Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bunker in Wippe bij Woesten
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FPH

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2008 21:14    Onderwerp: Bunker in Wippe bij Woesten Reageer met quote

Collega's,

Ik ben gecontacteerd door de gemeente Vleteren ivm een aanvraag tot afbraak van een oude hoeve met aanpalende schuur. Aan die schuur ligt ook een bunker die ook moet verdwijnen. Nu verwacht men van ons een advies.

Aangezien de Westhoek niet direct mijn werkgebied is, wil ik eens rondhoren wat de collega’s ervan denken.

Het betreft een bunker gelegen te Wippe 7, 8640 Oost-Vleteren. Wippe is een zijstraat van de Poperingestraat die in Woesten naar het zuid-westen loopt.

Weet er iemand misschien over wat voor soort bunker het hier gaat?
En is die bunker historisch, of architecturaal belangrijk?

Dank bij voorbaat.

Mvg

Frank Philippart

WMF
Simon Stevin Centrum
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2008 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,

Ik kan je niet helpen, maar toch even dit ...
Is het deze ?
Ik vraag het omdat ik weet dat vlakbij aan de Wippe nog 1 (2 ?) andere kleinere bunkers zouden staan.

Foto genomen 25 jan. 2005.
In deze periode was ik in contact met Peter Oldham, auteur van Pillboxes on the Western Front, en had enige summiere info over deze bunker. Helaas, door het aftakelen van mijn kortetermijngeheugen, maar vooral door een pc-crash weet ik daar niets meer over.
Hannelore Decoodt, een kennis heeft enkele jaren geleden ook een inventaris gemaakt over alle W.O. I-relicten. In hoeverre het resulaat online is, weet ik niet.

Ik contacteer je nog via PB.

Aurel

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2008 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Als dit hem is is hij zonder meer van architecturaal en historisch belang! Een model dat men nergens anders vindt. Waarvoor heeft deze kolos gediend?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2008 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een prentje.
En om te zeggen hoe vreselijk ik het vind dat wat die bunker betreft mijn harde schijven (zowel die in m'n vroegere pc als die in m'n huidig hoofd) niet meer toegankelijk zijn.
Ach, oud worden ... Rolling Eyes

Aurel

Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2008 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik zie op die fotos:
- een extra versterking op het dak. In feit een dubbel dak.
-Een lijn lanks de muur. Van zo gzien, een lijn op den hoogst van toen sandzakken.
-twee kamers met een poort en twee vensters.
Eerste conclusie (moet nog bevestigen): een kommando post voor een "luchtloopgraaf". Loopgraaf die werd gebouw op niveau van het grond. Zeer raar.
schiptje

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2008 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Heel interessant, Dirck!
Indien dit een "luchtloopgraaf" is, lijkt me deze bunker werkelijk wel uniek.
Hoe is deze bunker georienteerd en wat zou er aan de andere kant zijn qua openingen? Dit zou wellicht nog wat meer aan het licht brengen.
Of was deze bunker tegen/in de oorspronkelijke hoeve gebouwd, aan het zicht onttrokken door de hoeve? Alvorens die waarschijnlijk volledig tot puin werd geschoten. Naar analogie van sommige uitkijkposten/bunkers, gemaakt door het betonneren van de bestaande gebouwen?
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

Als dat de bunker van Wippe 7 is, lijkt dat wel een interessant iets te zijn. Aangezien er veel van jullie uit de streek zijn, zou er iemand zo goed willen zijn om eens een paar actuele foto's van die bunker te willen nemen? Ik ben van Antwerpen en 'efkes' over en weer rijden is niet zo evident.
Alvast bedankt.
Mvg
Frank
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, geen actuele foto, maar nog altijd een van mijn reeks van 25 jan. 2005.
Ik heb geen foto's van de andere kant (binnen in de schuur), en weet ook niet of het zaakje in de voorbije 4 jaar "gerenoveerd" is.

Aurel

Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was van plan er eens langs te gaan deze avond.
Met fototoestel. Wink
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

WRIED bedankt man.
Mvg
Frank
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een kort beeldverslag van de actuele toestand (wippe 7) en wat er aan de hand is...
Het gaat dus inderdaad over de bunker, die Aurel ons moeiteloos aanwees.

Excuseer mij voor de belabberde kwaliteit (van de foto's...!), maar het is nogal donker weer.
En ik geraakte niet dichterbij, het hekje was afgesloten en niemand in de buurt.

Oriëntatie: http://maps.google.com/maps/mm?hl=nl
En de deuropeningen zijn naar Poperinge georiënteerd. Brits dus?
Hou ons op de hoogte!
Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het openbaar onderzoek is al afgelopen. Vleteren werkt nog via de oude procedure van de behandeling van de aanvraag, dus 30 dagen voor externe adviezen in te winnen en gelijklopend 50 dagen voor het advies van de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar. Tel hierbij nog wat dagen tijd voor de gemeente om de adviezen te verwerken en de goedkeuring van het schepencollege te krijgen, die meestal niet zetelen in vakantieperiodes. Maakt dus dat men allicht begin januari met de sloop kan beginnen.

In principe zijn de instanties aan wie advies kan gevraagd worden beperkt. Voor West-Vlaanderen lijkt RO Vlaanderen, onroerend erfgoed, Werkhuisstraat 9, 8000 Brugge mij de aangewezen partij. Deze adviezen zijn trouwens niet-bindend.

Als het tot afbreken komt zou ik het graag willen weten, kwestie van een 'noodmeting' uit te kunnen voeren om toch iets te kunnen bewaren voor het nageslacht.
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nu pas gezien spijtig genoeg, unieke bunker, nog nooit een andere gezien van dit type, ik kan alleen bevestigen wat Dirck reeds gezegd heeft.

Spijtig als hij zou verdwijnen, maar de laatste tijd is dat weer een populaire sport aan het worden, het gevolg van het inventariseren van de bunkers, velen zijn bang dat die bunkers op hun domein wel eens een monument zouden kunnen worden en kiezen voor zo snel mogelijke afbraak.

Hiermee zijn al zeer unieke exemplaren verloren gegaan in de kustregio en Westhoek in de laatste twee jaar.
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Kan er geen protest aangetekend worden?
pascal
Piron

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Te laat. De 30 dagen van het openbaar onderzoek zijn reeds verlopen om als 'burger' een protest te formuleren.
Om eerlijk te zijn, stedenbouw in Vlaanderen kennende is deze bunker volgens mij ten dode opgeschreven.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Eeuwig zonde. Het enige dat we nog kunnen doen is zo veel mogelijk goede foto's van de bunker maken, van alle kanten, en liefst ook van binnen. Opmeten is ook nutig en nodig.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Gezien de openingspost, meer bepaald de vraag om advies van de gemeente Vleteren betreffende dit dossier aan Frank Philippart (ik veronderstel de coördinator van de Werkgroep Moderne Fortificatie van de Simon Stevinsstichting), is het misschien nog niet te laat.
Ik denk dat het aan Frank Philippart is om advies te geven. En door zijn vraag, is het aan ons om hem te wapenen met zoveel mogelijk argumenten om een negatief advies te geven tot eventuele afbraak. Of toch tenminste een advies tot documenteren, archeologische prospectie van de site,... alvorens de afbraak te starten?

Mij lijkt het een (alvast goed "geheim" gehouden...) unieke bunker.
Maar dat lijkt me nu niet meer zo bizar, gezien de ligging ervan.

Nog één bedenking; ik vind het een vreemde gang van zaken, dat de gemeente Vleteren advies vraagt aan de stichting, hoewel er omtrent WO1 toch wel competente mensen (en verenigingen) rondlopen in deze streek??
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 10 Dec 2008 22:56 schreef:
Gezien de openingspost, meer bepaald de vraag om advies van de gemeente Vleteren betreffende dit dossier aan Frank Philippart (ik veronderstel de coördinator van de Werkgroep Moderne Fortificatie van de Simon Stevinsstichting), is het misschien nog niet te laat.
Ik denk dat het aan Frank Philippart is om advies te geven. En door zijn vraag, is het aan ons om hem te wapenen met zoveel mogelijk argumenten om een negatief advies te geven tot eventuele afbraak. Of toch tenminste een advies tot documenteren, archeologische prospectie van de site,... alvorens de afbraak te starten?

Mij lijkt het een (alvast goed "geheim" gehouden...) unieke bunker.
Maar dat lijkt me nu niet meer zo bizar, gezien de ligging ervan.

Nog één bedenking; ik vind het een vreemde gang van zaken, dat de gemeente Vleteren advies vraagt aan de stichting, hoewel er omtrent WO1 toch wel competente mensen (en verenigingen) rondlopen in deze streek??

Helemaal mee eens. Doen wat mogelijk is. Maar voor de zekerheid zou ik er toch maar een paar goede fotografen langs sturen. Je weet maar nooit...

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2008 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Maar ondertussen is het erf onbewoond en niet toegankelijk tot de sloopwerken beginnen(lees; officieel toegankelijk Evil ).
Nee, serieus. Je hebt minstens de toestemming nodig, om het erf te betreden om deftige foto's te nemen langs de buiten- EN binnenkant.
Zulke zaken zullen in dergelijke dossiers praktisch moeilijk zijn om als privé-initiatief te bekomen. De eigenaar zal je zien afkomen, als hij nu al van plan is om het zonder boe of ba te slopen!
Ik dacht meer aan concrete eigenschappen aandragen, zoals Dirck ze gaf. Die maken dat Frank een degelijk advies kan geven of toch op zijn minst een toestemming kan verkrijgen om foto's te maken...
Maar hiervoor ben ik niet de geplaatste persoon. Mijn kennis van bunkers reikt hiervoor niet ver genoeg.
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2008 9:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mannen,

Het leger (5RCI) heeft de gemeente Vleteren geadviseerd ons (het Simon Stevin Cenrum) te raadplegen over de bunker. Stilaan erkennen ze ons door vroegere contacten ivm beschermingen. Zo heb ik oa bijna 3/4 van alle Atlantikwall bunkers aan onze kust laten beschermen.

Deze bunker wil ik niet zomaar laten verloren gaan. Afgelopen maandag (8 Dec) heb ik de vraag van de gemeente binnen gekregen.
Ik ga hier Monumenten & Landschappen over aanspreken met hetgeen wat ik al heb (van oa deze topic).

Maar alle hulp is welkom, vooral voor de Westhoek. Kijk naar topic :http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=17167

Alvast bedankt voor jullie assistentie.

Mvg

Frank Philippart
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2008 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat het ongepast is de mening van expert Peter Oldham (Pillboxes on the Western Front) hier weer te geven, een e-mail aan Frank en aan mij nadat we hem gisteren in verband met de bunker gecontacteerd hebben.

The bunker is almost certainly of Belgian construction (just over the British/Belgian sector line, and I could not find any records of working here in Royal Engineer records, (although the records are not always complete) from the summer of 1918 (May-September).
I would say 99% certainty Belgian. An old lady I met from the house, (a visit in 1989 I think), also stated that it was Belgian, although this was a limited conversation as I could not understand what she said in Dutch.

It appears to be a unit headquarters (possibly or probably artillery unit) with observation post, probably built inside a then-existing building for concealment.

Is it a rare item? Yes I think so, probably unique. Other bunkers to the north of this, up to Nieuport, can be of Belgian, British or French construction, dating from the various times, (I had some difficulty in identifying some of these, and the French were, especially earlier in the war/1916, more inclined to build in concrete). It is also fairly rare in showing signs of the original formwork and construction method (some details appear to be different to British construction, although the cement is probably British). With the church at Stuivekenskirke, (probably earlier than summer 1918) could well be the only Belgian construction from the era still existing (I believe the Boyau du Mort is post-war reconstruction, but you probably know more than I here).

I am not in a position to judge whether it is worth preserving, but a personal comment.......as a unique monument to Belgian endeavours, if I were Belgian I would insist on its preservation.

Peter Oldham
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2008 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Piron @ 10 Dec 2008 22:40 schreef:
Te laat. De 30 dagen van het openbaar onderzoek zijn reeds verlopen om als 'burger' een protest te formuleren.
Om eerlijk te zijn, stedenbouw in Vlaanderen kennende is deze bunker volgens mij ten dode opgeschreven.

Toch niet helemaal. De bekendmaking van het openbaar onderzoek is niet ondertekend door de aanvrager of draagt geen stempel van de gemeente. Oeps, procedure foutje. ...... Laat ze het openbaar onderzoek maar herstarten. Evil
schiptje

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2008 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie een mooie samenwerking groeien in http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=17167 !!

En ik las graag de mail van Aurel. Ik dacht oorspronkelijk van Britse oorsprong. Ik ben benieuwd wat verder onderzoek zal opleveren.
Frank, bedankt voor de verduidelijking omtrent de vraagstellers.
Veel succes nog met het beschermen van ons historisch patrimonium!
Indien nog vragen of een klein veldwerkje (foto's), ik sta in de mate van het mogelijke ter uwe beschikking.
Hopelijk krijg je via deze weg nog veel informatie om ermee naar Monumenten en Landschappen te stappen.
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2008 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Mannen, een updateje van Hannelore Decoodt (freelance erfgoedonderzoeker, die in opdracht werkt van het Agentschap R-O Vlaanderen, Onroerend Erfgoed)

Vanuit RO-Vlaanderen – Onroerend Erfgoed werd in eerste instantie niet echt een standpunt ingenomen m.b.t. tot de bunker, maar werd geadviseerd om bij eventuele sloop contact op te nemen met het VIOE, zodat ze minimum de constructie kunnen opmeten en intekenen.
In bijlage mijn beschrijving van de bunkers bij de Wippe (wij deden enkel een snelinventaris, grondige opmetingen zijn toen niet gebeurd).
Enkele bedenkingen/aanvullingen:
- U moet weten dat er 2 gelijkaardige betonnen constructies bijeen staan (bij Wippe 7 en Wippe 8): deze moeten dus samen bekeken worden. Het betonwerk van de andere constructie (Wippe 8) is van betere kwaliteit als die van Wippe 7. Zie foto’s in bijlage (door het smalle pad was het niet mogelijk om een mooie overzichtsfoto van deze constructie te maken). In de omgeving zijn ook mitrailleursposten terug te vinden.
- De omgeving van de Wippe was reserve- en piketzone, in de omgeving waren vele kampementen.
- Functie? Mogelijks commandopost?
- De constructies hebben inderdaad een merkwaardige, unieke vorm, maar dat is nogal wel eens het geval met Belgische constructies (en ook voor Franse constructies) uit de Eerste Wereldoorlog. Voor bepaalde schuilplaatsen en mitrailleursposten van Belgische makelij kun je wel bepaalde standaardformaten + gelijkaardige constructiewijzen herkennen (vooral dan in 1 bepaalde streek of sector), maar ze kunnen hierin ook heel divers zijn. Men kan mijn inziens heel vaak ‘uniek type’ toepassen op Belgische constructies.
- Behalve de OP van Oud-Stuivekens en deze 2 constructies bij De Wippe, zijn er aan en achter het front in de Westhoek enkele tientallen constructies van Belgische makelij bewaard gebleven.
- de deur- en vensteropeningen zitten aan de westelijke kant van de bunker
- de suggestie van ‘luchtloopgraaf’ is een nieuw element. Maar op het eerste zicht zie ik geen dergelijke lijn op de foto’s van de andere, vlakbij gelegen en identieke constructie?
Het is moeilijk om de waarde van de bunker in te schatten. Behoud zou natuurlijk de beste optie zijn, maar om behoud af te dwingen, zou je hem moeten beschermen. Zijn de argumenten voor een bescherming momenteel overtuigend genoeg?
Misschien is het sowieso zinvol om met alle partijen eens samen te zitten en proberen de eigenaars te overtuigen te overtuigen om de bunker te behouden…?
Wellicht kost het hen trouwens meer moeite om de bunker af te breken, dan om hem te laten staan. Op het eerste zicht hoeft de bunker niet echt hun bouwplannen te doorkruisen.
Mvg,
Hannelore

1069 HOGE BETONCONSTRUCTIE WIPPE 7 (OOSTVLETEREN - WOI)
DATUM INVENTARISATIE
22/11/2004
Op het gehucht Wippe, op ca. 1250m ten ZW van Woesten en op ca. 4800m ten ZO van Oostvleteren, staan 2 gelijkaardige, hoge betonconstructies: de ene constructie is gebouwd tegen het huis van Wippe 8, de andere constructie bevindt zich ca. 100m N-waarts, in een weide bij boerderij Wippe 7. De omgeving is vlak en deels bebouwd.
BESCHRIJVING
Bovengrondse betonconstructie met rechthoekig grondplan van ca. 740 x 370cm, met een hoogte van bij benadering 380cm. Aan de achterzijde van de constructie is een schuur aangebouwd.
De constructie bestaat grotendeels uit beton, gegoten tegen een houten bekisting. Er werden eveneens betonblokken gebruikt.
Aan de W-kant zijn 2 deuropeningen (H. 210 x Br. 65cm), met telkens ernaast een vensteropening van H. 40 x Br. 45cm. In de deuropeningen zitten diverse uitsparingen, met vaak nog houtrestanten erin.
Binnenin zijn 2 ruimtes, die ca. 250cm hoog zijn. Het plafond is gegoten tegen houten balken, waarvan de afdrukken nog steeds goed te zien zijn. De muren zijn gegoten tegen een houten bekisting en bevatten talrijke uitsparingen.
HISTORISCHE BESCHRIJVING
De constructies van Wippe 7 en Wippe 8 zijn van geallieerde, mogelijks van Belgische makelij, daterend uit het voorjaar van 1918, waarbij de Belgische genie gebruik maakte van Britse bouwmaterialen.
Op Britse militaire stafkaarten wordt het kruispunt van de Burgweg/Elzendammestraat met de Poperingestraat ‘De Wippe Cabaret’ genoemd. Ten NO (aan de Kruisstraat) lag ‘Ondank Cabaret’.
In de omgeving van het gehucht 'De Wippe' en ‘Ondank’, achter de 3de linie, waren tijdens de oorlog diverse kampementen opgetrokken. Hier lagen reserve- en piketzones voor zowel Belgische, Franse als Britse troepen. Iets meer ten N liep de belangrijke spoorweglijn Ieper-Calais, die tijdens WOI het transport van mensen, materieel, munitie en bevoorrading van en naar het front verzorgde. Er was o.m. een groot depot voor de Britse genietroepen (‘Royal Engineers’).

BRONNEN:
- Dossier "Landschapskunst in de Westhoek. Vierde deelproject - Woesten". Contactpersoon: Chris Minten (Provincie West-Vlaanderen).
- Britse militaire stafkaart "Elverdinghe", 28 NW1-4a, 18/7/1918: uit "The Imperial War Museum Trench Map Archive on CD-rom", uitgegeven door The Naval & Military Press in association with the Imperial War Museum (CD-rom).
- Duitse militaire kaart "Stellungskarte Diksmuide Süd". Blatt IX, 20/7/1917, 1/20.000.
- Informatie medegedeeld door Peter Oldham aan Aurel Sercu (januari 2005)
1068 HOGE BETONCONSTRUCTIE WIPPE 8 (OOSTVLETEREN - WOI)
DATUM INVENTARISATIE
22/11/2004
Op het gehucht Wippe, op ca. 1250m ten ZW van Woesten en op ca. 4800m ten ZO van Oostvleteren, staan 2 gelijkaardige, hoge betonconstructies: de ene constructie is gebouwd tegen het huis van Wippe 8, de andere constructie bevindt zich ca. 100m N-waarts, in een weide bij boerderij Wippe 7. De omgeving is vlak en deels bebouwd.
BESCHRIJVING
Bovengrondse betonconstructie (waartegen huis gebouwd is), met rechthoekig grondplan en een hoogte van ca. 380cm. Het beton is gegoten tegen een houten bekisting. Er zijn ronde bewapeningsijzers zichtbaar. Het dak is vlak en is aan de N-hoek bovenaan beschadigd.
Aan de W-kant zijn 2 deuropeningen, met telkens ernaast een rechthoekige vensteropening, die dichtgemaakt zijn. De deuropeningen zijn bovenaan lichtjes steekboogvormig afgewerkt en bevatten meerdere uitsparingen. De tussenmuur tussen de oorspronkelijk 2 ruimtes is naderhand gedeeltelijk afgebroken. Het plafond en de binnenmuren zijn gegoten tegen een houten bekisting. Er zijn diverse uitsparingen en openingen te zien, waarin soms nog houtrestanten aanwezig zijn.
HISTORISCHE BESCHRIJVING
De constructies van Wippe 7 en Wippe 8 zijn van geallieerde, mogelijks van Belgische makelij, daterend uit het voorjaar van 1918, waarbij de Belgische genie gebruik maakte van Britse bouwmaterialen.
Op Britse militaire stafkaarten wordt het kruispunt van de Burgweg/Elzendammestraat met de Poperingestraat ‘De Wippe Cabaret’ genoemd. Ten NO (aan de Kruisstraat) lag ‘Ondank Cabaret’.
In de omgeving van het gehucht 'De Wippe' en ‘Ondank’, achter de 3de linie, waren tijdens de oorlog diverse kampementen opgetrokken. Hier lagen reserve- en piketzones voor zowel Belgische, Franse als Britse troepen. Iets meer ten N liep de belangrijke spoorweglijn Ieper-Calais, die tijdens WOI het transport van mensen, materieel, munitie en bevoorrading van en naar het front verzorgde. Er was o.m. een groot depot voor de Britse genietroepen (‘Royal Engineers’).

BRONNEN:
- Dossier "Landschapskunst in de Westhoek. Vierde deelproject - Woesten". Contactpersoon: Chris Minten (Provincie West-Vlaanderen).
- Britse militaire stafkaart "Elverdinghe", 28 NW1-4a, 18/7/1918: uit "The Imperial War Museum Trench Map Archive on CD-rom", uitgegeven door The Naval & Military Press in association with the Imperial War Museum (CD-rom).
- Duitse militaire kaart "Stellungskarte Diksmuide Süd". Blatt IX, 20/7/1917, 1/20.000.
- Informatie medegedeeld door Peter Oldham aan Aurel Sercu (januari 2005)
UNQUOTE
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2008 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

En nog een foto van de Wippe 8 bunker.

Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2008 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie update!
Ik ga binnenkort nog eens gaan kijken dus...
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2008 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

De brief met een negatief advies voor de afbraak van de bunker is vandaag vertrokken naar Vleteren.
Hopelijk heeft het effect.

Mvg

Frank
Naar boven
Philipson

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2009 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft effect.
Wink
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2009 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

JA?
Goed.

Vertel 's wat meer!!!

Mvg

Frank
Naar boven
Philipson

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2009 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Uit navraag bij de bevoegde diensten blijkt de afbraak niet vergund.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2009 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Goed nieuws voor het historisch patrimonium!!
Minder goed nieuws natuurlijk voor de bouwheer...
En wisten de bevoegde instanties ook of er plannen met de bunker zijn?
Onteigening, conservatie, of blijft het gewoon hierbij? Eén of ander compromis met de "eigenaar"?
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2009 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 09 Dec 2008 19:44 schreef:
Nog een prentje.
En om te zeggen hoe vreselijk ik het vind dat wat die bunker betreft mijn harde schijven (zowel die in m'n vroegere pc als die in m'n huidig hoofd) niet meer toegankelijk zijn.
Ach, oud worden ... Rolling Eyes

Aurel

Hallo,
Ik ben er van overtuigd dat velen je de capaciteiten van je harde schijven zouden benijden...
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
kiwii_17

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2009 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Philipson @ 12 Feb 2009 10:39 schreef:
Het heeft effect.
Wink

Oef!
Naar boven
Philipson

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2009 9:31    Onderwerp: Reageer met quote

Er schijnt plaats genoeg te zijn op het eigendom om alles te bouwen zonder de bunker te moeten slopen.
Dus de bouwheer zou ook moeten tevreden zijn.
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2009 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad. Ze moeten hun garage slecht 1 (EEN) meter opschuiven en de bunker kan behouden blijven.

Mvg

Frank
Naar boven
kiwii_17

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2009 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Beiden content zou je zo zeggen. Smile
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2009 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zou de bouwheer inderdaad ook tevreden moeten zijn. En nu weet hij tenminste ook dat er iets historisch waardevols op zijn eigendom staat.
Kan hij er nog een frietkot naast zetten!
Alé, iedereen gelukkig.
En indien toch niet gelukkig; dat bouwwerk steek je niet even "per ongeluk" in brand... Wink

Alle gekheid op een stokje; ik ben echt blij dat dit zo afgelopen is. Oef!
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2009 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

Manschaft,

Ik heb gisteren een officiëel bericht binnen gekregen van de gemeente Vleteren dat ze groen licht geven voor de bouwwerken, MAAR dat de bunker niet mag afgebroken worden. Ze schrijven er zelfs bij dat de eigenaar het als een voorrecht mag beschouwen een historisch relict op zijn grond te hebben staan. Ze verwijzen ook als meerwaarde naar de andere Wippe bunker.

Een keertje gewonnen! Dat mag ook eens hé.

Mvg

Frank
Naar boven
Philipson

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2009 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hehehe, juist ja.
"koesteren als een goede huisvader"
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2009 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad goed nieuws dit!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2009 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi! Bijzondere bunker, die terecht wordt beschermd! Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2009 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig!
Ik heb met veel interesse het topic doorgelezen.
Mooi om dit resultaat te horen.
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Cnock

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2010 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Detail Duitse 'Schiesskarte' van 1918, met opgave van de doelen (vnl. kruispunten) rond Wirtshaus WIPPE

Cnock

Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2010 7:47    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke vondst!
Mvg
Frank
Naar boven
frederic

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2013 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn de bouwwerken nu al uitgevoerd? En hoe is de bunker ingeplant in het geheel?

Ik vindt het onvoorstelbaar dat er zoveel onbekwame architecten zijn die onmiddellijk voorstellen om een bunker te slopen, in plaats van eerst eens na te denken hoe dergelijke constructies een meerwaarde kunnen betekenen in een nieuw ontwerp.
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2013 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

frederic @ 13 Aug 2013 10:56 schreef:
Zijn de bouwwerken nu al uitgevoerd? En hoe is de bunker ingeplant in het geheel?

Ik vindt het onvoorstelbaar dat er zoveel onbekwame architecten zijn die onmiddellijk voorstellen om een bunker te slopen, in plaats van eerst eens na te denken hoe dergelijke constructies een meerwaarde kunnen betekenen in een nieuw ontwerp.

Effe google maps :

Uploaded with ImageShack.us
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2013 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om te zien dat ze de bunker weer geďntegreerd hebben in de schuur.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2013 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie oplossing, en de bunker heeft geluk gehad! Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
FPH

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2013 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Een succesje voor ons die het militair erfgoed trachten te bewaren!
Naar boven
frederic

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2013 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het toch wel een teleurstelling.
Dit kon architecturaal echt wel beter. Veel beter.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: