Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De schaamte voorbij!
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Omtrent 90 jaar Wapenstilstand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
taucher

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 12:58    Onderwerp: De schaamte voorbij! Reageer met quote

Deze morgen bekeek ik de verschillende herdenkingen m.b.t. WWI op verschillende zenders.Ik ben als Belg diep beschaamt.Waar waren onze eerste minister en koning?90 jaar wapenstilstand.Een mijlpaal in onze vaderlandse en wereldgeschiedenis.Heren als jullie niet ergens aanwezig waren op een herdenking dan is dit voor mij de schaamte voorbij!Mijnheer Leterme u bent van het Ieperse maar was nergens te bespeuren.
De Franse president was te zien op de slagvelden.De Britse premier op de Cenotaph in London.Zelfs een Nederlandse zender staat langer stil bij deze gebeurtenis dan onze nationale zender.Ik sluit dit stukje af met het schaamrood op mijn wangen en een ingehouden woede want ik zou dingen schrijven die deze dag niet waardig zijn.
We will remeber them.Ik wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 13:03    Onderwerp: Re: De schaamte voorbij! Reageer met quote

taucher @ 11 Nov 2008 12:58 schreef:
Deze morgen bekeek ik de verschillende herdenkingen m.b.t. WWI op verschillende zenders.Ik ben als Belg diep beschaamt.Waar waren onze eerste minister en koning?90 jaar wapenstilstand.Een mijlpaal in onze vaderlandse en wereldgeschiedenis.Heren als jullie niet ergens aanwezig waren op een herdenking dan is dit voor mij de schaamte voorbij!Mijnheer Leterme u bent van het Ieperse maar was nergens te bespeuren.
De Franse president was te zien op de slagvelden.De Britse premier op de Cenotaph in London.Zelfs een Nederlandse zender staat langer stil bij deze gebeurtenis dan onze nationale zender.Ik sluit dit stukje af met het schaamrood op mijn wangen en een ingehouden woede want ik zou dingen schrijven die deze dag niet waardig zijn.

Ik vroeg me ook af waarom er op de Beglsiche zenders niets te zien was...
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Mijnheer Leterme u bent van het Ieperse maar was nergens te bespeuren.

Als premier was Yves Leterme aanwezig bij de plechtigheid aan de congreskolom in Brussel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
jurggie

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

daar zeg je zoiets, waarom in brussel? omdat het de hoofdstad is ofwat?
Dan had hij beter naar ieper kunnen gaan, daar zijn de gesneuvelden gevallen en daar woont die nog is ook.

Ik vond het helemaal beschamend dat ik op Nederland 1 moest kijken om een stukje van de Ieperse huldigingen te kunnen zien, of op la une.
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Heb zonet het journaal gezien.Inderdaad,de premier was te brussel.Prachtig en mijn excuses.De koning is "olifanten" aan het voederen in India en laat het over aan prins Filip.Jammer.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 11 Nov 2008 13:19 schreef:
een stukje van de Ieperse huldigingen te kunnen zien, of op la une.

Toch ook een nationale zender als ik me niet vergis? inderdaad in vergelijkng met de Britten is het schandalig. Daar bestond hun nieuws uit 3/4 wo1 en uitgebreide verslaggevingen en interviews,...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
jurggie

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

ja ok, feit, waalse zender is ook een nationale zender, maar dat er op de vrt niets te zien was vond ik wel vreemd en zelfs schandelijk...
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 11 Nov 2008 13:28 schreef:
ja ok, feit, waalse zender is ook een nationale zender, maar dat er op de vrt niets te zien was vond ik wel vreemd en zelfs schandelijk...

We zijn nog altijd Belgie é maar kom op vtm was er wel degelijk een redelijk uitgebreid stuk te zien hoor. Zelfs met stukjes interview met Henri Allingham.
Spiling

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit me aan bij taucher en was beschaamd in de plaats van onze overheid e.d.

Nogmaals het bewijs dat het hen allemaal geen "damm" interesseert. Ze gaan het nooit leren denk ik. Respect is dan ook iets wat je hebt en moeilijk kunt aanleren. En als men op VTM dan toch met iets uitpakt, sleept met terug “de oude Vos” voor de camera. Doe de boeken maar dicht. Sad Sad Sad
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

Is negentig jaar eigenlijk een jubileum dat doorgaans groots herdacht wordt?
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Negentig jaar,honderd jaar of tien jaar.Het doet er niet toe Richard.Het is dat éne moment op een heel jaar waar we effentjes stilstaan, hen dankbaar zijn en respect tonen voor hun offer.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 11 Nov 2008 13:19 schreef:
daar zeg je zoiets, waarom in brussel? omdat het de hoofdstad is ofwat?
Dan had hij beter naar ieper kunnen gaan, daar zijn de gesneuvelden gevallen en daar woont die nog is ook.

Ik vond het helemaal beschamend dat ik op Nederland 1 moest kijken om een stukje van de Ieperse huldigingen te kunnen zien, of op la une.

Omdat aan de Congreskolom de Onbekende Soldaat begraven ligt.

http://users.pandora.be/ABL1914/BWG/OnbSoldaat.htm

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dus volgend jaar is het weer groot feest in Ieper? Dan is het 91 jaar geleden.
Vergeet niet dat maar een hele kleine minderheid van de Nederlanders en Belgen in WO1 geďnteresseerd is. Vandaar dat ik me de lauwe belangstelling van de pers heel goed kan voorstellen. Er zou door de hype van de laatste jaren weleens sprake van overkill kunnen zijn, alhoewel dat woord in dit verband vreemd klinkt.
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,het gaat helemaal niet om deze "minderheid" of belangstelling van de pers.Het is des mensen dat ze hun geschiedenis vergeten.Politici en hun entourage zijn de verkozenen en vertegenwoordigers van hun volk alsook een Koning vertegenwoordigt zijn natie.Het is aan hen om deze herdenking op te luisteren met hun aanwezigheid.Wanneer deze personen het de moeite niet meer vinden om hun respect te betuigen verwacht dan ook niet dat onze jongeren het de moeite waard vinden.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wat staat 11 november in België:
-een dag verlof
-Sint-Maarten die komt
-start van de nieuwe carnavalperiode
en zoals Richard reeds zei: “Vergeet niet dat maar een hele kleine minderheid van de Nederlanders en Belgen in WO1 geďnteresseerd is”

Voor onze Belgische politiekers is dit geen eenvoudige zaak, dit apelandje is opgesplitst in verschillende delen die het elkaar graag moeilijk maken. Diksmuide, is Vlaamsgezind, Passendale heeft geen Belgische militaire begraafplaats enzovoort.
De Onbekende Soldaat is onpartijdig en Brussel is centraal gelegen.
Trouwens zonder de Britse toeristen zou de herdenking in Ieper zelfs het nieuws niet halen.

Trouwens wie was deze morgen om 11 uur aanwezig op de herdenking in zijn dorp of stad???? Of is Ieper de enige plaats in België waar soldaten sneuvelden????

Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Er was niets te doen in Wevelgem maar omstreeks 12uur (had mij overslapen Yvonne blik) liep ik wel rond in "Meninwald." (duitse begraafplaats)

Betreurend Weinig volk.
Paddy

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Prins Filip eert onbekende soldaat aan Congreskolom

BRUSSEL - Op de negentigste verjaardag van de Wapenstilstand van 1918 heeft prins Filip dinsdag aan de Brusselse Congreskolom hulde gebracht aan het graf van de onbekende soldaat. Terzelfdertijd eerde hij de gesneuvelden van de twee Wereldoorlogen en van de vredesmissies die sinds 1945 hebben plaatsgevonden.
Een paar honderd kijklustigen hadden zich rond de Congreskolom verzameld en zagen de prins een bloemenkrans neerleggen aan het graf van de onbekende soldaat. Nadien onderhield prins Filip zich kort met de voorzitters van de verenigingen van oud-strijders, verzetstrijders en overlevenden van de concentratie- en gevangenenkampen.

Na de prins legden ook de voorzitters van Kamer en Senaat en van het Hof van Cassatie, het Grondwettelijk Hof en het Rekenhof rouwkransen neer, gevolgd door premier Yves Leterme. Die was vergezeld van de federale ministers Reynders, Onkelinx en De Crem. Vanuit het Warandepark klonken ondertussen 21 kanonschoten.

De ceremonie aan de Congreskolom werd afgesloten door een kort defilé van militaire detachementen van de Lucht-, Land-, Marine- en medische componenten van het Belgisch leger, gevolgd door een aantal jeugdbewegingen.

Na de plechtigheid bezoeken een honderdtal oud-strijders, leden van vaderlandslievende verenigingen en diverse jeugdbewegingen het federaal parlement.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF11112008_027

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Wereld herdenkt einde Eerste Wereldoorlog

AMSTERDAM - Op diverse plaatsen in de wereld wordt vandaag stilgestaan bij het einde van de Eerste Wereldoorlog. Negentig jaar geleden, op 11 november 1918 om 11 uur, tekenden Duitsland en de Geallieerden de wapenstilstand in een treinwagon in het Noord-Franse Compičgne, waarmee een einde kwam aan vier jaar oorlog op een schaal die nooit eerder was vertoond. Miljoenen soldaten lieten het leven.
In de oorlog die aan alle oorlogen een eind moest maken, stonden Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Turkije tegenover Frankrijk, het Britse Gemenebest, Italië, Rusland en later ook de Verenigde Staten. In vier jaar tijd werd een generatie jonge mannen grotendeels weggeslagen. De kaart van Europa werd drastisch gewijzigd en de kiemen werden gezaaid voor de opkomst van communisme en fascisme, en uiteindelijk voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.

De dag van de wapenstilstand werd een nationale herdenkingsdag in Groot-Brittannië, Frankrijk en België. In de Verenigde Staten is 11 november omgedoopt tot Veteranendag. Behalve in deze landen wordt ook in onder meer Canada, Australië en Nieuw-Zeeland stilgestaan bij het einde van de oorlog, zoals dat ook afgelopen weekeinde al op diverse plaatsen in Groot-Brittannië en daarbuiten gebeurde.

Nog negen soldaten van degenen die in de oorlog dienden, is in leven. De drie Britse overlevenden die nog in Groot-Brittanië wonen, zullen aanwezig zijn bij de plechtigheden in Londen. De drie -108, 110 en 112 jaar oud- zullen kransen leggen bij het monument voor de onbekende soldaat.

Vandaag is prins Charles met de Franse president Nicolas Sarkozy bij de internationale herdenking van het einde van de oorlog in Frankrijk. Deze dienst vindt niet zoals gebruikelijk plaats in Parijs, maar bij het Ossuarium van Douaumont, waar zich de botten bevinden van 130.000 Fransen en Duitsers die in 1916 omkwamen bij de slag van Verdun.

Hier zijn geen Franse veteranen meer present: de laatste officieel erkende Franse veteraan uit de Grote Oorlog, Lazare Ponticelli, overleed in maart dit jaar. Hij was op nieuwjaarsdag voorgegaan door de laatste Duitse veteraan.

Duitsland wordt bij de herdenking in Frankrijk vertegenwoordigd door voorzitter van de Bondsraad Peter Müller. Verder is onder anderen voorzitter van de Europese Commissie José Manuel Barroso aanwezig.

In Duitsland, de verliezer van de oorlog, heeft 11 november niet dezelfde betekenis als in de Geallieerde landen. De Duitse bondskanselier Angela Merkel gaat vandaag naar Polen, om de dag van de Poolse onafhankelijkheid te vieren, die op 11 november 1918 een feit werd.

In België bezoekt kroonprins Filip vandaag het graf van de onbekende soldaat in Brussel. Verder is er een speciaal programma bij de Menenpoort in Ieper. Hier is sinds 1928 elke avond door vrijwilligers het trompetsaluut the Last Post gebracht aan de gesneuvelde Britse militairen.

In Nederland, neutraal tijdens de oorlog, is zaterdag al stilgestaan bij het einde van de Grote Oorlog. Dat gebeurde in verschillende plaatsen op de Veluwe, in het bijzijn van Belgische vertegenwoordigers. Op de Veluwe waren tijdens de oorlog kampen gevestigd waar gevluchte Belgische militairen werden ondergebracht.

Nederland kreeg tijdens de oorlog volgens sommige schattingen een miljoen Belgische vluchtelingen te verwerken, van wie tien procent tot het eind van de oorlog bleef. Het was zaterdag de eerste keer dat in Nederland een dergelijke herdenking werd georganiseerd.

Dat er pas nu in Nederland op deze manier aandacht is voor de oorlog, lijkt geen toeval. WO1 kan rekenen op groeiende belangstelling in Nederland, zoals onder meer tot uiting komt via publicaties en toenemende populariteit van reizen langs de slagvelden en monumenten van de oorlog in België en Noord-Frankrijk.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF11112008_008

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Indrukwekkende herdenking WOI in Ieper

IEPER - In Ieper hebben vele duizenden mensen de negentigste verjaardag van het einde van de Eerste Wereldoorlog herdacht. Het gebeuren werd om 12 uur afgesloten met een indrukwekkende speciale Last Post onder de Menenpoort.
Een parade van aan de kathedraal tot aan de Menenpoort in Ieper leidde tal van delegaties uit binnen- en buitenland door een indrukwekkende mensenzee die zich langs het traject had gevormd.

Vlaams minister-president Kris Peeters, die in Ieper bloemen neerlegde voor de oorlogsslachtoffers, pleitte in zijn speech voor de oprichting van een internationale task force. Hij wil in het kader van de honderdjarige herdenking komen tot het opstellen van een 'Verklaring van de Menenpoort'. Peeters wil op die manier onder meer de herinnering aan WOI levendig houden op internationaal vlak.

Peeters pleit voor een duurzame herinnering en het bewaren van het oorlogserfgoed voor toekomstige generaties. Hij wil ook de toegankelijkheid van dat erfgoed voor een ruimer publiek verhogen.

In de rand van Wapenstilstand vond vanmorgen in Kortrijk ook een ontmoeting plaats tussen premier Yves Leterme en Tadatoshi Akiba, burgemeester van Hiroshima en voorzitter van de organisatie Mayors for Peace. Akiba pleitte bij Leterme voor een kernwapenvrije wereld.

Mayors for Peace wil die realiseren tegen 2020 en werkte in dat verband een protocol uit dat wereldwijd moet dienen als middel om bij politici te lobbyen voor een kernwapenvrije wereld. Het protocol is volgens Akiba een aanvulling en tegelijk een bijkomende impuls bij het non-proliferatieverdrag over kernwapens dat in 1996 werd afgesloten.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF11112008_031

Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 11 Nov 2008 14:44 schreef:

Trouwens wie was deze morgen om 11 uur aanwezig op de herdenking in zijn dorp of stad???? Of is Ieper de enige plaats in België waar soldaten sneuvelden????

Traditioneel zijn wij met de hele familie te vinden op het kerkhof aan het graf van mijn overgrootvader en brengen hem (en alle anderen) de gepaste eer die ze toekomt.
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
wsegers1

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Tot nader order leven wij in een democratie en als de meerderheid van de bevolking geen interesse heeft in herdenkingen dan is dat hun goed recht.

Zowiezo leidt een doorgedreven nationaliteitsgevoel steeds tot uitsluitend van mensen die niet tot je groep(je) behoren en daar heb ik geen boodschap aan.

Mvg Willem
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 18:29    Onderwerp: Re: De schaamte voorbij! Reageer met quote

taucher @ 11 Nov 2008 12:58 schreef:

Ik zat te zappen tussen TF1 en BBC2 toen ik de Humo (TV-blad) inkeek
wat de vlaamse zenders te bieden hadden: noppes dus. En dit na alle
media-aandacht via krant en televisie in de voorbije dagen.
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteravond al wat aandacht bij het NOS journaal en vandaag toch een paar minuten bij RTL nieuws. Prins Charles zat in Verdun hoorde ik........... Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mengelman

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

De plechtigheden in Ieper waren wel op de vlaamse TV. Maar je kon ze alleen maar zien als je digitale tv hebt want ze werden uitgezonden op canvas + of een+ dat weet ik nu niet meer zeker
Waaslander

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Het is jammer om te moeten vaststellen, maar België - en zeker in Vlaanderen - is een bijzonder kleine interesse voor alles wat met geschiedenis te maken heeft.

De media verpersoonlijkt die desinteresse zeer goed. Op alle Vlaamse zenders samen is er niet één specifiek programma dat over 'de' geschiedenis gaat. Er is maar één historisch figuur die wel vrijwel elke week de tv haalt en dat is A. Hitler. Alle andere historische gebeurtenissen zie je gewoonweg niet.

Niet WO I, niet onze 'Belgische' geschiedenis, niet ons Vlaamse geschiedenis en zeker al geen wereldgeschiedenis. Of het zou ergens een reeks moeten zijn uit het buitenland waar ze dus zelf geen tijd in moeten steken.

Een reeks zoals momenteel in Nederland over de vaderlandse geschiedenis (elke week één tijdvak - ken helaas de titel niet) zie ik hier nog niet echt gebeuren.

Het is dan ook jammer om opnieuw te moeten vaststellen dat wanneer alle andere landen wél een extra inspanning doen, Vlaanderen achter blijft. Ok, 90 is geen 'rond getal', maar in onze kapitalistische wereld vormt dat geen probleem meer. Elke keer als er iets min of meer 'speciaal' is, zal het gevierd worden. Maar dat is de discussie hier niet. Feit is dat de 'gewone Belg' zonder speciale maatregelen WOI opnieuw perfect kon vermijden. Enkel op Canvas plus (te zien via telenet digitaal) was er een korte uitzending, met helaas zéér bedroevende commentaar en vrij amateuristisch aangepakt.

Nu, nogmaals, dat verbaast me niks. Zoals al gezegd, is er in dit land louter en aleen aandacht voor Hitler. Een belangrijk persoon, daar niet van, maar de media-adoratie voor deze persoon op Canvas is gewoonweg belachelijk aan het worden. Hitler in België, Hitler en zijn familie, Hitler en zijn vrienden, Hitler in kleur, Hitler in zwart-wit, Hitler en zijn honden, Hitler in de bergen, Hitler en zijn forel,... Het lijkt wel een stripreeks.

Dit klinkt misschien zeer hard, maar waar zit de logica? Waarom kennen we ondertussen het kleinste detail van één persoon, en vrijwel niks van AL de rest? Ik heb Canvas ooit zelfs die vraag gesteld en werd prompt verweten als negationist, racist en dat mijn opmerking een kaakslag was voor alle betrokkenen van WO II.

M.a.w., dit is gewoon één van de kenmerken van onze 'Belgische aard', het snelle vergeten van onze eigen achtergrond. Misschien door een gebrek aan 'straffe stoten'? Of om alle miserie die we over ons hebben gehad, snel te vergeten?

Ach ja, de Grote Oorlog... Het zal altijd wel een moeilijk gegeven blijven. Jammer, want volgens mij is WOI een veel modernere spiegel voor onze maatschappij, dan eender welk ander conflict, ook WO II.
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

-een dag verlof
-Sint-Maarten die komt
en zoals Richard reeds zei: “Vergeet niet dat maar een hele kleine minderheid van de Nederlanders en Belgen in WO1 geďnteresseerd is”

Voor onze Belgische politiekers is dit geen eenvoudige zaak, dit apelandje is opgesplitst in verschillende delen die het elkaar graag moeilijk maken. Diksmuide, is Vlaamsgezind, Passendale heeft geen Belgische militaire begraafplaats enzovoort.
Trouwens zonder de Britse toeristen zou de herdenking in Ieper zelfs het nieuws niet halen.

Hallo Paddy ik was er vanmorgen niet bij maar Heenvliet ligt ver van de Vlaamse Weshoek om op de fiets langs te komen.
Maar ik had vandaag vrij en ik heb op verschillende kanalen veel kunnen volgen.
Het was allemaal tot in de puntjes verzorgd maar als ik deze mensenmassa zag kies ik er toch voor om met de juiste mensen op een koude Februari dag naar de Vlaamse westhoek te gaan.

Erich
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Anonymous @ 11 Nov 2008 22:21"]
-een dag verlof
-Sint-Maarten die komt

Hallo Paddy ik was er vanmorgen niet bij maar Heenvliet ligt ver van de Vlaamse Weshoek om op de fiets langs te komen.
Maar ik had vandaag vrij en ik heb op verschillende kanalen veel kunnen volgen.
Het was allemaal tot in de puntjes verzorgd maar als ik deze mensenmassa zag kies ik er toch voor om met de juiste mensen op een koude Februari dag naar de Vlaamse westhoek te gaan.

Erich

Groeten uit Heenvliet

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
PvdHeuvel

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, nu niet om het een of ander. Maar de keer dat ik een Belg of Vlaming 'niet' hoor klagen over het koningshuis moet ik nog meemaken. Maar inderdaad, Leterme heeft er zich toch wat gemakkelijk vanaf gemaakt. Zelfs de BBC en de NOS wisten de weg wel naar Ieper te vinden, en dat terwijl wij als Nederlanders neutraal gebleven zijn. Ik ben overigens wel naar Ieper gegaan gisteren.
Naar boven
Skipper

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Waaslander @ 11 Nov 2008 20:33 schreef:
Een reeks zoals momenteel in Nederland over de vaderlandse geschiedenis (elke week één tijdvak - ken helaas de titel niet) zie ik hier nog niet echt gebeuren.

Ik denk dat je 'andere tijden' bedoeld?

Was trouwens verbaast een hele bladzijde in het Dagblad v/h Noorden tegen te komen over Wo1 met alle belangrijke gebeurtenissen rond het 'westelijk front'.
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Skipper @ 12 Nov 2008 16:02 schreef:

Was trouwens verbaast een hele bladzijde in het Dagblad v/h Noorden tegen te komen over Wo1 met alle belangrijke gebeurtenissen rond het 'westelijk front'.

Ik ook.
Maar ik was niet verbaasd dat er weer weinig van klopte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Skipper

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je ook niet van ze verwachten. Daar wordt er alsnog te weinig aandacht voor besteed.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Beter dan hier, in de gazet van Antwerpen stond in heel de krant amper een halve pagina over WOI, maar over de winterslaapgewoonten van de Europese egel schrijven ze wel een hele pagina vol, waar halen ze het Rolling Eyes
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 12 Nov 2008 17:42 schreef:
Beter dan hier, in de gazet van Antwerpen stond in heel de krant amper een halve pagina over WOI, maar over de winterslaapgewoonten van de Europese egel schrijven ze wel een hele pagina vol, waar halen ze het Rolling Eyes

Alle kranten zijn voor 50% gevuld met sport,wat mij geen bal interesseerd en de overige 45% zegt mij ook niet veel dus koop ik ze niet meer Cool

PS. Kan je mij dat artikel over de winterslaapgewoonten van de Europese egel eens inscannen en doorsturen? dan weet ik wat er hier in mijn tuin gebeurd.

Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal er eens een mooie foto van maken(scanner doet het niet meer).
Er zal alvast een hele nieuwe wereld over anatomische bijzonderheden over stekelhuidgen opengaan Wink
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Was het nou zoooo belangrijk dat de Koning en al die andere hoofden er niet zijn? Het belangrijkste is dat Wapenstilstand herdacht werd!

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
noobmode

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

zijn er in de betrekkende landen ook minuten van stilte geweest om 11 uur???
patrick

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben dit jaar bewust niet naar een herdenking geweest waar veldslagen en grote kerkhoven staan. Dit jaar in een kleine gemeente ergens in limburg. Want kwam men niet van overal???? Interessante herdenking geweest en nog lang ... maar dit terzijds met een belgische engelandvaarder gesproken die nog de normandie campagne ook nog gedaan heeft.
Een groep ww1 reenactors waarbij ik zelf ook behoor liepen mee met de optocht en men was dankbaar dat men ook een keer dit in deze streek wilde laten zien dan dat men altijd moet afreizen naar ieper etc....

cooee
patrick
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Waaslander @ 11 Nov 2008 20:33 schreef:
HEnkel op Canvas plus (te zien via telenet digitaal) was er een korte uitzending, met helaas zéér bedroevende commentaar en vrij amateuristisch aangepakt.

ook te bekijken op Belgacom tv, even tussendoor toch vermelden, maar helaas u heeft gelijk echter nu niet overdrijven: A Hitler komt nu niet iedere week in het nieuws.

Kijk, Ik stoor me niet aan het feit dat er weinig of niets is uitgezonden. Waar ik me wel aan stoorde is dat:

1: er enkel Britse begraafplaatsen te zien waren op TV.
2: er geen enkele vermelding was van "Those Brave Little Belgiums".

Het ligt in onze aard dat we nogal vlug onze eigen daden vergeten maar als er iets is waar we trots op mogen zijn is het wel dat Wij in het begin stand hielden en er zo mede voor zorgen dat de duitse inval voor een deel ontregelde raakte.

Hetgeen ik dus ook in een mail richting VRT heb gestuurd. Ik ben benieuwd of ik iets terug zal krijgen.

vriendelijke groet Arneken
Paddy

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2008 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, de Fransen vochten bij Verdun, de Britten aan de Somme & Ieper en de rest (zelfs de Duitsers) liepen er bij als figuranten.

Ik vraag mij soms af bij herdenkingen (& frontbezoeken) wie de vijand was .....

Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 12 Nov 2008 18:39 schreef:
Was het nou zoooo belangrijk dat de Koning en al die andere hoofden er niet zijn? Het belangrijkste is dat Wapenstilstand herdacht werd!

Omdat je dit als overheid en koningshuis moreel verplicht bent, vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Matthijs @ 13 Nov 2008 11:30 schreef:

Omdat hun legers vochten en omdat het in hun land was? Of enkel omdat het hun land was die getroffen werd? Bovendien was Filip in Brussel aan het graf van de onbekende soldaat. Bertje helaas verkeerd bezig. Was op reis.

FHSW Wikia
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 13 Nov 2008 11:35 schreef:
Matthijs @ 13 Nov 2008 11:30 schreef:

Omdat hun legers vochten en omdat het in hun land was? Of enkel omdat het hun land was die getroffen werd?

Eerlijk gezegd vind ik alle drie je opties reden genoeg om te herdenken. Het waren de jongemannen van het leger die hun levens kapot lieten schieten. En als land ben je het verplicht omdat het jou nationale geschiedenis is.

Dat niet alle burgers van een land evenveel interesse voor hun geschiedenis of voor herdenkingen hebben, kan ik ergens nog een beetje begrijpen. Daarom moet de overheid in deze haar verantwoordelijkheid nemen. (Whow, wat klinkt dat deftig.. puh )
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Matthijs @ 13 Nov 2008 11:39 schreef:

Eerlijk gezegd vind ik alle drie je opties reden genoeg om te herdenken. Het waren de jongemannen van het leger die hun levens kapot lieten schieten. En als land ben je het verplicht omdat het jou nationale geschiedenis is.

Dat niet alle burgers van een land evenveel interesse voor hun geschiedenis of voor herdenkingen hebben, kan ik ergens nog een beetje begrijpen. Daarom moet de overheid in deze haar verantwoordelijkheid nemen. (Whow, wat klinkt dat deftig.. puh )

Als alle drie volgens u een reden is, dan is het zeer druk. Meer dan 20 landen waarvan hun leider + ministers aanwezig zijn. Maar goed, ik vind dat Albert zeker aanwezig mochten zijn. Filip heeft zijn bijdrage gedaan. Sowieso is dit minder belangrijker dan de herdenking.

FHSW Wikia
Naar boven
raymondvanbeersum
Gast

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp best dat er enige gezonde tunnelvisie met betrekking tot de eerste wereldoorlog kan heersen op een forum dat de eerste wereldoorlog als onderwerp heeft, maar het is wel negentig (90!) jaar geleden dat die oorlog ophield.

Op welk moment is het dan wel acceptabel dat een staatshoofd besluit belangrijker zaken aan zijn hoofd te hebben? Als de kinderen van de veteranen/gesneuvelden zijn overleden? Kleinkinderen? Achterkleinkinderen?
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 13 Nov 2008 11:47 schreef:
Matthijs @ 13 Nov 2008 11:39 schreef:

Als alle drie volgens u een reden is, dan is het zeer druk. Meer dan 20 landen waarvan hun leider + ministers aanwezig zijn. Maar goed, ik vind dat Albert zeker aanwezig mochten zijn. Filip heeft zijn bijdrage gedaan. Sowieso is dit minder belangrijker dan de herdenking.

Nah, bedoelde je het zo. Ik bedoel niet dat persé van al die landen de staatshoofden aanwezig moeten zijn. Dat zou ook beetje lastig worden. Maar dat de Belgische regering en het Belgische koningshuis hun gezichten laten zien tijdens de herdenkingen vind ik wel belangrijk. En ik stel me zo voor dat de Belgische ambassadeur in Groot Brittannië ook aanwezig was bij de plechtigheden in Londen.

Overigens, ik zie op het forum veel topics over herdenkingen in België en ook wel in Groot-Brittannië. Maar hoe wordt de wapenstilstand in Duitsland en andere Centralen eigenlijk herdacht??? Ik heb daar geen flauw idee van...
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

raymondvanbeersum @ 13 Nov 2008 11:51 schreef:
Ik begrijp best dat er enige gezonde tunnelvisie met betrekking tot de eerste wereldoorlog kan heersen op een forum dat de eerste wereldoorlog als onderwerp heeft, maar het is wel negentig (90!) jaar geleden dat die oorlog ophield.

Op welk moment is het dan wel acceptabel dat een staatshoofd besluit belangrijker zaken aan zijn hoofd te hebben? Als de kinderen van de veteranen/gesneuvelden zijn overleden? Kleinkinderen? Achterkleinkinderen?

Enerzijds is dat waar. Anderzijds: op 'ronde jubilea' als 80 jaar, 90 jaar en 100 jaar mag er van mij best even extra aandacht zijn voor dergelijke herdenkingen.

Staatshoofden en regeringen maken zich volgens mij vaak drukker om minder belangrijke zaken.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

wapenstilstand wordt in duitsland niet herdacht. Angela merkel, de bondskanselaar van Duitsland, is op 11 november zelfs naar Polen afgereisd om hun onafhankelijkheidsdag te vieren.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Misschien wel met een hoog"vijgen na pasen gehalte"maar iedereen kijken naar canvas+ deze avond!Zie TV programma's"De Standaard".
Groeten.Philippe
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 13 Nov 2008 17:46 schreef:
wapenstilstand wordt in duitsland niet herdacht. Angela merkel, de bondskanselaar van Duitsland, is op 11 november zelfs naar Polen afgereisd om hun onafhankelijkheidsdag te vieren.

Dank je. Is er in Duitsland wel een bepaalde dag in het jaar waarop publiekelijk stil wordt gestaan bij de gesneuvelden uit WO1?
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Volkstrauertag, 16 november
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Omtrent 90 jaar Wapenstilstand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: