Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

POPS > 14/18 - 1999 en 10 jaar later VONDSTEN op zolder !

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 10:44    Onderwerp: POPS > 14/18 - 1999 en 10 jaar later VONDSTEN op zolder ! Reageer met quote

De Westhoek

Poperinge, Poperinghe, POP, POPS
Voor veel soldaten gedurende was dit de plaats in het teken van het kruis zoals een bejaard ex-oorlogskind me ooit vertelde. Je kwam er van het front om te bidden, er te begraven worden of 'djikke-djikke' te doen.
Het spreekt voor zich dat soldaten in kampementen werden ondergebracht, bewijs zijn hier onder andere de 10-tallen luchtfoto's met tenten erop.

Toen de 'hipe' betreffende WO1 in 1999 nog niet zo groot was, was het het zelfs zeer moeilijk om bezoekers te lokken naar een tijdelijke tentoonstelling. Als secretaris van We'll Remember, POPS participeerde ik in de ontwikkeling van enkele van deze tentoonstellingen. We hadden er eentje over de "APM in Pops" en ook eentje betreffende 'GAS'.
Tijdens een van die tentoonstellingen kwam een dame ons aanspreken met een bijzondere tongval. Ze had ergens eens huis gekocht in de buurt van Poperinge en vond er 'rare' dingen op zolder. Ze wou dat we een kijkje gingen nemen, want toen ze het locale bestuur had aangesproken, hadden ze gezegd niks voor haar te kunnen doen.
Toen wij er aan kwamen hadden we het idee dat ze een 'soort' klooster gekocht had. het gebouw was enorm oud en zeer bouwvallig. Onmiddellijk merkten we ook op dat we op de 'schreve' stonden. Maw haar 'kloostergebouw' lag op de grens en nog beter, het gebouw zelf in Frankrijk.
Dat heb je met gemeenten op de grens en Abele is er inderdaad zo eentje.
Toen we het gebouw betraden, hadden we het gevoel in een teltijdscapsule te stappen. Op zolder lag alles precies zoals in 1918.

Toen de zusters terug kwam vonden ze dit een oord van verderfs en hadden 'de boel' gewoon afgesloten!
Er laggen tientallen flessen, kranteknipsels, kledingstukken, een kepie ... eigenlijk van alles.
Inderdaad een probleem want we waren NIET in Vlaanderen en Frankrijk veegde er schoon zijn voeten aan. We poogde via de televisie de interesse op te wekken in Vlaanderen.

Met de cameraploeg van de VRT

We raakten niet verder dan 'Groeten uit Leut' (voorganger man bijt hond) en opnames die op canvas werden uitgezonden, maar dit was niet echt Vlaanderen, wel de Schreve.
De dame in kwestie kon doen wat ze wou met haar materiaal. Pops kreeg de kepie (KRRC) en de knipsels. Persoonlijk mochten we wat flessen uitkiezen... en de rest werd gebruikt door de eigenares om haar brouwsels in te bewaren, want zij had bijzondere interesse in liefdesdrankjes en zo van die magische dingen.....
Wat voor de rest gebeurde hebben wij geen idee, want de dame in kwestie was de aandacht plots beu en wou verder met haar verbouwingen (begrijpelijk).

Ondertussen maak ik reeds jaren geen deel meer uit van de vereniging, maar de foto's die ik hier publiceer komen uit eigen archief.
Tevens zie je 2 details uit de brochure waar ik aan participeerde. Daar alles op limiet gebeurde van release, kon het verhaal niet in vorm gegoten worden.
"De Britse Soldaat in POPS, POP, Poperinghe tijdens "Den Grooten Oorlog".

de foto van Duits met Pinhelm komt niet van daar, doch uit de brouwerij " 't Zwijnland ", waar ook heel wat verbouwingen gebeurden.
De "1919", werd gefotografeerd op Remi Sidings ( en nog meer) en bewijst de activiteit maanden NA de wapenstilstand rond deze 'site'.

Ik veronderstel dat er nog meer te vinden is in de streek rond POPERINGE, maar niet iedereen laat dit inventariseren, want bij verbouwingen zit je met problemen, zeker nu na bijna 100 jaar dat modder voor velen zelfs een relekwie geworden is.
Je zou bang zijn om iets neer te pennen, want het risico is groot dat men je gaat bestempelen als iemand uit de 'Beeldenstorm-periode, alleen al omdat je toen niks kon doen en nu .. gewoon poogt te leven.
Sold. David Camille °Elverdinghe 15.11.1898 - C.I.Ax + 16.05.1918
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me een enorme belevenis zo'n plek te ontdekken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dat leest als een spannend jongensboek Smile

Iets waar wij allen van dromen, denk ik toch
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Voor ons was dit een zeer moeilijk geval....
Zwijgen of openbaar maken ... en daarbij Catherine bleef de eigenaar van het geheel. het was niet als een lap grond waar je iets gaat bouwen en ... o wee .. een paar lichamene maar mijn huis moet komen of een 'trench' met historische waardevolle spullen. Dit was een plaats waar mensen zeker 70 jaar leleefde hadden met de spullen lettrelijk boven hun hoofd.
Wetgeving ? En daarbij, te kloefe op de schreve met het waardevolle gedeelte in Frans-Vlaanderen.

Ja voor ons was het de grot van Ailibaba, mar publicatie en hopla .. daar had je ze .. de 40 rovers!
- Televisie
- gazette
- andere 'verzamelaars', waar ik hier hun naam NIET zal noemen om weer eens niet onder mijn voeten te krijgen. Jazeker, ze stonden toen nog in hun kinderschoenen, maar lieten reeds hun ware aard kennen.
- Buitenlanders, als aasgieren met camera in aanslag en zich voordoen als een of ander belangrijke zender, om toch toegang te krijgen en hier en daar wel wat mee te gritsen.

Achteraf beschouwd een prachtig iets en persoonlijk ben ik Catherine nog steeds dankbaar dat ze dit met 'ons' wou delen, uit 1ste hand. Eens een vondst boven de grond na 80 jaar !!!
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me inderdaad voorstellen dat de aasgieren kwijlend rond het pand hebben rondgevlogen.
Als er in Holland weer eens een vliegtuig wordt opgegraven moet er een flink hek omheen met bewaking.

Maar wat een mooi verhaal (en toffe foto's) en een "once in a lifetime" gebeurtenis om zoiets te mogen meemaken.
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een vraagje:

Doet de vereniging 'We'll Remember, POPS' nog dergelijke dingen ?
vetje

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Gidsbeurten en reenactment dacht ik?
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

We'll Remember, POPS is infeite een Europees project gesteund vanuit de Vlaamse Gemeenschap, de provincie West-Vlaanderen & Leader II. Dit voor het onderzoek naar hospitaalsites en restanten achter het front.
Aanvankelijk werden groepen (schole, individueel à la carte) begeleid in "versneden Belgische uniformen" (Britse look) om via 'giften' wat uit de kosten te geraken en dit project kleur te geven.

Re-enacten bleek een hobby van enkele leden en daarom werd F.R.O.G. (flanders Re-enactment Organisation Group) opgericht met mezelf als voorzitter en Kristof Blieck als secretaris, maar dit is op zich een volledig andere story welke met POPS niks te maken heeft. Deze werd wel opgericht om Pops af te schermen van het 'soldaatjesaffaire' en dito verwijzingen.

De oorspronkelijke gedacht van POPS was:
We'll remember = overduidelijk wat dit betekend
POPS = alles ivm het leven achter het front en de restanten daarmee verwant.
Toen ik zag, zie de site overigens, dat POPS een andere weg insloeg, kon ik me niet langer identificeren met de oorspronkelijke gedachte en nam in alle vrede afscheid van de vereniging op zich.
Eerlijk gezegd heb ik niet het flauwste idee welke de doelstellingen nog verder zijn en of die het oorspronkelijke gedachtengoed nog volgen.
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Na Pb, moet ik passen op de vraag of er nog brochures te verkrijgen zijn.
Echt geen idee, anders proberen va de site van Pops.

Het boek 'Getuigen van de Grote Oorlog' was geen boek van We'll Remember, Pops maar een samenwerking tussen Koenraad Dumoulin, die projectleider was, mezelf en Jan Verdoodt. Ieder participeerde van uit eigen persoon met eigen engagement !
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Erg interessant! Heb je nog andere dingen kunnen zien in Remi Sidings? Ik heb zelf vroeger nog onderzoek gedaan naar de Britse aanwezigheid in de Westhoek net na de oorlog. Bij Remi sidings was een groot kamp waar o.a. de Britten van de War Graves Commission (burgers) en Labour companies (militairen) gehuisvest waren die de oorlogsbegraafplaatsen aanlegden. In Ieper stond er immers nog niets recht.

groeten,

Bert
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan er inderdaad nog wat inscipties zien op de muren of balken van de grote schuur.
Dit kan je overigens in diverse schuren !!!
We vonden er zelfs een tekening van vier musketten, jawel musketten.
Wist je dat je juist achter de begraafplaats, 2 stenen afgemetselde, precies bakken kan zien?
Daar werden de gewonden gewassen !!! Het zijn slechts restanten hoor, maar de landbouwer staat wel op zijn privacy; Gewoon binnen en buiten lopen is niet aante raden!
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ga ik zeker eens op letten, bedankt voor de info! Zomaar binnenwandelen zal ik zeker niet doen, ik zou het ook niet appreciëren moesten ze bij mij thuis gewoon komen binnenwandelen Wink

groeten,

Bert
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Remi Sidings. Inderdaad zeer interessant. Vooral de overblijfslelen van de wasbekkens. Pas wel op, als het gras hoog staat is het moeilijk te zien van buiten het hek.
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

De eigenaar wist ons tevens te vertellen dat rechts van het kerkhof, nu een veld. Daar was er eens soort hokje, waar ze lijken in zaken naaiden.
Dit is uiteraard een story van de eigenaar waar ik mijn hand niet voor in het vuur zou durven steken, zonder verder te vorsen, waar ik tot op heden geen tijd voor had.
Luchtfoto's zouden ons reeds een beld kunnen geven.
Uiteraard zou dit weer een bron zijn voor onze vrienden welke met detector werken en toestemming krijgen.
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt. Dat heb ik me ook door een plaatselijk zeer goed bekende ingewijde laten vertellen. Het is me toen zelfs op afstand aangewezen waar het gestaan zou hebben.
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

vroeger stonen heel wat foto's op de site van "We'll Remember, POPS" met betrekking tot deze vondsten en resultaten !
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Vansteenkiste @ 09 Jan 2009 10:51 schreef:
vroeger stonen heel wat foto's op de site van "We'll Remember, POPS" met betrekking tot deze vondsten en resultaten !

Waarom is We'll Remember, POPS zich eigenlijk plots op wo 2 en vooral Duits beginnen werpen ?
Volgens de site toch !
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het Duitse avontuur van Grossdeutschland is iets welke is gebeurd na mijn vertrek.
Ik zag dat ondertussen diverse 're-enacting' manifestaties worden gevolgd van allerlei pluimage. (Informatie terug te vinden via Blog en site van POPS)
Het spreekt voor zich dat dit niet te linken is met de oorpsronkelijke gedachte, noch met het gedachtengoed van het Leader II project.

Alle verdere informatie betreffende de interne organisatie en doelstellingen betreffende "We'll Remember, POPS" berusten uiteraard bij voorzitter Verdoodt Jan.

Daarom vind ik het dan ook bijzonder jammer dat vanuit deze vereniging nog geen enkele vertegenwoordiging is op het FEW, welke niet alleen uitleg zou kunnen geven, maar tevens een bron van informatie zou kunnen zijn voor de leden van dit forum.

Het spijt me dan ook dat ik geen sluitend antwoord kan geven op je vraag, daar het voor mij eigenlijk ook meer een vraag dan een antwoord is. Confused
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal gezien zie ik Jan morgen, mss kan ik hem beleefd verzoeken om dit eens na te lezen? Evil
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

Jan kan inderdaad beter antwoorden dan ikzelf, want na 4 jaar inactiviteit in de vereniging kan een aanpassing, evolutie en dergelijke, zijn gebeurd.

Ik heb er dus geen zicht meer op en kan dus niet antwoorden over de ontwikkelingen in de vereniging momenteel. Daarbij distantieer ik me volledig van de huidige doelstellingen, daar ik deze niet mee heb ondertekend.

Om die reden heb ik dan ook foto's en info uit eigen archief gebruikt om neer te pennen. per slot van rekening staat er geen copyright op iets dat je zelf hebt meebeleefd, meegemaakt.

Smile

ps: Ik ben volledig aan het opkuisen en waarschijnlijk zal ik met dit forum nog foto's delen van bijzondere dingen.
bv.:
De uitkijkpost het Lovie Kasteel van Proven, welke tot over 8 jaar nog aanwezig was ! Ooit Hoofdkwartier tijdens WO1 en oa verblijfplaats van King Georges V toen hij het front bezocht.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

In Etaples (Pas-de-Calais, tegen Boulogne-sur-mer) stond het grootste Britse legerkamp van WO1 op het Europese vasteland. Het plaatselijke geschiedkundig/heemkundig/archeologisch museum (Quentovic, gelegen op de markt) heeft daarrond vorig jaar een mooie overzichtstentoonstelling gegeven met bijhorende publicatie. Ze hebben zelfs een 'oral history' project gedaan in de stad: ze zijn m.a.w. lukraak en gericht uitgekozen mensen gaan vragen stellen over wat zij (nog) weten over het kamp. Het is toch wel duidelijk dat Poperinge evenveel potentieel biedt als Etaples voor een dergelijk initiatief. Tijdens de oorlog was de stad de spil van het leven achter het front, na de oorlog de spil van de inrichting van de streek als herinneringslandschap met meer dan honderd militaire begraafplaatsen. Als alle plaatselijke spelers de hoofden eens bij elkaar zouden steken zou er volgens mij iets heel moois van kunnen worden gemaakt.
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

Die hoofden, dat is nu precies het probleem.

Het was duidelijk dat in 1999 de tijd NIET rijp was. Sad

Toen was het zelfs moeilijk, aartsmoeilijk om een tijdelijke tentoonstelling uit de grond te stampen. Jan zou dit wel volmondig kunnen bevestigen !
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het spijt me dan ook dat ik geen sluitend antwoord kan geven op je vraag, daar het voor mij eigenlijk ook meer een vraag dan een antwoord is. Confused[/quote]

Geeft niets. Het was gewoon iets dat me was opgevallen en vroeg me af hoe e.e.a. te rijmen viel
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal kan men antwoorden met de gevleugelde woorden: "Wat voor U een vraag is, is voor mij een weet".
MAAR
Ik moet antwoorden: "Wat voor U een vraag is, is er voor mij ook een". yummie

Sorry Crying or Very sad
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2009 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een prachtige ontdekking!!! Wat zal er hier nu mee gebeuren? Met al die flessen enzo!! Dat ze het maar goed bewaard! Ik wou dat ik ook zoiets kon vinden op zolder!! Enige wat ik thuis gevonden had op zolder waren twee duitse bajo's die geschrankt zaten onder de dakpannen.

Mvg,

Stijn
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: