Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

BIKSCHOOTE 25-09-1918

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pascal N

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2009 19:58    Onderwerp: BIKSCHOOTE 25-09-1918 Reageer met quote

Hoi allen

In onze buurt is een straat die vernoemd is naar een gesneuvelde Belgische soldaat Richard Leonard Caluwaerts, na enig zoekwerk in het archief van het Belgische leger heb ik gevonden dat "Rijkaard" gesneuveld is ten gevolge van een hoofdwonde door een 'eclat d'obus' nabij Bikschoote op 25 september 1918 weet iemand van jullie wat er in die periode in Bikschoote gebeurd is en/of waar ik nog meer info kan vinden betreffende de lotgevallen van een individuele piot?

gegroet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2009 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

11 september 1918 Belgisch offensief ten NO van Bikschote
12/13 september 1918 Duitse tegenaanval ten NO van Bikschote
18 september 1918 Vernieuwde Duitse tegenaanvallen ten NO van Bikschote

Zie: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16873

Mss heb je hier iets aan.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Miguel

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2009 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Het front liep toen iets ten NO van Bikschote, langs de lijn Blankaart - De Kippe - Draaibank naar het station van Langemark. Het front lag daar sinds het einde van de 3de slag van Ieper en werd in november 1917 tussen Blankaart en Corverbeek overgenomen door de Belgen van de Fransen. Vanaf begin april 1918 kwam ook het stuk voorbij de Corverbeek tot aan het station van Langemark in handen van de Belgen (overgenomen van de Britten). Vanaf november 1917 werden in deze sector zeer regelmatig aanvallen uitgevoerd. Tot aan de slag van Merkem (17 april 1918) vooral vanuit Duitse zijde, na de slag van Merkem vooral uit Belgische zijde. Op 28 september 1918 (drie dagen na het overlijden van Caluwaerts) zetten de Belgen hun laatste grote aanval in: het eindoffensief. Vermoedelijk werd Caluwaerts dus slachtoffer van één van de vele schermutselingen in die sector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
pascal N

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2009 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties, wat jij zegt,Miguel is heel interresant want wat blijkt:
op z'n zerk in Westvleteren en in de archieven komt de sterfdatum 25-09-1918 voor maar op zijn doodsprentje staat "gevallen in het bosch van Houthulst op 29-09-1918".Iemand enig idee wat de functie van het 7e regiment artillerie was in het eindoffensief?
Naar boven
Miguel

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2009 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Het 7e AR stond tijdens het eindoffensief in voor de ondersteuning van het 23e en 4e linieregiment. Het 4e LR nam het zuidelijke deel van het bos van Houthulst voor hun rekening. Het 23e LR ging centraal door het bos.

Het 7e AR lagen op de vooravond van 28 september aan commandopost Verbrande Smis ter hoogte van 't hoekje te Merkem. Groep 1 vertrok op 28/09/1918 om 8u30 ter hoogte van Draaibank (Merkem, ten NO van Bikschote). en bevond zich om 12u aan carrefour Renard (halfweg het bos). Groep 2 zat al om 10u ter hoogte van 't Munneken (op de weg Houthulst-Poelkapelle). Groep 3 staakte om 7u z'n beschietingen en ging tegen 8u verder naar London Crossing (grens Merkem-Bikschote), ze zaten tegen 17u aan Ferme Marseille en beschoten van daaruit het Duitse geniepark Stadenreke ten noorden van het bos.

Het 7e AR had het die dag extreem zwaar doordat het gebied die ze met hun zwaar materiaal moesten doorkruisen zeer slecht lag.

Op 29 september werd nog licht progressie gemaakt. De linieregimenten konden de heuvelrug voorbij het bos van Houthulst veroveren en de artillerie bleef hen ondersteunen vanuit het bos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
pascal N

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Kan iemand me soms tips geven over waar ik meer info kan vinden over de lotgevallen van een enkele soldaat zoals Caluwaerts R ? By the way, de sterfdatum van Richard is bij de burgerlijke stand in Hingene opgetekend als zijnde 29 09 1918, zoals op zijn doodsprentje (4 dagen na de militaire gegevens)
Naar boven
Ralf De Jonge

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2009 19:24    Onderwerp: Richardus Leonardus Caluwaerts Reageer met quote

Richard Caluwaerts was de oom van mijn grootmoeder, Emma Caluwaerts. Ik heb zijn doodsprentje, foto's, brieven, medailles, zelfs het koperen naamplaatje/armband dat hij had gedragen toen hij overleed, gekregen van haar. Ook foto's van zijn ouders, zus en broers. Ik wil het u graag uitlenen, als u wil.

Vriendelijke groeten

Ralf De Jonge
auteur
pascal N

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2009 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Ralf

Harteljik bedankt voor je reactie, natuurlijk wil ik heel graag je "relikwieën" zien.

Voor concrete afspraak ben ik steeds bereikbaar via mail radical.n@skynet.be of gsm 0476 20 88 59 (stuur me een sms en ik bel je zeker)

Dank bij voorbaat en tot later

Pascal Nevelsteen
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: