het is er aangenaam fietsen.

Ik sprong dus op de fiets, met het fototoestel in de hand. Het toeval wilde dat het er een paar dagen ervoor nog gesneeuwd had, er lag dus sneeuw, net als tijdens die zoektocht zovele jaren geleden.

De weg er naar toe, Lichtervelde ligt vredig in de verte (men zou er nog een dorp in kunnen herkennen halvelings)

De Heihoek, het ligt er precies nog zoals omschreven in het verhaal van 90 jaar geleden.

De boerderij vlakbij, van de Colpaerts.

Erg vlakbij

Het 'Christelijke symbool' waar Cowan begraven is geweest. De beboste omgeving in de verte zijn de oefenterreinen van de Duitsers indertijd: toen was het eerder nog veldrijk.

Zo,

het verhaal is met jullie gedeeld. Een verhaal over mensen die na vier jaar waanzin ook tot staat zin mooie zaken voor elkaar te doen. Een onwaarschijnlijk en mooi verhaal.

Grt

Binet
Naar boven
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2012 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Foto van Heihoek is precies verdwenen: ziehier opnieuw geplaatst:

Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2012 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Je foto was inderdaad verdwenen.. heb 'm nu terug geplaatst poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2013 6:11    Onderwerp: Reageer met quote

Met dank!

Grt

Binet
Naar boven
jurgen

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2013 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dit zerkje heb ik toevallig nog gevonden op het kerkhof van Lichtervelde
het was het enige zerkje die er nog was het stond verscholen onder bladeren ,dit is een zerkje van Joe English
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: